تهران ۲۰.۶۷° كمينه ۱۷.۷۹°  بیشینه ۲۰.۹۹°
۰۸ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۳

تحریم گیت هاب مانع فعالیت برنامه نویسان ایرانی نمی شود

شرکت مایکروسافت در در ادامه سیاستهای رئیس جمهور آمریکا علیه ایران، دسترسی کاربران ایرانی به سایت گیت هاب را مسدود کرد.
کد خبر: ۹۹۸۶

به گزارش سایت معاصر به نقل از پایگاه خبری اسپوتنیک روسیه:

طی هفته های گذشته برنامه‌نویسان ایرانی ایمیلی از طرف سایت «گیت هاب» (GitHub) دریافت کرده‌اند که در آن محدود شدن حساب کاربری این افراد اعلام شده است. در این ایمیل آمده: «با توجه به محدودیت‌های قانون کنترل تجارت آمریکا، حساب کاربری شما محدود شده است. اکانت‌های عادی تنها برای ارتباطات شخصی خود به طور محدود به مخازن عمومی گیت هاب دسترسی خواهند داشت.» همچنین این پیام در بخش فوقانی اکانت گیت هاب برنامه‌نویسان ایرانی نمایش داده می‌شود.

در بین برنامه‌نویسان و توسعه‌دهندگان سرتاسر جهان، گیت هاب اهمیت بسیاری زیادی دارد و به‌عنوان یک‌نوع پلتفرم وسیع برای کدهای برنامه‌نویسان انجام وظیفه می‌کند. این افراد می‌توانند کدهای خود را در مخازن عمومی یا خصوصی قرار دهند تا مشارکت برای اعمال تغییرات بر آن امکان‌پذیر شود.

محمدرضا ازلی، موسس سایت "تکراسا" و کارشناس مسائل اینترنتی در این خصوص با خبرگزاری اسپونتیک به گفتگو پرداخت. 

گیت هاپ یک پلتفرم است که به برنامه نویسان این امکان را می دهد که کدهای خود را بر روی پروژه های مشارکتی و خصوصی ذخیر کنند و خود این پلتفورم نیز یازده سال پیش راه اندازی شده و حدود 37 میلیون کاربر دارد و سال گذشته شرکت مایکروسافت با مبلغ 7.5 میلیارد دلار اقدام به خرید این پلتفورم کرد.
به طور کلی کلا گیت هاپ یک پلتفرم مهم برای برنامه نویسان محسوب می شود.
واکنش کاربران ایرانی گیت هاپ نسبت به این موضوع طبیعتا منفی بوده و منجر به ناراحتی این کاربران شده، ولی در عین حال این اتفاق برای اولین بار نیست که روی می دهد. بسیاری از پلتفرم های آموزشی قطع شد و بسیاری از شرکت های آمریکایی و یا سایر کشورها که با آمریکا همکاری می کنند، خدمات خود را به روی ایران بستند. به عنوان مثال سرویس های مانند هاستینگ و سرویس های دیجیتال مارکتینگ که به ایرانیان خدماتی ارائه نمی کنند. ولی به گفته خود برنامه نویس ها به این دلیل که قسمت متن باز آن مسدود نشده، ایرانی ها می توانند از آن استفاده کنند. اما نمی توانند پروژه های شخصی راه اندازی کنند، ولی با کمک وی پی ان می توانند به گیپ لب متصل شوند و پروژه های شخصی در اختیار داشته باشند. در مجموع روزانه شرکتهای مختلف آمریکایی و یا شرکت هایی که با آمریکا همکاری می کنند، از ترس تحریم های آمریکا، ایرانیان را محدود می کنند، اما این موضوع نمی تواند جلوی فعالیت برنامه نویسان ایرانی را بگیرد.
بسیاری از برنامه نویس ها به دلیل اینکه گیت هاب مکانی برای ذخیره سازی کدهای آنها بوده و می توانستند کدها خود را رهگیری کنند و حتی محلی برای اشتراک گذاری کدها بود و بطور کلی راهی برای ارتباط برنامه نویسان کل دنیا به شمار می رود، با مشکلاتی مواجه شده اند.
صحبت هایی نیز در خصوص ایجاد یک پلتفرم داخلی به میان آمد، اما نکته گیت هاپ این است که کل برنامه نویسان دنیا امکان اشتراک گذاری کدها را در اختیار داشته باشند و اگر در ایران یک پلتفرم ایجاد شود، استفاده چندانی برای برنامه نویسان نخواهد داشت.

همچنین احسان داوودی، موسس و مدیر ارشد فنی فلایتیو که از سال 2011 از گیت هاب استفاده می کرده در اینباره گفت:

گیت هاب توسط چند دسته از برنامه نویسان ایرانی مورد استفاده قرار میگرفت: برنامه نویسانی که پروژه های شخصی انجام میدهند و به صورت فری لنس کار میکنند، تیم های نرم افزاری که از راه دور با هم روی یک پروژه کار میکنند، برخی شرکت های تولید نرم افزار کوچک و متوسط، همچنین اکثر کتابخانه های متن باز برنامه نویسان ایرانی نیز از طریق این سایت منتشر و در دسترس جامعه برنامه نویسی فارسی زبان قرار میگرفت

بعد از تحریم گیت هاب، تعدادی از افراد به سراغ جایگزین های خارجی این سرویس نظیر گیت لب رفتند و برخی دیگر سرویس source version control خودشون رو راه اندازی کردند و از اون سرویس استفاده میکنند.

اصولا ما ایرانی ها هر موقع دچار تحریم می شویم، راه حل جایگزین رو ایجاد میکنیم، مثل سرویس onesignal که یک سال پیش ایران رو تحریم کرد و در حال حاضر چندین سرویس جایگزین ایرانی وجود دارد و بسیاری از استارتاپ های ایرانی هم خودشان یک سرویس Push Notification راه اندازی کردند، به احتمال زیاد به زودی هم سرویس ایرانی جایگزین گیت هاب عرضه خواهد شد چرا که نیاز به این سرویس برای جمعیت وسیعی از برنامه نویسان ایرانی حیاتی هست.


انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز