تهران ۱۵.۶۷° كمينه ۱۵.۴°  بیشینه ۱۶.۷۹°
۰۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۶
یک کارشناس اقتصادی گفت:

نگاه دولت در بودجه 1400 سیاسی است

یک کارشناس اقتصادی گفت: زمانی که امکان تامین مالی پروژه‌های عمرانی وجود نداشته باشد، زیرساخت‌های مستهلک می‌شود و طبیعتا امکان جبران خطا نیز وجود ندارد. قاعدتا این اتفاق به ضرر اقتصاد است. بنابراین در شرایط تحریم صد درصدی و کمبود بودجه دولت باید به سمت ابزار‌های مالی بازار سرمایه همچون صندوق سهام پروژه برود.
کد خبر: ۱۶۴۶۲
به گزارش پایگاه خبری معاصر، حجت‌الله عبدالملکی، کارشناس اقتصادی در ارتباط با فروش روزانه 2 میلیون و 300 هزار بشکه نفت در لایحه بودجه سال 1400 افزود: اگر نفت به صورت کامل از تمامی میادین کشور، استخراج شود و خوراک پالایشگاه‌ها هم برسد، احتمال فروش نفت به این رقم بسیار کم است، پس می‌توان گفت، دولت نهایت ظرفیت تولید را حساب کرده که آن هم احتمالش ضعیف است، تولید روزانه ما به این حد برسد.

این کارشناس اقتصادی در بیان دلایل محقق نشدن فروش 2 میلیون بشکه نفت در روز گفت: بحث چاه نفت به این صورت نیست که هر زمان نیاز داشتیم، برداشت کنیم و هر زمانی که نیازی نبود برداشت را قطع کنیم؛ وقتی در سال گذشته کاهش برداشت از نفت داشتیم، قاعدتا برای سال بعد هم نمی‌توانیم خیلی بر روی افزایش برداشت حساب کنیم.

*نگاه دولت در بودجه 1400 سیاسی است

وی در باره تحریم‌های نفتی ایران در سال 99 اظهار کرد: نگاه دولت در تولید و فروش نفت بسیار خوشبینانه است، زیرا در سال  99 تحریم‌های سنگین نفتی داشتیم و فروش نفت را در مقابل خرید دارو برای ما مطرح بود، در شرایطی که روز به روز به تعداد تحریم‌ها اضافه می‌شود، فراموش کردن کل تحریم‌ها غیر منطقی است و احساس می‌شود یک مقدار به این مسئله باید نگاه سیاسی داشت.

عبدالملکی، با اشاره به اینکه اعداد و ارقام نشان دهنده بی‌توجهی دولت به مسئله کرونا است، گفت: در یک سال گذشته کاهش تقاضای نفت در بازار جهانی مطرح است و تا به امروز هیچ آماری در سال 2020 مبنی بر افزایش این تقاضا وجود نداشته است؛ بنابراین می‌توان گفت، دولت کاهش تقاضای نفت حاصل از کرونا و تحریم را نادیده گرفته است.

*درآمدهای دولت به منابع ناپایدار متصل است

این کارشناس اقتصادی در ارتباط با کسری بودجه در سال 1400 هم اضافه کرد: نگاه ما باید به 2 بعد هزینه و درآمد باشد، اغلب هزینه‌های دولت ،هزینه‌های ضروری است و امکان کم کردن یا حذف آنها وجود ندارد، از طرفی دیگر درآمد‌های دولت درآمد‌های ناپایداری است، برای مثال، درآمدهای نفتی با توجه احتمال کاهش در تولید و فروش بسته شده است.

عبدالملکی در مورد کاهش بودجه پروژه‌های عمرانی اظهار کرد: زمانی که امکان تامین مالی پروژه‌های عمرانی وجود نداشته باشد، زیرساخت‌های مستهلک می‌شود و طبیعتا امکان جبران خطا نیز وجود ندارد. قاعدتا این اتفاق به ضرر اقتصاد است. بنابراین در شرایط تحریم صد درصدی و کمبود بودجه دولت باید به سمت ابزار‌های مالی بازار سرمایه همچون صندوق سهام پروژه برود.

*صندوق سهام پروژه، راهکار بیمه کردن زیرساخت‌های عمرانی کشور

وی با اشاره به پتانسیل صندوق‌های سهام پروژه گفت: صندوق‌های سرمایه‌گذاری پروژه، می‌تواند بسیاری از پروژه‌‌های اقتصادی زیربنایی کشور به ویژه پروژه‌های نیمه تمام را با مشارکت بخش خصوصی و سرمایه‌گذاری مردم در کمترین زمان ممکن به بهره‌ برداری برساند.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به مهم ترین مزایا صندوق‌های سهام پروژه افزود: از مهم ترین مزایا صندوق سهام پروژه می‌توان به قابلیت نقد شوندگی بالای سرمایه‌گذاری، افزایش شفافیت سرمایه‌گذاری در پروژه‌ها، امکان بهره مندی از معافیت‌های مالیاتی و سایر مزایا اشاره کرد.

*بودجه عمرانی کفاف پروژه‌های نیمه تمام کشور را نمی‌دهد

عبدالملکی، با اشاره به کفایت بودجه برای پروژه‌های عمرانی نیمه تمام گفت: قاعدتا بودجه پیشنهادی کفاف این مسئله را نمی‌دهد، زیرا تعداد پروژه‌های عمرانی نیمه تمام بسیار بیشتر از بودجه پروژه‌های عمرانی است و این پروژه‌های به بودجه قابل توجهی نیاز دارد.

ابن کارشناس اقتصادی در پایان به یکی از مهمترین راهکار‌های عملی استفاده از بخش خصوصی اشاره کرد و گفت: پروژه‌های عمرانی که دارای مزیت اقتصادی هستند و در ارزیابی مثبت قلم داد می شوند، باید به بخش خصوصی ارائه شود تا این بخش انگیزه کافی برای ورود به این پروژه‌ها را داشته باشند.
انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز