تهران ۱۲.۷۹° كمينه ۹.۷۹°  بیشینه ۱۲.۹۹°
۲۴ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۵
پلیس کنگره هویت او را تاییدکرد؛

زنی که در بحران انتخابات و شورش آمریکا کشته است که بود؟

یکی از قربانیان خشونت‌های کنگره آمریکا که نقطه اوج هفته‌ها بحران انتخاباتی در این کشور بود، کهنه‌سرباز نیروی هوایی آمریکا بود که سابقه 12 سال خدمت در ارتش را داشت و به همراه سایر معترضان در تلاش برای وارد شدن به صحن مجلس نمایندگان بود، مورد اصابت گلوله قرار گرفت و بعد در بیمارستان بر اثر شدت جراحات جان باخت.
کد خبر: ۱۵۵۹۴
به گزارش پایگاه خبری معاصر، روز ششم ژانویه (۱۷ دی) بحران انتخاباتی آمریکا بعد از دو ماه سرانجام به نقطه اوج خود رسید و حوادثی را در ساختمان قانون‌گذاری در پایتخت این کشور رقم زد که برای همیشه تصور جهانیان را از آمریکا تغییر داد. 

یکی از دلخراش‌ترین تصاویری که از این خشونت‌ها منتشر شد، جان دادن زنی جوان کف ساختمان کنگره بر اثر اصابت گلوله نیروهای پلیس بود. «اشلی بابیت» ۳۵ ساله از کهنه‌سربازان نیروی هوایی ایالات متحده بود که رسانه‌های آمریکایی چندان به مرگ او نپرداختند. 

او ساکن شهر سن‌دیگو ایالت کالیفرنیا بود و در روز حادثه برای حمایت از ترامپ به واشنگتن آمده بود تا در اعتراضات طرفداران او حضور یابد.

به گزارش «سی‌بی‌سی نیوز»، او در روزهای قبل از ششم ژانویه در حساب توییتری خود با انتشار پست‌های مختلف از هیجانش برای حضور در اعتراضات روز چهارشنبه نوشته بود.

بابیت روز قبل از این حوادث نوشت: هیچ چیز مانع ما نخواهد شد...آن‌ها می‌توانند بارها تلاش کنند اما طوفان اینجاست و در کمتر از ۲۴ ساعت دیگر بر سر دی‌سی (واشنگتن) فرو خواهد ریخت.

در ویدئوهایی از لحظه تیراندازی که توسط سایر معترضان گرفته شده، دیده می‌شود که یک زن که پرچمی به نشانه حمایت از ترامپ را دور خود پیچیده در حال بالا رفتن از دری است که معترضان سعی دارند آن را باز کنند، در همین لحظه یک افسر پلیس کنگره از سوی دیگرِ در که شیشه‌های شکسته دارد به او شلیک می‌کند. این زن بر اثر اصابت گلوله از پشت روی زمین می‌افتد، در حالی که به شدت در حال خونریزی است و صورتش نشان می‌دهد که شوکه شده است.

پلیس کنگره در بیانیه‌ای که فردای روز ناآرامی‌ها منتشر کرد، هویت او را تایید و اعلام می‌کند، او که همراه سایر معترضان در تلاش برای وارد شدن به صحن مجلس نمایندگان بود، مورد اصابت گلوله قرار گرفت و بعد در بیمارستان بر اثر شدت جراحات جان باخت.

بابیت پیش از این که به سن‌دیگو برود در ایالت مریلند زندگی می‌کرد و در آنجا یک مرکز ارائه خدمات نظافت استخر را با همسرش اداره می‌کرد. همسر این زن به شبکه «فاکس ۵ نیوز» گفت بابیت روز حادثه با دوستانش به واشنگتن رفته بود و نیم ساعت قبل از تیراندازی پلیس، او روی تلفن همراه همسرش برای چک کردن وضعیت وی پیام گذاشته بود؛ پیامی که برای همیشه بی‌پاسخ ماند.

وی افزود: «او کشورش را دوست داشت و آنچه را که فکر می‌کرد برای حمایت از کشورش درست است انجام می‌داد و به همفکرانی پیوست که رئیس‌جمهور و کشورشان را دوست داشتند.» شوهر بابیت همچنین گفت او در حال ابراز عقیده‌اش بود و به خاطر آن کشته شد.

نیروی هوایی آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد: بابیت در نیروی هوایی از سال ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۸ خدمت کرده و خلبان ارشد نظامی بود. او همچنین در ذخیره نیروی هوایی بین سال‌های ۲۰۰۸ و ۲۰۱۰ و در گارد ملی هوایی بین سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۶ فعالیت داشت.

این زن تنها فردی نبود که در جریان خشونت‌های روز چهارشنبه در کنگره آمریکا جان خودش را از دست داد. بنابر گزارش‌ها در جریان این اعتراضات، سه نفر دیگر از معترضان هم جان خود را از دست دادند. در این اعتراضات همچنین یک نیروی پلیس کنگره در درگیری با معترضان کشته شد.

بعد از هفته‌ها بیان ادعاهای انتخاباتی از سوی ترامپ و سر باز زدن از پذیرش شکست، وی که همه راه‌های حقوقی را برای برگرداندن نتیجه انتخابات به نفع خود امتحان کرده بود، از روزها قبل از تایید نتیجه انتخابات به نفع بایدن در کنگره، طرفداران اغلب مسلحش را که به شکست وی معترض بودند برای حضور در واشنگتن در آن روز تشویق کرد. در نتیجه این فراخوان‌ها، در روز ششم ژانویه جمعیت گسترده‌ای در مقابل کنگره آمریکا تجمع کردند و با حمله به ساختمان روند تایید آرا را موقتاً متوقف کردند.

این حوادث که با انتقادهای زیادی حتی از بین اعضای حزب جمهوری‌خواه همراه شد و بسیاری آن را مایه آبروریزی خواندند، برای ترامپ نه تنها باعث تغییر نتیجه نشد، بلکه او را در آستانه برکناری و استیضاح قرار داد. 

«نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا روز یکشنبه به «مایک پنس» معاون ترامپ اولتیماتوم داد در صورتیکه با استناد به متمم ۲۵ قانون اساسی، ترامپ را از قدرت برکنار نکند، دموکرات‌های کنگره استیضاح رئیس‌جمهور آمریکا را پیش خواهند برد.

طبق بند چهارم متمم ۲۵ قانون اساسی آمریکا، پنس این اختیار را دارد که در صورت ناتوانی رئیس‌جمهور برای انجام وظایفش، با موافقت اکثریت کابینه از او سلب اختیار کند و خود بلافاصله وظایف او را به عنوان سرپرست ریاست‌جمهوری آمریکا برعهده بگیرد.

پنس اما در نامه‌ای به رئیس مجلس نمایندگان آمریکا فعال کردن متمم ۲۵ قانون اساسی برای برکناری دونالد ترامپ را رد کرده است.

در صورتیکه طرح استیضاح ترامپ پیش برود، این دومین تلاش برای استیضاح یک رئیس‌جمهور آمریکا در دوره چهارساله ریاست‌جمهوری‌اش محسوب می‌شود که پیش از این در ایالات متحده بی‌سابقه بوده است.

طبق گزارش روزنامه انگلیسی «ایندیپندنت»، دوره ریاست‌جمهوری ترامپ در تاریخ ۲۰ ژانویه ۲۰۲۱ (اول بهمن ماه) به پایان می‌رسد اما در صورتیکه پیش از پایان این دوره استیضاح شود، ممکن است با تصمیم سنا از حق برعهده گرفتن هرگونه جایگاه فدرال در ایالات متحده آمریکا چه به صورت انتخابی و چه به صورت انتصابی محروم شود.

این حوادث همچنین باعث نگرانی‌ها درباره وقوع اتفاقات مشابه در مراسم تحلیف بایدن در بیستم ژانویه (اول بهمن) شده است. بویژه که پلیس فدرال آمریکا اطلاعاتی درباره یک گروه مسلح دریافت کرده که قصد دارند روز ۱۶ ژانویه به واشنگتن سفر کنند. همچنین بر اساس گزارش‌هایی قرار است که اعتراضات مسلحانه در برابر کنگره از روز ۱۷ تا ۲۰ ژانویه برگزار شود.

بر اساس گزارش خبرنگار شبکه خبری ای‌بی‌سی نیوز، این گروه مسلح هشدار داده‌اند در صورتی که کنگره تلاش کند تا رئیس جمهور را از طریق متمم ۲۵ قانون اساسی برکنار کند، ناآرامی گسترده‌ای اتفاق خواهد افتاد.

در پی این نگرانی‌ها، رئیس دفتر گارد ملی آمریکا روز دوشنبه اعلام کرد وزارت دفاع این کشور مجوز استقرار ۱۵ هزار نظامی برای حفاظت از مراسم تحلیف رئیس جمهور منتخب را صادر کرد.
انتهای پیام
منبع: فارس
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز