تهران ۱۶.۷۳° كمينه ۱۶.۵۱°  بیشینه ۱۷.۷۹°
۲۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۸
صبح امروز یکشنبه ۲۶ بهمن؛

برگزیدگان پانزدهمین جشنواره شعر فجر معرفی شدند

برگزیدگان پانزدهمین دوره جشنواره بین‌المللی شعر فجر صبح امروز در تالار وحدت معرفی شدند.
کد خبر: ۱۷۶۰۶
به گزارش پایگاه خبری معاصر، آیین پایانی پانزدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر، صبح امروز یکشنبه ۲۶ بهمن از ساعتی پیش در مجموعه تالار وحدت آغاز شد و برگزیدگان این دوره از رویداد مذکور معرفی شدند.

هیئت داوران پانزدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر اسامی برگزیدگان این جشنواره را به این ترتیب اعلام کرد؛

* شعر بزرگسال، بخش شعر محاوره

هیات داوران شعر بزرگسال پانزدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر به همه شاعرانی که در این گونه‌ی نوپدید قلم زده و می‌کوشند که از منظر شکل و محتوا کیفیت آثارشان را به حدّی قابل قبول ارتقا دهند تا به عنوان اثری مکتوب قابلیت مطالعه داشته باشد در این بخش تنها یک اثر را به عنوان شایسته تقدیر معرّفی می‌کند و امیدوار است که در دوره‌های آتی شاهد افزایش کیفیت آثار منتشرشده در این حوزه باشد.

شایسته تقدیر:

کتاب "چهارده شب" سروده آقای مجید صالحی، انتشارات شانی

* شعر بزرگسال، بخش شعر نو

هیات داوران شعر بزرگسال پانزدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر در بخش شعر نو از میان مولفان کتاب‌های نامزد شده، بر خود فرض می‌داند از دو شاعر پیشکسوت که پس از چند دهه فعالیت ادبی، آثارشان در سطح اوّل شعر معاصر درخشیده و به این مرحله از جشنواره نیز راه یافته است تجلیل کند:

استاد «م.موید» به احترام پنج دهه شاعری موثّر و توجّه به فرهنگ شیعی در شعر نو و استاد "محمدباقر کلاهی اهری" به احترام بیش از چهار دهه سرودن و تاثیرگذاری در جریان بی حاشیه‌ی این گونه از شعر.

برگزیدگان مشترک:

کتاب "امان‌نامه" سروده آقای سیداکبرمیرجعفری، نشر قو

کتاب "پرنده بی آسمان" سروده آقای محمدرضا روزبه، نشر آریاشهر

* شعر بزرگسال، بخش شعر کلاسیک

هیات داوران شعر بزرگسال پانزدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر ضمن آرزوی موفقیت برای همه نامزدها، آرای خود را به شرح ذیل اعلام می‌کند:

اثر شایسته تقدیر:

کتاب "مرور پنجره‌ها" سروده سید وحید سمنانی، انتشارات شهرستان ادب

برگزیدگانِ مشترک:

کتاب "دلم برای خزر شور می‌زند" سروده سجاد حیدری قیری، انتشارات مرکز فرهنگی ادبستان

کتاب "نورَهان" سروده محمدرضا تقی‌دُخت، انتشارات سوره مهر

بخش جوان چهاردهمین دوره جشنواره بین‌المللی شعر فجر که برگزاری آن به زمان دیگری موکول شده بود به دلیل گسترش بیماری کرونا ممکن نشد. دبیرخانه جشنواره ضمن پوزش از برگزیدگان دوره‌های چهاردهم و پانزدهم شعر فجر در بخش جوان، اعلام می‌دارد نشان، جوایز و لوح‌های تقدیر برندگان این دو دوره که همگی در استان‌های مختلف کشور ساکن هستند، با هماهنگی انجام شده برای آنان ارسال خواهد شد.

برگزیدگان این بخش به ترتیب حروف الفبا:

۱- نرگس اسمعیلی

۲- محمدرضا امینی

۳- ملیحه بهادران

۴- ابوالفضل جِبِلّه

۵- محمدجواد قیاسی

این برگزیدگان از اعضای برگزیده پایگاه نقد شعر هستند که در طول چهار سال فعالیت از بین حدود چهار هزار عضو انتخاب شده‌اند. دو نفر از منتقدان پایگاه به عنوان پرتلاش‌ترین مدرّسین این پایگاه معرفی می‌شوند:

۱- محمدجواد آسمان

۲- مجتبی صادقی

* بخش شعر کودک و نوجوان

هیات داوران بخش شعر کودک و نوجوان پانزدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر به همه آثار معرفی شده به عنوان نامزد ارج نهاده و از بین آن‌ها دو اثر را به عنوان برگزیده مشترک معرّفی می‌کند:

کتاب "باران در خودم می‌بارد" اثر حسین تولّایی، انتشارات علمی و فرهنگی

کتاب "لباس پرپری" اثر مریم هاشم‌پور، انتشارات سروش

* بخش درباره شعر

هیات داوران بخش درباره‌ی شعر پانزدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر به همه آثار معرفی شده به عنوان نامزد ارج نهاده و از بین آن‌ها دو اثر را به عنوان برگزیده مشترک معرّفی می‌کند:

کتاب "زندگی سعدی شیرازی" نوشته دکتر جواد بشری، نشر خاموش

کتاب "سرّ سخنانِ نغزِ خاقانی" نوشته دکتر محمدرضا تُرکی، انتشارات سَمت

* بخش ویژه چهلمین سال دفاع مقدس

خانه کتاب و ادبیات ایران به عنوان مجموعه برگزارکننده جایزه ادبی جلال آل احمد و جشنواره بین‌المللی شعر فجر بر خود وظیفه دانست که در چهلمین سال آغاز جنگ تحمیلی از کسانی که در طول چهل سال ادبیات دفاع مقدس قلم زده‌اند تجلیل کنند.

طبق روالی که در جایزه ادبی جلال از فعالان حوزه رسانه نظرخواهی شده بود در جشنواره بین‌المللی شعر فجر نیز پس از برگزاری جلسات داوری، با انتخاب این عزیزان چهارده تن از شاعران موثّر در حوزه شعر دفاع مقدس انتخاب شده‌اند که توسط دبیرخانه از آن‌ها تجلیل می‌شود.

برگزیدگان بخش ویژه دفاع مقدس (به ترتیب حروف الفبا):

۱- حسین اسرافیلی

۲- مرتضی امیری اسفندقه

۳- عباس باقری

۴- عباس براتی‌پور

۵- پرویز بیگی حبیب آبادی

۶- محمدحسین جعفریان

۷- عبدالرضا رضایی‌نیا

۸- قادر طهماسبی (فرید)

۹- محمدرضا عبدالملکیان

۱۰- علیرضا قزوه

۱۱- عبدالجبار کاکایی

۱۲- علی‌محمد مودب

۱۳- یوسفعلی میرشکاک

۱۴- سیمین‌دخت وحیدی

* بخش نفس‌های شعر در روزگار کرونا

دبیرخانه پانزدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر بر خود وظیفه دانست از میان افراد و مجموعه‌هایی که در شرایط گسترش ویروس کرونا نه تنها دست روی دست نگذاشتند بلکه از محدودیت‌های کرونایی، برای شعر و ادبیات فارسی فرصت ساختند، تقدیر کند. بزرگوارانی که در ایام تعطیلی جلسه‌ها و انجمن‌های شعر هر یک به گونه‌ای در فضای مجازی، فعالیت چشمگیر دارند. به ترتیب حروف الفبا:

۱- محمودرضا اکرامی‌فر

۲- مریم حائری

۳- محمدکاظم کاظمی

۴- محمد میلان‌لک

۵- محمدحسین نعمتی
انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز