تهران ۱۶.۷۳° كمينه ۱۶.۵۱°  بیشینه ۱۷.۷۹°
۱۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۲
رئیس قوه قضائیه:

ترامپ به جنایت خود در ترور شهید سلیمانی اعتراف کرده است

رئیس قوه قضاییه گفت: ترامپ اولین جنایتکار پرونده ترور شهید سلیمانی است که در مقابل مردم دنیا به جنایتش اعتراف کرد.
کد خبر: ۱۴۶۷۴
به گزارش پایگاه خبری معاصر به نقل از مرکز رسانه قوه قضاییه، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در جلسه پیگیری حقوقی و قضایی پرونده ترور سردار شهید حاج قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس و همراهانش که صبح امروز دهم دی ماه با حضور نمایندگان نهادها و دستگاه‌های مسئول پیگیری پرونده برگزار شد، تصریح کرد: شهادت سردار سلیمانی موضوعی است که نه داغ آن و نه مطالبه مردم برای خونخواهی او و مجازات و کیفر آمران و عاملان این جنایت هرگز به سردی نمی‌گراید.
رئیس قوه قضاییه، سردار سلیمانی را نماد مبارزه با تروریسم و شخصیتی امنیت ساز برای منطقه معرفی کرد و گفت که کیفرخواست برای مجازات مجرمینی که در ترور وی نقش داشتند، تنها دعوی حقوقی خانواده آن شهید یا ملت ایران نیست بلکه ادعانامه امت اسلام و آزادگان عالم علیه تروریسم دولتی آمریکاست.

اسناد کافی برای پیگیری موضوع 
رئیسی با تأکید بر لزوم پیگیری جدی پرونده ترور شهید سلیمانی متناسب با جایگاه و شخصیت سیدالشهدای مقاومت، خاطرنشان کرد: اسناد و مدارک برای پیگیری موضوع و درخواست کیفر برای آمران و عاملان این جنایت بزرگ به میزان مُکفی وجود دارد.
رئیس دستگاه قضا بر همین اساس خاطرنشان کرد که قوه قضاییه این پرونده را به عنوان بخشی از انتقام سختی که از آمریکایی‌ها گرفته خواهد شد، با جدیت پیگیری خواهد کرد.
رئیس قوه قضاییه با تقدیر از اقدامات سپاه قدس و دیگر بخش‌های دولتی و غیر دولتی مربوطه برای پیگیری حقوقی و قضایی پرونده ترور شهید سلیمانی در یک سال گذشته، از همکاری رئیس شورای عالی قضایی عراق نیز تقدیر و بر ضرورت تداوم این همکاری در سه حوزه کیفری، حقوقی و بین‌المللی تأکید کرد.

رئیسی با بیان اینکه سازوکارهای لازم برای پیگیری موضوع در بخش‌های حقوقی و کیفری فراهم شده است، بر لزوم نگاه انقلابی در برداشت از کنوانسیون ۱۹۷۳ و دادگاه بین‌المللی کیفری تأکید کرد.
رئیس قوه قضاییه با اشاره به ادعای برخورداری سران رژیم آمریکا از مصونیت قضایی به دلیل برخورداری از جایگاه‌های حقوقی گفت: هیچ عنصری نمی‌تواند مانع رسیدگی و پاسخگویی مقامات آمریکا در قبال جنایتی شود که در ترور شهید سلیمانی مرتکب شده اند.
رئیسی افزود: همه باید در برابر قانون نسبت به اعمال خود پاسخگو باشند و این که برخی افراد مدعی هستند مقامات آمریکا از مصونیت حقوقی برخودارند، برداشت سیاسی است که از نظر منطق حقوقی و قوانین بین الملل مورد پذیرش نیست. چرا که از نظر قانون هر شخصی که جرم انجام داد، در هر جایگاه و مقامی باید کیفر شود.

ترامپ اولین جنایتکار پرونده ترور شهید سلیمانی
رئیسی گفت: ترامپ اولین جنایتکار پرونده ترور شهید سلیمانی است که خودش در مقابل همه مردمان عالم به این جنایت اعتراف کرده و نمی‌توان او را از مجازات این عمل مصون دانست.
رئیسی افزود: خوشبختانه دوره ریاست جمهوری ترامپ تمام شده، اما حتی اگر دوره مسئولیت او تمام نشده بود هم این منطق قابل قبول نیست که کسی به دلیل قرارگرفتن در یک جایگاه اداری و سازمانی مقابل قانون پاسخگو نباشد.
رئیس قوه قضاییه در عین حال خاطر نشان کرد که موضوع مصونیت مقامات آمریکا و موانع حقوقی مشابه، قابل برطرف شدن هستند و وزارت امور خارجه، معاونت بین الملل قوه قضاییه و دادستانی را موظف به پیگیری جدی این موضوع کرد.
رئیسی بر این موضوع هم تأکید کرد که برای پیگیری حقوقی و قضایی پرونده شهید سلیمانی متناسب با جایگاه ویژه این فرمانده شهید، باید به گونه‌ای عمل شود که هم از نظر شرع و قانون و هم از نگاه ناظران آگاه قابل قبول باشد.
رئیس قوه قضاییه همچنین خاطر نشان کرد که در پیگیری این پرونده باید افکارعمومی دنیا احساس کند که یک مجرم که مرتکب اقدام تروریستی علیه یک حکومت شده، متناسب با این جنایت به سزای عمل ننگین خودش رسیده و این موضوع هم جنبه بازدارندگی دارد و هم بخشی از انتقام سخت از آمران این جنایت را شکل خواهد داد.
 رئیسی با تأکید بر همکاری هیأت مستشاری با دستگاه قضایی برای جمع آوری مدارک و اسناد لازم برای پیگیری پرونده شهید سلیمانی بر لزوم هماهنگی بیشتر در پیگیری این پرونده تأکید کرد و متذکر شد گذشت زمان نباید باعث سستی در این کار شود.
وی با اشاره به نظر برخی اعضای کمیته پیگیری پرونده شهید سلیمانی برای تسریع در پیگیری موضوع تأکید کرد که این پرونده باید با نگاه انقلابی دنبال شود، اما حتماً لازم است تمام ابعاد و زوایای موضوع به دقت مورد توجه قرار گیرد تا کیفرخواستی جامع و قابل قبول ارائه شود.

اعطای نیابت قضایی به شش کشور 
در این نشست، علی القاصی مهر دادستان تهران گزارشی از فرایند پیگیری حقوقی و قضایی پرونده شهادت سردار سلیمانی ارائه کرد و گفت که بعد از تشکیل پرونده در دادسرای تهران به دستور رئیس قوه قضاییه، هیأت‌های مستشاری و قضایی برای بررسی ابعاد پرونده در سطح داخلی و خارجی تشکیل شد.
وی با اشاره به تعیین یک بازپرس ویژه برای این پرونده در دادسرای ویژه بین الملل تهران به منظور تحقق و جمع آوری دلایل و مستندات، از ۵۰۰ فقره مکاتبه با نهادهای امنیتی و دیپلماتیک به منظور انجام تحقیقات و همچنین نظرخواهی برای صدور قرار نهایی و کیفرخواست بر اساس حقوق بین الملل خبر داد و گفت: برای پیگیری موضوع به ۶ کشور نیابت قضایی اعطا شد.
دادستان تهران از عراق، سوریه، لبنان، قطر، اردن و کویت به عنوان کشورهایی یاد کرد که برای آن‌ها نیابت قضایی صادر شده و اعلام کرد پس از وصول نتیجه حکم صادره از سوی عراق تشکیل یک تیم فنی مشترک بین دو کشور برای تکمیل تحقیقات در دستور کار قرار گرفته است.
القاصی مهر با اشاره به برگزاری ۱۱ جلسه با هیأت‌های مستشاری و قضایی و دستگاه‌های ذیصلاح در دادسرای تهران برای تبادل اطلاعات و هم افزایی این مجموعه ها، از تنظیم نیابت ها، شناسایی و صدور حکم جلب بین المللی ۴۵ متهم آمریکایی که در ترور جنایت‎بار شهید سلیمانی نقش داشتند، به عنوان برخی نتایج این نشست‌ها یاد کرد.
وی همچنین گفت که پس از بررسی گزارش کمیته تحقیق عراق درباره حادثه تروریستی فرودگاه بغداد که اطلاعات قابل توجهی داشته است، کمیته‌ای به منظور ردیایی محل تردد و اقامت متهمان آمریکایی ترور در خارج از خاک آمریکا برای دستگیری و استرداد آن‌ها تشکیل شده است.
دادستان تهران از مشارکت و معاونت در قتل عمد، اقدام تروریسی مطابق با قانون تأمین منابع مالی تروریسم و اقدام علیه امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران به عنوان اتهامات آمران و عاملان ترور شهید سلیمانی یاد کرد که علاوه بر جرایم عمومی آن‌ها در اعلان جلب این افراد به پلیس بین الملل مطرح شده است.
القاصی مهر افزود: یکی از موضوعات مهم و قابل توجه در این پرونده، نقش شرکت انگلیسی «جی فور اِس» در ترور فرمانده سپاه قدس است که مسئولیت تأمین امنیت پرواز فرودگاه بغداد را بر عهده داشته و عوامل این شرکت به محض ورود سردار سلیمانی و همرزمانش به فرودگاه، اطلاعات آن‌ها را در اختیار تروریست‌ها قرار داده اند که صدور نیابت لازم برای شناسایی آن‌ها در دستور کار قرار گرفته است.
وی همچنین به نقش کشور آلمان در فرایند این ترور اشاره کرد و توضیح داد: پایگاه هوایی آمریکا مستقر در آلمان گزارشات هدایت پهبادی ترور را بر عهده داشته و اطلاعات و داده‌های پرواز پهبادها را در اخیتار نیروهای آمریکایی گذاشته که شناسایی این افراد نیز در دستور کار قرار گرفته و دستگاه قضایی کشورمان برای این کار نیابت قضایی گرفته است.
دادستان تهران با تأکید بر تداوم تحقیقات در این زمینه، اعلام کرد بیش از ۲ هزار برگ سند بین المللی برای ارائه به مجامع حقوقی و پیگیری پرونده جمع آوری شده که با توجه به آن‌ها در اسرع وقت کیفرخواست عوامل این جنایت به دادگاه‌های بین المللی ارائه می‌شود و یکی از مهم‌ترین این اسناد، محکومیت اقدام تروریستی آمریکا از سوی گزارشکر ویژه سازمان ملل است که این جنایت را نقض حقوق بین الملل و نقض منشور ملل متحد دانست و آن را محکوم کرد.

4 هزار برگ سند
سردار محمد حجازی جانشین فرمانده سپاه قدس نیز در این جلسه با ارائه گزارشی در خصوص اقدامات انجام شده از سوی این مجموعه برای پیگیری پرونده ترور شهید سلیمانی گفت: بعد از جمع آوری اسناد و مدارک، سه تیم تخصصی در عراق و سوریه و لبنان برای تحقیات و بررسی‌های اولیه تشکیل شد.
وی افزود: با پیگیری‌های صورت گرفته، ۴ هزار برگ مدرک و سند درباره ترور و عوامل آن تحویل دادستانی شد و در عراق نیز یک شورای سیاست گذاری و کارگروه اجرایی با تمرکز بر پرونده ترور شهید ابومهدی المهندس تشکیل شد که ۳۴ برنامه اجرایی تصویب شد و در دستور قرار گرفت که با این اقدامات و پیگیری ها، پرونده در عراق در آستانه صدور قرار است.
جانشین فرمانده سپاه قدس با اشاره به ملاقات مقامات ارشد سپاه قدس با مسئولان عراقی از جمله نخست وزیر و رئیس شورای عالی قضایی این کشور گفت که پس از طرح شکایت در دادستانی تهران و برگزاری جلسات متعدد در این زمینه، ۲ شکایت کیفری دیگر نیز از طرف سپاه و خانواده شهدا مطرح شده است.
سردار حجازی همچنین خاطرنشان کرد که یک دادخواست حقوقی ۲۶۰ صفحه‌ای به پیوست ۱۰۰۰ صفحه سند و مدرک برای دریافت خسارت معنوی ناشی از ترور و شهادت حاج قاسم سلیمانی به وکالت از خانواده شهدای مدافع حرم مطرح شده است.
در ادامه نشست، بهاروند معاون حقوقی وبین الملل وزارت امور خارجه با ارائه گزارشی از اقدامات این وزارتخانه برای پیگیری حقوقی و قضایی ترور شهید سلیمانی از سوی این وزارتخانه، انجام بیش از ۵۰۰ ملاقات، ارسال ۲۰۰ یادداشت برای کشورها به منظور افشای ماهیت تروریستی بودن این اقدام و درخواست برای پیگیری حقوقی موضوع را از جمله این اقدامات عنوان کرد.
وی همچنین به ارسال ۵ یادداشت حقوقی برای دبیر کل سازمان ملل و شورای امنیت اشاره کرد که به عنوان سند رسمی این سازمان منتشر و در نهایت به محکومیت اقدام تروریستی آمریکا از سوی گزارشگر ویژه سازمان ملل منجر شده اند که این جنایت را نقض آشکار حقوق بین الملل اعلام کرده است.
دادستان کل کشور و نمایندگان شورای عالی امنیت ملی، وزارت اطلاعات، پلیس بین الملل (اینترپل) و معاونت بین الملل مجلس شورای اسلامی از دیگر اعضای حاضر در این جلسه بودند که به بیان دیدگاه‌های خود برای پیگیری هر چه بهتر پرونده پرداختند و بر لزوم تسریع در تصویب «لایحه مبارزه با تروریسم» تأکید کردند.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز