تهران ۱۲.۷۹° كمينه ۱۲.۶۲°  بیشینه ۱۴.۷۹°
۱۵ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۹
معاون فرهنگی مسجد مقدس جمکران اعلام کرد:

برنامه مسجد جمکران برای اربعین در ایران و عراق/ استقرار قرارگاه مهدوی در مسیر نجف به کربلا

معاون فرهنگی مسجد مقدس جمکران با اعلام برنامه‌های مواکب «مع امام منصور» در قم و عراق، گفت: ۴۰۰ خادم در ایران و ۲۵۰ خادم در موکب عراق به زائران ایرانی و غیرایرانی اربعین حسینی خدمت‌رسانی می‌کنند.
کد خبر: ۱۰۴۰۲

اخبار معاصر: یکی از مواکب موثر فرهنگی در موسم اربعین،  موکب «مع امامٍ منصور» متعلق به مسجد مقدس جمکران است که در کنار ارائه خدمات پذیرایی و اسکان به زائران، با برنامه های فرهنگی میزبان عشاق الحسین(ع) می شود.

به منظور اطلاع از برنامه ها و خدمات موکب «مع امامٍ منصور» در قم و عراق، با حجت الاسلام والمسلمین «یاسین حسین آبادی»، معاون فرهنگی مسجد مقدس جمکران گفت وگویی داشته ایم که در ادامه مشروح آن تقدیم حضورتان می شود:

 

مسجد مقدس جمکران در ایام اربعین از چه طرقی به زائران اباعبدالله الحسین(ع) خدمت رسانی می کند؟

 مسجد مقدس جمکران به عنوان میعادگاه منتظران، به مناسبت ایام اربعین حسینی موکب «مع امامٍ منصور» را در دو شعبه قم و نیز در مسیر نجف به کربلا (عمود 1070) برپا می کند.

موکب قم ویژه زائرانی است که برای رفتن به کربلای معلی، از مسیر قم و جمکران عبور می کنند مثل زائران همسایه های شرقی کشور یعنی افغانستان و پاکستان و نیز هندوستان.

شعبه دوم موکب «مع امام منصور» در عمود 1070 در طریق نجف به سوی کربلا به زائران اربعین خدمت رسانی می کند.


محور فعالیت مواکب «مع امام منصور» در ایران و عراق چیست؟

 شعار محوری مواکب، معیت با امام زمان(عج)، برگرفته از فرازهای زیارت عاشورا است چراکه حتی گرفتن انتقام خون سیدالشهداء(ع) در معیت امام عصر(عج) ممکن می شود.

 

این مواکب در ایام اربعین در چه عرصه هایی به زائران خدمت رسانی می کنند؟

خدمات هر دو موکب تلفیقی از رفاهی و فرهنگی است. چنان که در هر سه نوبت صبحانه، ناهار و شام و نیز میان وعده از زائران پذیرایی می شود. در بخش فرهنگی نیز پاسخ به سوالات شرعی، پاسخگویی به شبهات، برگزاری جلسات سخنرانی، و برپایی نمایشگاه های چندرسانه ای در این مواکب انجام می شود.

 

ظرفیت مواکب «مع امام منصور» از نظر اسکان و پذیرایی چه میزان است؟

 در موکب «مع امام منصور» در مسجد جمکران برای موسم اربعین پذیرایی از حداقل 40 هزار زائر افغانستانی، پاکستانی و هندی و بین 40 تا 50 هزار زائر ایرانی پیش بینی می شود. برای زائران غیرایرانی فضای شبستان امام حسن عسکری(ع) که برای دو هزار برادر و یک هزار خواهر در هر شب ظرفیت دارد، در نظر گرفته شده است.


 چه تعداد خادم در این ایام به زائرانی که مهمان مسجد جمکران می شوند، خدمت رسانی می کنند؟

 400 خادم در سه شیفت کاری در موکب مسجد جمکران در قم و 250 خادم افتخاری در موکب مستقر در عراق به زائران اربعین خدمت می کنند.


برنامه های فرهنگی مواکب «مع امامٍ منصور» جمکران در چه موضوعاتی انجام می شود؟

 برنامه های فرهنگی شامل معرفی و کاربرد طب اسلامی ایرانی، پاسخ به شبهات و مدعیان دروغین، بیان احکام، برپایی غرفه های کودک و نوجوان در موکب عراق اجرا می شود.

موکب جمکران در موسم اربعین در قالب قرارگاه مهدوی فعال است و بستر فعالیت گروه های مهدوی را فراهم می کند. در حاشیه موکب قم نیز نمایشگاهی ویژه اربعین در شبستان امام هادی(ع) و نیز غرفه تخصصی کودک، عکس و ... برپا می شود.

 

بازه زمانی فعالیت مواکب «مع امام منصور» چه مدتی است و روزانه ظرفیت خدمت رسانی به چند نفر از زائران را دارد؟

 موکب قم از 17 مهرماه تا 10 آبان فعال است تا در مسیر بازگشت از پیاده روی اربعین به زائران غیرایرانی و نیز زائران امام رضا(ع) که برای 28 صفر عازم مشهد مقدس هستند، خدمت رسانی کند.

در موکب عراق به مساحت 25 هزار مترمربع روزانه صد هزار پذیرایی گرم و سرد و 50 هزار دمنوش، شربت و چای توزیع می شود. همچنین، چهار سوله برای اسکان هر شب بالغ بر پنج هزار نفر از زائران را در موکب مستقر در مسیر نجف به کربلا تدارک دیده ایم.

 

برای روز اربعین حسینی در میعادگاه منتظران با چه برنامه هایی میزبان زائران می شوید؟

عصر روز اربعین اجتماع حسینی «مع امامٍ منصور» با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین «سیدحسین مومنی» و مدیحه سرایی «سیدرضا تحویلداری از حدود ساعت 15 و 30 دقیقه ویژه جاماندگان اربعین برگزار می شود.

انتهای پیام
منبع: شبستان
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز