تهران ۱۶.۷۳° كمينه ۱۵.۷۹°  بیشینه ۱۶.۹۹°
۱۶ آذر ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۰

دانشگاه خالی از دانشجو

امروز مهم ترین روز در تقویم برای دانشجویان است، دانشگاه های کشور خالی از دانشجو و نیز درب های این مراکز به رویشان بسته هستند و برنامه این روز مجازی برگزار می شود.
کد خبر: ۱۲۹۳۸
بیش از نیم قرن یعنی ۶۷ سال هست که ۱۶ آذر هر سال دانشگاه های کشور ما رنگ بوی دیگری دارد، رنگ و بویی از جنس مطالبه گری، پرسشگری، خواستن، نقد، تفکر، اندیشه، هیجان و.... که دانشجویان دانشگاه های مختلف کشور از شمال به جنوب، از شرق به غرب با برگزاری برنامه ها و مراسم های مختلف که در اغلب آنها مسئولان رده های مختلف کشور بر پشت میز مناظره قرار می گرفتند، بر طبل مطالبه گری و کنش گری اجتماعی و سیاسی خود می کوبند و فریاد بیداری سر می دهند.

شاید کسی تصورش را هم نمی کرد که روز دانشجو برسد و دانشگاه ها در روزی که به نام دانشجو رقم خورده است درب های خود را به روی دانشجویان ببندند و در روز ۱۶ آذر فضای دانشگاه ها خالی از هر شور، نشاط و فریاد دانشجویان باشد. 

حدود یک سالی است است که دانشگاه ها و موسسات آموزشی کشور تحت تاثیر شیوع کرونا ویروس فعالیت های خود را خارج از روند مرسوم و معمول خود بدون حضور دانشجویان و به صورت مجازی پیش می برند، امروز هم که در روز ۱۶ آذر روزی که  به نام دانشجو رقم خورده است دانشگاه ها خالی از دانشجو هستند و قطعا در تقویم دانشجویی و دانشگاهی کشور جمله  "دانشگاه خالی از دانشجو ۱۶ آذر سال ۱۳۹۹"  ثبت خواهد شد.

اگر چه ۱۶ آذر امسال، دانشجویان حضور فیزیکی در محوطه دانشگاه ندارند اما مطالبات دانشجویان زنده است و همچنان این دغدغه ها به شکل دیگری یعنی به صورت مجازی پیگیری می شود، در همین رابطه مدیر کل فرهنگی دو وزارت خانه علوم و بهداشت در گفت و گو با ایسنا، ضمن تشریح برنامه های ۱۶ آذر دانشگاه های متبوع در شرایط ویژه کرونایی، اغلب تاکید داشتند که زیرساخت ها و امکانات برگزاری برنامه های این روز را به صورت مجازی فراهم کرده اند.

در همین رابطه محمدهادی عسکری مدیر کل فرهنگی وزارت علوم در گفت و گو با ایسنا با تاکید بر اینکه برنامه های روز دانشجو در تمامی دانشگاه ها امسال به صورت مجازی برگزار می شود، گفت: برنامه ای تنظیم شده بود که در آن رئیس جمهور روز دانشجو امسال به صورت مجازی در یکی از دانشگاه ها سخنرانی کند و قرار بود دفتر ریاست جمهوری برنامه رئیس جمهور در این زمینه را اعلام کنند که البته هنوز نتیجه ای در این زمینه اعلام نشده است.

وی در ادامه تصریح کرد: وزارت علوم پیگیر این است که رئیس جمهور به صورت مجازی در برنامه روز دانشجو امسال حتما حضور داشته باشد اما اینکه این برنامه چه روزی اتفاق بیفتد هنوزمشخص نیست.

مدیرکل فرهنگی وزارت علوم با تاکید بر اینکه دانشگاه ها در حال برگزاری برنامه های روز دانشجو هستند، گفت: ما اوایل آذر ماه سال جاری ابلاغیه به دانشگاه ها اعلام کردیم تا این مراکز با توجه به مجازی بودن برنامه ها کمک کنند برنامه های مورد نظر تشکل های دانشجویی در هیات های نظارت مجوزهای لازم را دریافت کنند و دانشجویان بتوانند برنامه های خود را به این مناسبت برگزار نمایند.

مهندس عسگری تاکید کرد: در حال حاضر اغلب دانشگاه ها برنامه های روز دانشجوی خود را در روز دانشجو و یا هفته دانشجو برگزار می کنند.

عسگری با تاکید بر اینکه دستورالعمل برگزاری مراسم روز دانشجو تغییر خاصی نکرده است گفت: فقط محل برگزاری این برنامه ها تغییر کرده، در واقع تشکل ها باید بر اساس آئین نامه برنامه های خود را اعلام و به صورت مجازی ارائه کنند و امکان برگزاری برنامه حضوری وجود ندارد.

مدیرکل فرهنگی وزارت علوم خاطرنشان کرد: استقبال خوبی از مراسم روز دانشجوی امسال از سوی دانشجویان صورت می گیرد و  با توجه به اینکه برنامه ها مجازی هستند استقبال بیشتری هم از این برنامه ها از سوی تشکل های دانشجویی و دانشجویان صورت می گیرد و دانشگاه ها نیز خوشبختانه همراهی های خوبی در این زمینه انجام می دهند.

دکتر حسن زائری لطف  مدیر کل فرهنگی وزارت بهداشت نیز در گفت و گو با ایسنا در خصوص برنامه های روز دانشجوی دانشجویان علوم پزشکی نیز گفت: در دانشگاه های علوم پزشکی نیز مراسم ۱۶ آذر با محوریت دانشجویان برگزار می شود و این برنامه ها در قالب مناظره و یا جلسات پرسش و پاسخ برگزار می کنند.

مدیرکل فرهنگی وزارت علوم تاکید کرد: همانطور که عنوان شد محور بیشتر فعالیت های دانشجویی جلسات پرسش و پاسخ و مناظره با حضور مهمانان سیاسی است و این برنامه ها در بستر مجازی انجام می شود اما چون این فعالیت ها از شکل حضوری به شکل مجازی باید برگزار شود هماهنگی ها برای برگزاری این مراسم امسال با محدودیت مواجه شده است.

وی تاکید کرد: نهادهای دانشجویی نظیر کانون های دانشجویی در کنار سایر تشکل ها برنامه هایی از جمله مسابقات دانشجویی در بسترهای مجازی انجام می دهند و خوشبختانه استقبال خوبی نیز برای برگزاری فعالیت های روز دانشجو صورت می گیرد و چون محور فعالیت های فرهنگی خود دانشجویان هستند و صفر تا ۱۰۰ برنامه ریزی ها توسط آنها انجام می گیرد نوعی استقبال بیشتری از این برنامه ها می شود و ما نیز به دانشگاه های علوم پزشکی تاکید کردیم در ارتباط با دعوت از مهمانان استقبال زیادی از دانشجویان صورت بگیرد و تمامی درخواست ها باید سریع و بدون استثناء رسیدگی شود و حتی اگر موردی برای مخالفت با برگزاری برنامه یک تشکل سیاسی وجود داشت باید دلایل مخالفت آن را به صورت مکتوب به تشکل سیاسی اعلام کنند.

 زائری لطف تاکید کرد:هر تشکلی برای انجام فعالیت‌های خود به مناسبت روز دانشجو، باید مجوز از دانشگاه مربوطه اخذ کند و انتظار می‌رود معاونان فرهنگی و دانشجویی دانشگاه‌ها در چارچوب قوانین تعیین شده، مجوزهای لازم را‏ جهت انجام مراسم روز دانشجو صادر کنند و هیچ فرقی بین تشکل‌های سیاسی برای انجام برنامه‌های روز دانشجو قائل نباشند.
 اگر چه مراسم مجازی روز دانشجوی امسال به دلیل عدم حضور فیزیکی دانشجویان هیجان و اشتیاق چندانی نداشته باشد و با استقبال تعداد کمتری از دانشجویان مواجه شود، اما چند سالی است که گویی دانشجویان تمایل چندانی به حضور فعال در برنامه ها و مراسمات فوق برنامه ای و تشکلی ندارند و با وجود اینکه مسایل امروز دانشجویان از دغدغه و نگرانی کل جامعه و مباحث سیاسی و اجتماعی به مسایل صنفی، رفاهی و آموزشی تقلیل یافته است و دانشجویان در ظاهر آنقدر درگیر مسائل خود شده اند که دیگر ترجیح می دهند تمام توان و انرژی خود را صرف مسائل دانشگاهی کنند و از حضور در عرصه های عمومی پرهیز داشته باشند، به نظر می رسد چه بسا در شرایط حضوری نیز روز دانشجو هیجان و ماهیت مطالبه گریی دهه های قبل را داشته باشد.
انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز