تهران ۱۹.۹۱° كمينه ۱۷.۷۹°  بیشینه ۱۹.۹۹°
۰۳ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۶
مديران شهري مي‌گويند ممكن است دوباره شهر بدبو شود

تهرانی‌ها بايد به بوي بد شهر عادت كنند؟

حالا نزديك به سه سال است كه شهروندان پايتخت در كنار معضلات پيچيده شهري همچون ترافيك و آلودگي هوا، به پديده ديگري هم عادت كرده‌اند و آن انتشار بوي نامطبوع در هواي شهر است؛ موضوعي كه اگر چه اظهارنظرهايي درباره آن مطرح شده اما هنوز منشا اصلي آن ناشناخته است.
کد خبر: ۱۴۱۸۷

به گزارش پايگاه خبري معاصر،  اولين بار در 12 دي ماه سال 97 بود که بوي نامطبوع در بخش‌هايي از تهران از جمله زعفرانيه،‌ آرژانتين، ميدان فاطمي، خيابان ظفر، عبدل‌آباد، ميدان ولي‌عصر و چند نقطه ديگر منتشر شد و تا پاسي از شب هم ادامه داشت. برخي در ساعات‌ اوليه انتشار بو علت را بوي بد لاشه حيوانات و يا سوزاندن زباله عنوان کردند اما بعد از مدتي ورق برگشت و شهرداري تهران سال گذشته در گزارشي اعلام کرد که علت انتشار اين بو گاز گوگرد است.
در آذر ماه سال جاري هم دوباره بوي نامطبوع تهران را فرا گرفت و باز هم سناريوهاي متعددي در اين خصوص اعلام شد. به اعتقاد مجيد فراهاني عضو شوراي شهر باران و برف به داد بوي نامطبوع تهران مي‌رسند. وي ادامه داد:‌ احتمالا اين بو دوباره تکرار خواهد شد مگر اينکه باران و برف در تهران بيايد متأسفانه سومين سال پياپي است که بوي بد تهران در مناطق مختلفي از پايتخت استشمام مي‌شود و سال گذشته نيز دقيقا در آذر ماه سه روز پياپي اين بو انتشار يافت. وي ادامه داد: امسال دوباره اين بو منتشر شد و برخي مناطق را در بر گرفت.

رديف بودجه براي بوي نامطبوع
فراهاني ادامه داد: بر اساس آنچه که در رسانه‌ها منتشر شده ظاهرا موضوع در دولت مورد پيگيري قرار گرفته و رديف بودجه‌اي براي رفع بوي نامطبوع پيش‌بيني شده است البته ما در شهرداري براي اين منظور بودجه‌اي پيش‌بيني نکرده‌ايم اما احتمال دارد که در بودجه سال آينده به اين موضوع توجه شود.
البته بر اساس گزارشات به دست آمده منشأ اين بو به وجود اکسيد و ترکيبات گوگرد در هوا باز مي‌گردد که اين ترکيبات هم مي‌تواند دو منشأ عمده داشته باشد که عبارتند از بوي فاضلاب و بخارات ناشي از فاضلاب و يا بخارات و آلاينده‌هاي ناشي از مصرف سوخت مازوت در نيروگاه‌هاي برق و ... که عمده‌ترين عوامل افزايش گوگرد موجود در هواي تهران و استشمام بوي بد مي‌شود اما بايد هر چه سريعتر منبع اين بو مشخص شود.اما محمد رستگاري معاون پايش و نظارت اداره کل محيط زيست استان تهران اعلام کرد اين بو در جنوب تهران توليد مي‌شود و هر زمان که جهت باد از جنوب به شمال است در برخي مناطق اين بو استشمام مي‌شود.

علل انتشار بوي نامطبوع
وي در خصوص علل انتشار اين بو گفت: دلايل متعددي از جمله پسماند،‌ فاضلاب، آرادکوه و ... به عنوان منابع متغير منشأ بوي نامطبوع در سه سال گذشته اعلام شده است. البته شهر تهران را اين بو کمتر تحت تأثير قرار مي‌داد و بيشتر جنوب شرق استان تهران را تحت تأثير قرار مي‌داد.
به گفته رستگاري مجموع برآيند کانون‌هاي مختلف از جمله فاضلاب، پسماند و همه اين موارد را مي‌توان در انتشار بوي نامطبوع تهران دخيل دانست. اما اينکه بگوييم صرفا يک کانون براي اين موضوع وجود دارد سخت است.وي با بيان اينکه اين بو تکرار خواهد شد،‌ گفت: براي مثال برنامه فاضلاب در خوشبينانه‌ترين حالت در خرداد 1400 به پايان مي‌رسد براي مثال برنامه فاضلاب اسلامشهر بسيار سنگين است و تنها يک قرارداد شرکت آب و فاضلاب در اين زمينه 240 ميليارد تومان بوده است تا اين برنامه‌ها کاملا به اتمام نرسد کماکان اين معضل وجود دارد اما هر کدام از برنامه‌ها که حل شود از شدت بو کم مي‌شود.

انتقال و ساماندهي آراد‌کوه
وي در ادامه اضافه کرد: شهرداري برنامه‌اي دارد که بخش اول آن به توليد پسماند برمي‌گردد و در حال پيگيري است که بخشي از اين برنامه به انتقال و ساماندهي آرادکوه برمي‌گردد انتقال آرادکوه يک برنامه بلندمدت است که نياز به زمان دارد. يکي از مقصرين اصلي در انتشار بوي نامطبوع تهران زباله‌هاي پايتخت‌نشينان در مرکز آرادکوه است هر چند که اين موضوع از سوي مديران شهري رد شده است.
صدرالدين عليپور در اين باره به خبرنگار فارس گفت: اگر قرار است که بويي از زباله‌ها در شهر انتشار يابد بايد در فصل گرم باشد نه حالا.وي در ادامه در خصوص انتقال آرادکوه گفت: ما در اين زمينه مشکلي نداريم اگر دولت انجام دهد ما استقبال مي‌کنيم اما منشأ بو از آرادکوه نيست.وي ادامه داد: بيشتر اين بو زماني منتشر مي‌شود که هوا غبارآلود است و يا با پديده اينورژن روبه‌رو بوده‌ايم.سه سال از انتشار بوي نامطبوع در پايتخت مي‌گذرد اما هنوز علت اصلي انتشار مشخص نشده است حتي اعضاي شوراي شهر در اين باره به پيروز حناچي شهردار تهران تذکر دادند و خواستار رسيدگي هر چه سريع‌تر به موضوع شدند.

دليل انتشار بو هنوز اعلام نشده است
آرش ميلاني عضو شوراي شهر تهران در اين باره گفت:‌ آرادکوه مازوت‌سوزي صنايع، فاضلاب و موضوعاتي از اين دست از جمله دلايل انتشار بوي نامطبوع در پايتخت اعلام شده ولي هنوز کسي موفق به اعلام نهايي دليل آن نشده است.وي تأکيد کرد: شهرداري بايد موضوع را پيگيري کند و يکي از معاونان شهردار به عنوان متولي اصلي پيگيري موضوع در نظر گرفته شود.
به گفته ميلاني بايد به صورت شفاف نتايج پيگيري‌هاي سال گذشته منتشر و در اختيار افکار عمومي قرار گيرد و سازمان مديريت پسماند هم بايد ايستگاه پايش کيفيت هوا و بو را هر چه سريع‌تر راه‌اندازي کند.البته برخي از مديران شهري دلايل متعددي براي اين بو عنوان کردند. رضا کرمي رئيس مديريت بحران شهر تهران مي‌گويد سال گذشته در پي انتشار بوي نامطبوع در تهران به خريد چند دستگاه شناسايي و تشخيص بوي گاز اقدام کرديم.
به گفته کرمي بر حسب گمانه دامداري‌هاي جنوب شهر تهران، مکان‌هاي دفن زباله، نيروگاه‌هايي که به جاي گاز از مازوت استفاده مي‌کنند و فاضلاب‌هاي شهري مي‌تواند منشأ اين بو باشد و بر اساس مطالعات انجام شده بيشتر به استفاده از مازوت مشکوک شديم.بر اساس اين گزارش از سال 97 بوي نامطبوعي هر ساله در آذر ماه در تهران منتشر مي شود و بيشتر اين بو زماني استشمام مي‌شود که هوا باراني است برخي علت اين امر را گوگرد دانسته و برخي هم مرکز دفن زباله‌ها در آرادکوه را مقصر مي‌داند قرار بود هر چه سريع‌تر علت اين بو مشخص شود اما تاکنون مشخص نشده است و مديران معتقدند دوباره اين بو منتشر خواهد شد.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز