تهران ۱۵.۶۷° كمينه ۱۵.۴°  بیشینه ۱۶.۷۹°
۲۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۰
مدیرعامل سازمان فاوای شهرداری تهران؛

اولین مرکز زندگی هوشمند در تهران راه‌اندازی می شود

مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران(فاوای) با تاکید بر اهمیت داده در هوشمندسازی شهرها، از راه‌اندازی اولین مرکز زندگی هوشمند در تهران خبر داد.
کد خبر: ۱۷۶۱۰
به گزارش پایگاه خبری معاصر، مراسم افتتاحیه نخستین نمایشگاه مجازی ایران ایتکس، با سخنرانی دکتر محمد فرجود، مدیرعامل سازمان، دکتر سیروس وطن‌خواه، رئیس مرکز همکاری‌های تحول و پیشرفت ریاست جمهوری و دکتر حمیدرضا ربیعی، رئیس مرکز نوآوری و فناوری اطلاعات دانشگاه شریف و حضور مدیران کسب‌وکارهای نوآور، پژوهشگران و دست‌اندرکاران و متخصصان حوزه فناوری اطلاعات برگزار شد.

فرجود در این رویداد مجازی در ابتدا با تاکید بر اهمیت جریان داده در شهرهای هوشمند گفت: جریان داده از طریق شهروند، کسب‌وکارهای خصوصی و سازمان‌های عمومی ایجاد می‌شود و در یک شهر هوشمند می‌توان با استفاده از این داده‌ها، خدمات داده‌محور، مدل‌های تازه تجاری و نوآوری تولید کرد.

وی در ادامه با اشاره به جایگاه شهرداری‌ها در این حوزه افزود: شهرداری‌ها در شهر هوشمند، باید پلتفرم‌ها و دسترسی‌های مورد نیاز کسب‌وکارهای نوآور را ایجاد و با ارائه API های خود به این کسب‌وکارها، زمینه را برای ارائه انواع خدمات نوآورانه به شهروندان و خلق ارزش برای آن‌ها فراهم کنند.

دبیر شورای راهبردی تهران هوشمند سپس با اشاره به دو فاز برنامه‌ریزی و توسعه پلتفرمی برای هوشمندسازی تهران گفت: در سه سال گذشته اقدامات زیادی در حوزه تهران هوشمند و نوآوری در پایتخت انجام شده است. در شورای راهبردی و مرکز تهران هوشمند، سیاستگذاری متمرکز در مسیر حرکت به سمت شهر هوشمند در شهرداری تهران را انجام داده‌ایم و به سوی اجرای انواع پروژه‌های هوشمندسازی قدم برداشتیم که بسیاری از این پروژه‌ها به مرحله اجرا و عملیاتی وارد شده و در حال حاضر مورد استفاده شهروندان هستند.

فرجود با اشاره به پروژه‌های برنامه تهران هوشمند مانند مراکز نوآوری، پارک هوشمند حاشیه‌ای، API، اپلیکیشن دوچرخه و راه‌اندازی اولین فن‌بازار تخصصی شهر هوشمند، در خصوص برنامه‌های پیش رو گفت: به زودی قصد داریم اولین مرکز زندگی هوشمند (Living Lab) را در تهران راه‌اندازی کنیم. همچنین در سال آتی چند پروژه‌مبتنی بر اینترنت اشیا را در جهت مدیریت بهینه منابع و حفاظت از محیط شهری اجرا خواهیم کرد.

وی تصریح کرد: توجه و مشارکت انواع ذی‌نفعان شهر هوشمند به‌ویژه شهروندان و بخش خصوصی، داده‌محور بودن و پایداری شهری از جمله اهداف کلیدی برنامه تهران هوشمند است.

مدیرعامل سازمان فاوای شهرداری تهران در ادامه به همکاری گسترده با دانشگاه‌ها اشاره کرد و گفت: بر اساس نیازهای مدیریت شهری پروژه‌های فراوانی در نتیجه‌ی این همکاری‌ها، در حوزه‌هایی مثل تحلیل داده، هوش مصنوعی، متن‌کاوی، پیش‌بینی آلودگی هوا و… با حضور بیش از ۱۰۰ نفر از استادان و دانشجویان انجام شده و یک نمونه موفق از ارتباط دانشگاه با شهرداری بوده است.

فرجود در پایان از مجموعه‌های علاقمند به کار در حوزه شهر هوشمند دعوت کرد پیشنهادات خود در خصوص خدمات شهر هوشمند و رفع چالش‌های شهری را از طریق سامانه «باهم» (baham.tehran.ir) با شهرداری مطرح کنند.
انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز