تهران ۱۲.۷۹° كمينه ۱۲.۶۲°  بیشینه ۱۳.۷۹°
۰۶ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۳
در گفت‌وگوی ویژه خبری مطرح شد

واردات 3میلیارد دلاری قاچاق از مناطق آزاد در برابر صادرات 1میلیارد دلاری

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس:در مناطق آزاد،پارسال 3میلیارد دلار واردات قاچاق و 3میلیارد دلار واردات رسمی در مقابل 1میلیارد دلار صادرات انجام شده یعنی نسبت صادرات به جمع واردات و قاچاق یک ششم بوده است.
کد خبر: ۹۸۶۴

اخبار معاصر : حبیب الله دهمرده با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری یکشنبه شب شبکه دو سیما با دفاع از الحاق مناطق آزاد به وزارت امور اقتصادی و دارایی افزود: مجلس شورای اسلامی با این اقدام به طور غیر مستقیم می تواند برعملکرد مناطق آزاد نظارت کند.
وی گفت: با توجه به ظرفیت هایی که در منطقه آ‍زاد وجود دارد وزارت امور اقتصادی و دارایی می تواند با توانمندی و ظرفیت هایی که دارد سرمایه گذاری کند و از این ظرفیت ها استفاده کند.
دهمرده افزود: باید به گونه‌ای برخورد و امکانات حداقلی را برای مرزنشینان فراهم کنیم تا مردم در مناطق روستایی و مرزی بمانند ویکی از راه کارها مناطق آزاد و تقویت آن است.
وی با بیان اینکه ایجاد اشتغال و درآمد از مزایای مناطق آزاد است، ادامه داد: معدل کار مناطق آزاد در جهان و کشومان معدل قابل دفاعی است و اگر اشکالی دارد باید اصلاح شود.
دهمرده گفت: نقاط قوت مناطق آ‍زاد باید تقویت و نقاط ضعف آن برطرف شود.
نماینده مردم شهرستانهای اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی هم با حضور در این برنامه گفت: ماده 27 و ایجاد مناطق آزادی تجاری در لایحه پیشنهادی دولت برای برنامه ششم توسعه نبود و کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی این ماده را با مفاد نامناسب به برنامه افزود.
رضا کریمی افزود: اینکه منطقه آزاد هزار هکتار و یا 200 هکتاری داشته باشیم موضوعیت نداشت و تبصره های ذیل این ماده هم مناسب نبوده است بنابراین اصلاح شد اما اینکه مناطق آزاد زیر نظر وزارت امور اقتصادی و دارایی باشد اقدام خوبی نیست زیرا کار این مناطق فراوزارتخانه‌ای است.
وی با تاکید بر اینکه تصمیم نمایندگان مجلس شورای اسلامی مبنی بر الحاق مناطق آزاد به وزارت امور اقتصادی و دارایی محترم است گفت: برای ایجاد مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی هماهنگی فراوزارتخانه ای لازم است.
کریمی ادامه داد: وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی، صنعت، معدن و تجارت و سازمان حفاظت محیط زیست و بخش عظیمی از حوزه های امنیتی باید پای کار باشند تا یک منطقه آزاد تجاری و ویژه اقتصادی ایجاد شود به همین علت بنده با آوردن مناطق آزاد به زیر مجموعه وزارت امور اقتصادی و دارایی مخالف بوده ام.
نماینده مردم شهرستان‌های اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تولید، صادرات، ارزآوری و جذب سرمایه گذاری خارجی، ایجاد اشتغال و توسعه پایدار منطقه از اهداف ایجاد مناطق آزاد است گفت: باید مناطق مرزی کشور به منطقه آزاد تبدیل شود تا پایدار و ماندگاری در مناطق مرزی ایجاد شود.
کریمی افزود: با الحاق مناطق آزاد به وزارت امور اقتصادی و دارایی اتفاق خاصی نمی افتد گرچه مطلوب تر این بود که زیر نظر ریاست جمهوری باشد.
دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی هم در ارتباط تلفنی با این برنامه گفت: بر اساس قانون، رئیس منطقه آزاد مانند استاندار در حوزه منطقه آزاد است، یعنی توسط هیئت وزیران و با حکم رئیس جمهوری انتخاب می شود و نقش او مانند استاندار است و وظیفه هماهنگی و نظارت بر دستگاه های اجرایی مناطق آزاد را بر عهده دارد.
اکبر ترکان افزود: اگر این مناطق زیر نظر وزیر امور اقتصادی و دارایی برود در نتیجه بر سایر دستگاه ها مشرف نیست و دستگاه های زیر مجموعه وزارتخانه های دیگر در مناطق آزاد نمی پذیرند که زیر نظر وزارت امور اقتصادی و دارایی بروند.
وی با اشاره به اینکه این استدلال که هدف نمایندگان از این کار، نظارت بر مناطق آزاد بوده است هم صحیح نیست، گفت: دیوان محاسبات مجلس شورای اسلامی در زمان دولت یازدهم همه مناطق آزاد را بررسی و گزارشات خود را ارسال کرد که حتی یکی مورد از آن گزارش منفی نبوده است و این افتخار آمیز است.
ترکان افزود: بازرسی کل کشور 35 مرتبه از مناطق آزاد بازدید و بازرسی کرده است ، آیا این نظارت ها کافی نیست؟
وی ادامه داد: تنها دوره ای است که همه اطلاعات مناطق آزاد بر روی سایت وجود دارد و هیچ رانتی برای واگذاری زمین ها وجود ندارد و همه چیز شفاف است همین دوره است.
دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با انتقاد از سخنان آقای زارع دیگر مهمان تلفنی این برنامه گفت: 3 میلیارد دلار واردات از طریق مناطق آزاد برای سرزمین اصلی انجام شده و نه برای مناطق آزاد .
ترکان ادامه داد: هیچ قاچاقی در مناطق آزاد صورت نمی گیرد و اگر آقای زارع مدرکی دارد ارئه کند.
وی گفت: پارسال 640 میلیون دلار صادرات و 400 میلیون دلار صادرات مجدد داشتیم در حالی که جمعیت مناطق آزاد یک صدم حمایت کشور است، 3 میلیارد دلار صادرات سرزمین اصلی از طریق مناطق آزاد بوده است.
ترکان افزود: 4 درصد تولید صنعتی کشور در مناطق آزاد است در حالی که یک درصد جمعیت کشور در این مناطق هستند.
دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گفت: مدیران عامل این مناطق سیاسی نیستند.
رحیم زارع عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شواری اسلامی هم در ارتباط تلفنی با این برنامه گفت: از 558 هزار و 750 هکتار در بیش از 20 سال 7 هزار و 873 هکتار مجموع اراضی صنعتی واگذار شده در مناطق آزاد بوده است.
وی ادامه داد: 36 هزار هکتار جانمایی شده و 25 درصد آن واگذاری شده است.
زارع افزود: در مجموع یک و 4 دهم درصد کل مجموع محدوده جغرافیای مناطق آزاد برای اراضی صنعتی واگذاری شده است اما منتاسب با آن رشد اقتصادی نداشته است .
وی با بیان اینکه رشد اقتصادی مناطق آزاد یک سوم سرزمین اصلی است، گفت: مناطق آزاد پارسال 600 میلیون دلار صادرات و 400 میلیون دلار صادرات مجدد داشت که این در مقایسه با 42 میلیارد دلار صادرات کل کشور ناچیز است.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود: در دوره قبل، زمین هایی به قیمت متری 5 هزار تومان در مناطق آزاد واگذار شده و یک اقلیت رانت خوار و تضعیف بومی ها نتیجه این کار بوده است .
زارع ادامه داد: در مناطق آزاد، پارسال 3 میلیارد دلار قاچاق و 3 میلیارد دلار واردات در مقابل یک میلیارد دلار صادرات یعنی نسبت صادرات به جمع واردات و قاچاق یک ششم بوده است.
وی گفت: سازمان سرمایه گذاری های اقتصادی در وزارت امور اقتصادی مکمل مناطق آ‍زاد هستند و این یکی از علل موافقتم، با الحاق مناطق آزاد به این وازتخانه بوده است.
زارع افزود: وزیر می تواند به روسای مناطق آزاد تفویض اختیار کند و رئیس منطقه آزاد با اختیارات فعلی بر دیگر دستگاه های اجرایی مستقر در این منطقه مشرف شود.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: مدیران مناطق آزاد همیشه از منظر سیاسی انتخاب می شوند و مدیران اقتصادی انتخاب نمی شود.
زارع افزود: آمارهای ما بر اساس آمارهای مناطق آزاد است که به کمیسیون اقتصادی در مجلس ارائه شده است.
وی گفت: در همه دوره ها برخی مدیران عامل مناطق آزاد برای مدیر شدنشان هزینه کردند و پول پرداختند.
زارع با بیان اینکه تراز تجاری ما در مناطق آزاد برای سال گذشته منفی 5 میلیارد دلار بوده است، افزود: مناطق آزاد موجب تضعیف اقتصاد ملی و کاهش درآمدهای عمومی دولت شده‌اند.

انتهای پیام/ب

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز