تهران ۱۲.۷۹° كمينه ۱۰.۷۹°  بیشینه ۱۲.۹۹°
کد خبر: ۱۰۳۲۲
۰۶ مهر ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۵
کاربرد هوش مصنوعی در هوشمندسازی ساختمان‌ها؛

دیگر دیوارها هم گوش دارند

تکنولوژی و پیشرفت آن روز‌به‌روز باعث هوشمندتر شدن دستگاه‌ها و محیط‌های اطراف افراد می شود تا جایی که ساختمان‌های هوشمند نیز یکی از ملزومات زندگی به شمار آید. ورود علم هوش مصنوعی و به کارگیری آن در ساختمان‌ها می‌تواند شرایط زندگی را تغییر دهد و از طرفی به توسعه پایدار کمک کند.
دیگر دیوارها هم گوش دارند

اخبار معاصر:
سال هاست که نوآوری‌های تکنولوژیکی مشاغل را متحول کرده و مزایا و رشد بی شماری در دراز مدت به آنها ارائه داده است.

اکنون قرار است این فناوری ها ساختارهایی را تغییر دهند که پایه و اساس شهرها و توسعه آنها باشد. مقایسه ساختمان های امروزی با آنچه حتی تا چند سال پیش وجود داشت، نشان از تحولات گسترده در این زمینه دارد. ساختمان‌های مدرن دارای تنها چند دیوار و یک سقف هستند. به لطف فناوری‌های دیجیتال دیوارها هم حتی دارای گوش و چشم شده‌اند!

طبق مطالعات انجام شده، پیش بینی می شود، بازار جهانی ساختمان هوشمند تا سال 2020 به 36 میلیارد دلار برسد. با وجود اتصال بی‌سیم گسترده، امروزه ساختمان‌ها داده‌های زیادی تولید می‌کنند که برای بهبود کارآیی و پایداری مورد استفاده قرار می‌گیرند. اکنون فناوری‌ها برای زنده ماندن ساختمان‌ها به یاری آن‌ها آمدند.

یکی از فناوری‌هایی که موج جدیدی از تغییر ایجاد خواهد کرد هوش مصنوعی است. هوش مصنوعی و ساختمان های هوشمند ترکیبی ایده آل برای ساده سازی، بهینه سازی و نوآوری عملکرد ساختمان‌ها هستند. با استفاده از هوش مصنوعی و ساختمان‌های هوشمند، مدیران ساختمان می توانند قابلیت اطمینان ساختاری را بهبود و اثرات زیست محیطی مضر را به حداقل برسانند.

دیگر دیوارها هم گوش دارند

ساختمان‌های هوشمند: استقبال از ساختمان‌های آینده

هیچ تعریف جهانی پذیرفته شده‌ای در مورد ساختمان‌های هوشمند وجود ندارد که بتوان به آن مراجعه کرد. به زبان ساده، می‌توان از ساختمان های هوشمند به عنوان مدل های ساختاری خودکار یاد کرد که قادر به پاسخگویی به حوادث در زمان واقعی هستند. ایده اصلی این مفهوم، ارائه یک تجربه بدون دردسر به ساکنان و در عین حال استفاده از منابع انرژی به صورت کارآمد است.

پیش از این، ساختمان‌ها برای ایمنی و کارایی دوربین های مداربسته، سنسورهای تشخیص دود و سایر حسگرهای نور را داشتند. امروزه چندین حسگر هوشمند دیگر مانند دما، رطوبت، CO2 و سایر موارد در یک ساختمان تعبیه شده اند.

داده های حاصل از این منابع اجزای مختلف ساختمان را به هم متصل و به آنها اجازه می دهند تا با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. با چنین اطلاعات جامعی، مدیران ساختمان کنترل کامل سیستم‌های مختلف ساختمان‌ها را در دسترس دارند. با توجه به آسایش، ایمنی و امنیت ساکنان، مدیران می‌توانند برای افزایش تجربه زندگی مستاجرین، تنظیمات لازم را انجام دهند.

ساختمان‌های هوشمند نه تنها از راحتی و ایمنی ساکنان مراقبت می‌کنند بلکه باعث صرفه جویی در مصرف انرژی و اقتصادی می‌شوند.

در حال حاضر هوش مصنوعی به همراه اینترنت اشیاء به ساخت ساختمان‌های هوشمندتر از همیشه، کمک خواهند کرد.چ

دیگر دیوارها هم گوش دارند


دستیابی به اهداف ساختمان های هوشمند و پایدار

با کمک دستگاه های نه چندان پرهزینه، در دسترس و فوق العاده پیشرفته اینترنت اشیاء قطعات زیادی از داده‌های معنی دار از گوشه و کنار ساختمان جمع آوری می شود. داده های جمع آوری شده، اگر به طور مؤثر مورد تجزیه و تحلیل و پردازش قرار بگیرند، این پتانسیل را دارند که به مدیران بینش های ارزشمند و عملیاتی در مورد تصمیم گیری های آگاهانه بدهند.

AI نقش مهمی برای تبدیل داده‌های خام به هوش عملی ایفا می کند. بدون این فناوری باورنکردنی، داده های جمع آوری شده بیهوده یا بی معنی هستند. با استفاده از هوش مصنوعی، مدیران ساختمان می‌توانند از راندمان عملیاتی تا حد بیشتری اطمینان حاصل، از دارایی قابل اعتماد استفاده کرده و سطح آسایش سرنشینان را بهبود بخشند.

دیگر دیوارها هم گوش دارند


در ادامه بررسی می‌کنیم که هوش مصنوعی چگونه به ساختمان های هوشمندتر کمک می کند.

مدیریت آب

افراد 90 درصد وقت را در داخل خانه می گذرانند. حال مقدار آبی که به صورت روزانه برای مقاصد مختلف مصرف می‌شود را تصور کنید. بر اساس تخمین‌ها یک خانواده آمریکایی به طور متوسط روزانه 300 گالن آب در خانه استفاده می کنند. حال با تصور میزان آب مصرفی در مقیاس جهانی منابع آب کمیاب می شوند. از این رو، مهم است که میزان مصرف آب بهینه شده و اقدامات مناسبی برای کاهش آن انجام دهیم. بنابراین، مدیران ساختمان باید سطح آب مصرفی هر خانواده یا دفاتر را از نزدیک نظارت کنند. در شرایطی که ردیابی دستی مصرف آب تقریبا غیرممکن است؛ هوش مصنوعی می‌تواند بسیار مفید باشد.

سنسورهای تعبیه شده در کانال های آبرسانی به توالت ها، حمام ها و مخازن آب اطلاعاتی در مورد میزان مصرف آب استاندارد در یک خانواده یا یک دفتر را ارائه می‌دهند. داده های این سنسورها را می‌توان به عنوان خوراک یک ابزار هوش مصنوعی در نظر گرفت تا میزان مصرف بیش از حد یک خانواده یا اداره را تشخیص داد. در این صورت می‌توان اقدامات لازم را انجام داد.

تعمیر و نگهداری ساختمان

افراد انتظار دارند تا فضای ساختمان آنها تمیز، مرتب و ایمن باشد. مدیران ساختمان با همکاری شرکت های تخصصی نظافت، اطمینان حاصل می کنند که سازه ها مطمئن و تمیز و ایمن باشند. سنسورها و دوربین ها می توانند جزئیات هر گوشه ساختمان را ضبط کنند. با در اختیار گذاشتن این داده‌ها به ابزار هوش مصنوعی، مدیران به ساکنان در مورد نظافت محل، ارائه خدمات بهتر گزارش دهند.

تشخیص عیب

برای اطمینان از ایمنی، باید ساختمان‌ها به طور مداوم از جهت ناهنجاری و گسل‌ها کنترل شوند. مدیران ساختمان برای انجام امور مربوط به تعمیر و نگهداری ساختمان نیاز به یک تیم متخصص دارند. با این وجود بسته به پیچیدگی ساختمان ها، این مساله ممکن است به یک مصیبت تبدیل شود.

هوش مصنوعی می‌تواند دائماً داده های حاصل از منابع مختلف را پردازش کند. ابزار هوش مصنوعی ورودی ها و الگوهای مطالعه را تجزیه و تحلیل کرده و بینش های پنهان در مورد هرگونه اشکال فنی را آشکار می‌کند. به عنوان مثال، سنسورها و دوربین های نصب شده در آسانسور اطلاعات مربوط به عملکرد آسانسور را ضبط می‌کنند؛ سپس داده ها توسط یک ابزار AI پردازش شده تا تشخیص دهد آیا آسانسور به خوبی کار می‌کند یا در حال خرابی است. در این صورت می‌توان اقدامات پیشگیرانه تعمیرات را قبل از متوقف کردن عملکرد درست آسانسور انجام داد.

دستیار پارکینگ

پارکینگ یکی از نگرانی های اساسی مردم در دنیای امروز است. حین بازدید از هر مکان جدید، زمان قابل توجهی برای شناسایی یک فضای خالی پارکینگ هدر می‌رود. مردم نیز ترجیح می‌دهند در این مورد، تنها در مواقع ضروری به انسان‌ها مراجعه کنند. هوش مصنوعی می تواند در این موارد نقش بسزایی داشته باشد.

سنسورهای فشار در زمین و دوربین های اطراف می توانند اطلاعات پارکینگ‌ها را جمع کنند. هنگامی که این اطلاعات به یک ابزار هوش مصنوعی داده می‌شود، این ابزار میزان استفاده از فضای پارکینگ را تجزیه و تحلیل کرده و اطلاعات کاملی را در مورد مکان های خالی پارکینگ ارائه می دهد. بازدید کننده با استفاده از تلفن های هوشمند خود، اطلاعات جامعی در مورد مکان های پارکینگ دریافت می کند. در حقیقت، این برنامه به حرکت بازدید کنندگان در مکان مناسب برای پارکینگ کمک خواهد کرد. کمک هایی از این دست نه تنها تجربه بازدید کنندگان را بهبود می بخشد بلکه به صرفه جویی در انرژی نیز کمک می‌کند که این همان قدرت هوش مصنوعی و ساختمان های هوشمند است.

ساختمان هایی که به طور سنتی صرفاً محوطه‌های آجری و ملات بوده اند؛ اکنون قادر به پاسخگویی به نیازهای واقعی هستند. تلفیق حسگرها، دوربین ها، محرک ها و سایر دستگاه های اینترنت اشیاء باعث شده است تا ساختمان ها هوشمند شوند اما در این میان هوش مصنوعی همان چیزی است که بناهای هوشمند را به معنای واقعی کلمه هوشمند می‌کند. علاوه بر کاهش هزینه‌های عملیاتی، افزایش تجربه مستاجر بودن را بهبود داده و موجب حفظ انرژی می‌شوند؛ همان ایده آلی که توسعه پایدار به دنبال آن است.


منبع: ایسکانیوز
انتهای پیام
گزارش خطا
برچسب ها: هوش مصنوعی صنعت
ارسال نظر