تهران ۱۲.۷۹° كمينه ۹.۷۹°  بیشینه ۱۲.۹۹°
۲۸ دی ۱۳۹۸ - ۱۹:۱۷
گزارش؛

اعتراف آمریکایی‌ها به قدرت موشکی سپاه/ سایه وحشت بر سر «عین‌الاسد»

حمله موشکی سپاه به عین‌الاسد موجب اعتراف نیروهای آمریکایی مستقر در این پایگاه به قدرت موشکی سپاه و فرورفتن این پایگاه در هاله‌ای از ترس و وحشت شده است.
کد خبر: ۱۰۷۹۵
    گزارش| اعتراف آمریکایی‌ها به قدرت موشکی سپاه/ سایه وحشت بر سر «عین‌الاسد»

اخبار معاصر: 18 دی‌ماه نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در پاسخ به عملیات ترور سردار سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه و ابومهدی المهندس معاون حشد الشعبی عراق طی عملیاتی با 13 فروند موشک بالستیک زمین به زمین قیام و فاتح313 پایگاه آمریکایی عین الاسد در خاک عراق را در هم کوبید.

مقامات آمریکایی از همان ابتدا با بایکوت خبری سعی داشتند خسارات وارده به تجهیزات و نیروهایشان در این پایگاه را مخفی کنند اما تنها پس از گذشت مدت کوتاهی از عملیات سپاه تصاویر و اخبار منتشرشده از این پایگاه گویای حجم بالای خسارات وارده به تجهیزات و نیروهای آمریکایی مستقر در این پایگاه بود.

اما چیزی که آمریکایی‌ها بیشتر از سایر موارد سعی در مخفی کردن آن داشته و دارند، میزان تلفات نیروی انسانی آنها است، موضوعی که حتی رئیس جمهور آمریکا در نشست خبری خود نیز رسماً آن را کتمان کرد و مدعی شد به هیچ یک از نیروهای‌ آمریکایی در این پایگاه خسارتی وارد نشده است.

سپاه پاسداران | سپاه , موشک بالستیک , اخبار نظامی | اخبار دفاعی , کشور آمریکا , کشور عراق ,

اما با بررسی تصاویر ماهواره‌ای و تصاویر منتشرشده از سوی رسانه‌ها از داخل پایگاه عین الاسد و همچنین اظهارات فرماندهان و سربازان آمریکایی مستقر در پایگاه و گزارش اخیر وزارت دفاع آمریکا، بلاشک نیروهای آمریکایی پایگاه عین الاسد متحمل خسارات سنگینی شده‌اند.

چند ساعت پس از حمله موشکی سپاه به پایگاه عین الاسد تصاویر ماهواره‌ای از این پایگاه منتشر شد که نشان‌دهنده حجم بالای خسارات و قدرت نقطه‌زنی موشک‌های ایرانی به‌کاررفته در این عملیات بود. پس از آن نیز اخباری مبنی بر انتقال مجروحان و کشته‌شدگان آمریکایی به بیمارستان‌های رژیم صهیونیستی و پایگاه آمریکایی التاجی در شمال بغداد منتشر شد، چیزی که فرمانده نیروی هوافضای سپاه نیز در نشست خبری خود در بعدازظهر روز حمله به آن تأکید کرد و از انجام 9 سورتی پرواز هواپیماهای C-130 و همچنین پرواز بالگردهای شینوک برای انتقال مجروحان و تلفات آمریکایی‌ها به اردن، رژیم صهیونیستی و پایگاه‌های آنان در عراق خبر داد.

از سوی دیگر خبرنگار شبکه CNN آمریکا در گزارشی که از پایگاه عین الاسد تهیه کرد آسایشگاه تخریب‌شده سربازان آمریکایی بر اثر حمله موشکی سپاه را نشان داده این موضوع را مطرح کرد که به‌احتمال قوی آمریکایی‌ها در این پایگاه متحمل تلفات جانی شده‌اند.

به‌تازگی نیز شبکه BBC فارسی در گزارشی از پایگاه عین الاسد به گفتگویی با فرمانده این پایگاه و برخی سربازان آمریکایی پرداخته است. در این گزارش نیز به اصابت موشک به خوابگاه نیروهای آمریکایی اشاره و حتی تصویر خوابگاه تخریب‌شده نیز نشان داده می‌شود. یکی از سربازان آمریکایی در این گزارش می‌گوید دقایقی قبل از اصابت موشک‌ها به پایگاه، روی کامپیوترهای آنها هشداری مبنی بر شلیک موشک به‌سمت آنها ارسال می‌شود که آنها تنها چند دقیقه برای رفتن به پناهگاه فرصت داشته‌اند.

سپاه پاسداران | سپاه , موشک بالستیک , اخبار نظامی | اخبار دفاعی , کشور آمریکا , کشور عراق ,
خوابگاه سربازان آمریکایی که بر اثر حملات موشکی سپاه منهدم شده است

از سوی دیگر برخی این موضوع را مطرح می‌کردند که ایران چند ساعت قبل از حمله از طریق دولت عراق به آمریکایی‌ها درباره حمله اطلاع داده است. اما با بررسی صحبت‌های فرمانده پایگاه عین الاسد با خبرنگار بی‌بی‌سی مبنی بر اینکه نمی‌دانسته چه‌چیزی در انتظار آنها است و همچنین صحبت‌‌های نیروهای آمریکایی در این باره که دقایقی قبل از حمله هشدار شلیک موشک را دریافت کرده‌اند، درمی‌یابیم آنها تنها احتمال پاسخ متقابل ایران را می‌داده‌اند و از زمان، مکان و چگونگی این پاسخ اطلاع نداشتند.

در این باره باید به مصاحبه معاون عملیات سپاه با خبرگزاری تسنیم نیز اشاره کرد. سردار نیلفروشان در این گفت‌وگو به این موضوع اشاره کرده بود که از دو روز قبل از حمله، سپاه پایگاه عین الاسد را زیر نظر داشته است و دریافته که این پایگاه به محل تجمع نیرو و تجهیزات آمریکایی‌ها بدل شده بوده است.

اما در این بین آنچه بیش از همه مورد توجه است گزارش وزارت دفاع آمریکا از میزان تلفات نیروهای آمریکایی در عین الاسد است. پنتاگون در این گزارش با رد ادعای رئیس جمهور آمریکا مبنی بر اینکه هیچ نیروی آمریکایی در نتیجه عملیات موشکی سپاه آسیب ندیده است، تصریح کرده است که 11 نیروی آمریکایی در نتیجه این عملیات زخمی شده‌اند.

اما نکات قابل توجه دیگری هم در گزارش بی‌بی‌سی از پایگاه عین الاسد وجود دارد؛ اول آنکه خود نیروهای آمریکایی به دقیق بودن موشک‌های ایرانی اشاره و اعتراف می‌کنند که این موشک‌ها با دقت بالا به اهداف خود اصابت کرده‌اند. همچنین آنها به ابتکار و هوشمندی عملیاتی سپاه در اجرای این عملیات نیز معترف‌اند و می‌گویند سپاه با ایجاد فاصله بین موج اول و دوم حملات موشکی در پی آن بوده است تا خسارات بیشتری را به پایگاه‌ آمریکایی وارد کند و آنها در مقابل این اقدام سپاه نیز کاری از دستشان بر نمی‌آمده است.

سپاه پاسداران | سپاه , موشک بالستیک , اخبار نظامی | اخبار دفاعی , کشور آمریکا , کشور عراق ,
محل اصابت یکی از موشک‌های سپاه به پایگاه عین‌الاسد

نکته بعدی ترس و وحشت آمریکایی‌ها بعد از حمله موشکی سپاه به پایگاه عین الاسد است. گزارشگر بی‌بی‌سی در گزارش خود به این نکته اذعان می‌کند که پس از عملیات سپاه سطح آمادگی‌های امنیتی در این پایگاه افزایش یافته است به‌صورتی که نیروهای آمریکایی مجبور هستند از ترس حملات شبانه از ساعت 6 عصر تا 6 صبح جلیقه ضدگلوله به تن کنند، این موضوع در حالی اتفاق می‌افتد که به‌گفته خبرنگار بی‌بی‌سی زمانی که وی یک سال پیش به همین پایگاه سفر کرده بود، این پایگاه کاملاً امن بوده و خبری از این سطح از اقدامات امنیتی در این پایگاه نبوده است.

در اثنای این گزارش وقتی خبرنگار بی‌بی‌سی از فرمانده آمریکایی پایگاه عین الاسد می‌پرسد که چرا موشک‌های ایرانی را رهگیری نکرده‌اند، وی با طفره رفتن از پاسخ به این سؤال می‌گوید که قادر به اظهار نظر درباره مسائلی که در سطوح بالاتر گرفته می‌شود نیست. فرمانده پایگاه عین الاسد با این نوع پاسخ دادن به سؤال خبرنگار بی‌بی‌سی تلویحاً به ناتوانی آمریکا در رهگیری موشک‌های ایرانی اشاره می‌کند، این درحالی است که سپاه در عملیات خود از موشک‌هایی با کلاهک‌های پلاسمایی که قابلیت رادارگریزی دارند استفاده کرده است و عملاً نیروهای آمریکایی قادر به رهگیری این موشک‌ها نبوده‌اند.

مجموع اظهارات مقامات آمریکایی و مستندات منتشرشده از درون پایگاه عین الاسد به‌خوبی نشان می‌دهد سپاه پاسداران در عملیات موشکی شهید سلیمانی توانسته است با موفقیت به اهداف خود دست یابد و قدرت تصمیم‌گیری و عملیات نظامی خود را بر آمریکایی‌ها تحمیل کند. همچنین این مستندات ادعای مقامات آمریکایی مبنی بر خسارت ندیدن نیروهای آمریکایی در این پایگاه را رد کرده است و در رزوهای آینده باید منتظر اعلام اخبار بیشتری از تلفات نیروهای آمریکایی در پایگاه عین الاسد باشیم.

انتهای پیام
منبع: تسنیم
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز