تهران ۱۲.۷۹° كمينه ۱۲.۶۲°  بیشینه ۱۴.۷۹°

۱۴ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۴
یادداشت وندی شرمن در یو‌اس‌ای تودی؛

تعهد ایران به برجام و رفع نگرانی کشورها از توافق هسته‌ای لازم است

جهانیان باید ایران را نه فقط برای امسال بلکه برای همیشه به اطمینان دادن از تبعیت از مفاد برجام ملزم کنند و آژانس هسته‌ای باید منابع مالی لازم برای نظارت و تایید توافق برای سال‌های پیش‌رو را داشته باشد.
کد خبر: ۹۷۶۱
تعهد ایران به برجام و رفع نگرانی کشورها از توافق هسته‌ای لازم است
اخبار معاصر : وندی شرمن معاون سابق وزیر خارجه آمریکا و عضو سابق تیم مذاکره کننده هسته‌ای این کشور طی یادداشتی در وبگاه خبری یو‌اس‌ای تودی (usatoday) مدعی شد ایران، کره شمالی و روسیه با تهدید تروریسم هسته‌ای، موفقیت نشست جهانی هسته‌ای را به چالش می‌کشند.

 

 

در ابتدای این یادداشت با اشاره به نشست امنیت هسته‌ای در واشنگتن و حملات تروریستی در پاریس و بروکسل آمده است: «سران کشورهای شرکت کننده در این نشست باید چهار برنامه را در دستور کار خود قرار دهند.»

 

 

شرمن در ادامه این چهار برنامه را اینگونه بیان می‌کند: «اول این که جهانیان باید ایران را نه فقط برای امسال بلکه برای همیشه به اطمینان دادن از تبعیت از مفاد برنامه جامع اقدام مشترک ملزم کنند. اجرای توافق هسته‌ای یک شروع قوی داشت اما موثر بودن آن در آینده اثبات خواهد شد.

 

 

آژانس هسته‌ای باید منابع مالی لازم برای نظارت و تایید توافق برای سال‌های پیش‌رو را داشته باشد. جامعه بین الملل هم باید در برداشته شدن تحریم‌های مرتبط با برنامه هسته‌ای خوب عمل کند و در عین حال عواقبی را برای حمایت ایران از تروریسم، نقض حقوق بشر و توسعه فناوری موشکی در نظر بگیرند.»

 

 

معاون جان کری دومین دستور کار را همکاری روسیه و آمریکا برای کاهش ذخایر تسلیحات هسته‌ای‌شان عنوان و تاکید کرد: «و هر کشور دیگری را که چنین سلاح‌هایی دارد به این کار تشویق کنند. البته تصمیم پوتین برای شرکت نکردن در نشست نگران کننده است.

 

 

همچنین باید به کشورهایی که از به خطر افتادن امنیتشان درپی توافق هسته‌ای با ایران نگران هستند؛ اطمینان بدهیم. در حالی که ایران با سلاح هسته‌ای در مقایسه با ایران دربند توافق می‌تواند در نشان دادن قدرت بیشتر کمک کند اما باید نگرانیهای امنیتی منطقه‌ای را جدی بگیریم.»

 

 

چالش تسلیحات هسته‌ای کره شمالی و کیم جونگ اون رهبر این کشور سومین برنامه‌ای است که از نظر شرمن باید بررسی شود و افزود: «وی رویکرد بسیار تهاجمی علیه جهان در پیش گرفته و می‌تواند به سادگی با کره جنوبی جنگ آغاز کند.»

 تعهد ایران به برجام و رفع نگرانی کشورها از توافق هسته‌ای لازم است

 

آخرین دستور کاری که وی برای نشست امنیت هسته‌ای تعیین می‌کند حفاظت از مواد هسته‌ای شکافت پذیری است که تروریست‌ها برای مدت طولانی به دنبال آن هستند و تصریح کرد: «گزارشاتی از یک کارت شناسایی به سرقت رفته از تاسیسات هسته‌ای بلژیک نگرانی‌ها را در این زمینه افزایش داده است.»

انتهای پیام
منبع: جام نیوز
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز