تهران ۱۷.۷۹° كمينه ۱۷.۶۲°  بیشینه ۱۸.۷۹°
۲۸ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۳
قائم مقام اورژانس استان زنجان؛

فوت 2 نفر بر اثر گازگرفتگی/ 18 مسمومیت

خسروشاهی، قائم مقام اورژانس استان زنجان، با اشاره به اینکه طی هفته گذشته 18 مورد گازگرفتگی به اورژانس گزارش شده است، اضافه کرد: متاسفانه دو نفر از هموطنان نیز در اثر همین موضوع فوت کرده‌اند.
کد خبر: ۱۵۸۱۹
به گزارش پایگاه خبری معاصر و به نقل از خبرگزاری فارس، ابراهیم خسروشاهی امروز در زنجان اظهار کرد: یکی از خطراتی که با آغاز فصل سرما، سلامت ما را تهدید می کند، مسمومیت با گاز CO است و به همین خاطر آگاهی نسبت به علائم این نوع مسمومیت و راه‌های جلوگیری از آن اهمیت بسزایی دارد.

قائم مقام اورژانس استان زنجان با اشاره به اینکه گاز مونوکسید کربن بی‌رنگ، بی‌بو، بسیار سمی و کشنده است، تصریح کرد: همه سوخت‌های فسیلی از جمله گاز شهری، هیزم، زغال و ... در هنگام سوخت، گاز مونوکسید کربن تولید می‌کنند که می‌تواند منجر به مسمومیت و مرگ شود.

وی با اشاره به اینکه شایع‌ترین نشانه هشدار دهنده اولیه مسمومیت خفیف با مونوکسیدکربن یک نوع سردرد تنشی است، گفت: خواب آلودگی و خمیازه کشیدن بیش از حد، گیجی، ضعف و بی‌ حالی، امکان بروز سردرد شدید، گاهی تهوع و استفراغ، پرش‌‌های عضلانی و اختلال حرکتی، احساس نبض پر و صدادار در ناحیه شقیقه از دیگر علائم گازگرفتگی است.

خسروشاهی با اشاره به اینکه طی هفته گذشته 18 مورد گازگرفتگی به اورژانس گزارش شده است، اضافه کرد: متاسفانه دو نفر از هموطنان نیز در اثر همین موضوع فوت کرده‌اند.

وی با اشاره به منابع تولید گاز CO در ساختمان‌‌ها افزود: استفاده از دودکش‌های غیر استاندارد و دودکش مشترک، استفاده از بخاری‌های بدون دودکش در فضای بسته و بدون تهویه، استفاده از شومینه و اجاق گازهای خوراک‌پزی برای گرمایش و استفاده از پیک‌نیکی و قرار دادن آبگرمکن در داخل حمام از عوامل خطرساز در این زمینه است.

قائم مقام اورژانس استان زنجان همچنین به راهکارهای برخورد با شخص دچار گازگرفتگی شده نیز اشاره کرد و گفت: از شهروندان می‌خواهیم در برخورد با فرد مسموم هم با حفظ ایمنی خود سریعا فرد مسموم رو به هوای آزاد منتقل کنند.

وی افزود: از دیگر راهکارهای برخورد با شخص دچار گازگرفتگی شده نیز این است که یقه پیراهن، کمربند و لباس‌های تنگ را باز کنیم، در صورت امکان عملیات اکسیژن ‌دهی به فرد مسموم را با نهایت دقت آغاز کنیم و به یاد داشته باشیم که خارج کردن افراد مصدوم از محیط آلوده و قرار دادن آنها در محیط باز از مهم‌ترین اقدامات محسوب می‌‌شود.
انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز