تهران ۱۶.۷۳° كمينه ۱۶.۵۱°  بیشینه ۱۶.۹۹°
۱۳ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۰
عضو شورای شهر تهران گفت:

تهران حداقل باید 3 روز تعطیل شود

عضو شورای شهر تهران گفت: تهران روزهای آلوده‌ای را پشت سر می‌گذارد. تداوم آلودگی شدید هوای تهران ادامه دارد و خواهان اجرای قانون هوای پاک هستیم و با توجه به شرایط فعلی، تهران حداقل باید 3 روز تعطیل شود تا قدری ذرات معلق کمتر شود.
کد خبر: ۱۴۸۲۴
آلودگی هوا به دلیل پایداری شرایط خاصی پیدا کرده است و اقداماتی که صورت گرفته مؤثر واقع نشده است. شرایط خوب نیست و حتی محیط زیست به دادستانی تهران در خصوص مازوت‌سوزی نیروگاه‌های اطراف تهران نامه‌نگاری کرده و اعلام کرده که آلودگی هوا تا 8 رصد تلفات کرونایی را بیشتر می‌کند. 

برخی از پالایشگاه‌های اطراف تهران از مازوت استفاده می‌کنند و همین امر باعث آلودگی هوای پایتخت شده است. مجلسی‌ها هم به موضوع آلودگی هوا ورود کرده‌اند و قرار است که موضوع قانون هوای پاک پیگیری شود.

آلایندگی در تهران بالا رفته است و پایتخت در وضعیت قرمز قرار گرفته است. برخی می‌گویند حتی ظرف چند روز آینده شاخص ذرات آلاینده به بالای 200 می‌رسد. 

در زمستان امسال به گفته کارشناسان، وضعیت بدتر از سالهای قبل است و مدیران بارها تأکید کرده‌اند که باید برای رفع آلودگی هوا دعا کنیم که باد و باران ببارد، هر چند که باران هم بارید اما مشکلی از آلودگی هوا برطرف نکرد و برخی گفتند چون باد نوزید، آلایندگی باقی ماند. 

مقصر آلایندگی تهران هر بار تغییر می‌کند، برخی مقصر را اتومبیل‌ها، سوخت کارخانه‌ها و... اعلام می‌کنند، اما آلودگی هوا به صورت مستقیم و غیرمستقیم سالانه جان تعداد زیادی از شهروندان را می‌گیرد.

هوای پاک حق تهرانی‌هاست، اما به گفته مدیران، تنها راه رفع آلودگی هوا در تهران، توسعه حمل و نقل عمومی با رویکرد متروست، اما در چند سال گذشته اتفاق خاصی در این زمینه رخ نداده است. 

علی اعطا عضو شورای شهر تهران هوای پاک را یک حق همگانی می‌داند و معتقد است که تاب‌آوری زیست محیطی شهر یک ضرورت قابل کتمان است . تأثیر آلودگی هوا بر میزان ناشی از کرونا اهمیت مهار آن را دوچندان می‌کند و بارها اعلام شده است که مهار آلودگی هوا یک موضوع حاکمیتی است و همه دستگاه‌ها باید به آن عمل کنند.

سازمانها در زمینه اجرای قانون هوای پاک وظایفی دارد، اما تاکنون به و ظایف خود به درستی عمل نکرده‌اند. 

توسعه حمل و نقل عمومی به اعتقاد مدیران شهری باید با کمک دولت انجام شود، اما بارها اعضای شورای شهر هشدار داده‌اند که دولت در چند سال گذشته کمکی نکرده است. بسیاری از قطارهای مترو از رده خارج شده و نیازمند اورهال هستند، اما به گفته مدیران شهری پولی برای این کار وجود ندارد. حتی در خصوص نوسازی ناوگان هم مشکلاتی وجود دارد. البته شهردار تهران در صفحه شخصی خود تأکید کرده که ضمن درخواست از مسئولان برای کاهش مصرف سوخت‌های غیراستاندارد در کلان‌شهرها از شهروندان دعوت می‌کنم تا با همراهی در این حرکت جمعی به کاهش آلودگی هوا و ارتقای سلامت عمومی کمک کنند. طبق نظر کارشناسان کاهش یک درجه دمای منازل مصرف گاز خانگی را به میزان ده درصد کاهش می‌دهد. 

تهران در اغماست و اعلام شده که وضعیت بدتر می‌شود. نوعی مه تیره ناشی از آلودگی شهر را دربرگرفته است. پیش‌بینی می‌شود که وضعیت تا چند روز آینده به همین منوال ادامه داشته باشد. اعضای شورا تأکید دارند که در کارخانه‌های اطراف تهران مازوت استفاده می‌شود و البته این موضوع از سوی برخی مدیران رد می‌شود، اما در حال حاضر تهران روزهای آلوده‌ای را طی می‌کند.

با ناهید خداکرمی عضو شورای شهر تهران در خصوص مشکلات پایتخت در زمینه آلودگی هوا به  گفت‌وگو نشستیم. 
هوای پایتخت چند روزی است که آلوده تر شده است و تقریبا شرایط برای تمام گروه‌های جامعه ناسالم اعلام شده، چه اقداماتی برای کاهش آلودگی هوا در مدیریت شهری انجام شده است؟
 برای کاهش آلودگی هوا، قانون هوای پاک در تهران اجرایی شود

 تهران شرایط خاصی را سپری می‌کند. از سویی با مشکلات ناشی از کرونا و از سوی دیگر با آلودگی هوا دست و پنجه نرم می‌کند. عوامل آلاینده هوای تهران براى همگان مشخص است. تراکم اتومبیل، سوخت هاى غیر استاندارد و... از جمله عوامل است ودر نیمه دوم سال هم به دلیل پایداری هوا، آلودگی بیشتر می‌شود. پایتخت روزهای آلوده‌ای را سپری می‌کند. کارخانجات اطراف تهران مازوت می‌سوزانند. حمل و نقل عمومی توسعه پیدا نکره است .  برای کاهش آلودگی هوا، قانون هوای پاک در تهران اجرایی شود.

تاکنون چقدر سازمان‌ها و نهادها قانون هوای پاک را اجرا کرده‌اند، در این زمینه توضیح می‌دهید. 

سازمان ها قانون هوای پاک را به درستی اجرا نکردند/باید متخلفان جریمه شوند

در قانون هوای پاک،‌ وظایف تمام سازمان ها و نهادهای مرتبط مشخص شده است، اما به این وظایف به درستی توجه نشده و باید ناظرین و سازمانهایی که قانون هوای پاک را اجرایی نمی‌‌کنند جریمه کنند. باید عوامل آلودگی کنترل شود و کسانی که مازوت می‌سوزانند پاسخگو باشند و جریمه شوند. البته رئیس سازمان محیط زیست هم به صورت ضمنی اعلام کرده است که کارخانه‌های اطراف تهران از مازوت استفاده می‌کنند و همین امر باعث وضعیت فعلی تهران شده است. 

وضعیت تهران بحرانی است/ باید ماده 3 قانون هوای پاک اجرایی شود

ما باید  هر چه سریع‌تر برای تهران تصمیم‌گیری کنیم چرا که وضیعت بحرانی‌است. باید ماده 3 قانون هوای پاک اجرایی شود. در این ماده قانونی پیش‌بینی شده است که وظایف سازمانها چیست و باید در شرایط بحرانی، سازمان محیط زیست، وزارت کشور و با مشورت وزارت بهداشت محدودیت‌هایی ایجاد کنند. 

درخواست ما هم همین است و می‌گوییم تعلل صورت نگیرد چرا که حتی یک ساعت تعلل می‌تواند عواقب بدی داشته باشد. بهتر است که هر چه زودتر در خصوص تعطیلی پایتخت تصمیم‌گیری شود. آلودگی هوا تأثیرات درازمدت، میان مدت و کوتاه‌مدت در گروه‌های  مختلف جامعه دارد. زنان باردار، ‌سالمندان، بیماران سرطانی، کودکان بیشتر از آلودگی هوا آسیب می‌بینند و از همه مهمتر افرادی که دچار کرونا شده‌اند با آلودگی هوا مشکلات بیشتری پیدا می‌کنند. 

تصمیمات فوری استانداری برای تعطیلی موقت پایتخت

هر چه زودتر باید تصمیمات جدی در این خصوص گرفته شود و از استانداری تهران می‌خواهیم که تصمیمات فوری برای تعطیلی موقت پایتخت بگیرند. همچنین منابع آلاینده طبق قانون هوای پاک تعطیل شوند و جریمه شوند.

خواهان اجرای بند بند قانون هوای پاک هستیم

واقعاً شورای شهر خواهان این است که بند بند قانون هوای پاک اجرا شود. محیط زیست هم باید نظارت کند که همه به  تکالیف خود عمل کنند. شرایط اضطراری است و باید منع آمد و شد ایجاد شده و تهران تعطیل شود تا قدری آلودگی کاهش یابد.

در سالهای گذشته در هنگام آلودگی هوا مدارس را تعطیل می‌کردند تا میزان ترددها کاهش یابد. امسال هم که با توجه به شرایط کرونا مدارس تعطیل است.

امسال به دلیل شرایط کرونا استفاده از حمل و نقل عمومی نصف شده است/آلودگی هوا یک عاملی نیست

آلودگی هوا یک عاملی نیست. در سالهای گذشته به دلیل اینکه ترددها کم شود، مدارس را تعطیل می‌کردیم. امسال به دلیل شرایط کرونا استفاده از حمل و نقل عمومی نصف شده است و شهروندان ترجیح می‌دهند که از خودروی شخصی برای تردد استفاده کنند. با وضعیت سوخت و همچنین معاینه فنی که برخی خودروها ندارند آلایندگی بیشتر می‌شود. در حال حاضر میزان ذرات معلق در هوا افزایش پیدا کرده و باید هر چه سریع‌تر سازمان‌های مربوطه در این امر ورود کرده تا بتوان آلودگی را کاهش داد. 

چه کسی اجازه استفاده از مازوت را به کارخانه‌ها می‌دهد؟ در حالی که به گفته کارشناسان مازوت یکی از مهمترین آلاینده‌هاست. 

 باید تمام سازمانها و نهادها دست به دست هم دهند تا بتوانند مشکل را برطرف کنند

تقریبا مشکلات در هم تنیده شده است. با وضعیت تحریم‌ها محصولات پالایشگاهی به فروش نمی‌رسد. برخی از کارخانه‌ها از مازوت استفاده می‌کنند و همین امر باعث آلودگی شده است. آلودگی هوا فقط مخصوص یک سازمان یا نهاد نیست تمام سازمان‌ها و نهادها در این زمینه دخیل هستند و برای رفع این عارضه هم باید تمام سازمانها و نهادها دست به دست هم دهند تا بتوانند مشکل را برطرف کنند.

براساس شنیده‌ها هم قرار است که مجلس در مورد موضوع آلودگی هوا ورود کند. 

لایحه و قانون برای آلودگی هوا زیاد داریم/ باید برای اجرای قوانین مجلس نظارت کند

مجلس نقش نظارتی دارد. ما لایحه و قانون برای آلودگی هوا زیاد داریم، اما مجلس باید به عنوان نهاد نظارتی ورود کند که چرا قانون هوای پاک اجرایی نشده است و چرا صنایع آلاینده از شهر خارج نمی‌شوند. حمل و نقل عمومی باید توسعه پیدا کند و باید دولت به وظایف خود در این زمینه عمل کند. نمی‌توان فقط شهرداری و یا دولت را مقصر دانست. باید همه تلاش کنیم تا این مشکل برطرف شود باید برای اجرای قوانین مجلس نظارت کند. 

شما پیشنهاد می‌دهید که تهران چند روزی تعطیل شود اما تعطیلی یک مسکن موقتی است. آلودگی هوا مشکل چندین سال تهران است که برطرف نشده است چه اقدامی برای رفع کلیدی این مشکل انجام شده است؟ 

بله، تعطیلی موقتی است. باید زیرساخت‌ها برای رفع این مشکل فراهم شود. اما در شرایط اضطراری فعلی بهتر است که تهران تعطیل شود تا آلودگی‌ها کمتر شود. 

در خصوص تأثیر آلودگی هوا بر سلامت شهروندان توضیح می‌دهید. سال گذشته اعلام شده بود که حدود 4 هزار نفر براساس آلودگی هوا در تهران جان خود را از دست داده‌اند. 

مواد آلاینده‌ای که در هوا  وجود دارد بر روی دستگاه تنفسی، قلبی و عروقی تأثیر می‌گذارد و همچنین سرطانزا است و باعث مرگ‌های ناگهانی می‌شود و درازمدت تأثیر بسیار بالایی دارد. در هوای آلوده فاکتورهای متعددی وجود دارد که وارد سیستم تنفسی می‌شود و بر سلامت شهروندان تأثیر می‌گذارند و همچنین آلودگی باعث مرگ و میر و تولد هاى زودرس هم می‌شود. 

در چند سال گذشته حمل و نقل عمومی به خوبی در پایتخت توسعه پیدا نکرده است این در حالی است که یکی از راه‌حل‌های رفع مشکل آلودگی توسعه سیستم حمل و نقل عمومی است در این زمینه توضیح می‌دهید؟

بله، تعطیلی موقتی است. باید زیرساخت‌ها برای رفع این مشکل فراهم شود. اما در شرایط اضطراری فعلی باید که تهران تعطیل شود تا آلودگی‌ها کمتر شود. 

در خصوص تأثیر آلودگی هوا بر سلامت شهروندان توضیح می‌دهید. سال گذشته اعلام شده بود که حدود 4 هزار نفر براساس آلودگی هوا در تهران جان خود را از دست داده‌اند. 

مواد آلاینده‌ای که در هوا  وجود دارد بر روی دستگاه تنفسی، قلبی و عروقی تأثیر می‌گذارد و همچنین سرطانزا است و باعث مرگ‌های ناگهانی می‌شود و درازمدت تأثیر بسیار بالایی دارد. در هوای آلوده فاکتورهای متعددی وجود دارد که وارد سیستم تنفسی می‌شود و بر سلامت شهروندان تأثیر می‌گذارند و همچنین آلودگی باعث مرگ و میر هم می‌شود. 

در چند سال گذشته حمل و نقل عمومی به خوبی در پایتخت توسعه پیدا نکرده است این در حالی است که یکی از راه‌حل‌های رفع مشکل آلودگی توسعه سیستم حمل و نقل عمومی است در این زمینه توضیح می‌دهید؟

بودجه  اى که دولت براى ١٤٠٠ اختصاص داده شاید به اندازه  خرید 5 اتوبوس یا خرید یک کابین مترو است

اگر دولت به وظایف خود در توسعه حمل و نقل عمومی عمل کند و برای این موضوع بودجه مناسب اختصاص یابد مى توان به گسترش حمل و نقل عمومى امیدوار بود ، اما بودجه‌ای که دولت برای این منظور در نظر گرفته ناچیز است و شاید به اندازه  خرید 5 اتوبوس یا خرید یک کابین مترو باشد. گرچه درآمدهای دولت با توجه به تحریم‌ها کم شده است، اما توسعه حمل و نقل عمومی، مى باید در اولویت  قرار گیرد، چرا که تهران پایتخت ایران است و هزینه نهادها و بسیاری از خدمات را شهردارى تهران پرداخت می‌کند.
 در حال حاضر شرایط به گونه‌ای است که تمام هزینه‌های اداره تهران برعهده مدیریت شهری است و این پسندیده نیست. 

با توجه به وضعیت کرونا و کاهش درآمدها، شهرداری تهران هم امسال بودجه مترو بطور کامل محقق نشده  است و بخشی از بودجه صرف حقوق و دستمزد و پرداخت دیون بانکها شده است در این زمینه توضیح می‌دهید.

 مدیریت شهر تهران  از بودجه کرونا  از دولت پولی نگرفت/ عوارض اقتصادى کرونا به پایتخت نیز تماما از جیب شهردارى و شهروندان پرداخت شده است

در مترو توسعه داشته‌ایم و چنیدین ایستگاه‌ها افتتاح و فاز هاى متعدد خطوط به بهره بردارى رسیده است. درآمد شهرداری و مترو کاهش یافته و سوبسید مربوط به قیمّت بلیط اتوبوس و مترو شهروندان عمدتا توسط شهردارى تامین مى شود در حالى که وظیفه دولت است و بدهی‌ها ى شهردارى هم زیاد است و مدیریت شهر تهران  از بودجه کرونا هم از دولت پولی نگرفته‌ و عوارض اقتصادى کرونا به پایتخت نیز تماما از جیب شهردارى و شهروندان پرداخت شده.
دولت باید به شهرداری کمک کند اما تاکنون ما یک ریال هم از بودجه کرونا برای شهرداری دریافت نشده. حتی در خصوص اوراق مشارکت سال 98 که دولت اجازه انتشار آن را به شهرداری تهران داده است، تاکنون فقط 200 میلیارد آن آزاد شده است در صورتی که اگر این پول آزاد شود شاید بتوان تا پایان سال جاری بخشی از مشکلات را برطرف کرد. حل بسیاری از مشکلات از عهده شورا و شهرداری خارج است و باید دولت کمک کند. 

قبلاً شهردار تهران در جلسات هیأت دولت حضور پیدا می‌کرد و مشکلات را مطرح می‌کرد اما در حال حاضر با توجه به عدم حضور شهردارمشکلات چطور پیگیری می شود؟

 حضور شهردار در هیأت دولت می‌توانست کمک شایانی براى اداره پایتخت باشد

به هر حال زمانی که حناچی شهردار تهران در جلسات حضور پیدا می‌کرد، مشکلات سریعتر را برطرف می‌شد اما از زمانی که شهردار در جلسات دعوت نمی‌شود، شاهد کندی کارها هستیم اما دولت باید  عزم خود را برای رفع مشکلات شهر جدی کند. حضور شهردار در هیأت دولت می‌توانست کمک شایانی براى اداره پایتخت باشد اما در حال حاضر شهردار باید مدام به دنبال وقت گرفتن از معاون رئیس‌جمهور و... باشد. در آ‌ن زمان فاصله کم بود و هر هفته شهردار مشکلات تهران را پیگیری می‌کرد اما در حال حاضر با عدم حضور شهردار در جلسات، مشکلات به سختی پیگیری می‌شود باید این فاصله‌ها کم شود.

شنیده شده که قرار است در جلسه هم‌اندیشی فردای شورا در خصوص آلودگی هوا موضوعاتی مطرح شود در این زمینه توضیح می‌دهید؟

بله پیشنهاد دادیم در جلسه فردا این موضوعات مورد بررسی قرار گیرد. ما که نمی‌توانیم شهر را تعطیل کنیم اما از دولتی‌ها می‌خواهیم ماده  3 قانون هوای پاک را در دستور کار قرار دهند و حداقل 3 روز تهران تعطیل شود تا قدری ذرات آلاینده در هواى شهر کاهش پیدا کند. از فردا وضعیت در تهران بحرانی‌تر می‌شود چرا که پایداری جوی بیشتر  و هوا سردتر می‌شود. باید تولید آلاینده‌ها در تهران متوقف شود.
انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز