تهران ۹.۹۱° كمينه ۷.۷۹°  بیشینه ۹.۹۹°

۲۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۰

رزمایش موشکی ایران را دوشنبه در شورای امنیت مطرح می‌کنیم/ باید برنامه موشکی ایران را تضعیف کرد

نماینده آمریکا در سازمان ملل گفت این کشور از شورای امنیت خواسته است مسئله شلیک موشک‌های بالستیک توسط ایران، در نشست روز دوشنبه این شورا مورد بحث قرار گیرد.
کد خبر: ۹۷۴۶

اخبار معاصر : «سامانتا پاور» نماینده آمریکا در سازمان ملل روز جمعه گفت این کشور مسئله رزمایش موشکی اخیر ایران را در شورای امنیت مطرح خواهد کرد.

به نوشته خبرگزاری رویترز، وی از شورای امنیت خواسته روز دوشنبه برای بررسی آنچه او آن را «شلیک‌ خطرناک» موشک از سوی ایران خواند، تشکیل جلسه دهد.

پاور گفت: «ما این شلیک‌های خطرناک را مستقیما در نشست مشورتی شورا، که خواستار برگزاری آن در روز دوشنبه شده‌ایم، مطرح خواهیم کرد.»

وی افزود: «این شلیک‌ها، نشانگر لزوم همکاری با شرکایمان در سرتاسر جهان برای آرام و تضعیف کردن برنامه موشکی ایران است.»

او همچنین شلیک موشک از سوی ایران را «ثبات‌زدا» و «تحریک‌آمیز» توصیف کرد. 

نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هفته گذشته طی رزمایش اقتدار موشکی، چند فروند موشک بالستیک قدر، قیام و شهاب را با موفقیت شلیک کرد. 

بلافاصله بعد از این شلیک‌ها مقامات آمریکایی علیه رزمایش موشکی ایران موضع‌گیری کردند. هرچند واشنگتن اذعان دارد که شلیک موشک‌های بالستیک از سوی ایران نقض برنامه جامع اقدام مشترک نیست، اما مدعی است که این رزمایش می‌تواند ناقض قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل باشد.

این در حالی است که در این قطعنامه به صراحت اعلام شده که از ایران «خواسته می‌شود» بر روی «موشک‌هایی که برای دارا بودن توان حمل کلاهک هسته‌ای طراحی شده‌اند» کار نکند. این ادبیات با آنچه در قطعنامه 1929، آمده بود و ایران را از هرگونه فعالیت روی «موشک‌های دارای توان حمل کلاهک هسته‌ای» منع کرده بود، متفاوت است. قطعنامه 1929 بعد از اجرایی شدن برجام، با قطعنامه 2231 جایگزین شد. 

روز گذشته «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه هم با تأکید بر اینکه آزمایش این موشک‌ها نقض برجام نیست، گفت نقض قطعنامه هم تنها زمانی رخ می‌دهد که ایران به صورتی هدفمند این موشک‌ها را برای حمل کلاهک هسته‌ای طراحی کرده باشد. او گفت: «اطلاعاتی که چنین چیزی را نشان دهد، وجود ندارد.»

ایران می‌گوید برنامه موشکی‌اش صرفا ماهیت دفاعی دارد و تهدیدی برای کشورهای دیگر به شمار نمی‌آید. 

انتهای پیام/

انتهای پیام
منبع: فارس
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز