تهران ۱۴.۹۹° كمينه ۱۰.۷۹°  بیشینه ۱۴.۹۹°
۱۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۲
رفتن ترامپ و مهار نسبي كرونا در جهان اميدها را زنده كرد

مسير بازگشت سرمايه‌گذاران خارجي به ايران باز شد

يكي از پيامدهاي سنگين تحريم‌هاي شديد دولت ترامپ عليه ايران و جنگ تمام عيار اقتصادي كه او به راه انداخت، فاصله گرفتن سرمايه‌گذاران خارجي در حوزه‌هاي مختلف از ايران بود، موضوعي كه با رفتن ترامپ اميدهاي تغيير آن رنگ گرفته است.
کد خبر: ۱۶۸۱۲

به گزارش پايگاه خبري معاصر، وزیر صنعت، معدن و تجارت روز گذشته با بیان این مطلب که اگر صنعت فولاد، پتروشیمی و صادرات نبود، در دوران تحریم با مشکلاتی روبه‌رو می‌شدیم، با در نظر گرفتن شرایط جدید ایجادشده، اعلام کرد که سرمایه‌گذاران خارجی به ایران می‌‌آیند.
اسپوتنيک به‌تازگي تخمين زده است که شيوع بيماري کرونا حدود 9 تريليون دلار به اقتصاد جهان خسارت زده است. برخي منابع نيز خبر مي‌دهند که جهان در بدترين بحران مالي از زمان رکود بزرگ قرار دارد. در اين بين، هرچند اقتصاد چين در شرايط بهتري در مقايسه با ديگر کشورها قرار دارد، اما همين شرايط سبب شده تا سرمايه‌گذاري خارجي در جهان به ميزان 42 درصد کاهش يابد.
اتاق بازرگاني تهران نيز در گزارشي که آبان‌ماه امسال منتشر کرد که به بررسي وضعيت جذب سرمايه‌گذاري خارجي در کشورهاي مختلف در ايام شيوع کرونا پرداخت که نشان از اثرات منفي جدي اين بيماري در حوزه سرمايه‌گذاري خارجي دارد؛ به‌گونه‌اي که بررسي‌هاي موردي در اين گزارش نشان مي‌دهد که سرمايه‌گذاري خارجي در سال 2020، در روسيه منفي شده است و کشورهايي مانند چين، هند، اندونزي، برزيل، ترکيه، لهستان و مکزيک نيز هم با کاهش قطعي جذب سرمايه گذار جديد در ماه‌هاي گذشته روبه‌رو شده‌اند.
در ايران نيز، اعمال تحريم‌هاي سختگيرانه، تصميمات خلق‌الساعه و البته گسترش بيماري کرونا، ازجمله عواملي هستند که باعث شدند تا نه‌تنها سرمايه‌گذاران خارجي بلکه سرمايه‌گذاران داخلي نيز تمايلي به انجام سرمايه‌گذاري در کشور را نداشته باشند و ترجيح بدهند سرمايه خود را به مکاني امن‌تر منتقل کنند.
البته آمارهايي که اخيرا توسط وزارت صمت منتشر شده، حکايت از اين دارد که در 9 ماهه سال جاري 129 مورد سرمايه‌گذاري خارجي به ارزش 3/4 ميليارد دلار در کل کشور تصويب شده که 104 مورد از آنها، معادل 25 درصد از کل سرمايه‌گذاري خارجي، با حجم سرمايه‌گذاري 4/1ميليارد دلار در بخش صنعت، معدن و تجارت بوده است. همچنين از اين تعداد در بخش‌هاي صنعت، معدن و تجارت، 48 مورد در حال بهره‌ برداري و مابقي در حال طي مراحل اجرايي است. فعالان اقتصادي همواره تاکيد دارند که بايد فضايي در کشور حاکم باشد تا آنها بتوانند تحولات اقتصادي را در يک بازه زماني مشخص بسنجد و پيش‌بيني کنند تا امکان فعاليت اقتصادي وجود داشته باشد، در غير اينصورت فرار سرمايه روزبه‌روز در کشور افزايش مي‌يابد.

به‌زودي سرمايه‌گذاران مي‌آيند
وزير صمت در آئين افتتاح فاز اول کارخانه پارس کيميا کلر خوزستان که ديروز در شوشتر برگزار شد، اظهار کرد: اجراي اين پروژه منطبق با بند 13 و 19 سياست اقتصاد مقاومتي است.
در اين دو بند، به فعاليت در حوزه صنايع، ارزش افزوده صنعتي و صادرات کالاها اشاره شده است که خوشبختانه سرمايه‌گذاران با روش‌هاي به روز موفق شدند در اين زمينه اقدام و پارک کلر را با فناوري خوبي ايجاد کنند. به گزارش ايسنا، رزم‌حسيني افزود: سياست وزارت صمت در حوزه صنعتي، افزايش ارزش افزوده صنعتي است و بايد ارزش افزوده صادرات افزايش يابد.
او گفت: تا کنون در سراسر کشور يک هزار و 200 پروژه که در کارخانجات، نيمه‌فعال و يا نيمه‌تعطيل شده بودند، در حال اجرا هستند که 47 کارخانه از اين تعداد در خوزستان قرار دارند. وزير صمت گفت: به‌رغم تحريم‌ها، اکثر کارخانجات در دو سه شيفت کار مي‌کنند و مديريت در حوزه ثبت سفارش موجب شده ساخت داخل کارخانجات، دستاورد بزرگي در دوران تحريم باشد.
او افزود: اگر صنعت فولاد، پتروشيمي و صادرات نبود، در دوران تحريم با مشکلاتي روبه‌رو مي‌شديم. رزم‌حسيني بيان کرد: قطعا با شرايط جديدي که ايجاد شده، حضور ‌سرمايه‌گذاران خارجي را در کشور خواهيم داشت. او تصريح کرد: يکي از شاخصه‌هاي اميد به کارآفريني، زندگي، اشتغال و اقتصاد کشور، صدور گواهي تاسيس واحدهاي صنعتي – توليدي است؛ در 10 ماهه امسال در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته اين شاخص در سطح کشور 38 درصد و در خوزستان 44 درصد افزايش يافته است. اين موضوع نشان مي‌دهد خوزستان در زمينه توليد، صادرات، نهضت ساخت توليد داخل و اشتغال و افزايش درآمد ملي آمادگي دارد.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز