تهران ۱۸.۷۳° كمينه ۱۸.۷۳°  بیشینه ۱۸.۹۹°
۰۹ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۲
اظهار نظر متناقض مسئولان درباره رفتن برق معابر عمومي

تهرانِ تاريك چه آسيب‌هايي را به دنبال خود دارد؟

پس از آنكه به خاطر قطع زنجيره ويروس كرونا، ممنوعيت تردد از ساعت 9 شب تا 4 صبح در تهران و برخي شهرهاي به اصطلاح قرمز و نارنجي به اجرا گذاشته شد، در اتفاقي نادر برق معابر عمومي نيز قطع شد كه اين موضوع تهران و شهرهاي ديگر را از ساعتي به بعد در خاموشي فرو برد.
کد خبر: ۱۴۵۴۹
به گزارش پايگاه خبري اخبار معاصر، اين رخداد در حالي اتفاق افتاده است كه مسئولان شهري اعم از مديران توانير و مسئولان شهرداري و شوراي شهر در اين زمينه اطلاعات ضد و نقيضي ارائه مي‌دهند و همين امر باعث شده تا علامت تعجب ذهن شهروندان بزرگ و بزرگ‌تر شود.
مصطفي رجبي مشهدي، سخنگوي صنعت برق، درباره علت خاموشي بزرگراه‌هاي پايتخت گفته است که «اين رويه مسبوق به سابقه است و در گذشته نيز براي تامين برق اولويت‌دار در پايتخت چنين اقداماتي انجام داده‌ايم. علت اصلي اين خاموشي‌ها کمک به تامين گاز براي توليد برق پايدار بيمارستان‌ها و ساير مراکز حساس و بخش خانگي در شرايط کنوني است.»
او به خبرگزاري مهر گفته است: «باتوجه به محدوديت تردد شبانه در شهرهاي نارنجي و قرمز به‌دليل مصوبه ستاد ملي کرونا، روشن بودن تابلوهاي بانک‌ها يا بيلبوردهاي تبليغاتي غيرضروري است و نتيجه‌اي جز هدررفت سرمايه ملي ندارد بنابراين صنعت برق اين اقدام صرفه‌جويانه را از هفته قبل آغاز کرده و با يکي در ميان کردن روشنايي معابر و حذف روشنايي غيرضروري در جاده‌ها حداقل به ميزان 500 مگاوات صرفه جويي ايجاد کرده است.»
جالب اينجاست که به‌رغم اين گفته هيچ تابلوي تبليغاتي‌اي خاموش نشده است و کافي است در اتوبان‌هايي نظير حکيم، همت، چمران و نواب دوري بزنيد! البته طبيعي هم هست چراکه اين بخش درآمدزا براي شهرداري‌ تهران مهم است و اجازه خاموشي آن را نمي‌دهد.
از طرفي به گفته وزير بهداشت و همچنين رئيس‌جمهوري در ايران شهر قرمز نداريم و شهرهاي نارنجي هم به شدت کاهش يافته‌اند! در واقع اين دو پاراگراف از سخنان آقاي سخنگو با همين دو استدلال نقض مي‌شود. در مورد کمبود برق هم بايد اين موضوع را بيان کرد که قطعي برق در کشوري که منابع سرشار گاز براي توسعه نيروگاه‌هاي گازي است و ضمن اينکه در کنار پالايشگاه‌هايي که مشعل روشن گازي دارند نيز مي‌توانستند نيروگاه زده و با استفاده از اين گاز، برق توليد کنند ولي صنعت برق به جاي توسعه توليد، راحت‌ترين گزينه يعني خاموشي را انتخاب کرده است!
از طرفي سال‌ها پيش درباره برق هسته‌اي صحبت شد و يکي از اهداف توسعه نيروگاه‌هاي هسته‌اي هم همين بود ولي اين برق هم به شهرها نرسيد. استفاده از انرژي‌هاي تجديدپذير بادي، آبي، خورشيدي و غيره هم که به‌دست فراموشي سپرده شد حتي خود اين سازمان‌ها هم از اين سيستم‌ها در ساختمان‌هاي خود به‌رغم وجود قانون اجتناب کردند چرا که برايشان هزينه داشت.
داستان تکراري هر سال کشور افزايش مصرف برق و گاز از سوي مردم است در حالي‌که هيچ اقدامي براي بهينه‌سازي مصرف انرژي لوازم گازسوز و برقي و همچنين ساختمان‌ها صورت نمي‌گيرد و هيچ استانداري رعايت نمي‌شود و هيچ نظارتي بر قوانين بهينه‌سازي وجود ندارد و حالا مثل هيشه مردمي که مجبورند از اين لوازم استفاده کنند مقصرند!

تعديل روشنايي!
خاموش‌ شدن روشنايي خيابان‌ها و بزرگراه در ساعات منع تردد به گفته مسعود صادقي، مديركل دفتر نظارت بر توزيع برق شركت توانير، «تعديل روشنايي» نام دارد. به گزارش پايگاه خبري شركت توليد، انتقال و توزيع برق ايران (توانير) طرح تعديل روشنايي با محوريت محوريت شركت‌هاي توزيع برق، وزارت راه و شهرسازي و شهرداري‌ها و در همه استان‌ها در حال اجراست و اين طرح با هدف كاهش مصرف گاز نيروگاهي در سه بخش روشنايي بزرگراهي، بين‌شهري و فضاي سبز صورت مي‌گيرد.
طبق اين گزارش، صادقي متذكر شده است كه كاهش هوا و افزايش مصرف حامل‌هاي انرژي به عنوان منبع حرارتي دليل شكل‌گيري اين طرح هستند، طرحي كه با اصلاح روشنايي معابر به صرفه‌جويي يك ميليون ليتر سوخت منجر خواهد شد و كاهش مصرف گاز نيروگاه‌ها و تامين گرمايشي مورد نياز در نقاط سردسير را در بر خواهد داشت.
مديركل دفتر نظارت بر توزيع برق شركت توانير پيش از اين در گفت‌وگو با فارس اشاره كرده بود كه در اين طرح، نورپردازي بيش از حد معابر شهري و روستايي استاندارد مي‌شوند و در اين طرح، اولويت خاموشي با مكان‌هايي است كه از گذشته «نورپردازي بيش از حد استاندارد» داشته‌اند و با خاموشي يك در ميان، ميزان روشنايي به حد استاندارد مي‌رسد.
در اين گفت‌وگو مديركل دفتر نظارت بر توزيع برق شركت توانير اشاره كرده است كه در ساعات منع تردد، رفت‌و‌آمدها خيلي زياد نيستند و با توجه به اين امر، «در خيلي از جا‌ها در ساعات پاياني شب تا صبح اين حجم از روشنايي ضرورت ندارد.»
به گفته صادقي، «به دليل صرفه‌جويي گاز» وزارت نيرو در همكاري با وزارت نفت ساير دستگاه‌هاي اجرايي كه در موضوع روشنايي معابر دخيل هستند، مصمم است تا روشنايي معابري را كه در بسياري از ساعات شب ضرورتي ندارند، كاهش دهند و در مصرف گاز صرفه‌جويي كنند.
مصطفي رجبي‌مشهدي، سخنگوي صنعت برق كشور نيز به ايلنا خبر داده است كه طي روزهاي گذشته طرح اصلاح روشنايي معابر و بزرگراه‌ها جهت جلوگيري از مصرف برق و گاز در دستور كار دولت و مسوولان وزارت نيرو قرار گرفته است كه اين طرح پس از ساعت ۹ شب در شهرهاي قرمز و نارنجي اجرا مي‌شود.
به گفته رجبي، زماني كه نيروگاه‌ها با كمبود سوخت مواجه مي‌شوند، پايداري شبكه برق دچار مشكل مي‌شود و صنعت برق تمام توان خود را براي پايداري شبكه برق به كار خواهد بست كه به نظر مي‌رسد اين تلاش در حال حاضر صرفا معطوف خاموش‌ كردن چراغ‌هاي معابر شهري است. با وجود صحبت‌هايي كه از سوي توانير مبني بر ضرورت اجراي اين طرح براي پياداري شبكه برق به گوش مي‌رسد، اين طرح با واكنش رييس پليس راهور پايتخت نيز مواجه شده است.
برخلاف اعلام اجراي اين طرح از سوي توانير، هنوز مسووليت خاموشي معابر تهران از سوي شهرداري پذيرفته نشده است و تمام مسووليت اين امر به عهده توانير انگاشته مي‌شود، اين در حالي است كه به گفته سخنگوي صنعت برق، اين طرح با «همكاري وزارت نيرو با ساير ارگان‌ها» در حال اجراست و در اين ميان همچنان نسبت به نقش شهرداري در اجراي اين طرح، خصوصا در چگونگي اجراي اين طرح ابهاماتي باقي است كه تاكنون از سوي شهرداري پاسخي نسبت به اين امر ارايه نشده است.
اين رويه شهرداري نسبت به رفع مسووليت از خاموشي معابر شهري در آخرين جلسه شوراي شهر تهران نيز انعكاس داشت. در اين جلسه، عضو شورا در واكنش به انتقادات وارد بر عملكرد شهرداري در فراهم آوردن زمينه‌هاي ناامني با خاموشي معابر تهران، كوتاهي شهرداري در اين زمينه را رد كرد و تقصيرات را متوجه اداره برق منطقه‌اي تهران دانست.
مجيد فراهاني در آخرين جلسه شوراي شهر تهران اشاره كرده بود كه بر اساس تبصره ۲ ماده ۱۱ قانون سازمان برق ايران، مصوب ۱۳۴۶ و آيين‌نامه نحوه تامين و تعيين هزينه روشنايي معابر و جابه‌جايي تاسيسات آب و برق، مصوب ۱۳۴۶ هيات وزيران، هزينه روشنايي و معابر توسط شركت‌هاي برق منطقه‌اي راسا از محل عوارض بر مصرف بر تامين و برداشت مي‌شود. فراهاني با اتكا بر اين تبصره و آيين‌نامه اذعان كرده بود كه «تامين روشنايي معابر و پرداخت هزينه‌هاي آن بر اساس نص صريح قانون بر عهده وزارت نيرو و شركت‌هاي برق منطقه‌اي است»، او در ادامه خواستار توجه به اين مساله و كاهش فضاهاي بي‌دفاع شهري به دليل قطع برق برخي معابر شده بود.

واکنش‌‌کاربران توئيتر به خاموشي
رضا رشيدپور، مجري و گوينده صداوسيما، در توئيتي ضمن انتقاد از اعمال خاموشي‌ها نوشت: «چراغ معابر را خاموش نکنيد. کارگران محترم شهرداري و عابران پياده را به خطر مي‌اندازيد. خداوکيلي اين تصميم‌ها چطور به ذهنتان مي‌رسد؟»کاربر ديگري نوشت: «روش سعي و خطا، شد شد نشد يک روش ديگر را امتحان مي‌کنند؛ مصداق بارز مديريت علمي و نوين.»
کاربر ديگري هم نوشت:‌ «دليلش کاملا واضح است، ناکارآمدان بر سر کارند. در سيستمي که قدر شايسته‌گان را ندانند، ناکارآمدان کاردان‌ترند!» کاربر ديگري هم با اشاره به هوشمندسازي سيستم برق نوشت:‌ «راه صرفه‌جويي در هوشمندسازي سيستم‌هاي روشنايي هست. اون آقاي ايمني که مي‌گفت «هرگز نشه فراموش لامپ اضافه خاموش» بايد بياد به اين جماعت دوباره حالي کنه منظورش از خاموش کردن لامپ اضافه بازي با جان و مال و امنيت مردم نيست .»

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز