تهران ۱۷.۷۹° كمينه ۱۷.۶۲°  بیشینه ۱۸.۷۹°
۱۹ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۲

بازار هدف مشکل کشاورزان ایرانی/ توسعه گلخانه ها در راستای افزایش بهره وری آب

وزیر جهاد کشاورزی با اعلام اینکه در بخش صادرات محصولات کشاورزی مشکل جدی وجود دارد و باید تصمیمات جدی گرفته شود، گفت: اکنون سیب درختی، پرتقال و سیب زمینی با مشکل عرضه به بازار روبروست که با کنترل واردات تلاش می کنیم این محصولات به بازار راه یابد.
کد خبر: ۹۸۳۷
اخبار معاصر: محمود حجتی در گفتگوی ویژه خبری با بیان اینکه اکنون دغدغه تولید کنندگان محصولات کشاورزی عرضه این محصولات و بازاریابی آنهاست افزود: در دو سال پیش مشکل بخش کشاورزی بیشتر تأمین نهاده ها بود که با تصمیم های گرفته شده و اعمال سیاست ها، اکنون هیچ مشکلی در بخش نهاده ها وجود ندارد. بازار هدف مشکل کشاورزان ایرانی/ توسعه گلخانه ها در راستای افزایش بهره وری آب
 وی افزود: اکنون سیب درختی، پرتقال و سیب زمینی با مشکل عرضه به بازار روبروست که با کنترل واردات تلاش می کنیم این محصولات به بازار راه یابد. 
 حجتی گفت: ظرفیت تولید سیب درختی کشور سه میلیون و 400 هزار تن اما بازار مصرف آن حدود دو و نیم میلیون تن است. 
 وی افزود: در بخش صادرات محصولات کشاورزی مشکل جدی وجود دارد و باید برای صادرات این محصولات تصمیمات جدی گرفته شود. 
 وزیر جهاد کشاورزی نداشتن سابقه در صادرات، محدودیت در ارتباط با دیگر کشورها، نبود پیمان های منطقه ای و تعرفه های ترجیحی را از موانع صادرات انبوه محصولات کشاورزی به بازارهای بین المللی خواند. 
 حجتی گفت: اکنون در بازارهای جهانی عرضه و تقاضا رقابتی است و انواع یارانه های صادراتی برای عرضه محصولات کشاورزی از طرف کشورها اختصاص داده می شود. 
 وی افزود: برای افزایش صادرات محصولات کشاورزی در پی افزایش یارانه صادراتی، تغییر رویکرد تجار برای صادرات به جای واردات و ایجاد صادرکنندگان عمده هستیم. 
 حجتی گفت: پارسال صد هزار تن تخم مرغ و 50 هزار تن مرغ به کشورهای همسایه صادر شد. 
 وی درباره صادرات محصولات کشاورزی به روسیه نیز گفت: برای این موضوع نیاز به ایجاد زیرساخت های تفاهمی، حل مسائل فنی و قرنطینه ای و کاهش قیمت تمام شده کالاها است. 
 وزیر جهاد کشاورزی افزود: ظرفیت صادرات مرغ و تخم مرغ کشور چند صد هزار تن است. 
 حجتی با بیان اینکه دولت باید همزمان از تولید کنندگان و مصرف کنندگان حمایت کند گفت: قیمت تضمینی خرید محصولات کشاورزی دستوری نیست بلکه سازمان حمایت از تولید کنندگان و مصرف کنندگان، قیمت ها را در بهره وری میانگین مشخص می کند. 
 وی افزود: گندم، روغن، شکر و برنج جزو کالاهای اساسی است که دولت بر قیمت آنها نظارت دارد و این بر اساس چارچوب گروه یک محصولات کشاورزی است. 
 حجتی گفت: تراز غذای کشور در سال 92 منفی هشت میلیارد دلار، در سال 93 منفی پنج و نیم میلیارد دلار و پارسال به منفی سه و دو دهم میلیارد دلار رسیده است. 
 وی افزود: در برنامه سه تا پنج ساله تلاش می کنیم تراز غذای کشور صفر شود. 
 وزیر جهاد کشاورزی گفت: کاهش تراز غذای کشور 30 درصد به علت کاهش قیمت های جهانی و 70 درصد به علت افزایش تولید و صادرات و کاهش واردات بوده است. 
 حجتی افزود: برای افزایش بهره وری در بخش آب پیش بینی شده بود در سال 94 ، دویست هزار هکتار از اراضی کشور بهینه سازی شود اما با کمبود منابع، 150 هزار هکتار آن محقق شد. 
 وی گفت: برای سال 95 و با تأمین منابع، 250 هزار هکتار از اراضی برای افزایش بهره وری مصرف آب بهینه سازی می شوند. 
 حجتی افزود: این موضوع و موضوع مکانیزاسیون کشاورزی و کشت ماهی در قفس از جمله برنامه های وزارت جهاد کشاورزی در محقق کردن اقتصاد مقاومتی است. 
 وی گفت: پرورش ماهی در قفس بیش از یک میلیون تن به ظرفیت کنونی 900 هزار تنی تولید شیلات می افزاید. 
 وزیر جهاد کشاورزی افزود: پارسال پرورش ماهی در قفس آغاز و 4000 تن تولید شد که امسال این میزان با برنامه ریزی انجام شده به 20 هزار تن افزایش می یابد. 
 حجتی گفت: در برنامه ششم توسعه پیش بینی شده است 200 هزار تن ماهی به روش کشت در قفس تولید شود. 
 وی افزود: برای افزایش بهره وری آب، برنامه توسعه گلخانه ها را در دستور داریم زیرا مصرف آب در گلخانه در مقایسه با عرصه 8 تا 10 درصد کاهش می یابد. 
 حجتی گفت: به عنوان نمونه، برای تولید یک کیلو خیار در عرصه 40 لیتر آب اما در گلخانه فقط 4 لیتر آب مصرف می شود. 
 وی افزود: برای افزایش بهره وری مصرف آب و پرورش ماهی در قفس هیچ محدودیتی در ارائه تسهیلات مالی وجود ندارد. 
 
حجتی افزود: یک و نیم میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برای آبرسانی به 550 هزار هکتار از اراضی خوزستان اختصاص یافت که اجرای آن به سرعت پیش می رود. 
 
وی گفت: اکنون به 200 هزار هکتار آبرسانی شده است و در سال 96 نیز به 220 هزار هکتار از این اراضی آب رسانی می شود. 
 
 وزیر جهاد کشاورزی: با تصویب دولت، از محل صندوق توسعه ملی به طور سنواتی سالانه 10 درصد ریالی و مبلغی به صورت ارزی در اختیار جهاد کشاورزی قرار داده می شود. 
 
حجتی افزود: 500 میلیون دلار نیز در اختیار منطقه سیستان برای آبرسانی به وسیله لوله به مزارع قرار داده شده است. 
 به گفته وزیر جهاد کشاورزی، به هم خوردن تعادل سفره های آب زیرزمینی به علت سوء مدیریت بوده که برای این مسئله چاره اندیشی شده است. 
 حجتی گفت: دولت اکنون 85 درصد برای سیستم های نوین آبیاری به کشاورزان به صورت بلاعوض کمک می کند. 
 وی افزود: اگر کشت عرصه خیار به گلخانه منتقل شود، یک میلیارد مترمکعب آب کشاوزری در کشور صرفه جویی می شود که معادل چهار برابر آب سد کرج است. 
 حجتی گفت: با اصلاح بذر و فصل کشت چغندر نیز میزان مصرف آب در هکتار از 15 هزار متر مکعب به 5 هزار متر مکعب کاهش می یابد. 
 وی افزود: برای بیمه محصولات کشاورزی صندوق بیمه دولتی است و بیمه محصولات کشاورزی حمایتی است و تجاری نیست. 
 وزیر جهاد کشاورزی گفت: حق بیمه 25 درصد ارزیابی خسارت را کشاورزان پرداخت و 75 درصد را دولت پرداخت می کند. 
 حجتی گفت: تلاش می کنیم 100 درصد این میزان را دولت پرداخت کند.
انتهای پیام/


انتهای پیام
منبع: میزان
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز