تهران ۱۲.۷۹° كمينه ۹.۷۹°  بیشینه ۱۲.۹۹°
۱۷ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۵

اطلاعيه سازمان انرژی اتمی در خصوص مطلب منتشر شده در يك روزنامه

اداره كل ديپلماسی عمومی و اطلاع رسانی سازمان انرژي اتمی درخصوص مطلب منتشر شده در يك روزنامه، پيرامون يكی از معادن اورانيوم كشور اطلاعيه‌ای صادر كرد.
کد خبر: ۹۷۷۲
اخبار معاصر: به نقل از اداره كل دیپلماسی عمومی و اطلاع رسانی سازمان انرژی اتمی، در خصوص مطلب منتشر شده در یك روزنامه، پیرامون یكی از معادن اورانیوم كشور اطلاعیه ای صادر كرد که در ادامه آن را می‌خوانیم:
اطلاعيه سازمان انرژی اتمی در خصوص مطلب منتشر شده در يك روزنامه

با توجه به انتشار برخی مطالب خلاف واقع در یكی از روزنامه ها درخصوص یكی از معادن اورانیوم كشور، بدینوسیله به اطلاع عموم می رساند، فعالیت های این معدن بر اساس برنامه‌های پیش بینی شده همچنان در جریان می باشد. 

در عین حال بطور طبیعی میزان استخراج سنگ معدن اورانیوم بایستی متناسب با ظرفیت كارخانه فرآوری سنگ معدن به صورت دوره‎ای تنظیم گردد.

در مطلب منتشره، آماری غیر واقعی درخصوص بهای سنگ معدن خام اورانیوم ارائه شده است كه صحت نداشته و این سازمان، قضاوت را به عهده افكار عمومی می گذارد: «... این معدن دارای ظرفیت استخراج سالانه 120 هزار تن سنگ اورانیوم است... هر كیلوگرم سنگ اورانیوم در بازار بین المللی بسته به كیفیت آن بین 200 تا 250 دلار به فروش می رسد و ...»

بر مبنای این محاسبه غلط ارزش سالیانه تولیدات این معدن بین 24 تا 30 میلیارد دلار یعنی مبلغی تقریبا معادل ارزش كل صادرات نفت كشور در سال 1394 قلمداد شده است این در حالی است كه قیمت كیك زرد فرآوری شده (U3O8 خالص) در بازارهای بین المللی به ازای هر كیلوگرم حدود 80 دلار می باشد. 

بدین ترتیب برای تولید یك كیلوگرم كیك زرد فرآوری شده (U3O8 خالص) از معدنی مانند معدن ادعا شده، باید 2000 كیلوگرم سنگ معدن خام فرآوری شود فلذا ارزش هر كیلوگرم سنگ معدن خام، حدود 4 سنت خواهد بود. بدین ترتیب مبالغ عنوان شده در رابطه با قیمت سنگ معدن اورانیوم خام، بین 5000 تا 6000 هزار برابر قیمت واقعی ارائه شده است!!.

مزید اطلاع افكار عمومی، در حال حاضر خوراك لازم برای مصرف كارخانه فرآوری سنگ معدن موجود، برای چندین سال استخراج و انباشت شده است. همچنین بخشی از معدن ادعا شده با ظرفیت كامل همچنان در حال فعالیت بوده و بخشهای دیگر این معدن نیز در حال تجهیز و یا عملیات تعمیر و نگهداری تونل ها و تاسیسات می باشند.

سازمان انرژی اتمی ایران ضمن آرزوی موفقیت برای رسانه‌های جمعی كه در جهت تنویر افكار عمومی تلاش می‎نمایند، انتظار دارد قبل از درج اخبار و اطلاعات، از اعتبار و صحت منبع و مطالب دریافتی خود اطمینان حاصل نموده سپس اقدام به انتشار اخبار و مطالب نمایند.
انتهای پیام/

انتهای پیام
منبع: میزان
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز