تهران ۱۲.۷۹° كمينه ۱۲.۶۲°  بیشینه ۱۳.۷۹°
۰۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۶

مشارکت بیش از ۶۰ درصد واجدین شرایط در انتخابات مجلس/ اصولگرایان پیشرو رقابت در کل‌کشور

رئیس مرکز پژوهش و سنجش افکار سازمان صدا و سیما نتایج آخرین نظرسنجی این مرکز پیرامون انتخابات مجلس شورای اسلامی را تشریح کرد.
کد خبر: ۹۶۵۸

اخبار معاصر : جعفر عبدالملکی رئیس مرکز پژوهش و سنجش افکار سازمان صدا و سیما با اشاره به نظرسنجی صورت‌گرفته توسط این مرکز در خصوص  انتخابات مجلس شورای اسلامی، گفت: آخرین نظرسنجی در چهارم اسفندماه با نمونه آماری 36 هزار و 243 نفر از افراد 18 سال به بالا به‌صورت محله‌ای ـ میدانی انجام شده است.

عبدالملکی با اشاره با اشاره به بررسی دغدغه های شرکت کنندگان در این نظرسنجی گفت: بر اساس نتایج استخراج شده از این نظرسنجی 79.6درصد از مردم دغدغه معیشت و اقتصادی دارند.

وی با اشاره به نتایج این نظرسنجی در تهران و وضعیت اقبال مردم به گروه های حاضر در عرصه انتخابات گفت: در تهران بر اساس همان دغدغه معیشتی که از سوی شرکت کنندگان اظهارشده، یک دوقطبی معیشت _ اقتصاد ایجاد شده و مردم بیشتر به گروه هایی تمایل دارند که برنامه‌های اقتصادی و معیشتی جدی تری ارائه کرده اند.

عبدالملکی درباره وضعیت رقابت در کل کشور (به جز تهران) نیز تصریح کرد: بر اساس نتایج این نظرسنجی در شهرستان های کشور اصولگرایان پیش رو هستند و مردم ابراز تمایل بیشتری برای رای دادن به این جریان ابراز کرده اند.


رئیس مرکز پژوهش و سنجش افکار سازمان صداوسیما اظهار داشت: بر اساس این نظرسنجی رسانه ملی با 67.8 درصد، اولین منبع کسب خبر افکار عمومی برای پیرامون انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری بوده است و در مرحله بعدی سایر منابع چون دوستان و آشنایان شبکه‌های اجتماعی موبایلی، روزنامه‌ها سایت‌های اینترنتی، شبکه‌های ماهواره‌ای در اولویت‌های بعدی برای کسب اطلاعات قرار دارند.

عبدالملکی تصریح کرد: نکته قابل توجه این است که اقبال مردمی برای کسب خبر از شبکه های ماهواره ای به شدت کاهش پیدا کرده و رو به افول است و تنها 4.4 درصد از مخاطبان منبع کسب خبر خود درباره انتخابات را شبکه های ماهواره ای اعلام کرده اند.



وی افزود: با توجه به اینکه شبکه های موبایلی از سوی برخی کارشناسان به عنوان یک تهدید تلقی می شوند، اما این شبکه ها در رتبه سوم اولویت کسب اخبار قرار دارند و حدود 10 درصد از مردم از این شبکه‌ها برای کسب اخبار استفاده می‌کنند.

رئیس مرکز پژوهش و سنجش افکار سازمان صداوسیما با اعلام آمار تشریحی منابع کسب اخبار مردم اظهارداشت: رسانه ملی با 67.8، دوستان و آشنایان با 30.6 درصد، شبکه های موبایلی با 10.1 درصد، روزنامه ها با 7.5 درصد، سایت های اینترنتی با 6.5 درصد، شبکه های ماهواره ای با 4.4 درصد، پیامک های ارسالی بین افراد با 3.6 درصد و شبکه های اجتماعی اینترنتی با 2.8 درصد به ترتیب منابع کسب اخبار مربوط به انتخابات از سوی مردم هستند.

عبدالملکی خاطرنشان کرد: نظرسنجی تا این لحظه انجام‌شده تا روز 4 اسفند نشان می‌دهد که مشارکت مردم در انتخابات بیش از 60 درصد است اما بر اساس تجربه دوره های قبل میزان مشارکت در دو روز مانده به انتخابات با تصمیم گیری افرادی که هنوز برای رای دادن به نتیجه نرسیده اند، بیشتر خواهد شد و پیش بینی می شود این آمار به 70 درصد نزدیک شود.

وی افزود: بر اساس نظرسنجی صورت‌گرفته تعداد افرادی که عنوان کرده‌اند به‌طور حتم در انتخابات شرکت می‌کنند نسبت به نظرسنجی انجام شده در مورد قبلی انتخابات مجلس شورای اسلامی در زمان مشابه (دو روز مانده به روز رای گیری)، افزایش پیدا کرده و این مسئله بیانگر آن است که مشارکت مردم در انتخابات این دوره با افزایش همراه خواهد بود.



رئیس مرکز پژوهش و سنجش افکار سازمان صداوسیما در پایان گفت: برطبق نظرسنجی اخیر این مرکز بیش‌ترین مشارکت در استان‌های خراسان جنوبی، کهگیلویه و بویراحمد، گلستان و خراسان شمالی را خواهد بود.


انتهای پیام/

انتهای پیام
منبع: فارس
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز