تهران ۱۲.۷۹° كمينه ۱۲.۶۲°  بیشینه ۱۲.۹۹°
۰۳ آذر ۱۳۹۹ - ۱۹:۲۹
گزارشی از تحولاتی که طی ماه‌های درگیری با کرونا در زندگی ما رخ داد

تغییر سبک زندگی ایرانیان از حرف رئیس‌جمهور تا واقعیت

حتما شما هم در جملات و سخنان حسن روحانی، رئیس جمهور شنیده‌اید که درباره مبارزه با کرونا می‌گوید: باید سبک زندگی خود را تغییر دهیم. واقعیت این است که این فقط گفته رئیس جمهور نیست، بلکه واقعیتی است که همه ما در جهان با آن روبه‌روییم.
کد خبر: ۱۲۰۷۳
به گزارش پایگاه خبری اخبار معاصر، اگر تا چند ماه پیش مدام به سرزدن به بزرگتر‌ها سفارش می‌شد امروز مدام می‌گویند اگر پدر و مادرهایتان را دوست دارید بی‌خیال دیدن آنها شوید و به احوالپرسی با آنها با تلفن اکتفا کنید. دورهمی‌ها و سرزدن‌های گاه‌وبیگاه عامل اصلی انتقال کرونا در کشور به شمار می‌رود. بررسی‌ها نشان می‌دهد  بیش از ۹۰درصد ابتلای افراد به بیماری کرونا مربوط به کسانی است که در جمع‌های شلوغ خانوادگی حضور داشته‌اند.
در دورهمی‌ها شاید میهمان‌ها با ماسک  به منزل میزبان بروند اما در طول مدتی که در یک فضا با هم حضور دارند قطعا از ماسک استفاده نمی‌کنند. افرادی که باور ندارند این بیماری کشنده شیوع پیدا کرده و باعث مرگ‌ومیر عزیزان می‌شود همچنان با رفتار پرخطر خود و عدم استفاده از ماسک و رعایت نکردن فاصله اجتماعی باعث گسترش بیشتر بیماری کووید -۱۹ می‌شوند.

خانه‌نشینی را دوست نداریم
حسن حسینی، استاد دانشگاه و جامعه‌شناس معتقد است که دولت تاکنون نتوانسته آنطور که باید طرح مقابله با کرونا را در دست بگیرد، اما مدام از مردم می‌خواهد ماسک بزنند و محدودیت‌ها را رعایت کنند؛ از آن سو روحیه مردم به گونه‌ای است که نمی‌توانند با انزوا کنار بیایند و به همین دلیل نمی‌توانند محدودیت‌ها در روابط اجتماعی را تحمل کنند . از سوی دیگر فشار بیماری و شرایط اقتصادی که در دوران کرونا بیشتر هم شده است روی دوش مردم سنگینی می‌کند و این نیز سبب می‌شود مردم نسبت به رعایت بسیاری از مسائل بی‌توجه باشند.
به اعتقاد این جامعه شناس از این نکته نیز نباید غافل بود که آنقدر اطلاعات و پیام‌های متناقضی در فضای مجازی منتشر می‌شود که همین اطلاعات بعضا نادرست نیز مزید علت می‌شود تا مردم از رعایت نکات بهداشتی و رعایت فاصله اجتماعی سر باز زنند. در این شرایط است که ماسک زدن یا نزدن در بین مردم، اهمیت چندانی ندارد و ما شاهد افزایش آمار ابتلا و مرگ و میر در اثر کرونا خواهیم بود.
او تاکید کرد که این شرایط تنها در ایران وجود ندارد و همه مردم دنیا تقریبا واکنشی مشابه با مردم ایران دارند حتی در برخی از کشورها شرایط عدم رعایت نکات بهداشتی پررنگ‌تر  بوده  و به اعتراض‌های خیابانی هم کشیده شده است و این نشان می‌دهد در این کشورها بین مردم و دولت‌ها شکاف وجود دارد و مردم  اعتراض خود را این‌گونه نشان می‌دهند .

اوایل کرونا شرایط بهتر بود
حسینی با اشاره به اینکه تا چند ماه اول شیوع کرونا شرایط بهتری داشتیم اما پس از مدتی این شرایط کاملا تغییر کرده و نتوانستیم با یک قرنطینه کوتاه شرایط را حفظ کنیم، ادامه می دهد: «از یک سو مدام دولت هشدارهایی در خصوص شیوع بیماری کووید – 19 می‌دهد و مدام به استفاده از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی تشویق می‌شویم اما از سوی دیگر تلاش می‌کند برای عبور کم تنش‌تر از بحران اقتصادی ناشی از این بیماری، شرایط کشور را عادی‌سازی کند. این سیاست یک بام و دوهوای دولت، موجب افزایش بی‌اعتمادی مردم می‌شود.»
او با اشاره به اینکه تنها دولت در این شیوع مرگبار نقش ندارد ومردم نیز خودشان رعایت نمی‌کنند، ادامه می‌دهد: «سبک زندگی در ایران نسبت به سایر کشورها تا حدودی متفاوت است و این موضوعی است که از آن غافل شده‌ایم بحران ناشی از کرونا و لزوم فاصله‌گذاری فیزیکی باعث شده کانونی‌ترین نقطه واقعیت اجتماعی ما مورد تهدید قرار بگیرد.»

ما ایرانی‌های اجتماعی
زندگی ایرانی‌ها با روابط اجتماعی و دیدوبازدیدها گره خوره و کرونا این مرکز ثقل فعالیت‌ها را به چالش کشیده است و تلاش می‌کند با فرافکنی این شرایط را تغییر دهد.
حسینی ادامه می دهد: «زندگی روزمره بستر امنی ایجاد می‌کند تا از انتخاب‌های کشنده و نامحدود فرار کنیم. حالا وقتی کرونا آمده زندگی روزمره را نشانه گرفته، ما شکل دیگری از زندگی که در چهارچوب پروتکل‌های بهداشتی باشد را نه تجربه کرده‌ایم و نه توان اجرای آن را داریم. اگر می‌خواهیم این پروتکل‌ها بخشی از زندگی روزمره مردم باشد، نیازمند زمان طولانی است تا این پروتکل‌ها به جزیی از تجربه روزمره زندگی ما تبدیل شوند.»

دورهمی‌های متهم
علی ماهر، معاون برنامه‌ریزی و نظارت ستاد فرماندهی مقابله با کرونای تهران نیز معتقد است که این دورهمی‌ها اصلی‌ترین عامل شیوع کرونا است و در واقع میزبان اصلی این میهمانی‌ها، ویروس چندشاخه‌ای است که دنیا را در انحصار خود درآورده است.
او با اشاره به اینکه تهران و همه استان‌های کشور در وضعیت قرمز کرونا قرار دارند، ادامه می‌دهد از اول شیوع کرونا چنین وضعیتی نداشته‌ایم چراکه تا همین هفته گذشته نیز چند استان را به صورت زرد و نارنجی داشتیم ولی الان تمامی استان‌ها وضعیت قرمز دارند.لذا  مسأله رعایت پروتکل‌ها از سوی همه افراد جامعه را می‌طلبد و از طرفی  کنترل‌ و نظارت‌ بر رعایت محدودیت‌ها و پروتکل‌ها نیز باید در همه بخش‌ها تشدید شود.
این پزشک معتقد است تماس‌ها و ارتباطات خانوادگی می‌تواند بر حجم بیماری و گسترش بیش از پیش اپیدمی تاثیرگذار باشد،به همین دلیل باید  از سفر و دورهمی‌های هر چند محدود و خانوادگی پرهیز کرد
بر اساس آخرین مطالعات انجام شده، ۸۳ درصد بیماران از طریق همین گردهمایی‌های خانوادگی مبتلا شده‌اند، چراکه طی آن افراد در یک فضای کوچک و سربسته به صورت گروهی دور هم جمع می‌شوند که این مسأله به شدت میزان ابتلا را افزایش می‌دهد و علاوه بر آن با توجه به عدم تهویه مناسب هوا در فصل سرد سال، احتمال سرایت و انتقال بیماری نسبت به گذشته چندبرابر شده است.
به گفته ماهر  همین محدودیت‌های چند هفته گذشته نیز تا حدودی فشار را از روی بیمارستان‌ها کم کرد، اگرچه میزان آن قابل ملاحظه نیست ولی قطعاً محدودیت‌های این دو هفته، در صورت رعایت پروتکل‌ها و شیوه‌نامه‌ها از سوی آحاد مختلف جامعه می‌تواند در کاهش قابل ملاحظه روند ابتلا، بستری و در نتیجه فوت هموطنان اثرگذار باشد.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز