تهران ۲۰.۶۷° كمينه ۲۰.۴°  بیشینه ۲۱.۷۹°
۲۲ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۸
کرونا نفس یکی دیگر از اصناف را گرفت

جزئیات ورشکستی 100 درصدی تالارهای پذیرایی

خبر تکان دهنده‌ای اواخر هفته گذشته به نقل از رئیس اتحادیه تالارهای پذیرایی منتشر شد که اعلام کرد با نزدیک شدن به یکسالگی شیوع کرونا در ایران، همه تالارهای پذیرایی ورشکسته شده‌اند
کد خبر: ۱۳۳۵۴
به گزارش پایگاه خبری معاصر، وضعیت بسیاری از اصناف پس از گذشت حدود یک سال از شیوع کرونا و عدم فعالیت، هر روز اسفناک‌تر می‌شود و بسیاری از آنها در آستانه ورشکستگی هستند و کارکنان آنها بیکار شده‌اند. بر اساس اعلام رئیس اتحادیه تالارهای پذیرایی ۱۰۰ درصد اعضای اتحادیه این مجموعه، ورشکست شده‌اند. در عین حال، ابراهیم درستی- نماینده وزیر صمت در اتاق اصناف- اعلام کرد: بسته‌های حمایتی دولت برای صنوف صرفه اقتصادی نداشته است.
مشاغل بسياري پس از همه‌گيري ويروس کرونا متحمل زيان‌هاي فراوان شدند و يکي از مهم‌ترين اين صنف‌ها، صنف مربوط به تالارهاي پذيرايي است. به عبارت دقيق‌تر مجموعه مذکور پس از لغو مراسم‌هاي گوناگون به طور کامل بسته شدند و حمايت روشني نيز براي جلوگيري از زيان آنها در نظر گرفته نشد و بسياري از فعالان صنف تالارهاي پذيرايي بر اين باورند که کرونا سبب شد تا عدم فعاليت حدود يک سال، منجر به ورشکستگي آنها شود و حالا مي‌توان گفت که امروز تالارهاي عروسي تبديل به ماتم‌سرا شده‌اند.

بيکار شدن 100 هزار نفری
خسرو ابراهيمي‌نيا، رئيس اتحاديه تالارهاي پذيرايي، درباره آخرين وضعيت تالارهاي پذيرايي اظهار کرد: اجازه داده شده تا سرويس بيرون‌بر رستوران‌ها فعاليت داشته باشند، اما تالارها به دليل قرارگيري در دسته چهار مشاغل، همچنان بايد تعطيل باشند و مجوز کار به آنها داده نمي‌شود. بر اساس گزارش خبرآنلاين، او اظهار کرد: به صورت 100 درصد اعضاي اتحاديه تالارهاي پذيرايي ورشکست شده‌اند، وقتي بيش از 11 ماه هيچ ‌گونه فعاليت نداشته‌ايم و تعطيل بوده‌ايم و با توجه به حجم هزينه هاي بسيار بالاي اين صنف، مي‌توان حدس زد که چه وضعيت بدي گريبان‌گير اعضاي اين صنف شده است.
به علاوه مستاجران ميليون‌ها و ميلياردها تومان هزينه تجهيز و دکور تالارها کرده‌اند و اکنون گرفتار اين شرايط شده‌اند. اين مقام صنفي تاکيد کرد: اکنون شرايط بسيار بدي بر تالارداران حاکم است. همچنين تالارهاي پذيرايي با برخي مشاغل ديگر تفاوت دارد، به طوريکه براي برگزاري يک مراسم، ده‌ها شغل ديگر در کنار آنها فعال مي‌شود به‌عنوان نمونه در کنار فعاليت اين صنف، مشاغلي نظير عکاسان، قنادان، ميوه فروشان، فروشندگان موادغذايي، چيدمان سفره‌هاي عقد و ... در کنار همکاران ما فعاليت دارند و بر اساس آمارهاي ما حدود 100 هزار نفر تحت تاثير تعطيلي تالارهاي پذيرايي دچار مشکل و بيکار شده‌اند. او افزود: در آخرين جلسه‌اي که با ستاد کرونا و دکتر زالي داشتيم، مقرر شد بررسي شود تا با رعايت تمام پروتکل‌ها و پيشنهاداتي که اتحاديه و اتاق اصناف ارائه داده، بتوانند شرايطي را براي فعاليت تالارها فراهم کنند.

اصناف در آستانه ورشکستگي
از سوي ديگر، ابراهيم درستي، نماينده وزير صمت، در اتاق اصناف ايران با اشاره به آسيب‌هاي وارده به صنوف از اسفندماه سال گذشته، اظهار کرد: در اين مدت 57 گروه کالايي و يک ميليون و 500 هزار واحد صنفي که 15 ميليون اشتغال ايجاد کرده بودند، دچار خسارت شدند، اما بسته‌هاي حمايتي دولت براي صنوف صرفه اقتصادي نداشت و با بوروکراسي اداري بالا براي آنها غيرجذاب بود.
بر اساس خبر ايسنا، او با بيان اينکه از 40 هزار ميليارد توماني که براي جبران خسارت اصناف تخصيص داده شده بود، 20 هزار ميليارد تومان به بخش گردشگري داده شد، اظهار کرد: اصناف هم فقط از هفت درصد اين 20 هزار ميليارد تومان استفاده کردند. اين در حالي است که تعداد زيادي از اصناف از اسفندماه سال گذشته در آستانه ورشکستگي هستند.
او افزود: اصناف مي‌گويند اگر چيزي به ما ندهيد، لااقل چيزي هم نگيريد. حداقل حق بيمه کارفرما بايد بخشيده شود تا کارگران اخراج و بيکار نشوند. همچنين لازم است کميسيون‌هاي ماليات و بيمه اجتماعي به تعويق افتد، چرا که هر اجتماعي که سلامت مردم را به خطر بيندازد بايد فعلا منتفي شود. اين مقام صنفي با بيان اينکه حداقل 95 درصد صنوف پروتکل‌هاي بهداشتي و محدوديت‌هاي کرونايي اخير را رعايت کردند، اظهار کرد: اين در حالي است که در محدوديت‌هاي اخير با وجود تعطيلي اصناف بانک‌ها فعاليت مي‌کردند و بانک مرکزي به طور مستقيم ابلاغيه‌اي در رابطه با چک‌هاي برگشتي نداشت و اعلام شفاهي استانداري فايده‌اي نداشت.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز