تهران ۱۴.۹۱° كمينه ۱۴.۸۴°  بیشینه ۱۵.۷۹°
۲۰ آبان ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۵

گزارش/ در عراق چه می‌گذرد؟ + تصاویر و فیلم

رسانه‌های سعودی و دنباله‌روهایشان از واژه انتفاضه و انقلاب برای اعتراضات مسالمت آمیز شهروندان عراقی استفاده کرده و به پوشش و تبلیغ گسترده اقدامات خشونت طلبانه عناصر نفوذی به تظاهرات پرداختند که به طور خاص بر روی تخریب وجهه ایران متمرکز شده بود.
کد خبر: ۱۰۶۱۹
اخبار معاصر:  تظاهرات شهروندان عراقی از سه شنبه اول اکتبر( 9 مهر) در اعتراض به وضعیت خدمات رسانی، نبود شغل و همچنین فساد آغاز شد، با این حال به خشونت کشیده شدن این تجمعات آن هم در آستانه اربعین حسینی و در شرایط که جاده‌های منتهی به کربلای معلی در گستره شمال به جنوب عراق میزبان میلیون‌های عراقی و زائر غیر عراقی بود، شک و شبهه را درباره این تظاهرات به دنبال داشت، این تظاهرات در استان‌های بغداد(پایتخت)،‌بصره، کربلای معلی، نجف اشرف، ذی‌قار، میسان و بابِل برگزار شده است،‌مناطقی که به مناطق شیعه‌نشین یعنی اکثریت جمعیت عراق معروف است.

این تظاهرات با توجه به ایام اربعین حسینی متوقف شد، اما بار دیگر از جمعه بیست و پنجم اکتبر (سوم آبان) ازسرگرفته شد.

نیروهای امنیتی در گامی که نشان دهنده صمیمیت و دوستی میان آنها و معترضان است تصریح کردند از معترضان در برابر عناصر نفوذی حمایت خواهند کرد و به همین سبب در میان تظاهرات کنندگان حضور یافتند که صحنه‌های زیبایی از این دوستی میان نیروهای امنیتی و تظاهرات کنندگان در فضای مجازی و در رسانه‌های عراقی منتشر شد، صحنه‌های اهدای خون از سوی نیروهای امنیتی و حشد شعبی به تظاهرات کنندگان مجروح از جمله این تصاویر زیبا بود.

البته ذکر این نکته ضروری است که برگزاری تجمعات اعتراضی در عراق به ویژه به خاطر اعتراض به وضعیت خدمات رسانی و معیشتی از جمله مشکل برق طی پنج سال گذشته به ویژه در بغداد به یک مسئله عادی تبدیل شده بود، اولین بار چهار سال پیش یعنی سال 1394 بود که معترضان در اعتراض به وضعیت نابسامان برق در کوران گرمای تابستان در میدان التحریر تجمع کردند، با این حال ویژگی مهم اعتراضات در آن سال این بود که عراق درگیر فتنه بزرگ گروه تروریستی تکفیری داعش بود و تمام هم و غم و دغدغه عراقی‌ها، موضوع امنیت و پاکسازی کشورشان از لوث  تروریسم بود و رنگ و بوی خشونت به خود نگرفت.

گروه‌ها و احزاب سیاسی عراق عموما از خواسته‌های معترضان حمایت کرده و آن را مشروع دانسته‌اند، با این حال برخی همچون شیخ قیس الخزعلی دبیرکل جنبش عصائب اهل الحق با مشروع خواندن خواسته‌های تظاهرت کنندگان در عین حال از توطئه آمریکایی صهیونیستی عربی برای به آشوب کشاندن و ناامن کردن عراق  و در نهایت برای فروپاشی نظام سیاسی در پوشش مطالبات اجتماعی سخن گفته بود.

الخزعلی تصریح کرده بود که برخی از طرف‌های سیاسی عراقی به دلیل برخی مسائل سیاسی در فراخوان برای این تظاهرات دست داشته ولی خواهان حمایت علنی از آن نیستند. وی به نام این طرف‌ها اشاره نکرد، با این حال انگشت اتهامات به سوی برخی طیف‌ها نشانه رفته بود، هر چند هیچ طرفی حاضر نشد خود را به عنوان دست اندرکار و رهبر این اعتراضات معرفی کند.

برخی کارشناسان هم موضع قاطع و صریح عادل عبدالمهدی نخست وزیر عراق در حمایت از حشد شعبی و تاکید وی بر دست داشتن رژیم صهیونیستی در تجاوزات اخیر به برخی مراکز این نیروهای مردمی و نیز عقد قراردادهای دهها میلیارد دلاری با چین در سفر اخیر عبدالمهدی و تاکید وی بر گسترش روابط با کشورهای همسایه به ویژه ایران که خشم آمریکا و متحدانش را به  دنبال داشت و همچنین مخالفت بغداد با توطئه حذف مسئله فلسطین موسوم به «معامله قرن» را انگیزه‌ای برای طرف‌های خارجی دانستند تا با سوار شدن بر موج اعتراضات مردمی، دولت عراق را تحت فشار قرار داده و در نهایت سبب سرنگونی آن شوند.

موضع مرجعیت در قبال تظاهرات

مرجعیت عالی دینی درباره سوء استفاده برخی طرف‌های داخلی و خارجی از تظاهرات مسالمت آمیز شهروندان عراقی برای زیان رساندن به کشور هشدار داد. مرجعیت عالی دینی عراق هشدار داد برخی طرف‌های داخلی و خارجی برای زیان رساندن به کشور از اعتراضات سوء‌ استفاده می‌کنند.

مرجعیت عالی دینی عراق همچنین از دولت این کشور خواست نقشه راهی با جدول زمان بندی مشخص برای پایان دادن به فساد و سهم خواهی در کشور وضع کند.

مرجعیت همچنین از تظاهرات کنندگان خواست ماهیت مسالمت آمیز اعتراضات را حفظ کنند، و نیروهای امنیتی هم از خشونت اجتناب کنند.

مرجعیت دینی عراق تاکید کرد نیروهای مسلح عراق و کسانی که در کنار آنها با تروریسم داعش جنگیدند، حق بزرگی بر گردن همه دارند.

عادل عبدالمهدی نخست وزیر عراق هم با تاکید بر پایبندی به رهنمودهای مرجعیت بر ادامه تلاش‌های جدی دولت خود برای برآورده‌کردن خواسته‌های تظاهرات‌کنندگان تأکید کرد.

عبدالمهدی با تاکید بر ضرورت حفظ ماهیت مسالمت آمیز تظاهرات و هوشیاری مردم در برابر نفوذ عناصر خرابکار و فتنه‌گر به داخل تظاهرات خاطرنشان کرد: تحرکات جوانان کودتا نیست، بلکه موج فراگیری از اعمال آگاهی ملت ما است.

وی با بیان اینکه دولت عراق بسته اصلاحی جدیدی را دنبال خواهد کرد،گفت دولت مجبور شد برای جلوگیری از تبلیغ خشونت و توطئه علیه کشور، اینترنت را محدود کند.

پارلمان  عراق هم طی جلساتی که پس از تظاهرات برگزار کرد، بر حمایت از اقدامات اصلاحی تاکید کرد. کاهش حقوق مسئولان و مقامات ارشد عراق از جمله تصمیمات گرفته شده در راستای اصلاحات اعلام شده است.

تاکید روسای قوای سه‌گانه و رئیس جمهور عراق بر تلاش برای اجرای خواسته‌های مردم

در آخرین تحول سیاسی مهم برای حل مشکلات و معضلات عراق و برآورده شدن خواسته‌های مشروع تظاهرات کنندگان، سران قوای سه‌گانه عراق و رئیس‌جمهور این کشور روز یکشنبه 19 آبان در نشستی در کاخ ریاست‌جمهوری بر حمایت از مطالبات مردمی و تلاش برای تحقق آن تأکید کردند.

برهم صالح رئیس جمهور، عادل عبدالمهدی نخست وزیر، محمد الحلبوسی رئیس پارلمان و فائق زیدان رئیس دستگاه قضایی عراق در این نشست تأکید کردند تظاهرات یک جنبش اصلاحی مشروع و قانونی است.

رویکرد مداخله جویانه و تحریک آمیز آمریکا در عراق

موضع مداخله‌جویانه دولت آمریکا در خصوص تظاهرات شهروندان عراقی با واکنش صریح دولت عراق روبرو شد و بر ضرورت اجتناب طرفهای خارجی از دخالت در امور این کشور تاکید کرد.

علاوه بر سفارت آمریکا که نقش تحریک آمیز و مداخله جویانه‌اش در تظاهرات اخیر عراق برجسته بوده، مقامات ارشد آمریکا به ویژه مایک پامپئو موضع‌گیری‌هایی اتخاذ کرد که ناراحتی مقامات عراقی را به دنبال داشت.

مقامات آمریکا با وجود تاکید دولت عراق بر پیشبرد برنامه اصلاحی و تلاش همه جانبه برای برآورده کردن خواسته‌های مشروع مردم، به اظهارات تحریک آمیز و مداخله‌جویانه خود ادامه دادند از جمله با این جملات که«عراق با سرکوب اراده مردم خود هیچ آینده‌ای ندارد و اینکه آمریکا به شدت به حمایت از عراق امن و شکوفا و قادر به دفاع از مردم خود در برابر گروه‌های خشونت طلب افراطی اهتمام دارد» نشان دادند تمایلی به حفظ آرامش و ثبات عراق برای اجرای بسته اصلاحی دولت عراق ندارند.

در حالی که مردم عراق و همچنین مردم لبنان خواسته‌های کاملا منطقی و مشروعی همچون حل مشکلات اقتصادی و رفاهی و معیشتی را مطالبه می‌کنند، پامپئو مدعی شد که  مردم عراق و لبنان خواستار قطع نفوذ ایران در کشورهایشان هستند، پامپئو به زعم خود گفت که یکی از انگیزه‌های تظاهرات در عراق و لبنان، ارتباط دولت‌های این دو کشور با ایران است، وی با این اظهارات تحریک آمیز برای منحرف کردن تظاهرات از مسیر مسالمت آمیز تلاش کرد.

وزیر خارجه آمریکا بار دیگر در اظهارات مداخله جویانه مدعی شد ما به دنبال کمک به ملت‌های عراق و لبنان برای تحقق خواسته‌هایشان هستیم.

در حالی که گروه‌های سیاسی عراق به تدریج به سمت تفاهمات حل بحران حرکت و تاکید می‌کنند که باید به دولت برای پیشبرد برنامه اصلاحی و اجرای خواسته‌های مشروع مردم فرصت داد و فضای عمومی این کشور در مجموع به سمت آرامش به پیش می‌رود و تظاهرات هم به ویژه در بغداد با آرامش برگزار شد، آمریکا در یک موضع مداخله‌جویانه دیگر در حالی خواستار برگزاری انتخابات زود‌هنگام در عراق شد .

کاخ سفید در این بیانیه مدعی شد که نگران تجاوزات ادامه‌دار ضد معترضان و فعالان مدنی و رسانه‌ها و نیز قطع اینترنت در عراق است.

عربستان سعودی، امارات، آمریکا و رژیم صهیونیستی و دنباله‌روهای آنها تلاش‌های گسترده و هدفمندی برای منحرف کردن تظاهرات عراق از مسیر مسالمت آمیز و به خشونت کشاندن تجمعات مردمی انجام داده‌اند، آنها به انتشار شایعات بی‌اساس و پخش خبرها و فیلم‌های ساختگی در راستای متشنج کردن و ایجاد ناآرامی و بی‌ثباتی در جامعه عراق گام برداشته‌‌اند.

چه کسانی تظاهرات مسالمت آمیز را به خشونت کشاندند؟

تظاهرات شهروندان عراقی که به صورت مسالمت آمیز آغاز شده بود، طولی نکشد که با حضور گروه‌های انحرافی، بقایای حزب بعث، عناصر نفوذی‌ و لیدرهای کشورهای دشمن  به انحراف و خشونت کشیده شد، آنها به تخریب اماکن دولتی و غیر دولتی و آتش زدن اموال عمومی و خصوصی و تیراندازی به سمت معترضان و نیروهای امنیتی دست زدند به طوری که کمیساریای عالی حقوق بشر عراق اعلام کرده بود که تا دوم نوامبر، حدود 100 ساختمان یا نهاد دولتی و غیر دولتی توسط عناصر نفوذی و اخلالگر در تظاهرات به آتش کشیده شد.

جوان ناشناس و ادعای عجیب

در اعتراضات اول اکتبر یک جریان ناشناخته و مبهم و در حال مشکوک با عنوان «گام انقلابی برای تشکیل دولت نجات» از سوی فردی به نام سید احمد حلو در فضای مجازی اعلام موجودیت کرد. بر اساس گزارش‌هایی که از او در شبکه‌های ارتباط اجتماعی منتشر شده، وی در تظاهرات سال های گذشته هم شرکت کرده بود و گفته شده که در ناآرامی‌های تیرماه 97 که طی آن شماری از معترضان با حمله به فرودگاه بین المللی نجف و برخی دفاتر احزاب در این شهر، آنها را به آتش کشیده بودند، وی رهبری مهاجمان را برعهده داشت.

کشور عراق , عربستان سعودی , کشور آمریکا , کشور عراق , عربستان سعودی , کشور آمریکا ,

این فرد در ویدئوهای خود در صفحه خود در فضای مجازی از شهروندان می‌خواست تا سطح اعتراضات و میزان مطالبات را به شدت افزایش داده و حتی دست به آشوب و ناارامی و آتش زدن اموال عمومی و خصوصی و حمله به مراکز دولتی و امنیتی بزنند تا به گفته وی دولت فعلی و تمام سیاستمداران حاضر در روند سیاسی سرنگون شوند. وی همچنین مدعی تشکیل دولت نجات به ریاست عبدالوهاب الساعدی(که به دستور عادل عبدالمهدی از یگان مبارزه با تروریسم به وزارت دفاع نقل مکان کرد) شده و اعضای دولت نجات خود را هم معرفی کرده بود که البته این  ادعا تمسخر فعالان در فضای مجازی را هم به دنبال داشته است.

وی که مشخص نبود از کدام منطقه یا شهر یا کشور به این فعالیت‌ها دست می‌زد، مطالب تحریک آمیز و به ویژه اظهارنظرهای شخصیت‌های مخالف ایران و محور مقاومت و حزب الله را در صفحه خود قرار می‌داد و برای تحریک و تهییج بیشتر مردم  عکس‌های مربوط به افرادکشته شده را در صفحه خود قرار می‌داد و مردم را به شرکت گسترده در تجمعات دعوت می‌کرد.

کشور عراق , عربستان سعودی , کشور آمریکا ,

این فرد ناشناس از واژه انقلاب برای تجمعات  اعتراضی استفاده می کرد و مطالب اهانت آمیز علیه حامیان واقعی ملت عراق که نقش اساسی در نبرد با تروریسم تکفیری و نابودی آن داشتند، در صفحه خود قرار داده است. خبرها و گزارشها و فیلم‌ها و عکس‌های تحریک آمیز که این فرد در صفحه شخصی خود قرار داده و تلاش برای تخریب وجهه جمهوری اسلامی ایران به عنوان حامی اصلی ملت عراق در نبرد با تروریسم تکفیری و شرایط بحرانی و سخت نشان داد که احتمال اینکه پشت پرده تحرکات وی، دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی دشمنان ملت عراق به ویژه آمریکا، عربستان و امارات باشند، بعید نیست به ویژه اینکه برخی خبرها و گزارش‌ها و فیلم‌هایی که وی در صفحه خود قرار می‌داد شبیه رویکردی بود که در جریان بحران سوریه از سوی دشمنان ملت این کشور برای تشدید بحران و ناامنی و بی ثباتی و خدمت به گروه‌های مسلح تروریستی در فضای مجازی دنبال می‌شد.

هر چند برخی گفته‌اند که نبود رهبری، تناقض و تضاد در خواسته‌های مطرح شده و ناشناخته بودن رهبران و کسانی که تظاهرات را مدیریت می‌کنند، کار را برای دولت عراق سخت تر کرده  است، با این حال نشانه‌های فراوانی وجود دارد مبنی بر اینکه مثلث آمریکایی‌ها، سعودی‌ها و بقایای بعثی و گروه‌های منحرف داخلی و البته رژیم صهیونیستی در پس ناآرام کردن و به خشونت کشاندن تظاهرات مسالمت آمیز مردم و تلاش برای رسیدن به اهدافشان از طریق موج سواری بر اعتراضات مشروع مردمی بوده و هستند.

اوضاع نابسامان و معضلات معیشتی و اقتصادی که علت اصلی اعتراضات معرفی شده، مسئله جدید و ناگهانی نیست که سبب انفجار خشم و نارضایتی مردم شود.

قیس الخزعلی دبیرکل جنبش عصائب اهل الحق چهارم شهریور ماه(بیست و ششم آگوست)‌در یک نشست رسانه‌ای فاش کرده بود که برخی جریان‌ها با همکاری قدرت‌های خارجی در حال تدرک دیدن تظاهرات هستند چون از سیاست خارجی عراق ناراضی هستند. وی گفته بود آنها از اینکه عراق با «معامله قرن» مخالف است، عصبانی هستند و می‌خواهند دولت عراق را تابع و دنباله‌رو خود کنند. وی تصریح کرده بود آنها می‌خواهند این اقدامات خود را از طریق شبکه‌های ارتباط اجتماعی آغاز کنند تا آن را خواسته افکار عمومی قلمداد کنند در حالی که در حقیقت رهبری آن، طرف‌های خارجی هستند. نکته جالب اینکه همان طور که الخزعلی پیش بینی کرده بود تظاهرات عراق از اول اکتبر آغاز شد.

فراخوان برای تظاهرات و اعتراضات در فضای مجازی صورت گرفت و عموم کسانی که فراخوان تند و تحریک آمیز داشته‌ یا بعثی یا مرتبط با بازماندگان بعثی صدامی بوده‌اند، از جمله این افراد رغد صدام دختر دیکتاتور معدوم عراق بود که به صراحت از این اعتراضات دفاع کرده و به زعم خود آنها را نسل قادسیه توصیف کرد.

برخی منابع رسانه‌ای عراقی به نقش اصلی آمریکا در این تحرکات اشاره کرده بودند و اینکه سفارت آمریکا در بغداد از طریق تشکل‌هایی که آن را نهادهای جامعه مدنی و فعالان مدنی خوانده، تحت حمایت مستقیم آمریکا این اعتراضات را با هدف سرنگون کردن دولت عراق مدیریت کرده‌  است.

اتحاد بعثی‌ها و عناصر منحرف داخلی در راستای پیشبرد دستورکار آمریکایی سعودی صهیونیستی

به گفته این منابع، نقش بعثی‌ها  که ماموریت محوله به آنها ایجاد درگیری و تنش در تظاهرات، و گروه‌های انحرافی همچون الصرخی‌ها که با سفارت‌های غربی در بغداد مرتبط هستند و وظیفه آنها تبلیغ علیه مرجعیت عالی دینی در نجف اشرف یعنی آیت الله سیستانی و پخش اعلامیه  و نوشتن شعارهای منفی علیه مرجعیت در فضای مجازی و همچنین در میان تظاهرات بوده است در پیشبرد برنامه‌ها و اهداف آمریکا و متحدانش غیر قابل تردید بوده است. حتی برخی منابع از همکاری گروهک تروریستی منافقین با بعثی‌ها خبر داده بودند.

از نقش رسانه‌های سعودی و دنباله‌روهای آنها  از جمله شبکه الحره آمریکا و برخی رسانه‌هایی که نزدیک به بعثی‌ها هستند، هم نباید غافل شد که به پخش مستقیم تجمعات اعتراضی پرداخته و برنامه‌ها و گزارش‌ها و مصاحبه‌های تحریک آمیز در راستای ایجاد تنش و ناآرامی و تشدید اعتراضات و خشونت پخش کرده اند، با توجه به اینکه دولت عراق برای حفظ امنیت و نظم و جلوگیری از سوء‌ استفاده دشمنان از اینترنت برای ایجاد آشوب و ناآرامی، در مقاطعی شبکه اینترنت را قطع کرده است، شبکه‌های ماهواره‌ای عربی عموما سعودی هرگاه اینترنت قطع می‌شد، تریبون را در اختیار  عناصر مشکوک و مخرب قرار داده‌اند.

این رسانه‌ها برای دامن زدن به اعتراضات و تشدید خشونت به پخش خبرها و گزارش‌های تصویری و ویدئویی لحظه‌ای و کشته سازی با هدف تحریک مردم و بزرگنمایی تحولات عراق پرداخته‌اند، پخش آمارهای مشکوک و غیر واقعی از تلفات اعتراضات و شایعه‌پراکنی علیه دولت و  نیروهای امنیتی و نیروهای حشد شعبی از همان روزهای نخست اعتراضات از سوی این رسانه‌ها دنبال شده است.

دشمنان ملت عراق با استفاده از فضای مجازی تلاش گسترده‌ای برای منحرف کردن تظاهرات مشروع مردمی از مسیر مسالمت آمیز از طریق شعارهای هنجارشکن ایفا کرده‌اند، تصاویری در توئیتر منتشر شده که نشان می‌دهد حدود هشتاد درصد پیام‌های منتشر شده با هشتگی با عنوان «العراق_ ینتفض» (انتفاضه در عراق) مربوط به کاربرانی از کشور عربستان(پیشتر رسانه‌های غربی از جمله نیویورک تایمز گزارش‌هایی درباره استفاده رژیم سعودی از ربات‌ها و همچنین ترول‌های مجازی برای انتشار پیام هایی در حمایت از این رژیم منتشر کرده بودند است) که پس از آنها کاربران دیگر کشورهای عربی همچن کویت، امارات و مصر و البته کشور آمریکا قرار دارند.

در زیر یکی از شگردهای دشمنان ملت عراق با استفاده از فضای مجازی برای تحریک ملت این کشور علیه نیروهای امنیتی به ویژه حشد شعبی مشاهده می‌کنید، در این فیلم زنی ابتدا ادعاهایی را در راستای مظلوم‌نمایی علیه نیروهای حفظ امنیت و نظم مطرح می‌کند، وی ادعا می‌کند که چند نفر به زور وارد منزلشان می‌شوند و همسرش را به قتل می‌رسانند و به شکل تلویحی ادعا می‌کند که خود نیز مورد تعرض قرار گرفته  است و این حرف‌ها را با گریه بر زبان جاری می‌کند، اما طولی نمی‌کشد، که این حربه لو می‌رود و ...

ایران در نوک هجمه عناصر نفوذی و حامیانشان؛ تلاش رسانه‌های سعودی و رسانه‌های همسو برای به انحراف کشاندن تظاهرات مسالمت آمیز مردم عراق و استفاده از واژه‌هایی همچون انقلاب و انتفاضه :

عربستان و دیگر کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس برای اینکه اوضاع عراق به نفع طرح‌ها و نقشه‌ها و مزدورانشان تغییر کند، تمام امکانات خود را به کار گرفته‌اند، به طوری که رسانه‌های سعودی، برنامه هماهنگ و گسترده‌ای را برای حمایت از اعتراضات در عراق آغاز کرده و به زعم خود این اعتراضات را که برای مسائل خدماتی و شغلی و مبارزه با فساد آغاز شده، به معنای مقابله با نفوذ ایران قلمداد کرده‌اند.

شبکه العربیه : این رسانه سعودی از همان آغاز اعتراضات مسالمت آمیز و مشروع شهروندان عراقی که مسئولان این کشور هم بر آن مهر تایید زده‌ اند، به موج سواری بر آن روی آورده و با خبرسازی و جعل واقعیت‌ها و پخش خبرها و فیلم‌های ساختگی برای خارج کردن این تظاهرات از مسیر مسالمت آمیز و به خشونت کشاندن آن تلاش کرده است. این شبکه رسمی سعودی همانند رسانه‌های غربی از همان روز نخست تلاش کردند اعتراضات شهروندان عراقی را که بر خواسته‌های مشروعی همچون خدمات و بهبود وضعیت شغلی و مبارزه با فساد متمرکز بود، به سمت مسائل انحرافی سوق داده و نوک آن را بر روی هجمه به جمهوری اسلامی ایران با هدف برهم زدن روابط عمیق و مستحکم ملت‌ها و دولتهای ایران و  عراق متمرکز کردند.

العربیه و دیگر رسانه‌های سعودی و دنباله‌روهای آنها از واژه انتفاضه و انقلاب برای اعتراضات مسالمت آمیز شهروندان عراقی استفاده کرده و به پوشش و تبلیغ گسترده اقدامات هنجارشکن و خشونت طلبانه عناصر نفوذی به تظاهرات مسالمت آمیز مردم که به طور خاص بر روی تخریب وجهه ایران و بدبین کردن مردم عراق به این کشور تمرکز کردند، ایرانی که مهمترین حامی و یاور عراقی‌ها در دوره هولناک سیطره تروریست‌های داعشی بر بخش اعظمی از خاک عراق بوده و به گفته مقامات عراقی ، مهمترین عامل در نجات عراقی ها از این مخمصه بوده که مسبب آن رژیم سعودی و متحدانش بود.

رسانه سعودی مدعی شده بود که نظام ایران اولین دشمن انتفاضه مردم عراق و خطرناک‌ترین طرفی است که برای شکست آن به تمام شیوه‌ها و وسایل تلاش کرده است، ایرانی‌ها نمی‌توانند تحمل کنند که عراق را از دست بدهند به ویژه در وضعیت بسیار سختی که قرار دارند. این رسانه سعودی در ادامه ناجوانمردانه به شخصیت‌های مردمی و ملی و مبارز عراق تاختند که حضور در جبهه‌های نبرد و خاکریزهای مبارزه با تروریست های تکفیری مورد حمایت سعودی‌ها را به میز قدرت وریاست ترجیح دادند، هادی العامری و فالح الفیاض و ابومهدی المهندس از فرماندهان ارشد و تاثیرگذار حشد شعبی بارها مورد هجمه رسانه‌های سعودی و دنباله‌روهای آنها قرار گرفتند.

ایران هراسی سال‌هاست که از سوی آمریکا و متحدان و دنباله‌روهایش در منطقه با هدف بدبین کردن ملت‌های مسلمان به جمهوری اسلامی ایران و تضعیف محور مقاومت و پیشبرد اهداف خطرناک محور سازش و در راس آن تلاش آنها برای تحمیل رژیم نامشروع صهیونیستی بر منطقه دنبال شده  است، یکی از برنامه‌های دشمنان ملت عراق، پیشبرد ایران‌هراسی در جامعه عراق از طریق تظاهرات است، هجمه‌ای که از طریق عناصر نفوذی و مزدور، برخی موسسات به اصطلاح جامعه مدنی، شبکه‌های ارتباط اجتماعی، شبکه‌های ماهوارهای عربی همچون العربیه و الحدث سعودی و عراقی همچون الشرقیه و الحره و دیگر رسانه‌های همسو ادامه دارد.

رابطه صمیمی و پیوندهای عمیق میان ملت‌های ایران و عراق که اوج آن در مراسم اربعین حسینی است، باب میل و رضایت دشمنان نیست و به همین سبب آنها اعتراضات مشروع مردم عراق را بهترین فرصت برای پیشبرد طرح شوم خود یافته تا با انشار خبرهای دروغ و ساختگی و فیلم‌های جنجالی غیرواقعی به تحریک احساسات مردم به ویژه جوانان و ایجاد شکاف و  دودستگی میان ملت‌های ایران و عراق دست بزنند.

دروغ‌هایی همچون : رهبر ایران، دستور سرکوب معارضان عراقی را صادر کرده است، اینکه  تک تیراندازهای ایرانی در حال سرکوب تظاهر کنندگان هستند، اینکه حکومت ایران مانع رسیدن معترضان به حقوقشان است و ادعای اینکه نیروهای ویژه ایران جهت سرکوب معترضان وارد عراق شدند و اینکه به زعم آنها ایران به دنبال ادامه فساد در عراق است، شگردهای خاص رسانه‌های فتنه‌گر عربی و دنباله‌روهای آنها در عراق است.

پیام‌های کاربران فضای مجازی درباره تظاهرات عراق و دست‌های پشت پرده

تلاش عناصر نفوذی و خرابکار برای حمله به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در کربلای معلی واکنش‌های مختلفی را در فضای مجازی به دنبال داشت، اقدام خصمانه‌ای که از سوی مقامات عراقی محکوم شد و البته عشایر و قبایل عراقی با حضور در کنسولگری ایران، ضمن محکوم کردن تحرکات عناصر خرابکار بر همبستگی خود با جمهوری اسلامی ایران تاکید و از حمایت‌های بی دریغ کشورمان از ملت عراق تقدیر کردند.

یک کاربر با عنوان ابواحمد الطوینی نوشته بود : ایران میزبان هزاران عراقی اعم از عرب و کرد و مسیحی بود و آنها را از ظلم و سرکوبگری صدام حفظ کرد، ایران مانع سقوط و افتادن بغداد در دستان داعش شد، ایران مانع تجزیه عراق شد، ایران از گروه‌های مقاومت در برابر اشغال سوریه، لبنان و فلسطین حمایت کرده است، تنها گناه ایران این است که تنها دشمن اسرائیل است..

کشور عراق , عربستان سعودی , کشور آمریکا ,

جاسم الحسین دیگر کاربر عرب نوشته بود : تظاهرات برای بهبود وضعیت معیشتی و برآورده شدن خواسته‌های عادلانه مردمی بوده، چرا این تظاهرات به ناسزاگویی و هجمه به ایران و تلاش برای حمله به سفارت و کنسولگری‌های این کشور تبدیل شده؟ آیا ایران مانع حقوق و مطالبات مشروعشان شده است؟ یا اینکه کسانی که دست به این اقدامات می‌زنند اربابان آمریکایی و سعودی و اماراتی و اسرائیل هستند.

کشور عراق , عربستان سعودی , کشور آمریکا ,

کاربری با نام عدی المالکی در انتقاد از حمله عناصر مشکوک به کنسولگری ایران در کربلا نوشت : این عناصر نفوذی، طرفداران الصرخی دجال هستند و نماینده مردم شریف کربلا نیستند.

کشور عراق , عربستان سعودی , کشور آمریکا ,

کاربری با نام وسن الشیخلی نوشته است : سئوالی که باید از این افراد که خود را آزاده توصیف می‌کنند، پرسید این است که آمریکا نفت شما را غارت می‌کند، آن وقت شما به ایران ناسزا می‌گویید؟ آمریکا پایگاه‌های نظامی ساخته و کشور شما را اشغال کرده، آن وقت به ایران فحاشی می‌کنید، آخر شما کیستید؟ بعثی هستید؟

کشور عراق , عربستان سعودی , کشور آمریکا ,

با این حال کاربری که مشخص است وابسته به جریان  آشوب طلب و خرابکار است، در تلاش برای تحریک عراقی‌ها اینگونه ادعا کرده است ای ملت عظیم عراق، ای نوادگان صلاح الدین و سعد بن ابی وقاص، با همت و اراده غیرتمندان شرافتمند، پرچم عراق بر فراز دیوار کنسولگری ایران در کربلا برافراشته شد و ما بزرگترین لانه خودروهای بمبگذاری شده و کمربندهای انفجاری و فتاوای تکفیری را از بین بردیم...

کشور عراق , عربستان سعودی , کشور آمریکا ,

کاربری نوشته است : چرا  ایران نوک حمله عناصر نفوذی‌ تظاهرات شده؛ مگر خواسته‌های شهروندان عراقی، شغل و خدمات رسانی بهتر نیست، پس چرا هجمه هدفمند و سازمان یافته‌ای علیه ایران و  حشد شعبی صورت گرفته که اگر حمایت‌هایشان نبود امروز امنیتی نبود که این تظاهرات برگزار شود.

برخی تصاویر و عبارت‌های خاص درباره تظاهرات و رخدادهای همراه آن

کشور عراق , عربستان سعودی , کشور آمریکا ,

رخنه بعثی‌ها در تظاهرات؛ پرچم دوران صدام معدوم زینت‌بخش عروس تغییر

کشور عراق , عربستان سعودی , کشور آمریکا ,

نشست بعثی‌های صدامی در کشور یونان همزمان با تظاهرات در عراق، خواب‌هایی که صدامی‌ها برای ملت عراق دیده‌اند

کاربری به اظهارات مثال الالوسی از سیاستمداران اهل سنت عراق اشاره کرده و از قول وی نوشت : کشورهای عربی حتی یک گلوله هم به ارتش عراق ندادند، در حالی که قاسم سلیمانی انبارهای سلاح را به روی ارتش عراق باز کرد. این سخن مثال الآلوسی از برادران اهل سنت ما است به سخنانش گوش کنید. یک کپی هم برای نادانان احمق (کسانی که می‌گویند ایران از عراق بیرون برو)

کشور عراق , عربستان سعودی , کشور آمریکا ,

پلاکارد جالبی که در دست این شهروند عراقی است : با مرجعیت باشید، مرجعیت هم با شماست، از فتنه بعثی برحذر باشید که اگر به سمت آن کشیده شوید، پشیمان خواهید شد...

کشور عراق , عربستان سعودی , کشور آمریکا ,

کاربری با عنوان حنظله در توئیتی با انتقاد از کسانی که به کنسولگری ایران در کربلای معلی تعدی کردند و به نوعی پاسخ حمایت‌های گسترده و بی دریغ ایران از ملت و  دولت عراق به ویژه در نبرد با تروریسم تکفیری را با این اقدام نابخردانه دادند،‌نوشت : پنج هزار تروریست انتحاری سعودی کشته و هفت هزار نفر زندانی شدند، اما پرچم عربستان سعودی را آتش نزدند، نه سفارت را آتش زدند، نه درخواستی برای تحریم کالاهای سعودی صورت گرفت این یک تناقض و کوته فکری است

کشور عراق , عربستان سعودی , کشور آمریکا ,

کاربری با نام جاسم الحسین در توئیتی نوشته است : تظاهرات که برای بهبود معیشت و برآورده شدن خواسته‌های عادلانه مردم برگزار شد، چرا به فحاشی و ناسزاگویی به ایران و تلاش برای ورود به سفارت و کنسولگری‌هایش تبدیل شد؟ آیا مگر ایران مانع حقوق مطالبات مشروعشان است؟ یا اینکه کسانی که دست به این اقدامات می‌زنند، جماعت دوستان و اربابان آمریکایی، سعودی، اماراتی و اسرائیلی آنها هستند، به دنبال رد پای این چهار دولت باشید..

انتهای پیام
منبع: تسنیم
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز