تهران ۱۸.۸۵° كمينه ۱۶.۷۹°  بیشینه ۱۸.۹۹°
۳۰ آبان ۱۳۹۹ - ۲۱:۱۳
گمانه‌زنی پیام عراقچی به تیم بایدن

سیاست ایران در قبال مذاکره با آمریکا تغییر کرده است؟

پس از آنکه روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز در خبری مدعی شد که عباس عراقچی، معاون سیاسی وزارت امور خارجه کشورمان و از اعضای ارشد مذاکره‌کننده در توافق برجام، به تیم اصلی جو بایدن پیامی مربوط به بازگشت آمریکا به برجام منتشر کرد، ماجرای از سرگیری مذاکرات ایران و آمریکا وارد گمانه‌زنی‌های تازه‌ای شد.
کد خبر: ۱۱۸۴۵
نویسنده :
هادی بردبار

به گزارش پایگاه معاصر، نیویورک تایمز که از رسانه‌های نزدیک به حزب دموکرات ایالات متحده آمریکاست در این گزارش نوشته بود عراقچی از طریق واسطه‌هایی به آمریکا درباره بازگشت بدون پیش شرط به برجام پیامی ارسال کرده است.
این خبر البته از سوی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان تکذیب شد اما آنطور که خطیب‌زاده هم در تکذیبیه خود گفته است، از این پس باید هر روز منتظر گمانه‌زنی و اخبار مشابه در رسانه‌های ایران و آمریکا باشیم.
آنگونه که روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز در گزارش خود مدعی شده است، عراقچی در پیامی که به تیم جو بایدن ارسال کرده، هرگونه مذاکره میان ایران و آمریکا را به بازگشت بی‌قید و شرط آمریکا به برجام منوط کرده است.    
این در حالی است که هنوز چند هفته به تحویل گرفتن دولت آمریکا، توسط بایدن باقی مانده و در همین هفته‌ها نیز آنگونه که رسانه‌ها و حتی برخی مقامات کنونی آمریکا گفته‌اند، دونالد ترامپ در حال اعمال تحریم‌های شدیدتری علیه ایران است که راه بازگشت به توافق برجام را دشوارتر می‌کند.

هیچ پیامی در کار نیست
با اینکه نیویورک تایمز به نقل از منابع دیپلماتیک نوشته، ایران زمانی به تعهدات کامل خود بازخواهد گشت که آمریکا به تعهدات خود بازگردد، اما تیم جو بایدن نیز اعلام کرده هیچ پیامی از طرف ایران دریافت نکرده است و در عین حال گفته‌اند که رسیدگی به برجام تنها بعد از مراسم تحلیف بایدن امکان‌پذیر ست.
سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز روز جمعه 30 آبان اعلام کرد این خبرسازی‌ها شیوه مرسوم برخی رسانه‌ها آنهم در این روزها شده است.
او با تاکید بر اینکه این شایعه مربوط به اوایل هفته است و چیز جدیدی نیست، گفت: این دست رسانه‌ها از این پس از اینگونه اخبار هر روز بیشتر خواهند ساخت؛ همان روز هم توسط دفتر نمایندگی ایران در نیویورک جواب داده شده که هیچ تماسی مستقیم یا غیر مستقیم نبوده است.

حرف جدیدی زده نشده
پس از  اعلام پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، بسیاری از رسانه‌ها و تحلیلگران با استناد به سخنان بایدن در کمپین انتخاباتی خود ادعا کرده‌اند که ایالات متحده به توافق برجام بازخواهد گشت و مذاکراتی میان ایران و آمریکا اتفاق خواهد افتاد.
در همین زمینه برخی مقامات رسمی همچون رئیس جمهور و محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان نیز پیروزی بایدن را به نوعی فرصت جدید برای رفع تحریم‌های آمرکا علیه ایران برشمرده‌اند.
اما آنچه از پیش هم مشخص بود و در اخبار رسانه‌ها به آن پرداخته نمی‌شود این است که حتی پیش از پیروزی بایدن از سوی مقام‌های رسمی ایران بارها اعلام شده است که آمریکا با لغو همه تحریم‌ها در قالب 1+5 می‌تواند با ایران در هر سطحی مذاکره کند.
این نکته در گزارش ادعایی نیویورک تایمز هم به  نوعی آمده است؛ بنابراین با فرض اینکه گزارش نیویورک تایمز صحت هم داشته باشد، اتفاق جدید یا رویکرد تازه‌ای در قبال مذاکره با آمریکا پدید نیامده و همچنان شروط ایران برای از سرگیری مذاکرات همان‌هایی است که از پیش مطرح و اعلام شده است. 
دونالد ترامپ در سال ۲۰۱۸ با نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل و با وجود مخالفت جامعه جهانی از به طور کامل از توافقنامه خارج شد اما جو بایدن، رئیس جمهور منتخب آمریکا در خلال مبارزات انتخاباتی قول داد که تصمیمات ترامپ را در بعضی از حوزه‌ها از جمله توافق هسته‌ای ایران تغییر خواهد داد. 



انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز