تهران ۱۵.۹۹° كمينه ۱۵.۹۹°  بیشینه ۱۵.۹۹°
۲۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۴
معاون اسبق وزیر مسکن و شهرسازی در گفت‌وگو با معاصر پاسخ می دهد:

آیا مسکن در سال آینده بازار معتدل‌تری دارد؟

طی یک‌سال گذشته بازار مسکن با شوک‌های بسیاری روبه‌رو بود و در پی افزایش قیمت در این حوزه، خرید و یا اجاره مسکن برای بسیاری از خانوارها به عنوان چالش مهمی در زندگی تبدیل شده است. البته هر‏از‏چندگاهی پیشنهادهای برای کنترل قیمت در بازار مسکن ارائه می‌شود، اما اینکه راه‌حل‌ها تا چه میزان می‌تواند بازار مسکن را سروسامان بدهد خود جای سوال دارد!
کد خبر: ۱۷۲۳۴
نویسنده :
کیمیا نجفی
آیا مسکن در سال آینده بازار معتدل‌تری دارد؟به گزارش پایگاه خبری معاصر، خانه ‏دار شدن این روزها به رویای دور از دسترسی تبدیل شده است. این در حالی است که حتی اجاره مسکن هم کابوسی برای مستاجران بوده و هر لحظه دغدغه خانه‏‌‌به‏دوشی را به دوش می‌کشند. طی یک‌سال گذشته بازار مسکن با شوک‌های بسیاری روبه‌رو بود و در پی افزایش قیمت در این حوزه، خرید و یا اجاره مسکن برای بسیاری از خانوارها به عنوان چالش مهمی در زندگی تبدیل شده است. البته هر‏از‏چندگاهی پیشنهادهای برای کنترل قیمت در بازار مسکن ارائه می‌شود، اما اینکه راه‌حل‌ها تا چه میزان می‌تواند بازار مسکن را سروسامان بدهد خود جای سوال دارد!
 
 طرح ساخت مسکن ملی و حذف قیمت مسکن از آگهی پلتفرم‌های آنلاین از جمله راهکارهایی بود که سیاست‌گذاران برای کنترل قیمت و مدیریت بازار مطرح کردند. اما این دو سیاست از همان ابتدا با اماواگرهایی روبه‌رو بود. کارشناسان بازار مسکن بر این باور بودند که طرح‌هایی همانند مسکن ملی نمی‌تواند نیاز بازار را پوشش دهد، بنابراین نمی‌توان انتظار داشت که ساخت و تحویل مسکن ملی گره‌ای را از مشکلات بازار مسکن باز کند. از سوی دیگر حذف قیمت مسکن از سایت‌های اینترنتی نیز با واکنش‌هایی از سوی فعالان بازار روبه‌رو شد. به گفته مخالفان اجرای این طرح، رصد فعالیت سایت‌های مجازی راهکاری بی‌نتیجه بوده و بازار مسکن نیازمند راهکارهای اصولی‌تری برای رسیدن به ثبات است. این درحالی است که هردو سیاست موافقان خود را داشت، آنها معتقد بودند که حذف قیمت از سایت‌های آنلاین و ساخت مسکن ملی از جمله راهکارهای موثر برای بازار مسکن بوده و در صورت تداوم این دو سیاست ما شاهد کاهش قیمت و سامان یافتن بازار مسکن خواهیم بود. با وجود نظر موافقان و مخالفان درخصوص طرح‌های پیشنهادی برای ساماندهی بازار مسکن این پرسش مطرح می‌شود که چنین طرح‌هایی تا چه اندازه‌ای اثر واقعی بر بازار مسکن خواهد گذاشت؟  محمود فاطمی‌عقدا، معاون اسبق وزیر مسکن و شهرسازی و کارشناس بازار مسکن در پاسخ به این پرسش گفت: با توجه به نرخ تورم در بازار مسکن طی یک‌سال اخیر می‌توانیم بگوییم که طرح‌هایی همچون پروژه مسکن ملی و یا حذف قیمت از پلتفرم‌های آنلاین نتوانستند آنطور که باید و شاید تاثیر مثبتی را در بازار مسکن از خود به جا بگذارند. به هرحال بازار مسکن همانند دیگر بازارهای اقتصادی شرایط خاص خود را دارد و باید طبق نیاز بازار و مشکلات آن برنامه‌هایی را در دستور کار قرار دهند. 

اجرای دو سیاست، بدون هیچ نتیجه‌ای

فاطمی‌عقدا در ادامه گفت‌وگو به نیاز انباشته‌شده در بازار اشاره کرد و گفت: با توجه به نیاز انباشته‌ای که در این بخش ایجاد شده که این نیاز حدود 5 تا 6 میلیون واحد مسکونی است تحویل چند هزار واحد نمی‌تواند چاره کار باشد. طرح مسکن ملی می‌توانست اقدامی مناسب باشد اما با 400 تا 500 هزار واحد خیلی نمی‌تواند نیاز بازار را پاسخ بدهد. لذا حتی درصورت اجرای کامل طرح مسکن ملی ما شاهد فاصله بسیار زیاد عرضه و تقاضا در بازار خواهیم بود و همین مسئله نقش پررنگی در بحث قیمت مسکن دارد.
این کارشناس بازار مسکن در بخش دیگری از صحبت‌هایش به سیاست حذف قیمت از سایت‌های اینترنتی اشاره کرد و در این‌باره ادامه داد: یکی دیگر از طرح‌ها برای ساماندهی قیمت در بازار مسکن، ماجرای حذف قیمت از آگهی سایت‌های اینترنتی بود. ما باید توجه داشته باشیم که نمایش قیمت در آگهی‌های معاملات مسکن هزینه‌های چشمگیری را برای بازار به دنبال نخواهد داشت. افزایش قیمت در این بخش بیش از چنین عواملی به هزینه‌های ساخت، زمین و ... مربوط می‌شود. بنابراین مشخص بود طرح حذف قیمت از آگهی نمی‌توانست تاثیر بسزایی در بازار مسکن داشته باشد. 

آیا مسکن در سال آینده بازار معتدل‌تری دارد؟

بازار مسکن به چه سمتی می‌رود؟ 

این کارشناس بازار مسکن در پاسخ به این پرسش که تورم و قیمت در بازار مسکن طی ماه‌های آتی را چگونه ارزیابی می‌کنید، گفت: اینکه قیمت‌ها در بازار مسکن چگونه خواهد بود باید دید که شرایط بازارهای اقتصادی همچون بازار سرمایه، سیاست‌های اقتصادی دولت و طرح‌هایی که ارائه می‌شود، چگونه است. اگر دولت در مدت باقی مانده از عمرش به طور جدی هدف‌گذاری ساخت 1 میلیون واحد مسکونی را جدی بگیرد و برنامه‌هایی همچون تخصیص زمین و تسهیلات در راستای سرعت بخشیدن به این هدف‌گذاری انجام بدهد من گمان می‌کنم می‌توان انتظار داشت که قیمت‌ها تعدیل شود و این هدف‌گذاری در سال‌های آتی راهی برای جلوگیری از افزایش قیمت در بازار مسکن باشد. 

فاطمی‌عقدا در پایان صحبت‌هایش همچنین با توصیه به مصرف‌کنندگان که در مقابل بازار مسکن هیجانی برخورد نکنند ادامه داد: همانطور که اشاره کردم شرایط بازار مسکن بستگی به عملکرد دولتی فعلی و دولت آینده دارد اما گمان می‌کنم هر دولتی که انتخاب شود برای برون‌رفت از وضعیت نابسامان اقتصادی، ایجاد اشتغال، توانمند‌سازی اقتصاد جامعه، کنترل قیمت‌ها و راه‌اندازی تولید باید بر روی بخش مسکن توجه خاص داشته باشد. چون این اتفاق الزام دارد بنابراین می‌توان گفت که بازار مسکن در سال آتی می‌تواند بازار متعادل‌تری باشد. به بیان دیگر اگر توجه ویژه‌ای به این بخش شود می‌توان امیدوار بود که شرایط نابسامان و سردرگمی که امروزدر بازا مسکن با آن مواجه هستیم را نداشته باشیم. 


کیمیا نجفی
انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز