صبح روز دوشنبه ۲۰ دی، رسانهها از حادثهای تلخ در خوزستان خبر دادند. تصادف زنجیرهای ۵۹ خودرو در نزدیکی بهبهان، پنج هموطن را به کام مرگ فرستاد و ۴۱ نفر را راهی بیمارستان کرد.
آن روز عامل اصلی تصادف جاده بهبهان بیاحتیاطی رانندگان اعلام شد؛ همان بهانه همیشگی خطای انسانی.
مسئولان، مهگرفتگی و سرعت زیاد رانندگان را در این حادثه دخیل دانستند.
اما حالا با گذشته دو روز، رئیس پلیس راهور کشور به واقعیت دیگری اشاره کرده است؛ موضوعی که عامل تصادف جاده بهبهان نیست اما احتمالا، در آمار بالایی فوتیها و مصدومان آن نقش داشته است.
ایربگ «ارابههای مرگ» باز نشد!
کمال هادیانفر با انتقاد از کیفیت خودروهای داخلی گفته است که در این حادثه، ایربگ هیچ خودرویی باز نشده بود.
او خودروهای تولیدی را «ارابه مرگ» نامیده و از اینکه استانداردها کنترل نمیشوند و وزارت صمت نظارت دقیقی بر موضوع ندارد، گلایه کرده است.
رئیس پلیس راهور همچنین تاکید کرده که «باید خودروسازها در این حادثه به مراجع قضائی معرفی شوند. اینکه بگوییم رانندگان در حادثه بهبهان دقت نداشتهاند، درست است اما سازمانهای مربوط چه نقشی داشتند؟»
نگرانی از کیفیت خودروها
امیرحسین کاکایی، کارشناس صنعت خودرو معتقد است باید بررسی دقیقی در مورد تصادف جاده بهبهان انجام شود؛ چرا که معیوب بودن قطعه حساسی مانند ایربگ میتواند فاجعهای ملی باشد؛ ضمن اینکه باید مشخص شود که چرا ترمز حدود ۶۰ خودرو به درستی عمل نکرده است.
او به تجارتنیوز میگوید: در مورد این حادثه، علاوه بر مسائلی چون غیراستاندارد بودن جادهها و خطاهای انسانی، نگرانیهایی در مورد کیفیت خودروها وجود دارد.
کاکایی به وجود خودروهای سواری ایرانی و خارجی و خودروهای دیزل در این تصادف زنجیرهای اشاره میکند و میافزاید: نهادهای مختلفی باید پاسخگوی کیفیت پایین قطعات ایمنی این تعداد خودروی مختلف باشند.
ورشکستگی یک شرکت برای ایربگهای غیراستاندارد
او تاکید میکند: افراد هزینه زیادی را پرداخت میکنند که خودروی آنها برای لحظهای که شاید هیچگاه رخ ندهد ایربگ داشته باشد، اما درست در همان ثانیهای که باید، این قطعه کار نمیکند. چنین اتفاقی جای بررسی دارد.
کاکایی برای توضیح اهمیت موضوع به مثالی بینالمللی استناد میکند؛ شرکت تاکاتا که برای تویوتا و تعدادی از دیگر شرکتهای بزرگ خودروسازی، ایربگ تولید میکرد به خاطر چند حادثه و کشته شدن هفت نفر ناچار به پرداخت خسارت سنگینی به خودروسازان شد و پس از آن اعلام ورشکستگی کرد.
میتواند «فاجعهای ملی» باشد
ورشکستگی یک شرکت برای ایربگهای غیراستاندارد
او تاکید میکند: افراد هزینه زیادی را پرداخت میکنند که خودروی آنها برای لحظهای که شاید هیچگاه رخ ندهد ایربگ داشته باشد، اما درست در همان ثانیهای که باید، این قطعه کار نمیکند. چنین اتفاقی جای بررسی دارد.
کاکایی برای توضیح اهمیت موضوع به مثالی بینالمللی استناد میکند؛ شرکت تاکاتا که برای تویوتا و تعدادی از دیگر شرکتهای بزرگ خودروسازی، ایربگ تولید میکرد به خاطر چند حادثه و کشته شدن هفت نفر ناچار به پرداخت خسارت سنگینی به خودروسازان شد و پس از آن اعلام ورشکستگی کرد.
میتواند «فاجعهای ملی» باشد
ورشکستگی یک شرکت برای ایربگهای غیراستاندارد
او تاکید میکند: افراد هزینه زیادی را پرداخت میکنند که خودروی آنها برای لحظهای که شاید هیچگاه رخ ندهد ایربگ داشته باشد، اما درست در همان ثانیهای که باید، این قطعه کار نمیکند. چنین اتفاقی جای بررسی دارد.
کاکایی برای توضیح اهمیت موضوع به مثالی بینالمللی استناد میکند؛ شرکت تاکاتا که برای تویوتا و تعدادی از دیگر شرکتهای بزرگ خودروسازی، ایربگ تولید میکرد به خاطر چند حادثه و کشته شدن هفت نفر ناچار به پرداخت خسارت سنگینی به خودروسازان شد و پس از آن اعلام ورشکستگی کرد.
انتهای پیام