تهران ۲۴.۹۱° كمينه ۲۴.۸۴°  بیشینه ۲۸.۷۹°
۱۷ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۰
نوبخت در نشست هفتگی با خبرنگاران مطرح کرد

ایران با وساطت عمان هیچ مذاکره رسمی یا محرمانه‌ای با عربستان نداشته

سخنگوی دولت یازدهم با بیان اینکه ۹۲درصد بودجه سال گذشته محقق شد، گفت: در سال ۹۵ رشد ۵ تا ۶ درصدی در اقتصاد پیش‌بینی شده است.
کد خبر: ۹۷۷۹
ایران با وساطت عمان هیچ مذاکره رسمی یا محرمانه‌ای با عربستان نداشته/ پیش‌بینی رشد اقتصادی ۵ تا ۶ درصدی در سال ۹۵

اخبار معاصر: محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت در اولین نشست هفتگی خود با خبرنگاران در سال 95، با اشاره به برخی اقدامات دولت در سال گذشته، گفت: در شرایطی که در سال 94 تحقق بودجه کاری سخت بود، اما حدود 91 یا 92 درصد بودجه 220 هزار میلیاری سال گذشته محقق شد.

وی افزود: برای سال 95 با استفاده از شرایط جدید کشور، رشد اقتصادی بین 5 تا 6 درصد در نظر گرفته شده است.

سخنگوی دولت فعال کردن واحدهای تولیدی نیمه‌فعال را از اولویت‌های مهم دولت در سال جدید اعلام کرد و گفت: از بین 36 هزار واحد تولیدی که در شهرها و نواحی صنعتی با سرمایه‌گذاری حدود 67 هزار میلیاردی فعال بودند، حدود 7 هزار واحد راکد هستند.

وی موضوع طرح‌های عمرانی را مسئله‌ای مهم برای دولت دانست و خاطرنشان کرد: دولت این آمادگی را دارد با مشارکت مردم و واگذار کردن طرح‌های نیمه‌تمام به بخش خصوصی آنها را کامل کند.

نوبخت در پاسخ به سؤالی درباره مصوبه اخیر هیئت دولت در زمینه واردات کالاهای لوکس، تصریح کرد: پیش از این واردات کالاها گروه‌بندی شده بود و هیچ کالایی ممنوع الواردات نبود، اما در مصوبه اخیر تعرفه واردات این جنس کالاها افزایش یافته تا واردات کالاهایی که پیش از این آزاد بود عملاً نتواند رخ دهد.

سخنگوی دولت درباره موضع جمهوری اسلامی ایران درباره قره‌باغ، گفت: جمهوری اسلامی ایران از ابتدای این مخاصمه هر دو طرف را به خویشتنداری دعوت کرد. وزیر دفاع کشورمان در همین راستا با همتایان خود صحبت کرد تا ایران جلوی هر نوع آتش‌افروزی جدیدی در منطقه را بگیرد.

نوبخت در پاسخ به سؤال دیگری درباره مذاکرات محرمانه ایران و عربستان با وساطت عمان، گفت: در حال حاضر هیچ مذاکره رسمی و محرمانه‌ای با عربستان نداریم.

وی در همین زمینه خاطرنشان کرد: برخی کشورهای همسایه تلاش می‌کنند درباره روابط ایران و عربستان وساطتی کنند، اما مواضع جمهوری اسلامی ایران روشن است و اقداماتی بوده که از سوی عربستان رخ داده و باید اصلاح شود.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درباره نظر حقوقی شورای نگهبان و وزارت کشور درباره آراء یکی از کاندیداهای اصفهان، گفت: وزارت کشور در ارتباط با صیانت از آراء کاندیداهای انتخابات، نظر حقوقی خود را در این خصوص اعلام کرد که متفاوت با نظر حقوقی شورای نگهبان بود.

وی افزود: وزارت کشور مستندات مربوط به این مسئله را مکتوب به شورای نگهبان ارائه کرد و معتقد است اگر هم در این زمینه ابهامات و شبهه‌ای وجود دارد باید در مرحله اعتبارنامه این نماینده مورد توجه قرار گیرد.

محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت در اولین نشست هفتگی خود با خبرنگاران در سال 95 با اشاره به گزارشی از عملکرد دولت در برخی از شاخصه‌ها در زمینه اقتصاد مقاومتی و برنامه‌های دولت در سال 95 در این زمینه، اظهار داشت: در سال 1394 برنامه سالانه دولت در بخش اقتصادی معطوف به اجرای بودجه سال 95 بود که با تمام سختی‌های و سعی‌هایی که در تأمین منابع درسال 94 وجود داشت و با وجود افت قیمت نفت از بودجه 236 هزار میلیارد تومانی که مجلس سقف آن را 220 هزار میلیارد تومان ابلاغ کرد این بودجه با حدود 91 تا 92 درصد محقق شد.

وی افزود: در همین زمینه تلاش شد فعالیت‌های عمرانی دولت نیز عملیاتی شود که بودجه آن که از محل منابع عمومی و چه از محل سایر منابع دارای مجوز دولت برای سال 1394 محقق شد.

سخنگوی دولت با اشاره به آمارهای اشتغال در سال 94 نیز گفت: در سال 1394 براساس طرح آمارگیری، نیروی کار کشور با افزایش نرخ مشارکت مواجه شد. به شکلی که نرخ مشارکت نیروی کار از 37.2 درصد در سال 93 به 38.2 درصد درسال 94 افزایش یافت.

نوبخت در همین رابطه گفت: جمعیت فعال کشور نیز از حدود 23 میلیون نفر در این سال به حدود 24 میلیون نفر افزایش یافت و حدود 667 هزار نفر به جمعیت شاغل اضافه شد و جمعیت شاغل کشور به حدود 21 میلیون و 972 هزار نفر رسید.

وی به جمعیت بیکاران کشور نیز گفت: در سال گذشته جمعیت بیکاران کشور از دو میلیون و 514 هزار نفر به حدود دو میلیون و 729 نفر رسید و جمعیت شاغلی که در بخش‌های مختلف به اشتغال رسیدند در بخش‌های مختلف کشاورزی و خدمات جذب شدند و جذب بخش صنعت از سایر بخش‌ها کمتر بود.

سخنگوی دولت تصریح کرد: با توجه به اینکه در سال گذشته 827 هزار نفر نیروی جدید وارد بازار کار شدند حدود 600 هزار نفر توانستند موفق به اشتغال شدند.

نوبخت با اشاره به برنامه‌های دولت در زمینه رشد و فعالیت اقتصادی در سال 95 گفت: با اعتنا به فرصت‌های جدیدی که در سال 95 با موفقیت تیم مذاکره کننده در مذاکرات بین المللی و برجام و در جهت رفع تحریم‌ها صورت گرفته است، فرصت و زمینه‌ای برای رشد اقتصادی کشور فراهم شده است که پیش بینی ما برای سال 95 رشد اقتصادی بین 5 تا 6 درصد است.

وی یادآور شد: فعال کردن واحدهای تولیدی نیمه فعال از مهمترین اولویت‌های دولت برای رشد اقتصادی در سال 95 است و امیدواریم بتوانیم با فعال کردن واحدهای نیمه فعال به رشد اقتصادی کشور کمک کنیم.

سخنگوی دولت با اشاره به آماری از وضعیت فعالیت واحدهای تولیدی در کشور گفت: از 36 هزار واحد تولیدی که در نواحی و شهرهای صنعتی کشور با سرمایه‌ای حدود 67 هزار میلیارد تومان شروع به فعالیت کردند حدود 7 هزار واحد راکد است که فعال شدن این تعداد واحد تولیدی ضمن اشتغال 132 هزار نفر می‌تواند زمینه رشد اقتصادی مناسب برای کشور را فراهم سازد.

نوبخت افزود: بنابراین یکی از اقدامات اولویت دار دولت در سال 95 فعال کردن واحدهای تولیدی است که برای آنها سرمایه گذاری صورت گرفته است و دولت در همان ایام تعطیل با برگزاری جلساتی در شهرستان‌ها و استان‌های مختلف به دنبال انجام زمینه‌های لازم برای این فعالیت‌ها بوده است.

وی افزود: امروز استانداران و روئسای سازمان‌مدیریت برای آخرین هماهنگی‌ها در زمینه توسعه استان‌ها و برنامه ریزی در این بخش با فعالان اقتصادی در نشستی وضعیت موجود را بررسی و برنامه‌هایی را که باید اخذ شود برنامه ریزی می‌کنند. دولت برای فعال کردن واحدهای تولیدی غیرفعال مصمم است باید مشخص شود که این واحدها به چه میزان سرمایه در گردش نیاز دارند و چه مقدار افزایش تولید و ایجاد اشتغال خواهند داشت. میزان صادرات واحدهای تولیدی نیز مدنظر قرار خواهد گرفت.

سخنگوی دولت با اشاره به ضرورت توجه به بخش مسکن و اولویت دادن به برنامه‌های اقتصادی در این بخش گفت: با استفاده از تسهیلات ارزان قیمت تحریک تقاضا با اولویت دادن جهت اسکان زوج‌های جوان، نوسازی بافت‌های فرسوده، عمران حاشیه شهرها در دستور کار است و معتقدیم سال 95 سال برخورداری از فرصت‌هایی است که در سه سال گذشته دولت و سایر قوا برای آن تلاش کرده‌اند.

نوبخت به اهمیت طرح‌های عمرانی از نگاه دولت اشاره و بیان کرد: اولویت ما این است که طرح‌‌های عمرانی که پیشرفت فیزیکی بالای 80 درصد را داشتند بخصوص در مناطق محروم قرار دارند فعال شوند و بتوانیم از آنها بهره گیریم.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه دولت چگونه تلاش می‌کند تراز تجاری که در این سال مثبت شده است ادامه پیدا کند، گفت: برای اولین بار در تاریخ انقلاب اسلامی شاهد بودیم که تراز تجاری ایران در این سال مثبت بود. در این سال 41 میلیارد دلار واردات داشتیم و حدود 42 میلیارد دلار تراز مثبت تجاری کشور اعلام شد. معتقدیم باید به صادرات توجه بیشتری شود لذا در بودجه 95 برای تشویق صادرات مشوق‌هایی دیده شده است.

سخنگوی دولت گفت: امسال پیش بینی کرده‌ایم حدود 10 میلیون تن گندم با قیمت هر کیلوگرم 1270 تومان خریداری شود و منابع آن تأمین شده است. همچنین در کشور هم اکنون حدود 6 میلیون تن گندم که یک کالای استراتژیک است ذخیره داریم تا نیاز به واردات گندم نداشته باشیم.

نوبخت در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه آیا واردات کالاهای لوکس و مصوبه‌ای که هیئت وزیران در این خصوص صادر کرد تضادی با اقتصاد مقاومتی ندارد، گفت: پیش از این واردات کالا به کشور آزاد بوده است و ما چیزی به عنوان ممنوع الواردات نداشتیم اتفاقاً در این مصوبه تعرفه‌های واردات اینگونه کالاها افزایش یافته است تا عملاً امکان واردات این اقلام وجود نداشته باشد. لذا این مصوبه در راستای محدود کردن واردات چنین کالاهایی است.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه بازنشستگان کشوری به نظر هنوز پاداش اخر سال خود را دریافت نکرده‌اند و دولت بنا دارد چه زمانی پاداش آنها را پرداخت کند، گفت: صندوق بازنشستگان کشوری و لشگری برای پرداخت حقوق اسفندماه اشخاص مشکل داشت که در 27 اسفند باید حدود 22 میلیارد و 400 میلیون تومان برای این منظور اختصاص پیدا می‌کرد.

سخنگوی دولت گفت: واقعیت امر این است که صندوق‌های بازنشستگی مشکل دارند و دولت هرماهه 15 هزار و 500 میلیارد تومان به طور کمک و ائانه به این صندوق‌ها می‌دهد اما این صندوق‌ها با وجود پرداخت این مبالغ همچنان قادر به پرداخت حقوق اسفندماه بازنشستگان نبود لذا دولت از اختیارات قانونی خود استفاده کرد و 25.50 میلیارد دلار نیز پرداخت کرد تا بتواند حقوق بازنشستگان را پرداخت کند.

نوبخت گفت: در صندوق بازنشستگی لشگری 100 درصد حقوق بازنشستگان را دولت پرداخت می‌کند به این صورت دولت هم حقوق شاغلان و هم بازنشستگان را می‌پردازد البته امسال نیز 4 هزار و 500 میلیارد تومان برای پرداخت پاداش بازنشستگی کارمندان از سالهای گذشته در نظرگرفته شده است.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره حاشیه‌های لغو سفر رئیس جمهور به اتریش و اینکه چرا برخی از این مسئله به عنوان ابزاری علیه دولت استفاده کردند گفت: عده‌ای قصد دارند از هر فرصتی علیه دولت استفاده کنند به عنوان مثال در خصوص بازبودن سوئیفت بانک مرکزی با حضور خبرنگاران همه چیز را در معرض دید آنها قرار داد ولی بازهم عده‌ای نوشتند سوئیفت باز بود اما فعالیت‌ها زیاد نبود و عده‌ای عنوان کردند 20 بازرگان نظر دیگری را اعلام کردند.

سخنگوی دولت با بیان اینکه اگر شخصی یا سناتوری در خارج جمله‌ای را بگوید برای ما صدق و درست محسوب می‌شود گفت: امنیت و آرامش کشور مسئله کوچکی نیست ما تأیید نمی‌کنیم رئیس جمهور به کشوری برود که خاطراتی از استقبال‌های بد از جایگاه رئیس جمهور ایران دارند زیرا رئیس جمهور نماد جمهوریت نظام است و همه مسائل برای آن باید رعایت شود و باید شأن آن رعایت شود.

نوبخت با بیان اینکه ارکان مختلف گزارش و نظر مشورتی دادند و خیر در این بود که سفر رئیس جمهور به اتریش لغو شود افزود: با این وجود گسترش مناسبات با اتریش و کشورهای دیگر در دستور کار دولت قرار دارد و نباید فراموش کرد اخیراً در اروپا اتفاقات تلخی رخ داده و رفتن رئیس جمهور نیز به سفری نیازمند تمهید مقدمات و رعایت مسائلی است و شأن ملت ایران در هر سفری باید رعایت شود.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره اینکه چه مقدار از تحریم‌ها لغو شده است گفت: بنده از آقای عراقچی معاون وزیر امور خارجه که چند روز پیش با حضور در رسانه ملی در این خصوص توضیحات مبسوطی را بیان کردند تشکر می‌کنم آنچه مشخص است این است که آنچه از تحریم‌ها مربوط به مسائل هسته‌ای بود برداشته شد و برخی دیگر از تحریم‌ها ربطی به مسائل هسته‌ای ندارد و ما در گفتگوهای برجام در خصوص آنها توافق خاصی نداشتیم.

سخنگوی دولت افزود: توافق ایران با قدرت‌های جهانی همه فرآینده‌های قانونی خود به ایران را طی کرد و سپس با تأیید مشروط و نهایی مقام معظم رهبری شکل گرفت.

نوبخت در همین زمینه خاطرنشان کرد: استفاده از فرصت‌ها همواره مورد توجه مسئولان کشور است و اینکه عده‌ای از مطالب مقام معظم رهبری به صورت گزینشی مطلبی را استخراج کنند و به تحقیر یک کار بزرگ یا تخریب دولت بپردازند امر شایسته و درستی نیز البته مقام معظم رهبری در همان جلسه به هم یادآور شدند که باید از دولت حمایت کرد.

وی با یادآوری این نکته که برخی تلاش می‌کنند موفقیت‌های حاصل از برجام را نادیده بگیرند گفت: اینکه عده‌ای تلاش می‌کنند این دستاورد ملی را تحقیر کنند کار مثبت و درستی نیست عده‌ای هم مسائل آشکاری مانند دستاوردهای نظام و سوئیفت را نفی می‌کنند. در حالیکه برجام حاصل و دستاورد نظام است و همه قوا و کل نظام در این مسئله سهیم هستند تا این دستاورد ایجاد شود، لذا نفی آن نفی اقدامات صورت گرفته از سوی کل نظام است.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر عدم اجرای قانون همسان سازی حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی، گفت: مبانی محاسباتی برای افرادی که تحت پوشش صندوق‌های لشگری و کشوری هستند با مبانی تأمین اجتماعی متفاوت است به شکلی که در حال حاضر حدود 12 درصد به حقوق کارکنان دولت اضافه شده اما به حقوق بازنشستگان 14 درصد اضافه شده است.

نوبخت گفت: فوق العاده‌های شاغلان دولت با فوق العاد‌ه‌های کسانی که از صندوق بازنشستگی سازمان تأمین اجتماعی حقوق می‌گیرند متفاوت است که البته همه اینها در حال افزایش نسبت به سال گذشته است.

وی با اشاره به اینکه اینگونه نیست که دولت نخواهد در مسائل تأمین اجتماعی ورود پیدا کند، گفت: با این وجود هرکدام از بازنشستگان لشگری و کشوری و بازنشستگان تأمین اجتماعی مبانی متفاوتی برای افزایش حقوق خود دارند که این افزایش نیز در تأمین اجتماعی اعمال می‌شود.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوال دیگری در خصوص شایعه به تعویق افتادن افزایش حقوق کارکنان دولت تا خردادماه گفت: افزایش حقوق کارکنان دولت با مصوبه هیئت وزیران است. لذا به تعویق افتادن افزایش حقوق‌ها تا خرداد ماه صحت نداریم هرچند ما منتظر تصویب بودجه هستیم اما هر زمان که این قانون تصویب شود افزایش حقوق از فروردین 95 اعمال می‌شود.

نوبخت درباره سخنان اوباما درباره عدم تطبیق آزمایش‌های موشکی ایران با روح برجام گفت: آقای رئیس‌جمهور همان زمان که این آزمایش‌ها انجام شد به وزارت دفاع و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی برای تقویت بنیه موشکی کشور دستور داد و مواضع ما نیز صریح و روشن است.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه آیا تاکنون در خصوص بحث حقوقی برجام با مواردی که مغایر حقوق ایران باشد برخورد کرده، گفت: کارگروه ویژه‌ای مسائل را رصد می‌کند و با هر اقدامی که با اولویت اصلی ما که توسعه مناسبات با کشورهای دیگر است و با حقوق ملت ایران مغایر باشد برخورد می‌کنیم. البته ما از سرمایه گذاری آمریکا در داخل استفاده می‌کنیم اما اولویت اصلی ما توسعه مناسب با کشورهای همسایه و اروپا است و سرمایه‌گذاری آمریکایی‌ها در کشور اولویت کشور نیست.

سخنگوی دولت درباره اخباری مبنی بر اتهام پول‌شویی به یکی از مسئولان سابق ایران در فضای بین‌الملل ایجاد شده است، یادآور شد: این خبر کم ارزش‌تر از آن است که نسبت به اتهامی به یک فردی در یک نشریه شده واکنش نشان دهیم؛ این خبر به قدری بی‌اهمیت است که شاید فردی که مورد اتهام قرار گرفته نیاز نباشد پاسخ دهد، زیرا از این دست خبرسازی‌ها از سوی رسانه‌های خارجی علیه کشور صورت می‌گیرد، لذا ما هیچ موضع رسمی در این خصوص نداریم.

نوبخت درباره نامه آقای روحانی به امیر کویت گفت: این خبر تکذیب می‌شود.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره عدم پرداخت مطالبات فرهنگیان گفت: 4 هزار و 500 میلیارد تومان اعتبار در بودجه سال 95 دیده شده، اما در اواخر سال گذشته حدود 900 میلیارد تومان پاداش فرهنگیان پرداخت شده است و وزارت آموزش و پرورش موظف است آمار پرداختی‌های مطالبات فرهنگیان بازنشسته را اعلام کند.

سخنگوی دولت درباره سوال یکی دیگر از خبرنگاران مبنی بر عدم حضور مهمانداران زن شرکت هواپیمایی ایرفرانس به دلیل وجود قانون حجاب اجباری در سفر هوایی به ایران، گفت: این‌گونه اعلام شده است. فرانسوی‌ها خود به مهمانداران هواپیماهای خود گفته‌اند می‌توانید با این شرایط به ایران بروید یا نروید؛ این مسئله در خدمات ارائه شده ایرفرانس مشکلی ایجاد نمی‌کند و اینکه در پروازی تعداد مهمانداران مرد بیشتر از زن باشد مشکلی برای خدمات‌رسانی ایجاد نمی‌کند، لذا امیدواریم با تجهیز خطوط هوایی با هواپیماهای بهتر خدمات مناسبی به مسافران ارائه شود.

نوبخت درباره ابلاغ حکم اعدام بابک زنجانی نیز گفت: دولت در این پرونده همواره تلاش کرد که از بیت‌المال صیانت کند و نسبت به بازگرداندن منابع مالی تلاش‌هایی را صورت داد، اما قوه قضاییه پیگیر بازگرداندن این اموال است و هر راهی که ممکن بوده انجام شده است.

وی در پاسخ به اظهارات برخی منتقدان دولت درباره 4 ساله بودن دولت آقای دکتر روحانی، گفت: باید از برخی مسائل با سلام و لبخند عبور کرد، البته آرزو بر منتقدان جوان عیب نیست.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر ابطال رأی یکی از کاندیداهای انتخابات مجلس در اصفهان، گفت: وزارت کشور به منظور صیانت از آراء نظر حقوقی خود را در این خصوص اعلام کرد که متفاوت با نظر حقوقی شورای نگهبان بود.

نوبخت افزود: وزارت کشور مستندات قانونی خود را به شکل مکتوب و مستدل اعلام کرد و معتقد است اگر هم در باره این آراء شبهه و شبهاتی مطرح است باید در مرحله اعتبارنامه این نماینده مورد توجه قرار گیرد، لذا امیداریم حقی از کسی ضایع نشود و وزارت کشور خود را موظف به استیفای حقوق رأی دهندگان و منتخبان می‌داند.

وی درباره مذاکره محرمانه با وساطت عمان با عربستان نیز گفت: هیچ مذاکره رسمی یا محرمانه با عربستان نداریم؛ اگر چیزی باشداعلام می‌کنیم، اما برخی کشورهای همسایه تلاش می‌کنند اقدامات وساطتی در این خصوص انجام دهند که مواضع ایران در این خصوص بسیار روشن و مشخص است. دولت جمهوری اسلامی ایران در صدد است با همه کشورهای همسایه به ویژه کشورهای اسلامی رابطه حسنه داشته باشد، اما عربستان در ابتدا اقداماتی را علیه ایران صورت داد که باید خود را اصلاح کند.

سخنگوی دولت درباره این سوال که دولت هنوز تنخواه خود با بانک مرکزی را صفر نکرده است، گفت: برای تسویه کردن و صفر کردن تنخواه فرصت زمانی وجود دارد که مطمئناً دولت تنخواه بانک مرکزی را در سال 95 صفر خواهد کرد.

نوبخت در پاسخ به سوالی مبنی براینکه اوباما اعلام کرده ایران به متن برجام عمل کرده، اما به روح برجام عمل نکرده است. نظر شما در این خصوص چیست؟ گفت: شاید آنچه که مورد توجه برخی کشورهاست عادی‌سازی و رفع ابهام در همه عرصه‌هاست، البته ما هم در داخل کشور یک سری سیاست‌های مشخصی داریم و آنچه که دولت مجاز بود که در این زمینه اقدام کند عادی‌سازی و رفع ابهام در زمینه هسته‌ای بود که به وقت انجام می‌شود.

انتهای پیام/


انتهای پیام
منبع: تسنیم
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز