تهران ۱۲.۷۹° كمينه ۹.۷۹°  بیشینه ۱۲.۹۹°
۲۵ آبان ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۵

خطرات آزمایش موشکی ضد ماهواره‌ای روسیه برای فعالیت‌های فضایی

مقامات آمریکایی با انتقاد از آزمایش موشکی ضدماهواره‌ای روسیه می‌گویند زباله‌های فضایی ناشی از آن باعث به خطر افتادن جان فضانوردان می‌شود.
کد خبر: ۳۴۸۴۴
خطرات آزمایش موشکی ضد ماهواره‌ای روسیه برای فعالیت‌های فضایی


 مقامات آمریکایی می‌گویند آزمایش موشکی ضدماهواره روسیه که باعث ایجاد مجموعه‌ای زباله‌های فضایی در مدار پایینی کره زمین شده است که ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) را به خطر انداخته است و برای سال‌ها فعالیت‌های فضایی را با خطر مواجه خواهد کرد.

هفت فضانورد ساکن در ایستگاه فضایی بین‌المللی - شامل چهار فضانورد آمریکایی، یک فضانورد آلمانی و دو فضانورد روسی- در آن به سر می‌برند، مجبور شدند به عنوان یک اقدام احتیاطی برای دو ساعت پس از انجام آزمایش موشکی روسیه درون سفینه‌های پهلوگرفته در ایستگاه پناه بگیرند.

خطر برخورد زباله‌های مداری: فضانوردان ایستگاه فضایی در سفینه‌های بازگشت پناه گرفتند
این آزمایشگاه پژوهشی که در فاصله ۴۰۲ کیلومتری از سطح کره زمین در چرخش است، هر ۹۰ دقیقه یکبار از میان این مجموعه زباله‌های فضایی یا از نزدیکی آنها عبور کرد، اما متخصصان ناسا پس از گذر سوم تشخیص دادند که بازگشت فضانوردان به درون ایستگاه بی‌خطر است.

همچنین به فضانوردان دستور داده شد که تا دریچه‌های منتهی به چند مدول یا بخش ISS را فعلا ببندند. 

کارشناسان می‌گویند آزمایش سلاح‌هایی که ماهواره‌ها در مدار را هدف قرار می‌دهند، ابری از قطعات ایجاد می‌کند که ممکن است با سایر اشیای برخورد کنند و باعث ایجاد یک واکنش زنجیره‌ای از پرتابه‌ها در مدار زمین شوند.

ارتش روسیه و وزارت دفاع روسیه تا به حال در این باره اظهارنظر نکرده‌اند. یک پیام‌ارسال شده در توئیتر بوسیله «روس‌کاسموس»، سازمان فضایی روسیه خطر این زباله‌ها را کم شمرد.

روس‌کاسموس نوشت: «مدار این شیء که امروز خدمه را مجبور کرد به عنوان یک عمل استاندارد به درون سفینه‌های فضایی‌شان بروند، از ISS دور شده است.»

فرماندهی نیروی فضایی آمریکایی در بیانیه‌ای در این باره اعلام کرد این موشک ضد ماهواره پرتاب‌شده بوسیله روسیه به سوی یکی از ماهواره‌های خودش باعث ایجاد ۱۵۰۰ قطعه از «خرده‌ریزهای مداری قابل‌ردیابی» و احتمالا هزاران قطعه کوچکتر شده است.

روسیه نخستین کشوری نیست که آزمایش‌های ضد ماهواره‌ای انجام می‌دهد. آمریکا نخستین آزمایش ضد ماهواره‌ای را در سال ۱۹۵۹، هنگامی که ماهواره‌های اندکی در مدار زمین قرار داشتند، انجام داد.

روسیه در ماه آوریل (فروردین) نیز یک آزمایش دیگر موشکی ضد ماهواره‌ای انجام داد. هند نیز در سال ۲۰۱۹ یکی از ماهواره‌های خودش در مدار پاییینی کره زمین را با شلیک یک موشک زمین به فضا سرنگون کرد.

این آزمایش‌ها پرسش‌هایی را درباره تداوم درازمدت عملیات فضایی ضروری برای فعالیت‌های تجاری از ارتباطات راه دور و پیش‌بینی هوا گرفته تا سرویس‌های مکانیابی ایجاد کرده است.



منبع: همشهری آنلاین
انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز