تهران ۲۰.۴° كمينه ۲۰.۴°  بیشینه ۲۰.۹۹°
۱۸ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۶

قندیل‎های یخی، یخ مراد

غار زیبا و منحصر به فرد یخ مراد واقع در محور "کرج - چالوس" این روزها گردشگران را به خود می خواند، غاری با قندیل های یخی که تجربه یک روز زمستانی را در دل بهار میسر می کند.
کد خبر: ۹۸۱۷
قندیل‎های یخی، یخ مراد

اخبار معاصر: در جاده کرج -چالوس غار زيبا و منحصر به فردي قرار دارد که اين روزها گردشگران را به خود ميخواند، غاري با قنديل هاي يخي که تجربه يک روز زمستاني را در دل بهار ميسر مي کند.

غار «يخ مراد» که در 65 کيلومتري پايتخت قرار گرفته است در حوالي روستاي «آزادبر» و روستاي «کهنه ده» در منطقه «گچسر» و جاده چالوس واقع شده، دريچه ورودي اين غار در ارتفاعات کوه‌هاي منطقه واقع شده‌ و مسيرش به صورت کلي، شيب دار و رو به پايين است.

ارتفاع اين غار از سطح دريا حدود 2 هزار و 640 متر است ضمن اينکه دهانه غار يخ مراد، سه متر پهنا و هشت متر ارتفاع دارد.

در ماه‌هاي اسفند و فروردين، قنديل‌هاي بسيار زيباي غار در بهترين وضعيت به سر مي‌برند و گردشگران با حضور در غار در زمان‌هاي يادشده، تصويري بسيار به يادماندني از يک غار زيبا را مشاهده مي کنندغار يخ مراد يکي از جاذبه‌هاي گردشگري و ديدني جاده چالوس محسوب مي شود و گردشگراني که مي خواهند بازديد کاملي از جاذبه هاي گردشگري اين محور داشته باشند، بهتر است به اين غار نيز سري بزنند و از آن ديدن کنند.

مناسب‌ترين زمان براي ديدار از اين غار مربوط به اسفند و فروردين و فصل بهار است در اين فصل، آب‌هاي ناشي از بارندگي قطره قطره در داخل غار تبديل به قنديل‌هاي بسيار ديدني و زيبا مي‌شود.

همچنين در زمان‌هاي يادشده، در محوطه بيرون غار منظره گياهان معطر کوهستاني، تصويري بسيار زيبا به وجود مي آورد که ديدن آن، گردشگران را به وجد مي آورد.

قندیل‎های یخی، یخ مراد

همانگونه که گفته شد، مسير غار يخ مراد به صورت کلي، شيب دار و رو به پايين است و با رسيدن به اعماق کوه، چشمه‌هاي يخ زده در کف زمين و استالاکتيت‌هاي اسفنجي غار نمايان مي‌شود. يکي از مواردي که غار يخ مراد را مشهور و بسيار زيبا کرده، قنديل‌هاي يخي بسياري زيباي اين غار است که طبق گفته گردشگراني که به اين غار آمده اند، اين قنديل‌ها تا اواسط خردادماه عمر مي‌کنند.

غار يخ مراد سه تالار اصلي، يک برکه يخي و يک آبشار يخي دارد ضمن اينکه اين غار داراي بادگير و هواکش‌هاي مخفي فراواني است و هواي خارج با شدت داخل غار مي شود.

اين امر موجب شده که هواي غار فوق العاده سرد باشد و آب‌هاي موجود در غار نيز به حال انجماد درآمده اند و تودههاي بزرگ يخ و مخزن‌هاي وسيع يخي را تشکيل داده اند.

قندیل‎های یخی، یخ مراد

يخبندان غار از اسفند ماه آغاز و تقريبا تا اواسط بهار سال بعد ادامه دارد ضم اينکه در طول تابستان و پاييز به علت خشکي هوا و عدم جريان آب، يخ‌ها ذوب مي شوند و کاهش مي يابند.

غار يخ مراد يکي از پر پيچ و خم ترين غارهايي است که نظير آن به ندرت ديده شده و به همين دليل، بازديد تمام نقاط اين غار، مستلزم وقت کافي و دقت و حوصله فراوان است.

البته لازم است گردشگراني که مي خواهند به اين غار سر بزنند، کروکي دقيق و کاملي از غار را همراه خود داشته باشند تا در موارد مورد نياز بتوانند از اين کروکي کمک بگيرند.

همچنين طبق نظرات بسياري از گردشگراني که به اين غار آمده اند، براي بازديد کامل از اين غار، وسايل حرفه‌اي غارنوردي مورد نياز است و اين امر بايد مد نظر گردشگران علاقمند به غارنوردي باشد.

بسياري از مسافراني که از جاده چالوس عبور مي کنند، اطلاعي از وجود چنين غار زيبايي در حوالي اين جاده ندارند و اگر از اين وجود اين غار مطلع شوند، بسياري از آنها به اين غار سر مي زنند و چندساعتي را در اين غار و محيط زيباي بيرون آن مي گذرانند.

غار يخ مراد به لحاظ ويژگي هاي طبيعي اش در سال 1381 در فهرست آثار ملي ايران به ثبت رسيده و يکي از عمده دلايلي که مانع جمع آوري اطلاعات ميداني و پژوهشي باستان شناسي در آن شده به دشواري مسير عبوري داخل غار باز مي گردد.

اين در شرايطي است که مسير ارتباط يک دهليز با دهليز ديگر گاه چنان تنگ مي شود که براي حرکت در آنها ناچار بايد به صورت نيم خيز يا سينه خيز پيش رفت.

با اين همه اغلب افرادي که به درون اين تاريخ 50 ميليون ساله نفوذ کرده اند از عبور در آن به عنوان يکي از لحظات ناب و زيباي زندگي شان نام مي برند.

انتهای پیام/
انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز