تهران ۱۳.۹۹° كمينه ۱۱.۷۹°  بیشینه ۱۳.۹۹°
۲۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۸
هشت ميليون تن رسوب كالا در مبادي ورودي كشور آزاد مي‌شود؟

تصميمات جديد درباره ترخيص كالا از گمرك

شيوع كرونا و تحريم‌هاي بي‌سابقه اقتصادي دو عامل اصلي براي كند شدن واردات در كشور بوده است اما با اين وجود بسياري از تحليلگران معتقدند مقررات دست و پاگير و بخشنامه‌هاي زياد هم در اين كندي اثرگذار بوده‌اند و گاهي نقش برجسته‌تري از دو عامل قبلي داشته‌اند.
کد خبر: ۱۷۵۸۸
به گزارش پايگاه خبري معاصر، خبر رسوب بيش از هشت ميليون تن انواع کالا در گمرکات کشور را وزارت صمت داد و قرار شد تا با همکاري گمرک زمينه ترخيص اين ميزان کالا فراهم شود. در همين راستا هم برخي از کالاها ترخيص شدند، اما در اين ميان کالاهايي هم بودند که به دليل ممنوعيت وارداتي ناشي از کمبود ارز و اولويت‌بندي‌‌هاي انجام شده، ثبت سفارش شدند و با تغيير مقررات در گمرک ماندند.

با اين حال طبق گفته معاون فني گمرک ايران طي پيگيري‌هاي صورت گرفته، امکان ترخيص آن دسته از کالاهاي گروه چهار(واردات ممنوع) که داراي ثبت سفارش بانکي بوده و قبل يا حتي بعد از تاريخ ممنوعيت تامين ارز شده باشند، بدون قيد زماني فراهم شده است، در مورد ترخيص ثبت سفارش‌هاي بدون انتقال ارز نيز به زودي تصميم‌گيري مي‌شود.
از سال 1397 و با تغيير شرايط ارزي و محدوديت‌هاي اعمال شده، واردات کالاهاي گروه چهار که عمدتا مصرفي و غيرضرور هستند، ممنوع شد، اما قبل از ممنوعيت، بيش از 70 ميليون يورو از اين کالاها وارد گمرک و بنادر شده بود که با توجه به محدوديت‌هاي ارزي، با واردات آنها مخالفت و متوقف شد.

درحالي انتقاداتي نسبت به ترخيص اين قبيل کالاها وجود داشت که مسئولان گمرک اعلام کرده بودند تمام اين اقلام قبل از ممنوعيت واردات به گمرک و بنادر آمده و صاحبان آنها به‌رغم حقوق مکتسبه ايجاد شده نتوانسته بودند در مهلت قانوني نسبت به ترخيص اقدام کنند. به هر صورت، طي مذاکرات صورت گرفته از سال گذشته و در 29 بهمن سال 1398 تا 26 شهريورماه امسال، در دو دوره زماني فرصتي براي ترخيص کالاهاي گروه چهار طبق شرايطي تعيين شد که بخشي ترخيص و همچنان بخش ديگري باقي مانده بودند.

در بين آنها اقلام با ثبت سفارش بانکي و بدون انتقال ارز وجود داشت، در عين حال که خارج اين اقلام نيز بودند کالاهاي با ثبت سفارش بانکي که در ترخيص با ابهاماتي مواجه بود، اما تازه‌ترين اعلام ارونقي، معاون فني گمرک ايران به ايسنا گفته است که ترخيص کالاهاي گروه چهار با ثبت سفارش بانکي تصميماتي اتخاذ شده و براي آن دسته که داراي ثبت سفارش بدون انتقال ارز نيز هستند در ادامه تصميم‌گيري خواهد شد.
او اعلام کرد که با موافقت‌هاي صورت گرفته، امکان ادامه فرايند تجاري اعم از تمديد، ويرايش يا ترخيص براي آن دسته که داراي ثبت سفارش بانکي بوده و چه قبل يا بعد از تاريخ ممنوعيت تامين ارز شده باشند، فراهم شده است. به گفته ارونقي، چنانچه بانک عامل به صورت کتبي و صراحتا تامين ارز را تاييد و در سامانه تامين ارز بانک مرکزي رويت شود، امکان ادامه فرايند تجاري و ترخيص، به صورت بانکي مقرر خواهد بود.

او تاکيد کرد که ثبت سفارشات اخذ شده از اين محل مشمول قيد زماني براي ترخيص نيست و صاحبان کالا مي‌توانند از روز شنبه همزمان با 25 بهمن ماه براي ترخيص کالاهاي خود اقدام کنند. معاون فني گمرک ايران در رابطه با اينکه وضعيت کالاهايي که ثبت سفارش آنها بدون انتقال ارز بوده، چگونه خواهد شد؟ نيز توضيح داد که در اين رابطه و براساس مصوبه هيات وزيران و اصلاحيه بعدي آن در 29 بهمن ماه سال گذشته، کالاهايي که داراي ثبت سفارش بوده و بارنامه يا قبض انبار آنها قبل از ارديبهشت ماه سال گذشته صادر شده بود امکان ترخيص به صورت بدون انتقال ارز را داشتند که صاحب کالا مي‌توانست با پرداخت حقوق ورودي و دو برابر سود بازرگاني تا 26 شهريورماه نسبت به آن اقدام کند.

او با بيان اين که ادامه فرآيند ترخيص کالاهاي گروه چهار با ثبت سفارش بدون انتقال ارز از پايان مهلت تعيين شده ديگر امکان‌پذير نبود يادآور شد که مذاکراتي در اين رابطه صورت گرفته که در صورت موافقت هيات وزيران و تمديد زمان، امکان ترخيص اين کالاها نيز وجود خواهد داشت.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز