تهران ۲۲.۷۹° كمينه ۲۲.۶۲°  بیشینه ۲۴.۷۹°
۲۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۴
با همکاری دبیر‌کل ستاد مبارزه با موادمخدر و معاونت علمی و فناوری

داروهای سنتی برای ترک اعتیاد بررسی می‌شوند

دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر در حاشیه نشست تخصصی ویدئو کنفرانسی معاونان، گفت: یکی از آسیب شناسی‌هایی که صورت گرفت و با وزارت بهداشت هم نظر هستیم این است که مانایی در درمان پایین است، یعنی بیش از ۸۰ درصد افرادی که درمان می‌شوند دوباره به اعتیاد بازمی‌گردند.
کد خبر: ۱۳۵۹۱
سردار اسکندر مومنی در حاشیه نشست تخصصی ویدئو کنفرانسی معاونان، مدیران کل و دبیران شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر سراسر کشور با هدف ارائه دستاوردهای علمی و اجرایی مبارزه با مواد مخدر بیان کرد: ما براساس نتایج پژوهش‌های علمی مسیر خود را انتخاب کردیم و مطالعه آسیب شناسانه از ۴۰ ساله گذشته داشتیم، چالش ها را احصاء کردیم و بر آن اساس مسیر و اهداف را مشخص کردیم و امروزه مصمم و معتقدیم که با برنامه سه، چهار ساله می‌توانیم موضوع اعتیاد را در همه بخشها به سامان برسیم، کما اینکه طی دو سال گذشته زیرساختهای بسیار خوبی براساس نتایج پژوهش محور فراهم شده است.  

وی اظهار کرد: کشفیات ۸ ماهه اول امسال از کل سال ۹۵ بیشتر بوده؛ تلفات اشرار بیشتر و شهدای ما کمتر بوده است.

مومنی اظهار کرد: در حوزه معتادان، یافته‌ها این بود که درمان به تنهایی به ترک اعتیاد و سم زدایی کفایت نمی‌کند و باید مهارت آموزی و اشتغال هم باشد.

وی افزود: یکی از مراکزی که حدود ۶۰۰ معتاد متجاهر دارد، روزانه ۵۰ هزار ماسک و ۳۰۰ لباس گان تولید می‌کنند. اینها معتادان معمولی نیستند، معتادانی که تا دیروز در زیر پلها و کوچه پس کوچه ها می خوابیدند، امروز این محصولات را تولید می‌کنند، به عبارتی اردوگاه‌ها و مراکزی که ظرف یکی دو سال گذشته راه اندازی کردیم، امروز در این شرایط کرونایی نه تنها تعطیل نشده است بلکه تجهیزات و امکاناتی تولید می‌کنند که به کشور کمک میکند.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در ادامه با اشاره به حوزه درمان، گفت: یکی از آسیب شناسی‌هایی که صورت گرفت و با وزارت بهداشت هم نظر هستیم و به یک نتیجه مشترک رسیدیم که مانایی در درمان پایین است، یعنی بیش از ۸۰ درصد افرادی که درمان می شوند دوباره به چرخه اعتیاد بازمی گردند؛ بخشی اعتماد به نفس، اشتغال و توانمندسازی است که محقق شده اما بخش دیگر مربوط به استفاده از تکنیک‌های درمانی و روشهای درمانی و داروهای جدید است.

وی ادامه داد: البته یکی از داروها در مراحل نهایی است و مقرر شده فعالیت بیشتری صورت گیرد و از کشورهایی که در این زمینه دستاورد خوبی داشتند کمک بگیریم. به ویژه در حوزه داروهای گیاهی و سنتی که در برخی از کشورها مطالعه میدانی داشتیم استفاده بسیار خوبی از داروها کردند و بیش از ۸۰ درصد آنها دوباره به اعتیاد بر نمی‌گردند؛ یعنی مانایی در ترک دارند، زیرا از مجموعه داروهای موجود صرفا از داروهای آگونیستی و اعتیادآور استفاده نکردند و از داروهای گیاهی و سنتی استفاده کردند.

وی اعلام کرد: قرار شد با همکاری معاونت علمی و فناوری این داروهای جدید به ویژه داروهای سنتی در دستور کار قرار گیرد که یکی از داروها مراحل پایانی خود را طی می‌کند.
انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز