تهران ۱۰.۹۹° كمينه ۱۰.۷۹°  بیشینه ۱۰.۹۹°
۲۷ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۳
یادداشت

انتخابات و چالش كوويد-19

6 ماه مانده به برگزاري انتخابات رياست‌جمهوري و در شرايطي كه در آستانه يك‌سالگي ورود و شيوع ويروس كرونا به كشور هستيم، بحث چگونگي برگزاري انتخابات رياست‌جمهوري در خردادماه 1400 از مباحثي است كه مورد توجه بسياري از ناظران، كارشناسان و افراد آشنا به امور انتخاباتي قرار گرفته است.
کد خبر: ۱۳۷۷۰
نویسنده :
شهاب‌الدين بي‌مقدار*
در اين ميان، شاهديم بعضا پيشنهادهايي ازجمله برگزاري انتخابات در بيش از يك روز، راي‌گيري پستي و البته برگزاري انتخابات به‌صورت الكترونيكي مطرح شده و نظرات مختلفي در اين رابطه عنوان مي‌شود. حال آنكه روز گذشته سخنگوي شوراي نگهبان نيز در توضيحاتي، احتمال استفاده از اين روش‌ها را بعيد دانسته است.
با اين همه معتقدم اتفاقا برگزاري انتخابات در دو روز ايده خوبي است كه مي‌توان به اين ترتيب، علاوه بر برگزاري انتخابات و جلب مشاركت سياسي، از سلامت شهروندان نيز صيانت كرد تا مبادا اين كنش سياسي، هزينه‌هايي براي ملت همراه داشته باشد.
آنچه طي ماه‌هاي گذشته به ‌دفعات و مكرر از سوي پزشكان و كادر درمان و سلامت كشور و همچنين ستاد مديريت كرونا مورد تاكيد قرار گرفته، بحث رعايت فاصله فيزيكي و نظافت فردي است و طبيعتا برگزاري انتخابات در چنين شرايطي، از آنجا كه خواه‌ناخواه به تشكيل صفوف راي‌دهندگان مي‌انجامد، مي‌تواند سلامت شهروندان را در معرض خطر قرار دهند.
حال آنكه در صورت افزايش ساعات راي‌گيري و برگزاري انتخابات در بازه زماني بيش از يك روز كه در قانون ذكر شده، در شرايط خاص كنوني مي‌تواند مانع از ازدحام بيش از حد و فشردگي ناموجه صفوف راي‌دهندگان شده و درنتيجه شهروندان قادر خواهند بود در فرصت مقتضي طي دو يا چند روز راي خود را به صندوق بيندازند. 
از ديگرسو بحث برگزاري انتخابات به‌صورت الكترونيك نيز اگرچه چندان از سوي شوراي نگهبان مورد استقبال قرار نگرفته اما از آنجا كه طول دوران مجلس دهم كه به عنوان عضوي از كميسيون شوراها و امور داخلي مجلس، از نزديك درگير اين بحث بودم، معتقدم برگزاري انتخابات به‌صورت الكترونيك روشي قابل‌قبول است و به‌خصوص اكنون كه با توجه به شرايط كرونايي، ضرورت اين مساله افزايش يافته و  همزمان به همين دليل، دولت و وزارت آموزش و پرورش در راستاي فراهم كردن امكان تحصيل در سراسر كشور، دسترسي به اينترنت را تا دورترين نقاط كشور فراهم كرده، برگزاري انتخابات الكترونيك بيش از گذشته به واقعيت نزديك شده است.
در مجموع اما اميدوارم آنچه درنهايت به صلاح ملت بزرگ ايران است، محقق شود و فارغ از بحث انتخابات و برگزاري اين رويداد مهم سياسي در شرايط نامساعد ناشي از كرونا، ان‌شاءالله امور ديگر كشور نيز روي غلتك قرار گيرد و باتوجه به سخنان ديروز رهبري مبني بر ناشايست بودن حتي يك ساعت تاخير براي رفع‌تحريم‌ها، مسوولان به‌ سمتي گام بردارند كه به‌زودي شاهد گشايش در اوضاع معيشتي ملت عزيز ايران باشيم.

*نماینده پیشین مجلس
انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز