تهران ۱۶.۵۱° كمينه ۱۶.۵۱°  بیشینه ۱۶.۹۹°
۲۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۹

روابط مردم ایران و جمهوری آذربایجان بازیچه دست بیگانگان نمی شود

نماینده مردم خلخال در مجلس شورای اسلامی گفت: علاقه مردم ایران و جمهوری آذربایجان به یکدیگر قوی هست و بازیچه اظهارات مداخله جویانه مقامات کشورهای ثالث نمی شوند.
کد خبر: ۱۳۳۸۰
«سید غنی نظری خانقاه» با اشاره به اظهارات مداخله‌جویانه «رجب طیب اردوغان» رییس جمهور ترکیه در مراسم رژه پیروزی در باکو عنوان کرد، ‌افزود: اگر اردوغان تاریخ ایران را یک بار بخواند، متوجه خواهد شد که جمهوری فعلی آذربایجان بخشی از کشور ایران بوده که در جریان موافقتنامه گلستان و ترکمنچای از ایران جدا شده است. اکنون هم مردم جمهوری آذربایجان بیشترین علقه و علاقه عاطفی را با ایران دارند.

وی با بیان اینکه حیات امروز ترکیه مدیون رشادت‌های سردار شهید «حاج قاسم سلیمانی» است، یادآور شد: اردوغان باید بداند که اگر جوانان ایران نبودند، ‌داعش خاک ترکیه را اشغال کرده بود و ایرانیان بودند که سوریه و عراق را نیز از اشغال داعش نجات دادند تا مردم منطقه امروز در آرامش زندگی کنند.

 عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با قدردانی از واکنش قاطع دستگاه دیپلماسی کشور به این اظهارات مداخله جویانه گفت: رییس جمهوری ترکیه  همچنان دچار ذهنیت‌های نو عثمانی‌گری است و  در ماجرای درگیری‌های قره باغ  هم‌ احساس می‌کند به‌ آمال و آرزوهای خود در این زمینه نزدیک شده است. ولی بهتر است با مطالعه تاریخ ایران، سرنوشت کسانی که در سال‌های نه چندان دور به خاک و تمامیت ارضی ایران طمع داشتند را ببیند.

نظری با تاکید بر اینکه حتی اگر هدف اردوغان ایجاد تفرقه بین دو ملت ایران و جمهوری آذربایجان باشد، اردوغان به این هدف دست نخواهد یافت، ‌افزود: مردم جمهوری آذربایجان ارتباط بسیار خوبی با مردم ایران دارند و یکدیگر را با عنوان دوست و برادر می‌شناسند.  

نماینده مردم خلخال در مجلس با اشاره به موضع گیری مقامات کشورمان در جنگ ۴۴ روزه قره باغ اظهار کرد: در مناقشه قره‌باغ نیز شاهد بودیم که موضع نظام و رهبر معظم انقلاب کاملا شفاف بود و مردم جمهوری آذربایجان نیز از حمایت‌های جمهوری اسلامی به خوبی آگاه هستند.

وی با تاکید بر اینکه نمایندگان آذری زبان مجلس و سایر نمایندگان در اولین فرصت در باره سخنان اردوغان موضع گیری خواهند کرد، ‌خاطرنشان کرد: ما از موضع دیپلماسی پارلمانی این رویکرد رییس جمهور ترکیه را به شدت محکوم کرده و مراتب اعتراض خود را نیز اعلام خواهیم کرد.

به گزارش ایرنا، رجب طیب اردوغان روز پنجشنبه برای شرکت در مراسم رژه نظامی نیروهای جمهوری آذربایجان به مناسبت آزادی مناطق اشغال شده توسط ارمنستان، به باکو سفر کرده بود.

اردوغان در این مراسم که «الهام علی اف» رییس جمهوری آذربایجان هم حضور داشت، بیتی از یک شعر جدایی‌طلبانه درباره رود ارس در مرز ایران و جمهوری آذربایجان را خواند که مضمون آن گلایه از جدا افتادن شهروندان آذری‌زبان در دو سوی این رودخانه بود.
انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز