تهران ۱۲.۷۹° كمينه ۹.۷۹°  بیشینه ۱۲.۹۹°
۳۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۳

موسوی: افرادی با پرونده مفتوح اقتصادی در حال بستن لیست برخی احزاب‌ هستند/انصاری: مجلس نهم را بدترین مجلس می‌دانم

مناظره مدیرعامل خبرگزاری فارس و عضو شورای شهر تهران با موضوع «مجلس مطلوب از نگاه گروه‌های مختلف سیاسی» دیشب در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری برگزار شد.
کد خبر: ۹۶۰۳

اخبار معاصر : مناظره سیدنظام‌الدین موسوی مدیرعامل خبرگزاری فارس و غلامرضا انصاری فعال سیاسی اصلاح‌طلب و عضو شورای شهر تهران شب گذشته با موضوع «مجلس مطلوب از نگاه گروه‌های مختلف سیاسی» در گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما برگزار شد.

موسوی در این برنامه با اشاره به بزرگداشت یاد و خاطره شهدای انقلاب به ویژه شهدای 29 بهمن مردم تبریز گفت: تا به حال یک سنجش مشخص و علمی راجع‌ به طبقه اجتماعی نمایندگان مجلس صورت نگرفته است، اقداماتی از این قبیل یعنی شناسایی طبقات نمایندگان یا دولتمردان کاری پیچیده‌ است و به راحتی نمی‌توان در مورد آن نظر داد که در کدام مجلس طبقه‌بندی اجتماعی نمایندگان به چه صورت بوده است.

مدیرعامل خبرگزاری فارس در رابطه با طبقه‌بندی اجتماعی نمایندگان مجلس گفت: در کشور ما به این صورت نیست که در اندیشه سیاسی غرب فئودال و بورژوآ مطرح است، ما مفاهیمی داریم که متناسب با فرهنگ بومی و انقلابی ما است که امام خمینی (ره) نیز بارها تأکید کردند و در وصیت‌نامه ایشان خطاب به مردم آمده است که نمایندگانی را به مجلس بفرستید که از طبقه متوسط به پایین باشند تا درک و مشکلات مردم را بفهمند.

دبیرکل انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان با بیان اینکه مجلس عصاره فضائل ملت است، افزود: نگاه مردم در قالب قانون‌گذاری در مجلس تجمیع و برای دولت ریل‌گذاری می‌شود.

نماینده اگر مشکلات طبقه اکثریت مردم را نفهمد ممکن است از نگاه مردم فاصله بگیرد

مدیرعامل خبرگزاری فارس ادامه داد: پس از پیروزی انقلاب این مسئله مطرح شد که مفهوم مستضعف به عنوان یک شاخص و فضیلت در بین نمایندگان بود و به خصوص در ادوار نخست مجلس این عنوان که کاندیدای نمایندگی از بین طبقه پایین است یکی از شاخص‌ها محسوب می‌شد، شاید در نگاه عمومی و نخبگانی این مسئله یک ایراد باشد که طبقه اجتماعی چه تأثیری در صلاحیت یک کاندیدا دارد ولی نگاه کارشناسی امام این بود که نماینده اگر مشکلات طبقه اکثریت مردم را نفهمد ممکن است از نگاه مردم فاصله بگیرد و مقام معظم رهبری نیز بارها تأکید کردند کسانی که متکی به اشرافیت هستند سکان را به عهده نگیرند زیرا نماینده مجلس باید درد مردم را بفهمد.

* فعالیت احزاب سیاسی باید در چارچوب قانون باشد

موسوی در رابطه با چگونگی فعالیت گروه‌های حزبی شناسنامه‌دار عنوان کرد:‌ آزادی باید وجود داشته باشد و گروه‌های شناسنامه‌دار در چارچوب نظام باید فعال باشند ولی مثال کشور ترکیه را در این زمینه نمی‌پذیرم زیرا ترکیه کشور سطح بالایی برای قیاس نیست و کشور ما بالاتر از ترکیه است حتی به لحاظ توسعه سیاسی نیز کشور ما بالاتر است به طور مثال در بحث امنیت ترکیه را با جمهوری اسلامی مقایسه کنید یا سطح مردم‌سالاری دینی و نفوذ در منطقه را بین جمهوری اسلامی و کشور ترکیه مقایسه کنید که به مراتب ایران بالاتر از ترکیه است و از نظر وضعیت سیاسی نیز ترکیه اوضاع بسامانی ندارد.

دبیرکل انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان افزود: اینکه افرادی به فعالیت شناسنامه‌دار بپردازند برای رشد سیاسی کشور درست و موثر است ولی باید همه گروه‌ها چارچوب قانونی را بپذیرند نه اینکه اگر فقط مسیر به نفع‌شان بود قانون را بپذیرند و اگر نبود معادله را عوض کرده و وارد حیطه‌های غیرقانونی شوند، اگر اینگونه باشد فعالیت به رشد سیاسی کشور کمک نمی‌کند.

صرف تنوع گروه‌های سیاسی مؤلفه اصلی رشد سیاسی کشور نیست

مدیرعامل خبرگزاری فارس اظهار داشت: بحث آزادی و توسعه سیاسی کشور قابل بررسی است ولی در رابطه با مجلس نمی‌توان صرف رقابت و انتخابات مردم را به صحنه کشاند. همانطور که در انتخابات شورای شهر دوم هم در کشور و هم در تهران بیشترین حجم رقابت در طیف‌های مختلف سیاسی حتی گروه‌های خارج چارچوب رسمی نظام را داشتیم ولی میزان مشارکت در تهران 12 درصد بود یعنی صرف تنوع گروه‌های سیاسی مؤلفه اصلی رشد سیاسی کشور نیست و نگاه مردم این است که این گروه‌ها چقدر مطالبات آنها را نمایندگی می‌کنند.

موسوی اضافه کرد: اگر 100 گروه هم حضور داشته باشند ولی مطالبات مردم را نمایندگی نکنند، مردم توجهی نمی‌کنند زیرا مجلسی که اینگونه باشد مربوط به احزاب است نه مردم و به همین دلیل مقام معظم رهبری و امام خمینی (ره) تأکید کردند که مقوله مطالبات مردم باید در رأس توجهات باشد.

* خطر اشرافیت و سرمایه‌داری در کشور وجود دارد

مدیرعامل خبرگزاری فارس تصریح کرد: در سطح کلان این باور وجود دارد که متأسفانه به واسطه هژمونی لیبرال سرمایه‌داری و سلطه‌ای که جریان سرمایه‌داری در دنیا پیدا می‌کند بخش صاحب سرمایه در حال مصادره کردن امکانات دنیا به نفع خودش است و شعار جنبش اشغال وال‌استریت نیز 99 درصد در برابر 1 درصد بود. ولی کشور ما روح سرمایه‌داری را نپذیرفته است و نوع حکومت ما اینگونه نیست ولی خطر اشرافیت و سرمایه‌داری وجود دارد.

موسوی خاطرنشان کرد: در کشور ما در دوره‌های قبلی در دولتی که عنوان سازندگی داشت به صراحت بیان می‌شد که برای توسعه باید بخشی از مردم زیر چرخ توسعه له شوند.

اقتصاد لیبرال، اقتصادی مبتنی بر قانون جنگل است

دبیرکل انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان با بیان اینکه اقتصاد لیبرال، اقتصادی مبتنی بر قانون جنگل است، گفت: در این نوع اقتصاد ضعیف باید حذف شود و گاهی از باب بیمه‌ اجتماعی صدقه‌ای به مستضعفان داده می‌شود ولی شعار انقلاب ما اینگونه نبوده است. البته استضعاف فکری وجود دارد.

مدیرعامل خبرگزاری فارس افزود: اگر در مجلس ما افرادی ورود کنند که به دنبال طبقه‌بندی اشراف باشند و نتوانند مطالبات مردم را تأمین کنند از جمهوری اسلامی واقعی فاصله گرفته می‌شود و هشدار مقام معظم رهبری نیز همین است.

موسوی گفت: امروز در برخی آرایش رسانه‌ای بخش‌های عقبه‌ سرمایه‌داری دارند و برخی در لیست‌ها تأثیرگذارند که صاحب سرمایه هستند البته حرف من تنها یک گروه نیست و در هر گروهی ممکن است اینگونه باشد.

حزب روشن و مشخص و نهادینه‌شده در کشور نداریم یا کم داریم

وی در رابطه با بحث پالایش درونی احزاب که از سوی غلامرضا انصاری مطرح شد، گفت: پالایش درونی در احزاب باید صورت بگیرد ولی ایرادی که وجود دارد این است که ما حزب روشن و مشخص و نهادینه شده در کشور نداریم یا کم داریم و ادعای مسئولان دولتی چه گذشته و چه حال حاضر این است که ما 200 حزب در کشور داریم که این تعداد در دنیا بی‌سابقه است.

مدیرعامل خبرگزاری فارس عنوان کرد: مدل مواجهه احزاب در مقابل قانون در کشور در زمان برد و باخت متفاوت است، البته در همین احزاب هم شاهد رسوخ افرادی هستیم که به جریان کثیف سرمایه‌داری و اشرافی وصل هستند.

افرادی با پرونده مفتوح اقتصادی در حال بستن لیست برخی حزب‌ها هستند

موسوی افزود: من از شخص خاصی اسم نمی‌برم ولی در لیست‌های اعلام شده افرادی هستند که با پرونده مفتوح اقتصادی در حال بستن لیست برخی حزب‌ها هستند.

وی با بیان اینکه دبیرکل یک حزب سیاسی که در بستن یک لیست مؤثر است سابقه محکومیت سیاسی دارد، گفت: چنین حزبی می‌تواند از این فرد اعلام برائت کند یا اجازه ندهد که چنین فردی در لیست آنها حضور داشته باشد و حتی در بستن لیست نیز مؤثر باشد که این مسئله همان پالایش داخلی احزاب به شمار می‌رود.

مدیرعامل خبرگزاری فارس افزود: من از پایگاه گفتمانی به مسئله عدالت و مردم می‌پردازم نه پایگاه حزبی، آنچه مطرح است این است که دولت‌ها به پایداری خود فکر می‌کنند و به دنبال ایجاد حزب هستند ولی تا زمانی که امکان حزب تمیز نباشد مشکلات برطرف نمی‌شود که در این زمان انصاری مسئله بابک زنجانی را مطرح کرد و موسوی نیز در پاسخ گفت، بابک زنجانی و شهرام جزایری هم از آن دسته هستند.

موسوی با بیان اینکه یک نماینده باید براساس عدالت و مطالبه مردمی وارد مجلس شود، گفت: در قانون اساسی آمده است یک نماینده زمانی که وارد مجلس می‌شود نماینده کل مردم است نه نماینده حوزه انتخابیه یعنی حتی اگر نماینده شهر خاصی هم باشد به دلیل اینکه کل کشور یک جنس مطالبه دارند آن فرد باید مطالبات را بفهمد، رکود، بیکاری، تورم و اشتغال جوانان را بفهمد ولی اگر یک نماینده خودش در برج عاج نشسته باشد چطور می‌تواند مشکل مردم را بفهمد؟

* شاخص اعتدال قانون است

وی در رابطه با چارچوب و شاخص افراد و تعادل گفت: در یک جامعه پیشرفته و یک جامعه متعادل شاخص اعتدال قانون است یعنی اگر قانون رعایت شد اعتدال وجود دارد و اگر از چارچوب خارج شدیم دچار افراط شده‌ایم.

موسوی افزود: البته گروه‌های سیاسی معمولاً از نگاه خودشان به افراط و اعتدال نگاه می‌کنند ولی اگر چارچوب قانونی معیار باشد می‌توان تعریف مشخصی ارائه داد که هرچه به قانون نزدیک‌تر به اعتدال نزدیک‌تر می‌شویم و اگر از قانون‌تر شویم افراط وجود دارد.

دبیرکل انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان گفت: اگر انتخاباتی برگزار شد ولی من چارچوب قانونی را نپذیرفتم، من یک فرد افراطی هستم، اگر یک نهاد قانونی مسئله‌ای را مطرح کرد و من نپذیرفتم یعنی من یک فرد تندرو و ساختارشکن هستم.

مدیرعامل خبرگزاری فارس با بیان اینکه در گفت‌وگو و تعامل نیز قانون‌محوری وجود دارد، عنوان کرد: اگر تعامل هم حول محور قانون باشد می‌توان اعتدال را تعریف کرد.

بین انقلابی‌گری و افراط باید فاصله ببینیم

موسوی اضافه کرد: بین انقلابی‌گری و افراط باید فاصله ببینیم زیرا بین این دو تفاوت جدی وجود دارد، انقلابی‌گری یعنی موتور محرکه‌ای در چارچوب قانونی برای رسیدن به اهداف تعریف می‌شود که گاهی اقدامات در این چارچوب نیاز به ایثار، از خودگذشتگی و حرکت بیش از حد دارد. به طور مثال در منطقه مردمی که برای کنار رفتن حکومت سلطه‌گرشان انقلابی‌گری می‌کنند افراط نکرد‌ه‌اند.

وی در پاسخ به سؤالی در رابطه با اینکه در کدام مجلس با افراط مواجه شدیم، عنوان کرد: در مجلس ششم برخی مواقع افراط را دیدیم یعنی از چارچوب قانونی و اصولی افراط شد و حرف نهادهای قانونی پذیرفته نشد، در این مجلس شاهد ساختارشکنی بودیم زیرا سیاست‌های کلان نظام به چالش کشیده شد.

مدیرعامل خبرگزاری فارس اضافه کرد: وقتی سیاست‌های کلان نظام به چالش کشیده شود و سخنانی مطرح شود که بیگانگان از آن سوءاستفاده کنند و سیاست‌زدگی ایجاد شود و به مطالبات مردم هم توجه نشود افراط صورت گرفته است.

بیشترین فریادها از همین مجلس برخاسته شد

موسوی خطاب به انصاری که مجلس نهم را یکی از افراطی‌ترین مجلس‌ها در مواجهه با دولت یازدهم عنوان کرد، اظهار داشت: من مدافع هیچ مجلسی نیستم ولی معتقدم بیشترین فریادها از همین مجلس برخاسته شد. یعنی دولت قبل هر کجا که مشکل داشت بیشترین فریادها از همین مجلس بود، در دولت نهم که مجلس هفتم با ترکیب همین مجلس نهم ایجاد شده بود چهار وزیر از لیست پیشنهادی دولت رأی نیاوردند، استیضاح وزیر کشور وقت به دلیل مدرک تقلبی توسط چه کسانی صورت گرفت؟ فریاد نسبت به خانه‌نشینی رئیس جمهوری قبلی توسط چه کسانی بود؟

وی با بیان اینکه برای نخستین‌بار در جمهوری اسلامی سؤال از رئیس جمهور توسط این مجلس صورت گرفت، عنوان کرد: من از کلیات دوره‌های مختلف مجلس دفاع نمی‌کنم ولی در مجلس هشتم و نهم نمایندگانی که عنوان اصولگرا داشتند در برابر دولتی که عنوان اصولگرا داشت ایستادند، ببینید در این دوره‌های مجلس نمایندگان اصلاح‌طلب در برابر دولت ایستادند یا نمایندگان اصولگرا.

مدیرعامل خبرگزاری فارس بیان کرد: در مورد مشکل معاون اول رئیس جمهور چه کسانی ایستادند؟ در همین دوره همان نمایندگان مشکلاتی هم در دولت یازدهم می‌بینند و مطرح می‌کنند.

موسوی گفت: دولت یازدهم زحمات زیادی کشیده است ولی من مانند شما آن را سفید نمی‌بینم، نمایندگان مجلس در برابر ایرادات این دولت نیز انتقاد می‌کنند، چه کسی در برابر قراردادهای نفتی ایستاده و مشکلات آن را اعلام می‌کند؟

وی اضافه کرد: اصولگرا و اصلاح‌‌طلب واقعی کسی است که در قبال دولت‌ها به منافع خود نگاه نکند، در دولت حال حاضر اصلاح‌طلبان چقدر انتقاد می‌کنند؟ مشکل معیشت، بیکاری و اشتغال از مهم‌ترین مشکلات است چقدر به این مشکلات انتقاد شده است؟

تا کی باید برای مشکلات از دولت گذشته نام ببریم؟

در این زمان انصاری گفت: این مشکلات مربوط به 8 سال دولت نهم و دهم است که 8 سال بودجه کشور از بین رفت.

موسوی در پاسخ به وی گفت:‌ اگر 8 سال بودجه کشور رفت پس چگونه کشور اداره شد؟ 3 سال از عمر دولت یازدهم گذشته است و نمی‌توان تمام ناکارآمدی‌ها را به گردن دولت گذشته انداخت، تا کی باید برای مشکلات از دولت گذشته نام ببریم؟

وی افزود: رکود و مشکل اشتغال از قبل بوده و حالا ادامه دارد ولی رئیس جمهور گفت 100 روزه مسائل را حل می‌کنیم، خرداد 93 برنامه کاری ارائه شد و روحانی گفت از رکود عبور کردیم ولی 3 ماه بعد یعنی شهریورماه بسته خروج از رکود را ارائه داد و یک سال هم گذشت و اتفاقی نیفتاد.

مدیرعامل خبرگزاری فارس اظهار داشت: 4 وزیر دولت روحانی رسماً اعلام کردند که ما دچار بحران هستیم و با رکود مواجه شدیم که دوباره بسته‌ای صرفاً مربوط به ارائه وام به مردم برای خارج کردن بازار خودروسازان از رکود ارائه شد، اگر فردی اصلاح‌طلب واقعی است در این زمینه‌ها نیز صحبت کند. آیا پس از 3 سال نباید برنامه جامعی داشته باشیم؟ آیا شما برنامه جامعی می‌بینید؟

در این زمان موسوی خطاب به انصاری که اعلام کرد در دولت نهم و دهم مسائل به دروغ مطرح می‌شد، گفت:‌ یعنی در 8 سال تمام حرف‌ها دروغ بود؟ صفر و 100 دیدن مسائل تعارض ایجاد می‌کند، در تمام دولت‌ها هم خوبی و هم بدی وجود دارد و اینکه بگوییم 8 سال کاملاً مشکل وجود داشته است حرفی در حد بمب‌باران اتمی است.

موسوی ادامه داد: طیف وسیعی از دولت‌مردان در دولت نهم و دهم کار کردند، خدمات بسیاری به مناطق محروم ارائه شد و هدفمند کردن یارانه‌ها که آرزوی دولت‌های قبلی بود اجرا شد.

وی با بیان اینکه من جزء منتقدان دولت قبل هستم و از سوی رئیس دولت قبل مخاطب قرار گرفته و اعتراض شنیده‌ام، گفت: من می‌گویم دولت قبل خوبی‌هایی داشته است و به مناطق محروم و روستاها خدماتی کرد.

انصاری در میان صحبت‌های موسوی ارائه خدمات به روستاها را به توزیع سیب‌زمینی در میان آنان محدود کرد که موسوی گفت: اگر سیب‌زمینی هم توزیع شده است بهتر از این است که سیب‌زمینی‌ها را زیر خاک فرو کنیم و به مردم ندهیم که ارزان نشود، آن دولت سیب‌زمینی را به مردم می‌داد تا استفاده کنند ولی حالا سیب‌زمینی‌ها خاک می‌شود تا ارزان نشود در حالی که بسیاری از مردم مشکلات معیشتی دارند.

موسوی در ادامه از انصاری خواست تا 3 کلید واژه اساسی حوزه اقتصاد برای پیشرفت اقتصادی را نام ببرد که انصاری از قانون و امنیت نام برد و موسوی گفت: دولت کدام برنامه را برای این مسائل ارائه داده است؟

مجلس حال حاضر بیشترین همکاری را با دولت داشته است

وی خاطرنشان کرد:‌ مجلس حال حاضر بیشترین همکاری را با این دولت داشته است، برجام را کدام مجلس تصویب کرد؟ آخرین وزیر استیضاح شده دولت 175 رأی از مجلس گرفت، یعنی شما می‌گویید دولت باید 2 سال و نیم فعالیت نکند تا مجلس همراهش سر کار بیاید؟ به نظر من مجلس می‌تواند هم همراه و هم منتقد باشد.

مدیرعامل خبرگزاری فارس عنوان کرد: معتقدم مرزبندی با بیرون و جریان‌ها و قدرت‌هایی که به نوعی طمع به کشور دارند یک اصل ضروری است و امام خمینی فرمودند اگر دشمن از شما تعریف کرد ببنید چه مشکلی دارید بنابراین کسی نمی‌تواند وجود دشمن را برای کشور نفی کند و آنهایی که می‌گویند وجود دشمن توهم توطئه است مفهوم دشمن را نفهمیده‌اند.

موسوی افزود: خوش‌بین‌ترین سیاسیون هم نمی‌توانند طراحی قدرت‌های بیرونی را نفی کنند، پس از مذاکراتی که برای برجام صورت گرفت و تعاملاتی که انجام شد قیمت نفت را کاهش دادند یعنی دشمن بیکار ننشسته است و در حال طراحی نقشه‌هایش است و لازم است همه ما در داخل به نوعی طمع را کنار بزنیم.

ایرادی ندارد که ما بگوییم آقای انگلیس! ما را با تو صنمی نیست

وی گفت: برخی رسانه‌های خارجی از لیست‌های خاصی تعریف می‌کنند و برخی افراد را تأیید یا رد می‌کنند که این ایراد است. ما در تلویزیون جمهوری اسلامی فضای بازی برای صحبت با مردم داریم و باید جلوی طمع دشمن را بگیریم.

مدیرعامل خبرگزاری فارس تأکید کرد: سران لیستی که رادیو بی‌بی‌سی و رسانه‌های بیگانه از آنان حمایت می‌کنند باید محکم بایستند و از انگلیس اظهار برائت کنند، دوره‌ای که انگلیس برای ما تعیین تکلیف می‌کرد و نماینده تعیین می‌کرد و دوره قرارداد وثوق‌الدوله گذشته است، مردم ما انگلیس را به زباله‌دان تاریخ سپرده‌اند.

وی گفت: دشمن واقعیت دارد و اگر از ما حمایت کرد ایرادی ندارد که ما بگوییم آقای انگلیس! ما را با تو صنمی نیست.

انصاری: توقعات غیرمنطقی را در سطح مردم بالا آوردیم

این گزارش حاکی است در این برنامه غلامرضا انصاری در رابطه با این سوال که مجالس 9 دوره گذشته از لحاظ طبقه اجتماعی چه جایگاهی داشتند و خروجی آنها چگونه بوده است، گفت: ما اگر بخواهیم ابعاد مختلف مجلس و نقاط مثبت و منفی آن را مدنظر قرار دهیم باید مجلس اول که با حضور انقلابیون در صحنه و شرایط خاص داخل کشور و منطقه همراه بود را جدا کنیم که مجلس کارآمد و توانمندی هم شکل گرفت و تقریبا همه کسانی که تخصص لازم را داشتند و درد آشنای ملت بودند وارد مجلس شدند.

وی افزود: وقتی نظام ما جمهوری اسلامی است و جمهوری نظام را با اتکا به آرای مردم باید سامان بدهیم، به طور یقین احزاب و گروه‌های شناسنامه‌دار سیاسی هستند که می‌توانند اهداف کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت را در برنامه‎های خودشان ببینند.

انصاری گفت: این احزاب می‌توانند کادرسازی تخصصی را در دستور کار خود قرار دهند و این پالایش درون حزبی که انجام می‌گیرد به طور یقین نخبگان که این احزاب در عرصه سیاسی بروز و ظهور پیدا می‌کند هم نسبت به کارنامه‌ای که ارائه می‌کنند خودشان را متهعد می‌دانند و هم برنامه‌های کوتاه مدت و میان مدت را مدنظر قرار می‌هند.

وی افزود: ما همینطور که از مجلس اول، دوم، سوم جلو می‌آئیم می‌بینیم که به سمتی رفتیم که توقعات غیرمنطقی را در سطح مردم بالا آوردیم و طبیعی است که با این روند در یک شهر کوچک نامزدی یا گروهی و وعده‌هایی را می‌دهد و وقتی هم رای آورد، می‌رود و تا 4 سال بعد پیدایش نمی‌شود.

توسعه سیاسی را باید مبتنی بر احزاب ببینیم

انصاری گفت: الان که 37 سال از عمر انقلاب گذشته ما توسعه سیاسی را باید مبتنی بر احزاب ببینیم و به احزاب شناسنامه‌دار اجازه رشد بدهیم تا این احزاب بیایند و برنامه خودشان را ارائه کنند، کادرسازی خودشان را انجام بدهند. مردم و نظام هم می‌توانند برنامه‌هایی را که این احزاب می‌دهند را رصد کنند.

این فعال سیاسی اصلاح طلب در رابطه با این سوال که در 37 سال گذشته عدالت جزو شعارهای اصلی در انتخابات و مجلس بوده است و ما در عمل در این رابطه چگونه عمل کرده‌ایم، گفت: ما عدالت را نمی‌توانیم جدای از آزادی ببینیم، ما اگر ما به آزادی مشروط دست پیدا کردیم آن وقت عدالت می‌تواند ماندگار باشد.

وی تاکید کرد: ما به جز مستضعف اقتصادی، مستضعف فکری هم داریم که می‌تواند ضربات هولناکی به نظام و کشور بزند.

انصاری گفت: در مجلس اول رقابت بین همه گروه‌ها بود و مجلسی که شکل گرفت یک مجلس انقلابی از بین توده‌های مردم بود و کارآمدی لازم را داشت. ما اگر رقابت را به مفهوم واقعی خودش بشناسیم و در چارچوبهای قانونی رقابت را سازمان بدهیم، می‌توانیم کارآمدی را هم به مجلس، هم به دولت و هم به ساختارهای نظام حکومتی القا کنیم.

انصاری با ذکر مثالی از ترکیه و ایجاد یک آزادی نسبی و حاکم شدن اسلام گراها در این کشور، افزود: امروز می‌بینیم که این آزادی باعث شد ترکیه که یک کشور جهان سومی و عقب افتاده بود، در عرصه‌های مختلف رشد کند و امروز جزو 20 کشور اول اقتصادی دنیا باشد.

نباید همه چیز را یا سیاه یا سفید ببینیم

این فعال سیاسی اصلاح طلب در رابطه با این سوال که آیا آزادی ما از ابتدای انقلاب تا کنون افول کرده است؟ ادامه داد: خودسانسوری گاهی ما را دچار مشکل می‌کند. شعار نظام ما استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی بوده است. ما نباید همه چیز را یا سیاه یا سفید ببینیم، باید اجازه بحث و گفت‌وگو و گفتمان‌سازی را درون جامعه بدهیم و مردم می‌توانند از درون همین گفت‌وگوهای فکری که انجام می‌شود بهترین فکر را انتخاب کنند.

وی افزود: باید گروه‌های داخل نظام و آنهایی که خود را متعلق به نظام می‌دانند و تار و پودشان متعلق به نظام است، همان آنهایی که ما آنها را به اصولگرا و اصلاح طلب طبقه بندی می‌کنیم، بتوانند گفتمان‌سازی را درون خودشان بوجو بیاورند، قطعا وقتی تولید محتوا صورت گیرد انتخاب احسن را برای مردم آسان می‌کند.

انصاری تصریح کرد: ما اگر رقابت در چارچوب قانونی خودش قرار بدهیم و به احزاب باشناسنامه و با هویت میدان بدهیم، اولا دلزدگی پیش نمی‌آید، مانند شورای شهر دوم که مردم با صندوق‌های قهر کردند که این دلزدگی ناشی از حرکاتی بود که در شورای اول اتفاق افتاد.

در اینکه نظام ما مردمی است هیچ شکی نیست

انصاری در ادامه تاکید کرد: در اینکه نظام ما مردمی است هیچ شکی نیست، در هیج جای دنیا نظامی پیدا نمی‌شود که عشق، وابستگی و ارادت ملت به نظام، در حد ایران باشد و حضور مردم در 22 بهمن‌ها، مناسبت‌های مذهبی و اجتماعی نشان دهنده چنین موضوعی است که اقشار مختلف مردم همه به میدان می‌آیند.

وی یادآور شد: با اتفاقی که در سطح بین‌المللی رخ داده، طبقه متوسطی که قبلا حرکات اجتماعی و سیاسی را در جامعه بوجود می‌آورد تقریبا در حال از بین رفتن است.

این فعال سیاسی اصلاح طلب خاطرنشان کرد: اگر آزادی با مفهوم واقعی خودش در بین احزاب سیاسی باشد و گروه‌های سیاسی باور کنند می‌توانند رقابت کنند به طور یقین هر کسی که درد مردم را شناخت و برنامه برای حل آن داشت و توانست چشم انداز مثبتی از آینده ارائه دهد، خود به خود می‌تواند در این رقابت رای بیاورد.

انصاری در رابطه با این سوال که آیا پول‌های نامشروع  در انتخابات نقش دارند، ادامه داد: اگر انتخاب کننده حزب باشد، چون اعتبار خودش را در دراز مدت می‌بیند تلاش می‌کند تا پول کثیف و سرمایه‌های نامشروع در فعالیت‌های سیاسی‌اش ورود پیدا نکند.

وی گفت: وقتی ما حضور احزاب شناسنامه دار را نداریم، معلوم نمی‌شود پولی که در انتخابات وارد می‌شود از کجا می‌آید. ما در 9 مجلس گذشته همواره آمده‌ایم قانون  و نظارت بر انتخابات را تنگتر کرده ایم و این مسئله جواب نداده است.

انصاری افزود: حزب آینده‎اش را هم نگاه می کنند و قولی به مردم می‌دهد که قابل انجام است. با وجود احزاب هم نظام و هم مردم می‌تواند پولهای رسیده در انتحابات را رصد کند.

وی تاکید کرد: من قبول دارم که امروز پول‌های نامشروع در نظام انتخاباتی ما می‌تواند تاثیر گذار باشد.

انصاری افزود: امروز در شهرهای بزرگ گروه‌های سیاسی عمومیت پیدا کردند در تهران کسی خارج از لیست‌ها نمی‌تواند فعالیت‌ آنچنانی داشته باشد باید کاری کینم در شهرهای کوچک و تک نماینده هم احزاب بتوانند اینگونه فعالیت کنند.

در نظام سیاسی ما باید احزاب شناسنامه‌دار تقویت شوند

وی ادامه داد: ما خیلی از احزاب را داریم که شب انتخابات با نام‌های مختلف اسامی نامزدهایی را اعلام می‌کنند و بعد از آن دیگر خبری از آنها نمی‌شود. در نظام سیاسی ما باید احزاب شناسنامه‌دار تقویت شوند تا بتوانیم پالایش لازم را هم نسبت به منتخبین و هم نسبت به منابعی که به این احزاب وارد می‌شود، داشته باشیم.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب تأکید کرد: ما اگر افرادی را دیدیم که با پول‌های نامشروع وارد فعالیت‌های انتخاباتی می‌شوند باید آنها را معرفی کنیم.

انصاری در بخش دیگری از سخنان خود ادامه داد: ما وقتی منطق و تعامل را کنار بگذاریم خود به خود افراط و تفریط جایگزین آن می‌شود.

وی گفت: ما اگر کنار امنیت، آزادی، برنامه‌ریزی برای توسعه تمام عیار و برنامه مدون برای رسیدن به توسعه را نبینیم افراط و تفریط به وجود می‌آید.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب ادامه داد: قانون اساسی ما جزء مدرن‌ترین و بهترین قانون‌های اساسی دنیا است، به نظر من این ظرفیت‌سازی در ابتدای انقلاب تاکنون همه دولت‌ها در این موضوع کوتاهی کرده‌اند و ما باید یک روز این کار را شروع کنیم.

انصاری تأکید کرد: به طور مثال حدود 13 سال ما با تمام ابرقدرت‌ها و کشورهای بزرگ صنعتی در بحث هسته‌ای مجادله داشته‌ایم و توانستیم با گفت‌وگو به بخش قابل توجهی از خواسته‌هایمان دست پیدا کنیم. در فضای داخی هم این کار امکانپذیر است.

وی افزود: وقتی امکان به کار گرفتن صاحبان اندیشه به وجود نمی‌آید، وقتی احزاب به اندازه کافی وجود نداشته باشند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب ادامه داد: باعث خوشحالی ما است که می‌بینیم یک لیست اصلاح‌طلب و یک لیست از اصولگرایان در سطح کشور به وجود می‌آید.

انصاری تصریح کرد:‌ وقتی دانش و مطالعه اساسی وجود نداشته باشد و وقتی برنامه‌ریزی نباشد طبیعی است که به افراط بیفتیم و نتیجه این جنجال‌سازی‌ها این است که حیات سیاسی خودمان را به صورت انگل‌وار ادامه دهیم.

مجلس چهارم و پنجم اصولگراترین مجلس بودند

وی در بخش دیگری از این مناظره ادامه داد: به نظر من مجلس چهارم و پنجم اصولگراترین مجلس بود و مجلس نهم را از ساختارشکن‌ترین مجلس‌ها می‌دانم. مجلس ششم در بعد تخصصی بسیار کارآمد بود و مصوبات این مجلس در حوزه‌های مختلف بسیار خوب بود. البته در جاهایی هم دچار مشکل شد ولی اگر بخواهیم تقسیم‌بندی کنیم مجلس نهم بدترین مجلس بود.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب ادامه داد:‌ مجلس نهم در زمانی که دولت سنگ پا از چین وارد کرد و 11 روز رئیس دولت گذشته در مقام فرمان رهبری ایستادگی کرد، سکوت کرد و هیچ صدایی از آن درنیامد. در طول آن سال‌ها نیز دولت گذشته بودجه را هم به موقع ارائه نکرد.

انصاری خاطرنشان کرد: دولت تدبیر و امید مظلوم‌ترین دولت تاریخ جمهوری اسلامی ایران بود. شما می‌توانید تعداد سؤال‌هایی که از دولت شده و تعداد حرف‌های هنجارشکنانه که توسط نمایندگان تندرو در مجلس به دولت زده شده را ببینید.

وی خاطرنشان کرد:‌ ما هم پذیرفتیم که قانون محور و ملاک حرکت همه عناصر دورن نظام است و در این چارچوب حرکت کنیم در این صورت افراط و تفریط پیش نمی‌آید.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب تأکید کرد: در دولت گذشته هیچ‌گاه بودجه در زمان خودش ارائه نشد 8 سال سرمایه مملکت از بین رفت اگر دولت فعلی هم بودجه را در وقت خودش ارائه نکرد به خاطر برجام بود.

در ادامه در پاسخ به سؤال موسوی مبنی براینکه روحانی گفته 100 روزه مشکل اقتصاد را حل می‌کند، گفت: رئیس جمهور نگفت که من 100 روزه مشکلات اقتصاد را حل می‌کنم، وی گفت در این مدت برنامه خودم را ارائه خواهم کرد.

وی ادامه داد: جنجال و افراطی‌گری پدر مملکت را درمی‌آورد ما از مجلس هفتم به بعد فکر کردیم اگر همه مملکت را یکدست کنیم مشکل حل می‌شود. با اتفاقی که در طول 8 سال گذشته دولت گذشته صورت گرفت اگر کارآمدترین دولت و مجلس هم روی کار بیاید شاید اینکه بعد از 8 سال دولت بتواند مملکت را به نقطه صفر برساند شاهکار کرده است.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: در 4 سال دوم دوستان اصولگرا فهمیدند مملکت دارد به باد می‌رود و یکدستی در جامعه مشکل به وجود می‌آورد.

انصاری افزود: اگر امروز امنیت نسبی را در عرصه اقتصاد ایجاد کنیم بیش از 300 هزار میلیارد پول سرگردان را می‌شود از بین همین مردم جمع کرد. در این دولت کدام وزیر دولت را دیده‌اید که دو یا سه بار از زیر سؤال مجلس عبور نکرده باشد؟‌ مجلس نباید با شخص همراه باشد باید با قانون و برنامه همراه شود.

در گذشته می‌دیدیم که از اصلاح‌طلبان و اصولگرایان چندین صدا درمی‌آمد

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب ادامه داد:‌ اتفاقاتی که در انتخاب رخ داده اتفاقات خوبی است در گذشته می‌دیدیم که از اصلاح‌طلبان و اصولگرایان چندین صدا درمی‌آمد ولی هر کدام الان به یک لیست واحد رسیده‌اند.

انصاری اظهار داشت:‌ اگر ما با قانون همراهی و هم‌گامی داشته باشیم در برابر دشمن هم می‌توانیم مرزبندی مشخصی داشته باشیم. ما در 37 سال گذشته با هماوردهای خودمان با رقیب موفق بودیم. ما اگر در چارچوب قانون حرکت کنیم موفق خواهیم بود و دشمن هم هیچ غلطی نمی‌تواند بکند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت:‌ اگر بدن قوی باشد میکروب داخل نمی‌شود ما اگر از درون خودمان را تقویت کنیم دشمن هیچ غلطی نمی‌تواند بکند و اگر حول محور قانون عمل کنیم می‌توانیم در مقابل دشمن هم قوی بایستیم. با شعار نمی‌شود با دشمن مقابله کرد.

انصاری در ادامه با اشاره به کاهش قیمت نفت گفت: اگر ما برنامه‌ریزی درستی داشته باشیم و از صنعت گردشگری درست استفاده کنیم نیازی به فروش نفت نخواهیم داشت.

وی اضافه کرد: اگر مردم ما گرسنه نباشند و مشکلی نداشته باشند با دشمن هم می‌توانیم با قدرت روبه‌رو شویم.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: وقتی ما در درون نظام موشک و زیردریایی می‌سازیم و ارتش و نیروهای مسلح ما با قدرت هستند در اقتصاد هم باید قوی باشیم زیرا اگر دشمن هم نباشد، فساد خودش به ما آسیب می‌زند.

انصاری در خاتمه اظهار داشت:‌ مسلماً چه اصولگرا، چه اصلاح‌طلب به اصالت انقلاب، رهبری و قانون پایبندند و در این چارچوب حرکت می‌کنند.

انتهای پیام/

انتهای پیام
منبع: فارس
اشتراک گذاری :
برچسب ها : فارس موسوی معاصر
ارسال نظر

آخرین اخبار روز