تهران ۱۲.۷۹° كمينه ۹.۷۹°  بیشینه ۱۲.۹۹°
۰۳ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۷
یادداشت

بازنشستگان و افزايش حقوق

بازنشستگي مرحله‌اي از زندگي است كه با شكل‌گيري مفهوم دولت رفاه، بازنشستگي و مفهوم و شرايط آن كاملا تغيير كرد. امروزه بازنشستگي با رسيدن به سن خاص آغاز مي‌شود برخلاف گذشته كه بازنشستگي مفهوم بيولوژيك بود و افراد مادامي كه توان جسمي داشتند، ناگزير به فعاليت و اشتغال بودند.
کد خبر: ۱۴۱۵۸
نویسنده :
فاطمه ذوالقدر*:

فاطمه ذوالقدر*:
امروز اشتغال مبنايي قراردادي دارد و ديگر تابعي از بيولوژيك نيست اما ناديده گرفتن شرايط و اقتضائات اين دوره براي فرد بازنشسته و خانواده او مي‌تواند سبب‌ساز بحران‌ها و چالش‌هايي شود كه بازنشستگي را به جاي آنكه به روزگار خوش براي آنها تبديل كند به دوران دست تنگي و خداي ناخواسته شرمندگي در برابر فرزندان و خانواده تبد يل كرده است و متاسفانه بحران معيشت به رايج‌ترين بحران براي مستمري‌بگيران بازنشسته تا پيش از همسان‌سازي حقوق بازنشستگان و افزايش حقوق آنها تبديل شده بود.
شرايط تورمي و عدم افزايش سالانه حقوق و عدم رشد متناسب مستمري با تورم سالانه زندگي بيشتر بازنشستگان را دچار تنگناي معيشتي كرده بود و بازنشستگي نه تنها فرصتي براي انجام فعاليت‌هاي مورد علاقه براي آنها نبود بلكه بازنشستگي را تهديد جدي زندگي و معيشت مي‌دانستند و ناگزير در جست‌وجوي اشتغال و فعاليت مجدد بعد از حداقل 30 سال خدمت بودند كه اين موضوع زمينه‌ساز آن مي‌شد كه بسياري از مشاغلي كه جوانان مي‌توانستند در آنها فعاليت كنند به واسطه نبود تجربه كاري كافي از جوانان سلب و نرخ بيكاري جوانان نيز فرآيند صعودي را تجربه مي‌كرد.
اما با تدابير و پيگيري‌هاي بسياري كه در مجلس دهم شوراي اسلامي انجام داديم و در بودجه‌هاي سنواتي و كميسيون تلفيق بودجه سال ١٣٩٩ لحاظ شد، خوشبختانه در مجموعه وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي و شخص وزير محترم مورد پيگيري جدي قرار گرفت در نتيجه اين افزايش در حقوق بازنشستگان به عنوان يك حق بديهي براي بازنشستگان محقق شد. با تخصيص اعتبارات لازم اين افزايش حقوق مستمري‌بگيران زمينه‌ساز آن شد كه گامي در جهت كاهش بحران‌ها و مشكلات معيشتي اين عزيزان برداشته شود. 

البته لازم است كه اين موضوع هم‌اينك كه در فصل بودجه و فرآيند تدوين و تصويب آن هستيم به صورت مستمر مدنظر قرار گيرد تا آنچه كه حق و حقوق بازنشستگان كشوري است به صورت كامل و متناسب با شرايط اقتصادي و نرخ تورمي لحاظ شود تا ان‌شاء‌الله بتوانيم به دور از دغدغه‌هاي معيشتي روزگار بازنشستگي را به روزگار آرامش براي بازنشستگان عزيز تبديل كنيم.

*نماينده پيشين مجلس
انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز