تهران ۱۶.۵۱° كمينه ۱۶.۵۱°  بیشینه ۱۶.۹۹°
۱۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۸
خشم مردم و اخطار جدي وزارت بهداشت

بي توجهي به پروتكل‌ها، جشنواره فجر را تعطيل مي‌كند؟

ويدئوي در آغوش كشيدن پرويز پرستويي توسط عادل فردوسي پور در حاشيه برگزاري جشنواره فجر، در شرايطي كه علي انصاريان فوتباليست سابق و بازيگر در شرايط سخت با كرونا مبارزه مي‌كند موجي از خشم را در ميان جامعه برانگيخت و باعث عذرخواهي فردوسي پور شد.
کد خبر: ۱۶۹۳۳
به گزارش پايگاه خبري معاصر، در روزهاي آغازين جشنواره فيلم فجر وزارت بهداشت اخطارهایی را مبنی بر تعطیلی جشنواره فیلم فجر درصورت رعایت‌نکردن کامل پروتکل‌های بهداشتی داده است. ترس از شیوع موج چهارم کرونا باعث شده سختگیری‌ها بیشتر شود و این سختگیری‌ها دامن جشنواره فیلم فجر را هم گرفته است؛ جشنواره‌ای که وزیر ارشاد در نشستی از برگزاری‌اش دفاع کرده و باید دید نتیجه آن اخطار و این دفاع چه خواهد بود؟

روز گذشته علیرضا رئیسی، معاون وزارت بهداشت از عدم‌رعایت پروتکل‌های بهداشتی در جشنواره  فیلم فجر گفت: « اعلام کرده‌ایم اگر پروتکل‌ها رعایت نشود، جشنواره را می‌بندیم.» وی در نشست خود عنوان کرده: «هشدار قاطعانه‌ای دادیم و اعلام کردیم که اگر پروتکل‌ها را رعایت نکنید، جشنواره را می‌بندیم و واقعا پای این حرف ایستاده‌ایم. اعلام کردیم که بازدیدهای جدی و قاطعانه انجام دهند و اگر پروتکل‌شکنی ببینیم، جشنواره در هر مرحله‌ای که باشد، آن را می‌بندیم.» 

مواردی که رعایت نشد

وی با عنوان این مطلب که ما از ابتدا ‌زیر بار برگزاری جشنواره نمی‌رفتیم، یادآور شد: «دوستان تعهدات بسیار سفت و سختی دادند ازجمله اینکه گفتیم اولا حتما یک نفر کارشناس بهداشت محیط حرفه‌ای در محل برگزاری حضور دائم داشته باشد که این اقدام انجام نشده بود، دوم اینکه کد‌ملی افرادی که می‌خواهند وارد شوند باید به سامانه ماسک وصل باشد که بررسی شود آیا این افراد کرونامثبت هستند یا خیر و اگر مثبت بودند، به محل راه داده نشوند که ظاهرا پریروز این اقدام هم انجام نشده بود.
 اقدام سوم هم این بود که یکسری تصاویر دیدیم که افراد و به‌ویژه عکاسان بسیاری جمع شده بودند و فاصله‌گذاری رعایت نشده بود. بر این اساس اعلام کردیم که واقعا اگر رعایت نکنند، در هر مرحله‌ای باشد جشنواره را قطع می‌کنیم و اجازه نمی‌دهیم با پروتکل‌شکنی پیش برود.» وی در پایان نیز به دیگر مراسم‌ها اشاره کرده و توضیح داده است: «به‌هرحال تاکنون این همه مراسم فرهنگی، مذهبی و ملی را تعطیل کردیم و نمی‌توان یکباره بدون رعایت پروتکل‌ها اقدامی کنند که ظلم است.»

صلاح ندانستیم جشنواره تعطیل شود

 با توجه به صحبت‌های معاون وزیر بهداشت، سیدعباس صالحی که این روزها نامش به واسطه برگزاری 3 جشنواره فیلم، تئاتر و موسیقی فجر بیشتر از همیشه دیده و شنیده می‌شود، در نشستی که با مسئولان جشنواره فجر داشته، درباره برگزاری جشنواره‌ها توضیح داده است: «در زمان جنگ و دفاع‌مقدس و اوج جنگ و حملات دشمن جشنواره‌های فجر برگزار می‌شد و این علامت خوبی برای کشور بود و کشور را به فضای آرامش و اعتماد می‌کشاند که هنر در کشور همچنان زنده است.
بنابراین، با این نگاه که ایام کرونایی هم اگر سخت‌تر نباشد ولی بی‌شباهت به ایام جنگ نیست، صلاح ندانستیم جشنواره‌ها تعطیل شود.» وی تأکید کرده که چگونگی برگزاری آن ازجمله این دغدغه‌ها بود؛ اینکه به هر قیمتی برگزار نشود بلکه کیفیت و کمیت آن را درنظر داشته باشیم طوری که قابل دفاع باشد.
با این حال، جشنواره فیلم فجر پنجمین روز برگزاری خود را می‌گذراند و تئاتر فجر نیز با فعالیت مجازی به کارش ادامه می‌دهد اما برگزاری فیلم فجر همچنان زیر ذره‌بین قرار گرفته و برخی شواهد حکایت از شلوغی برخی ‌سالن‌ها دارد و امید است درصورت فرا‌رسیدن موج چهارم یکی از گناهکاران، برگزار‌کنندگان فیلم فجر نباشند.

شرايط نامناسب سینماهای مردمی

بهبود امینی یک از پزشکان ، درباره تجربه تماشای فیلم‌های جشنواره در سینما‌های مختلف پایتخت می‌گوید: فیلم «ابلق» نرگس آبیار را در سینما کوروش و «شیشلیک» محمدحسین مهدویان را در سینما جوان دیدم. 2 فیلمی که این روزها جزو فیلم‌های پرتماشاگر بوده و شلوغی سالن‌های نمایش‌دهنده گواهی این موضوع است.» وی ادامه می‌دهد: «با توجه به فاصله‌گذاری و فروش پایین بلیت‌ها در سالن‌های سینما اما همچنان حس شلوغی و ناامنی در محیط به تماشاگر دست می‌دهد.

فاصله‌گذاری‌ها برای افراد بیشتر از 2نفر بود؛ یعنی زن و شوهر در کنار هم نشسته بودند و خانواده اگر جمعیتی بیشتر از 2نفر داشت با 2صندلی فاصله می‌نشست. البته همه ماسک زده بودند اما نکته قابل تامل، نبود تهویه مناسب در سالن‌ها بود.» وی با اشاره به رعایت پروتکل‌ها توضیح می‌دهد که با وجود جمعیت در سالن سینما باز هم امکان ابتلا وجود دارد چرا‌که شکل جهش‌یافته این ویروس از نظر انتشار خطرناک‌تر و رفتار آن نیز غیر‌قابل‌پیش‌بینی‌تر است.»
وی همچنین توضیح می‌دهد که قبل از ورود تماشاگران به سالن اعلام می‌شود که صندلی‌ها ضدعفونی شده است اما همچنان معتقدم که به‌نظر می‌رسد سیستم تهویه هوا نسبت به روزگار پیش از کرونا تقویت نشده است. وی اضافه می‌کند که ‌ای‌کاش در مورد فیلم‌هایی که پیش‌بینی استقبال از آنها وجود داشت، از مدل سینما ماشین استفاده می‌شد و یا حداقل در روزهای آینده سانس‌های بیشتری به این چند فیلم اختصاص یابد.

وی به فیلم‌های پرفروش اشاره کرده و معتقد است برخی از سالن‌ها بیشتر از حد مجاز بلیت می‌فروشند و این کار نتیجه خوبی به‌دنبال نخواهد داشت. وی در پاسخ به این سؤال که به‌نظرتان با این روند ممکن است جشنواره، اپیدمی را افزایش دهد؟ می‌گوید: «با این شرایط که دیده‌ام احتمال بالا‌ست. حالا که موضوع کرونای انگلیسی هم در ایران دیده شده ‌ای‌کاش ستاد کرونا سختگیرانه‌تر درباره نمایش مردمی فیلم‌ها تصمیم می‌گرفت و امیدوارم پیک چهارمی وجود نداشته باشد؛ چرا‌که درصورت شیوع خبرهای خوبی نخواهیم شنید.»

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز