تهران ۱۲.۷۹° كمينه ۱۲.۶۲°  بیشینه ۱۲.۹۹°

۰۳ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۹

ایران از حمله عربستان به سوریه نگران نیست/ احتمال رویارویی مستقیم تهران و ریاض

نشنال اینترست نوشت ایران از دخالت زمینی عربستان در سوریه نگران نیست و احتمال داد که در صورت رخ دادن چنین مسئله ای دو کشور باهم بصورت مستقیم درگیر خواهند شد.
کد خبر: ۹۶۳۶
اخبار معاصر : نشریه آمریکایی نشنال اینترست (nationalinterest) در مقاله ای به بررسی تهدید عربستان برای حمله زمینی به سوریه پرداخت و تاکید کرد که ایران از دخالت زمینی عربستان در سوریه نگران نیست و احتمال داد که در صورت رخ دادن چنین مسئله ای دو کشور باهم بصورت مستقیم درگیر خواهند شد.


در ابتدای این مقاله با اشاره به اینکه حدود دو هفته قبل کشورهای امارات متحده عربی، بحرین و (احتمالا) قطر وعده دادند که به عربستان برای استقرار نیروی زمینی در سوریه تحت یک عملیات پرشتاب برای یکسره کردن جنگ داخلی این کشور کمک خواهند کرد؛ آمده است: «اما اعزام تعداد کمی سرباز نمی تواند میدان جنگ در سوریه تغییر دهد و احتمالا ایران و عربستان وارد رویارویی مستقیم خواهند شد.»


نشنال اینترست با بیان اینکه عملیات ویژه عربی برای حمله زمینی در واکنش به قدرت گرفتن ایران در سوریه و تضعیف عایدی سرمایه گذاری عربستان روی شورشیان می باشد؛ نوشت: «حلب بطور روزافزونی به آزادسازی نزدیک می شود و مذاکرات ژنو نیز به نفع شورشیان بجایی نرسیده است. در کنار فشار آمریکا برای مجبور کردن کشورهای عربی خلیج فارس برای پیوستن به مبارزه علیه داعش، ترکیه نیز قصد دارد به عملیات زمینی در سوریه بپیوندد.»

 

این نشریه با مهم دانستن واکنش ایران و سوریه به این اظهارات افزود: «ولید معلم وزیر خارجه سوریه سعودی ها را تهدید کرد که در صورت پاگذاشتن به خاک سوریه، آنجا را با تابوت های چوبی ترک خواهند کرد. فرماندهان مختلف نظامی ارتش و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران نیز در سخنانی بشدت واکنش نشان دادند.»

 

نشنال اینترست تصریح می کند که استقرار نیروهای زمینی عربستان و امارات در سوریه به حمایت لوجستیکی و اطلاعاتی آمریکا را موجب خواهد شد و نوشت: «ترکیه نیز احتمالا به این عملیات کمک خواهد کرد. مقامات ایران معتقدند عربستان بجای حمله به داعش، نیروهای دولتی و مستشاران ایرانی را هدف خواهد گرفت.»

 

این نشریه با تاکید بر اینکه سپاه پاسداران از سربازان کشورهای عربی خلیج فارس ترسی ندارد؛ خاطر نشان کرد: «ایران همچنین وعده داده است در صورت درخواست بشار اسد، از حریم هوایی این کشور محافظت خواهد کرد. ایران از لفاظی های تهدیدآمیز ارتش عربی نگران نیست اما دفع چنین حمله ای از اولویت های آن است.»

  

نشنال اینترست در پایان نوشت: «ایالات متحده باید بخاطر داشته باشد تهران هنوز هم تحرکات دیپلماتیک و نظامی خود را بر پایه رویارویی با ارتش آمریکا محاسبه می کند. ایران و روسیه اکنون اهرم فشار در مذاکرات صلح را بدست دارند و اجازه نخواهند داد موازنه قدرت در سوریه بهم بریزد.»


ایران از حمله عربستان به سوریه نگران نیست/ احتمال رویارویی مستقیم تهران و ریاض
انتهای پیام
منبع: جام نیوز
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز