تهران ۱۲.۷۹° كمينه ۱۱.۷۹°  بیشینه ۱۲.۹۹°

۰۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۳

کری: دارایی‌های ایران پساتحریم زیر 50 میلیارد دلار است

وزیر امور خارجه آمریکا بار دیگر با تکرار ادعاهای خود درباره ایران اعلام کرد که در کنار متحدان و دوستانمان علیه سیاست‌های ایران ایستاده‌ایم.
کد خبر: ۹۶۵۶
اخبار معاصر : به نقل از پایگاه اینترنتی سنای آمریکا، جان کری در جلسه استماع کمیته روابط خارجی آمریکا با موضوع بازبینی درخواست بودجه وزارت امور خارجه آمریکا برای سال 2017 با اشاره به توافق هسته‌ای ایران تاکید کرد تهدید یک ایران مسلح به سلاح هسته‌ای به سبب اقدامات و بازرسی‌های دقیق و طرح‌های راستی آزمایی که تهران با آنها موافقت کرده است، کاهش یافته است. 

وی افزود: متحدان ما همچون خود ما در موقعیت امن تری قرار گرفته‌اند. ما در ماه‌های آتی همزمان با نظارت بر پایبندی ایران به برجام، به مشورت با کنگره ادامه می دهیم. این درحالی است که همچنان در کنار متحدان و دوستان‌مان علیه سیاست‌ها و اقدامات برهم زننده ثبات ایران در منطقه ایستاده‌ایم.


کری در این جلسه در پاسخ به سؤالی درباره گزارش‌های مختلف پیرامون میزان دارایی‌های آزاد شده ایران گفت: این رقم زیر 50 میلیاد دلار است.

این در حالی است که خبرگزاری رویترز گزارش می‌دهد که ایران پس از اجرای برجام به حدودا 100 میلیارد دلار از دارایی‌هایی که به دنبال تحریم‌های ضدایرانی مسدود شده بودند، دسترسی یافت اما بخشی از آن به دلیل بدهی‌ها و سایر تعهدات مصرف شده بود.

برخی گزارش‌های پیشین مدعی بودند میزان مبلغ مسدود شده ایران تا 150 میلیارد دلار است.

وی همچنین در تازه‌ترین اظهارنظر درباره سوریه گفت: تا زمانیکه بشار اسد در سوریه بر سر قدرت باشد پایان بحران در این کشور ممکن نیست.

کری به قانونگذاران گفت: طی یک یا دو ماه آینده مشخص خواهد شد که آیا این روند انتقالی به صورت جدی انجام می‌شود یا نه. باید اسد برخی اقدامات را برای تشکیل دولت انتقالی انجام دهد. اگر چنین امری صورت نگیرد، قطعا گزینه‌های دیگری بررسی خواهد شد. تا زمانی‌که اسد در راس قدرت است نمی‌توان به جنگ داخلی در کشور پایان داد.

وزیر خارجه آمریکا تاکید کرد در صورت طولانی شدن روند پایان دادن به جنگ، حفظ یکپارچگی سوریه دشوار است. اگر طرح توقف درگیری‌ها در سوریه نتیجه ندهد بدون شک گزینه های " طرح بی " مورد بررسی قرار می‌گیرد.  به زودی جدیت کشورها در خصوص آتش بس در سوریه مشخص خواهد شد.




انتهای پیام/
انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز