تهران ۱۱.۷۳° كمينه ۸.۷۹°  بیشینه ۱۱.۹۹°
۰۹ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۱
امام جمعه موقت تهران:

مذاکره با عهدشکنان نابخردی است

خطیب نماز جمعه تهران با بیان اینکه مذاکره با عهدشکنان نابخردی است و مؤمن از یک سوراخ دوبار گزیده نمی‎شود، گفت: مذاکره در شرایط برابر معنا دارد. ما سلطه را چهل سال است که نپذیرفته‎ایم و هرگز نخواهیم پذیرفت، لذا مسئولان به گونه‎ای حرف بزنند که دشمن از آن بهانه نگیرد.
کد خبر: ۹۹۹۸
اخبار معاصر: حجت‌الاسلام والمسلمین سیداحمد خاتمی در خطبه نماز جمعه این هفته، ضمن توصیه همگان به رعایت تقوای الهی، اظهار کرد: حضرت علی(ع) فرمودند: شمار را سفارش می‌کنم که به یاد مرگ باشید و از آن غافل نشوید. مرگ مهمانی است که در همه خانه‎ها خواهد رفت، شما از مرگ غافل شوید، مرگ که از شما غافل نمی‎شود و طمع در چیزی دارید که آنی به شما مهلت نمی‎دهد، این واقعیتی است که چه باور کنید و چه باور نکنید وجود دارد اما توصیه می‎کنم آن را باور کرده و خودتان را برای این قیامت جدی آماده کنید؛ مرگی که دروازه قیامت جدی شماست.

حجت‌الاسلام خاتمی بیان کرد: یاد شهید رئیسعلی دلواری را گرامی می‎داریم که در چنین روزی در جنگ با استعمارگران انگلیس به شهادت رسید. همچنین یاد اولین دادستان انقلاب اسلامی شهید قدوسی را گرامی می‎داریم که توسط منافقین کوردل به شهادت رسیدند. همچنین به استقبال جشن عاطفه‎ها می‎رویم که اقدامی ارزشمند است.
وی ادامه داد: پنج موضوع داخلی و دو موضوع خارجی آماده کرده‎ام. موضوع اول اینکه داغ حسین(ع) خاموش‎شدنی نیست. کشور ما با تمام شکوه به استقبال برپایی باشکوه عزای حسینی می‏‌روند. ما مدیون حسین هستیم وآزادی و نهضت ما مدیون اباعبدالله الحسین(ع) است. در این ۱۳۸۰ سال از یزید گرفته تا دیگر جلادان خواستند این چراغ را خاموش کنند اما نتوانستند؛ عزیز فاطمه زنده است و تا ابد زنده خواهد ماند.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری افزود: نکته دیگر این است که بانیان مجلس اباعبدالله، خطبا و مداحان، به این عزاداری نگاه یک سرمایه داشته باشند؛ سرمایه‎ای که دین ما را زنده نگه داشته است لذا اشعار و نوحه‎های خود را از فرهنگ حسینی پر کنند. عزاداری برای اباعبدالله یک سرمایه نفیس است لذا باید به این توجه کنیم تا این عزاداری‌ها سرمایه ما باشد.

خطیب جمعه تهران یادآور شد : نکته دیگر اینکه در آستانه هفته امر به معروف و نهی از منکر هستیم. این موضوع به معنای نظارت عمومی است. اگر مردم در صحنه باشند جلوی فساد گرفته می‎شود. مبارزه با فساد با احیای این فریضه ممکن است؛ معروف‎ها و منکرها را هم به معروف و منکرهای فردی نکنیم. منکرهای سیاسی هم از منکرات است و منکرات اقتصادی همانند فسادهای کلان اقتصادی از مصادیق منکرات هستند بنابراین باید آن‌ها را گسترده ببینیم. از سوی دیگر قانونمنداری از مهم‎ترین معروف‎ها است. همچنین باید دانست امر به معروف به معنای خشونت نیست بلکه مترادف با تدبیر است.

وی تصریح کرد: نکته سوم اینکه امروز سالروز شهیدان رجایی و باهنر است که شهدایی وفادار و خستگی ناپذیر بودند. به همین دلیل امروز را روز مبارزه با تروریسم نامگذاری کرده‌اند؛ ایران قربانی تروریسم است. ۱۷ هزار شهید ما شهید ترور هستند بنابراین ما در عرصه مبارزه با تروریسم، مدعی و جلودار هستیم. موضوع دیگر اینکه آمریکا به اعتراف خودش تروریست‎پرور است؛ آن‌ها داعش و طالبان را ایجاد کردند و الان تمام گروه‎های تروریستی به گونه‎ای با آمریکا مرتبط هستند لذا این شرم‎آور است که آنها ادعای مبارزه با تروریسم دارند.

خطیب جمعه تهران اظهار کرد: دنیا باید بداند که دولت آمریکا در صدر دولت‌های تروریستی دنیا قرار دارد. ادبیات آمریکا این است که غیرتمندان با شرفی همانند حزب‎الله لبنان، انصارالله یمن، حشد الشعبی عراق و سایر مبارزان را تروریست می‎دانند در حالی که این‌ها مبارزان با شرف مدافع ارزش‎ها هستند.

حجت‌الاسلام خاتمی بیان کرد: نکته چهارم در رابطه با هفته دولت است. در این مورد سه مطلب بیان می‎کنم. به دولت محترم تبریک عرض می‎کنم که هفته پرکاری را پشت سر گذاشتند و پروژه‎های مختلفی را در این هفته کلنگ زند. دولتمردان باید بدانند جامعه قرآنی سه ویژگی شامل امنیت، آرامش و رفاه دارد. برای رسیدن به این جامعه، رهنمودهای امام(ره) و رهبری به دولتمردان سرمایه خوبی است؛ به ویژه رهنمودهایی که امسال مقام معظم رهبری به دولتمردان گفتند.

وی گفت: نکته دیگر اینکه قانون اساسی ما ظرفیت‎های بسیار خوبی برای اداره جامعه دارد. این جمله‎ای که مقام معظم رهبری فرمودند حاشیه‎سازی نکنید، مورد انتظار از دولتمردان است. مطلب سوم این است که مبارزه با فساد، چه در عرصه ساختاری و چه در عرصه اجرایی، یک ضرورت است. سرنوشت نظام و انقلاب به مبارزه با فساد گره خورده است. شهید بهشتی فرمود از مهم‎ترین عوامل سقوط نظام شاه، فساد نظام اداری بود لذا اکنون که قوه قضائیه به خوبی وارد شده است لذا آن را تأیید و حمایت کنید، چراکه سلامت نظام اسلامی در نهایت به سود هر سه قوه است.

حجت‌الاسلام خاتمی یادآور شد: نکته دیگر اینکه در هفته گذشته مسئله مذاکره با آمریکا تب و تاب زیادی داشت، اما مقام معظم رهبری فرمودند به هیچ عنوان با آمریکا مذاکره صورت نخواهد گرفت؛ مذاکره با عهدشکنان نابخردی است. مؤمن از یک سوراخ دوبار گزیده نمی‎شود. موضوع دیگر این است که مذاکره در شرایط برابر معنا دارد. ما سلطه را چهل سال است که نپذیرفته‎ایم و هرگز نخواهیم پذیرفت، لذا مسئولان به گونه‎ای حرف بزنند که دشمن از آن بهانه نگیرد.

وی بیان کرد: نکته دیگر آن است که آمریکایی‎ها و به ویژه ترامپ نیاز به مذاکره دارندف چراکه وی می‎خواهد در انتخابات بگوید به صورت قهرمانانه، ایران را پای میز مذاکره کشاندیم، لذا ما نیازی به مذاکره با آمریکا نداریم بلکه آن‌ها نیاز به مذاکره دارند و در شرایط کنونی هم باید این آرزو را به گور ببرند.

خطیب جمعه تهران اضافه کرد: نکته دیگر اینکه مردم و مسئولان به خوبی فهمیده‎اند که اروپا و آمریکا سر و ته یک کرباس هستند، لذا از مسئولان می‎خواهم فقط به مردم تکیه داشته باشند.

حجت‌الاسلام خاتمی به بیان نکاتی در عرصه خارجی پرداخت و گفت: در عرصه خارجی هم به دو نکته اشاره می‏‌کنم. نکته اول درباره حمله رژیم صهیونیستی به لبنان است؛ این حمله نشان داد که خوی رژیم صهیونیستی، خوی تجاوزگری است و تنها سیاست مقابله با آن هم همان است که حضرت امام(ره) فرمودند که رژیم صهیونیستی باید نابود شود.

وی در پایان خطبه دوم بیان کرد: نکته دوم اینکه حدود بیست روز است که مسلمانان کشمیر تحت آزار و اذیت هستند. از دولت هند انتظار می‎رود سیاستی منطقی در قبال مردم مسلمان هند در پیش بگیرد و به مسلمان منطقه زور نگوید.

بنابراین گزارش، حجت‎الاسلام والمسلمین خاتمی در خطبه اول نماز جمعه این هفته تهران نیز ضمن دعوت خود و دیگران به تقوای الهی و حریم نگهداری برای ذات مقدس ربوبی اظهار کرد: حضرت علی(ع) در خطبه هشتم نهج‌البلاغه فرموده است: ای مردم شما را به تقوای الهی دعوت می‌کنم. داده‌ها و نعمت‌های خدا همانند نعمت حیات، نعمت سلامتی، ایمان، ولایت، امنیت و ده‌ها نعمت دیگر را به یاد داشته باشید. اگر بخواهید نعمت‌های خدا را بشمارید توان شمارش آن را ندارید. این سبب می‌شود که شاکر خداوند باشید.

عاضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: قبلاً در خطبه‌های اول، سخن از سبک زندگی قرآنی داشتیم. در زندگی حدود ۹۰ «یا ایها الذین آمنوا» داریم که سبک زندگی در محورهای مختلف را بیان می‎کند. محور این خطبه آیه ۱۳۶ سوره نساء است که خداوند فرموده است: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا آمِنُوا بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ وَالْكِتَابِ الَّذِي نَزَّلَ عَلَى رَسُولِهِ وَالْكِتَابِ الَّذِي أَنْزَلَ مِنْ قَبْلُ وَمَنْ يَكْفُرْ بِاللَّهِ وَمَلَائِكَتِهِ وَكُتُبِهِ وَرُسُلِهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ فَقَدْ ضَلَّ ضَلَالًا بَعِيدًا؛ اى كسانى كه ايمان آورده‏ ايد به خدا و پيامبر او و كتابى كه بر پيامبرش فرو فرستاد و كتاب‌هايى كه قبلا نازل كرده بگرويد و هر كس به خدا و فرشتگان او و كتاب‌ها و پيامبرانش و روز بازپسين كفر ورزد در حقيقت دچار گمراهى دور و درازى شده است»

حجت‌الاسلام خاتمی افزود: پنج تفسیر برای این آیه شده است که صریح‌ترین آن مربوط به مرحوم طبرسی در مجمع البیان است که گفته‌است: در عرصه شعار نمانید و خداباوری را به عرصه زندگی خود بیاورید. علم و باور دو چیز متفاوت هستند. الان روز است و اگر کسی به شما بگوید الان شب است شما می‌گوئید او مشکل دارد. این به معنای باور است. این آیه شریفه می‎گوید به خدا باور داشته باشید.

خطیب جمعه تهران یادآور شد: رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم توصیه‌ای به معنویت و اخلاق دارند و معنویت را به برجسته کردن ارزش‌های معنوی همانند ایمان و اخلاق در خود و جامعه معرفی می‌کنند؛ یعنی خود و جامعه را خداباور کنیم. این عنصر اصلی جامعه اسلامی است.

وی افزود: هر جامعه‌ای که خداباور باشد به بن بست نمی‌رسد. اوایل انقلاب عده‌ای می‌گفتند انقلاب به بن بست رسیده، اما حضرت امام(ره) فرمودند شما به بن بست رسیده‌اید و انقلاب اسلامی به بن بست رسیدنی نیست.

خطیب جمعه تهران اظهار کرد: در آیه ۷ سوره محمد(ص) هم آمده است که اگر خدا را کمک کنید خدا هم به شما کمک می‎کند؛ کمک به خدا هم به معنای دفاع از دین خداست. خداوند در قرآن کریم فرموده است اگر کمک مؤمنان نبود، دشمنان چیزی از دین خدا نمی‌گذاشتند لذا خداوند حتماً به چنین کسانی کمک می‎کند.

وی ادامه داد: ملت ایران در چهل سال اخیر توطئه‌های زیادی دیده که خداوند همه آن‌ها را خنثی کرد. خداوند در قرآن می‌فرماید؛ اگر خسته شدید و از اصول خود کوتاه آمدید مطمئن باشید آسیب می‎بینید. اگر در عرصه‌های سیاسی، اقتصادی، خانوادگی و ... بی‎تقوایی کنیم آسیب می‎بینیم؛ این‌ها باورهای قرآنی است.

حجت‌الاسلام خاتمی افزود: نکته دیگر اینکه عزت در سایه ارتباط با خدا و رابطه صمیمانه با وی حاصل می‎شود. در آیه ۱۰ سوره فاطر آمده است: « مَنْ كَانَ يُرِيدُ الْعِزَّةَ فَلِلَّهِ الْعِزَّةُ جَمِيعًا إِلَيْهِ يَصْعَدُ الْكَلِمُ الطَّيِّبُ وَالْعَمَلُ الصَّالِحُ يَرْفَعُهُ وَالَّذِينَ يَمْكُرُونَ السَّيِّئَاتِ لَهُمْ عَذَابٌ شَدِيدٌ وَمَكْرُ أُولَئِكَ هُوَ يَبُورُ؛ هر كس سربلندى مى‏‌خواهد سربلندى يكسره از آن خداست‏ سخنان پاكيزه به سوى او بالا مى ‏رود و كار شايسته به آن رفعت مى‌بخشد و كسانى كه با حيله و مكر كارهاى بد مى‌كنند عذابى سخت‏ خواهند داشت و نيرنگشان خود تباه مى‏‌گردد ». مفهوم این آیه این است که اگر عزت را در جایی غیر از خانه خدا دیدید، مطمئن باشید آسیب خواهید دید.

خطیب جمعه تهران یادآور شد: قرآن هشدار می‎دهد که دل به خداوند ببندید اگر می‎خواهید آسیب نبینید راهش فقط دل بستن به خداست و کسانی‎که چنین باورهایی ندارند از منافقان هستند و عذاب دردناکی در انتظار آن‌هاست. چنین افرادی با کفار و منافقان رفیق می‎شوند تا عزیز شوند اما باید بدانند این بی‎راهه است و برای آنها نتیجه‌بخش نیست.

وی افزود: مقام معظم رهبری می‌فرمایند: معنویت به معنای ایمان در خود و ایمان در جامعه است. ان‌شاءالله خداوند به حق کرم خود، دلبستگی به غیر خودش را از دل و جان ما بزداید.


منبع: ایکنا
انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز