تهران ۱۲.۷۹° كمينه ۹.۷۹°  بیشینه ۱۲.۹۹°
۱۶ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۱:۲۴

از اتاقک‌های برنزه (سولاریوم) بیشتر بدانید

درباره خطرات برنزه کردن توسط آفتاب گرفتن و سولاریوم چه می دانید.
کد خبر: ۱۲۷۸
اخبار معاصر: لامپ‌های خورشیدی و تخت‌های برنزه بدنی برنزه را در تمام طول سال برای مشتری‌ها تضمین می‌کنند اما اشعۀ فرابنفشی که از این دستگاه‌ها منتشر می‌شود خطرات جدی برای سلامت به همراه دارد.

دکتر شارون میلر، یکی از دانشمندان FDA و کارشناس بین‌المللی در اشعۀ فرابنفش و برنزه کردن، می‌گوید: «با اینکه برخی از مردم فکر می‌کنند دستگاه برنزه به آنها درخشندگی سالمی می‌دهد، استفاده از هر دستگاه برنزه‌ علامت آسیب رساندن به پوست است.»

میلر در ادامه افزود: «برنزه شدن واکنش پوست به قرار گرفتن در معرض اشعۀ فرابنفش است. پوست انسان قرار گرفتن در معرض فرابنفش را به عنوان یک حمله تشخیص می‌دهد و با تولید ملانین بیشتر از خود دفاع می‌کند. ملانین رنگدانه‌ای است که موجب تیره شدن پوست می‌شود. با گذشت زمان، این آسیب منجر به پیری زودرس پوست می‌شود و در برخی موارد ابتلا به سرطان پوست را همراه دارد.»
دو نوع اشعۀ فرابنفشی که به پوست نفوذ می‌کنند اشعۀ فرابنفش A (UVA) و اشعۀ فرابنفش B (UVB) هستند.

• اشعۀ فرابنفش B به لایه‌های رویی پوست نفوذ می‌کند و بیشتر مسئول آفتاب‌سوختگی است.

• اشعۀ فرابنفش A به لایه‌های عمیق‌تر پوست نفوذ می‌کند و اغلب با واکنش‌های حساسیتی، مانند بثورات پوستی، همراه است.

هر دو اشعۀ فرابنفش A و اشعۀ فرابنفش B به پوست آسیب می‌رسانند و منجر به سرطان پوست می‌شوند. سالن‌های برنزه از لامپ‌هایی استفاده می‌کنند که هر دو اشعۀ فرابنفش A و اشعۀ فرابنفش B را از خود منتشر می‌کنند.

خطر ابتلا به سرطان
طبق مطالعات مؤسسۀ ملی سرطان (NCI)، قرار گرفتن در معرض اشعۀ فرابنفش، چه از خورشید باشد و چه منابع مصنوعی مانند لامپ‌های خورشیدی که در تخت‌های برنزه به کار می‌رود، خطر ابتلا به سرطان پوست را افزایش می‌دهد. ملانوما کشنده‌ترین نوع سرطان است که با آفتاب‌سوختگی شدید، مخصوصاً در سنین جوانی، مرتبط است.

در جولای 2009، آژانس بین‌المللی تحقیقات سرطان (IARC)، که بخشی از سازمان سلامت جهانی (WHO) است، به این نتیجه رسید که دستگاه‌های برنزه تشعشعات فرابنفشی از خود ساطع می‌کنند که بسیار خطرناک‌تر از چیزی است که در گذشته فکر می‌شد. ‌IARC این دستگاه‌ها را در بالاترین طبقۀ خطر ابتلا به سرطان دانست و آنها را جزو دستگاه‌های "سرطان‌زا برای بشر" نامید. در گذشته، این دستگاه‌ها تحت عنوان "احتمال سرطان‌زا بودن برای بشر" طبقه‌بندی می‌شد. ابتلا به سرطان روندی طولانی است که ممکن است چند دهه طول بکشد. بنابراین، IARC توصیه می‌کند استفاده از دستگاه‌های برنزه در فضای بسته برای جوانانِ کمتر از 18 سال ممنوع شود تا آنها را از خطر رو به فزونی ابتلا به ملانوما و دیگر انواع سرطان محافظت کند.

نتایج و توصیه‌های IARC بر پایۀ بررسی 19 تحقیق بود که در سال 2006 انجام شد. این تحقیق 25 ساله، که در مورد استفاده از تجهیزات برنزه در فضای بسته بود، نتایج ذیل را به همراه داشت:
• ارتباط بین برنزه در فضای بسته و دو نوع سرطان پوست: کارسینوم سلول فلسی و ملانوما
• ارتباط بین دستگاه‌های منتشرکنندۀ اشعۀ فرابنفش و سرطان چشم (ملانوم چشمی)
• هر دو اشعۀ فرابنفش A و B موجب آسیب DNA می‌شوند که می‌تواند باعث ابتلا به سرطان پوست بر روی حیوانات آزمایشگاهی و انسان شود.

• خطر ملانومای پوست، با استفاده از تخت‌های برنزه قبل از 35 سالگی، تا 75 درصد افزایش پیدا می‌کند.

دکتر ران کازمارک، اپیدمی‌شناسی که این بررسی را تحلیل کرد، گفت: «بررسی IARC محدودیت‌هایی داشت که شامل این موارد هستند: بی‌دقتی احتمالی مردم در به یاد داشتن دفعاتی که برنزه کردند، عدم آگاهی از میزان اشعۀ فرابنفشی از هر دستگاه‌ برنزه ساطع شده است و عدم توانایی در جداسازی تأثیرات شخص در برنزه کردن در فضای بسته و قرار گرفتن در معرض نور خورشید. با این وجود، IARC نتیجه گرفت که شواهد متقاعدکننده‌ای در مورد ارتباط بین استفاده از تجهیزات برنزه در فضای بسته و خطر ملانوما وجود دارد. به همین دلیل استفاده از تخت‌های برنزه باید ممنوع شود.

میلر می‌گوید: «به خوبی به اثبات رسیده است که اشعۀ فرابنفش خورشید موجب سرطان پوست می‌شود. از آنجا که لامپ‌هایی که در تخت‌های برنزه به کار می‌رود اشعۀ فرابنفش ساطع می‌کنند، استفاده از دستگاه‌های برنزه در فضای بسته نیز خطر ابتلا به سرطان پوست را افزایش می‌دهد.»

خطرات دیگر
برنزه کردن، علاوه بر خطر جدی ابتلا به سرطان پوست، موجب مشکلات زیر می‌شود:

پیری زودرس: برنزه کردن باعث می‌شود پوست قابلیت کشسانی خود را از دست بدهد و زودتر از موقع چروک شود. این ظاهر سفت و چرمی ممکن است تا سال‌ها پس از آفتاب‌سوختگی یا برنزه کردن خود را نشان ندهد.

سرکوب سیستم ایمنی: اشعۀ فرابنفش B ممکن است عملکرد صحیح سیستم ایمنی بدن و دفاع طبیعی پوست را سرکوب کند و شما را در برابر بیماری‌هایی شامل سرطان پوست آسیب‌پذیرتر کند.

آسیب چشم: قرار گرفتن در برابر اشعۀ فرابنفش می‌تواند منجر به آسیب‌های برگشت‌ناپذیر به چشم شود.

واکنش حساسیتی: برخی افراد که نسبت به اشعۀ فرابنفش بسیار حساس هستند احتمال دارد مبتلا به بثورات پوستی خارش‌دار و دیگر عوارض جانبی شوند.

طرفداران دستگاه‌های برنزه گاهی بحث می‌کنند که این دستگاه‌ها کمتر از برنزه شدن با خورشید خطر دارند زیرا شدت اشعۀ فرابنفش و مدت زمانی که برای برنزه کردن صرف می‌شود قابل کنترل هستند.

اما هیچ گواهی بر صحت و پشتیبانی این ادعاها وجود ندارد. در واقع، لامپ‌های خورشیدی می‌توانند خطرناک‌تر از نور خورشید باشند زیرا قادرند با همان شدت بالا در هر روز از سال ساطع شوند؛ برخلاف نور خورشید که شدت آن بر حسب اوقات روز، فصل و پوشش ابرها فرق می‌کند.

برنزه کردن در کودکان و نوجوانان
FDA در مورد کودکان و نوجوانانی که در معرض اشعۀ فرابنفش قرار می‌گیرند نگران است. طبق NCI، قرار گرفتن در معرض این اشعه، به طور متناوب، منجر به آفتاب‌سوختگی می‌شود؛ مخصوصاً در سنین کودکی و نوجوانی، خطر ابتلا به ملانوما افزایش پیدا می‌کند.

FDA معتقد است محدود کردن قرار گرفتن در معرض نور خورشید و استفاده از کرم ضدآفتاب، مخصوصاً برای کودکان، اهمیت دارد زیرا این محدودیت می‌تواند جلوی آفتاب‌سوختگی در سنین پایین را بگیرد.

NCI گزارش می‌دهد که زنانی که از تخت‌های برنزه بیش از یک بار در ماه استفاده می‌کنند 55 درصد بیشتر به ملانوما مبتلا می‌شوند. دختران نوجوان و خانم‌های جوان مشتریان روزافزون تخت‌های برنزه را تشکیل می‌دهند.

جوان‌ها فکر نمی‌کنند نسبت به سرطان پوست آسیب‌پذیر هستند. برایشان سخت است که به مرگ خودشان فکر کنند.با وجود این، آن طور که NCI تخمین می‌زند، در میان بیش از 68 هزار نفر امریکایی، که امسال فهمیده‌اند به ملانوما مبتلا هستند، یک نفر از هر 8 نفر بر اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست می‌دهد. علاوه بر این، آکادمی پوست امریکا گزارش می‌دهد که ملانوما دومین سرطان رایج در میان زنان 20 تا 29 سال است.

برخی ایالت‌ها در مورد ممنوعیت استفاده از تخت‌های برنزه در افراد زیر 18 سال قوانینی وضع کرده‌اند و بسیاری از ایالت‌ها اکنون قوانینی دارند که بر اساس آن، کوچکترها برای استفاده از دستگاه‌های برنزه نیاز به رضایت کتبی یکی از والدین دارند یا باید با همراهی یکی از آنها باشد.

استاندارد FDA در مورد عملکرد فعلی ایجاب می‌کند که برچسبی روی لامپ خورشیدی باشد که دارای برنامۀ توصیه‌شده برای قرار گرفتن در معرض تشعشعات باشد. FDA به کارخانجات تولیدکننده توصیه می‌کند که این برنامه نباید برای استفاده از تشعشعات بیش از سه جلسه در هفته باشد.

محققان طی مطالعاتی که با پشتیبانی NCI در سپتامبر 2009 انجام شد و در آرشیو پوست‌شناسی (Archives of Dermatology) به چاپ رسید، دختران دانشجویی را استخدام کرد و به آنها آموزش داد تا مانند دختر 15 ساله‌ای که پوست روشنی دارد و قبلاً برنزه نکرده است رفتار کنند. این دانشجویان، از طریق تلفن، در مورد شیوۀ عملکرد بیش از 3 هزار و 600 سالن برنزه در تمام 50 ایالت پرسیدند.

کمتر از یازده درصد از این سالن‌ها در هفتۀ اول، توصیۀ FDA را، در مورد برنامۀ قرار گرفتن در معرض تشعشعات برای 3 جلسه یا کمتر، دنبال می‌کردند. حدود 71 درصد از آنها گفتند که به یک فرد نوجوان هم اجازه می‌دهند همۀ هفت روز هفتۀ اول را از دستگاه استفاده کند و بسیاری از آنها نیز در ازای برنزۀ مکرر بسته‌های تخفیف ویژه‌ای به عنوان "برنزۀ نامحدود" ارائه می‌دهند.

حدود 87 درصد از این اماکن اجازۀ والدین را ملزم می‌دانستند. به همین علت محققان به این نتیجه رسیدند که «بسیاری از والدین به نوجوانان خود اجازه می‌دهند که برنزه کنند و رضایت کتبی خود را اعلام می‌کنند یا آنها را مشایعت می‌کنند.»

میلر می‌گوید: «قبل از اینکه به کودکان زیر 18 سال خود اجازۀ برنزه کردن بدهند، والدین باید خطرات آن را درنظر بگیرند.»

قوانین FDA
FDA محصولاتی که اشعه از خود ساطع می‌کنند را تحت نظارت خود درآورد. این محصولات شامل لامپ‌های خورشیدی و محصولات دیگری می‌شود که لامپ‌های خورشیدی دارند؛ مانند تخت‌ها یا اتاقک‌های برنزه یا دستگاه‌های خانگی قابل حمل. کارخانجات سازندۀ لامپ‌های خورشیدی باید مقررات FDA را، که شامل استاندارد عملکرد برای محصولات دارای لامپ خورشیدی است، رعایت کنند.

FDA در گزارش دسامبر 2008 خود به کنگره خاطر نشان کرد که تحقیقات FDA و NCI به این نتیجه رسیده است که قرار گرفتن در معرض اشعۀ فرابنفش معمولاً با محصولات لامپ خورشیدی خیلی زیاد است و تأثیر زیبایی قابل مقایسۀ آن می‌تواند تنها با یک‌سوم یا حتی یک‌چهارم از میزانی که هم اکنون از آن استفاده می‌شود ایجاد شود. FDA در حال ارزیابی و رسیدگی به نتایج این تحقیق است تا ببیند آیا نتایج تغییرات عملکرد استاندارد برای محصولات را تضمین می‌کند.

FDA در مارس 2010 جلسۀ یک کمیتۀ مشورتی برگزار کرد تا به دنبال کارشناسان حرفه‌ای و مستقل باشد و در مورد مسائل قانونی مربوط به دستگاه‌های برنزه مصلحت‌اندیشی کند. در این جلسۀ عمومی، آژانس پیشنهادات بسیاری را از جانب متخصصان سلامت، دانشمندان، نمایندگان صنعت برنزه و مشتریان شنید. بر اساس پیشنهادات کمیتۀ مشورتی و مطالعات خود آژانس، آژانس در نظرگرفت برخی قوانین برای تخت‌های برنزه را اصلاح کند؛ مانند تقویت برچسب‌های هشداردهنده برای آگاهی مشتریان از خطرات برنزه کردن .

خطرناک‌ترین کارها
FDA، NCI، آکادمی پوست امریکا و دیگر سازمان‌های سلامت توصیه می‌کنند که کمتر در معرض تابش طبیعی اشعۀ فرابنفش خورشید قرار بگیریم و از منابع اشعۀ فرابنفش مصنوعی مانند تخت‌های برنزه به طور کل اجتناب کنیم.

هر نوع استفاده از تخت‌های برنزه خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد. برخی کارها هم بسیار خطرناک هستند. این کارها شامل موارد زیر هستند:

• نپوشیدن عینک‌های ایمنی که منجر به آسیب کوتاه‌مدت یا بلندمدت چشم می‌شود

• شروع کردن با مدت طولانی (نزدیک به حداکثر مدت زمانی که برای یک تخت برنزۀ خاص تعیین شده است). این کار موجب سوختن می‌شود. از آنجا که ایجاد سوختگی 6 تا 48 ساعت طول می‌کشد،

ممکن است وقتی متوجه شوید پوستتان سوخته است که دیگر خیلی دیر شده باشد.

• عدم پیروی از زمان‌های توصیه‌شده روی برچسبی که توسط کارخانۀ سازنده برای نوع پوست شما ارائه شده است.

• برنزه کردن در حالی که دارو یا مواد آرایشی خاصی استفاده می‌کنید و شما را نسبت به اشعۀ فرابنفش حساس‌تر می‌کند. برای انجام این کار، ابتدا با پزشک یا داروساز خود مشورت کنید.

انتهای پیام/
انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز