تهران ۱۵.۴° كمينه ۱۵.۴°  بیشینه ۱۵.۹۹°
۱۱ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۳
رئیس انستیتیو پاستور خبر داد:

دومین واکسن ایرانی کرونا به زودی رونمایی می‌شود

رئیس انستیتیو پاستور ایران از انجام مرحله 2 کارآزمایی واکسن کرونای این مجموعه خبرداد و گفت: با بررسی مزایا و معایب واکسن فایزر، خرید آن عاقلانه نیست.
کد خبر: ۱۴۷۱۷
به گزارش پایگاه خبری معاصر به نقل از فارس علیرضا بیگلری در گفتگو با برنامه تهران کلینیک رادیو تهران با اشاره به قدمت انستیتیو پاستور ایران و نقش این مجموعه در حوزه سلامت گفت: انستیتیو پاستور ایران با قدمت صد ساله همواره در حوزه سلامت پرچمدار مبارزه با بیماری ها بوده است و با شیوع کرونا هم شبکه ملی تشخیص این بیماری توسط این مجموعه را اندازی شد و به دنبال آن اطلاعات لازم فنی را برای خرید بهترین واکسن در اختیار مسئولان قرار داد. این واکسن از مجموعه کواکس خریداری شده و به زودی وارد کشور خواهد شد. در زمینه تولید داخلی سعی کردیم به شرکت های مختلف کمک کنیم و به طوریکه شاهد هستیم چندین واکسن ایرانی در صف کارآزمایی بالینی قرار دارند.

وی با اشاره به طرح های اختصاصی انستیتیو پاستور اظهار داشت: این مجموعه قدیمی ترین واکسن ساز خاور میانه است و سابقه ای طولانی در کنترل کیفی و تولید واکسن دارد. ما با همکاری کشوری دیگر به  تولید واکسن اقدام کردیم. فاز حیوانی واکسن طی شده و فاز یک کارآزمایی بالینی هم با نظارت  انستیتیو پاستور در آن کشور انجام شده است و فاز 2 هم در حال انجام است و پس از آنکه تحلیل نتایج فاز دو انجام شد؛ فاز 3 که بی خطرترین فاز است بر روی حدود 50 هزار نفر بین ماه های بهمن و اسفند توسط مجموعه انجام خواهد شد و امیدواریم تولید انبوه را پس از فاز 3 آغاز کنیم.

رئیس انستیتیو پاستور از کرونا به عنوان پیچیده ترین بیماری قرن نام برد و گفت: هنوز ابهامات زیادی درباره ایجاد این بیماری، نحوه کنترل و ساخت واکسن آن وجود دارد. در کشورهای دیگر برای ساخت واکسن اقدام می شود ولی موضوع مهم این است که با گذر زمان تاثیر هر یک از این واکسن ها مشخص خواهد شد. به همین دلیل واکسن هایی که در دنیا ساخته می شوند از نظر ایمنی طبقه بندی می شوند و باید انتخاب کرد که کدام واکسن برای ما مناسب تر است.

وی افزود: برای خرید واکسن دو را ه داشتیم . اول قرارداد با کارخانه ای خاص که منطقی نبود و ریسک بالایی داشت چون در صورت عدم موفقیت آمیز بودن این واکسن، پول ما سوخت می شد. راه دوم قرارداد با کواکس بود که مجموعه ای از 18 شرکت جهانی ساخت واکسن کرونا و مورد تایید سازمان بهداشت جهانی است.

بیگلری در توضیح واکسن های  MRNA گفت: این واکسن ها برای اولین بار است که برای کنترل بیماری‌های عفونی در دنیا با این وسعت استفاده می شوند و ما از عوارض طولانی مدت آنها مطلع نیستیم. ضمن اینکه این واکسن ها بسیار گران هستند و شرایط سختی برای نگهداری و حمل و نقل دارند. با توجه به این شرایط باید انتخابی عاقلانه داشته باشیم.

وی افزود: امکان نگهداری واکسن فایزر و استفاده از آن برای 80 میلیون نفر میسر است ولی بهتر است وارد این فاز نشویم چون سرمایه گذاری عظیمی می خواهد. این واکسن در کشورهای اروپایی هم با حجم کم توزیع می شود. برای کشوری مثل ایران که وسعت و نقاط دورافتاده بسیار دارد با صرف نظر از عوارض و قیمت فایزر ، انتخاب عاقلانه آن است از واکسن دیگری استفاده شود. فایزر باید در دمای 80 درجه زیر صفر نگداری شود. به همین دلیل واکسن های کواکس بهترین انتخاب در نگهداری و زیرساخت و عوارض ناشی از آن است.

رئیس انستیتیو پاستور درباره جایگزینی ویروس انگلیسی با ویروس کرونای ووهان گفت: وقتی ویروس جهش انجام می دهد با ویروس جدیدی مواجه خواهیم بود. چون ژنوم این ویروس RNA است؛ در رونویسی آن 10 هزار برابر شانس خطا و جهش بیشتر از ویروس های دارای ژنوم DNA  وجود دارد. بنابراین هرچه گردش بیشتر باشد جهش هم بیشتر خواهد بود و احتمال اینکه به این نتیجه برسیم که دوباره باید واکسن های جدید بازسازی شوند امری معقولانه است. به همین خاطر نه تنها ویروس انگلیسی را داریم بلکه باید منتظر باشیم تغییرات زیادی در چرخه جهش این ویروس اتفاق بیفتد. بنابراین مطمئن ترین راه پیشگیری است که معمولترین روش آن هم استفاده از ماسک، رعایت موارد بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی است. کشورهایی که می خواهند فقط به واکسن متکی باشند ممکن است نتیجه مناسبی را دریافت نکنند
انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز