تهران ۲۴.۹۱° كمينه ۲۴.۸۴°  بیشینه ۲۸.۷۹°
۲۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۱:۰۹
رئیس انجمن مراکز اسقاط خودرو گفت:

اسقاط خودروهای فرسوده به هزارسال زمان نیاز دارد

رئیس انجمن مراکز اسقاط خودرو گفت: اکنون سه میلیون دستگاه فرسوده در کشور داریم که پیش‌بینی می‌شود تا سال ۱۴۰۴ این عدد به ۸ میلیون دستگاه خودرو برسد بنابراین اگر روند اسقاط خودروها بر اساس سال ۹۸ باشد، یعنی ۱۰۰۰ سال دیگر خودروهای فرسوده کشور از رده خارج می‌شوند.
کد خبر: ۱۷۶۲۱
اسقاط خودروهای فرسوده به هزارسال زمان نیاز داردبه گزارش پایگاه خبری معاصر، محمود مشهدی‌شریف امروز در نشستی خبری با بیان اینکه ۲۲۰ مرکز اسقاط و بازیافت خودروی سبک و سنگین در کشور داریم، اظهار داشت: از ۲۲۰ مرکز اسقاط و بازیافت، بیش از ۱۵۰ مرکز تعطیل شده‌اند و مابقی نیز با ظرفیت کمتر از ۱۰ درصد کار می‌کنند. در این ۲۲۰ مرکز، ۶۰۰۰ نفر به صورت مستقیم و ۳۰ هزار نفر به صورت غیرمستقیم کار می‌کردند.

رئیس انجمن مراکز اسقاط و بازیافت خودرو افزود: اگرچه طبق قانون از سال ۸۸ به بعد باید ۳۰ درصد از خودروهای فرسوده اسقاط می‌شد، اما در سال ۹۸ فقط ۸۰۰۰ دستگاه اسقاط شده است.

وی ادامه داد: در سال جاری سه میلیون دستگاه فرسوده در کشور داریم که پیش‌بینی می‌شود تا سال ۱۴۰۴ این عدد به ۸ میلیون دستگاه خودرو برسد بنابراین اگر روند اسقاط خودروها بر اساس سال ۹۸ باشد، یعنی ۱۰۰۰ سال دیگر خودروهای فرسوده کشور از رده خارج می‌شوند.

مشهدی‌ شریف در خصوص علل عقب‌ماندگی اسقاط خودروهای فرسوده از قانون تصریح کرد: اسقاط خودرو باید منوط به شماره‌گذاری خودروهای دیگر باشد. وقتی یک خودروی وارداتی شماره‌گذاری می‌شود، به همان میزان خودروی فرسوده نیز باید اسقاط شود اما با توجه به ممنوعیت واردات خودرو از سال ۹۸، این بند اجرا نشده است.

وی گفت: همچنین از سال ۸۸ باید ۳۰ درصد از خودروهای فرسوده اسقاط می‌شد یعنی به ازای هر ۱۰۰ دستگاه خودروی نویی که تولید شده، باید ۳۰ خودروی فرسوده از رده خارج می‌شد اما به دلیل رانت خودروسازان عملاً این مصوبه اجرا نشده است.

رئیس انجمن مراکز اسقاط و بازیافت خودرو افزود: از سوی دیگر، اگرچه اسقاط موتورسیکلت‌های فرسوده اجرایی شده و به ازای شماره‌گذاری هر موتور، یک موتور فرسوده اسقاط می‌شود اما هنوز گواهی اسقاط موتور صادر نشده است؛ به نحوی که طی دو سال گذشته ۷۲۱۵ موتورسیکلت برای اسقاط ثبت‌نام کرده‌اند که از این تعداد ۴۵۶۹ موتورسیکلت اسقاط شد اما هنوز حتی یک گواهی اسقاط نیز صادر نشده است.

مشهدی‌شریف گفت: فقط در مورد خودروهای دیزل روند اسقاط (به ازای هر سه دیزل جدید، یک دیزل فرسوده اسقاط می‌شود)، اجرا می‌شود که البته آن هم به دلیل کاهش تولید خودروهای دیزلی، میزان اسقاط خودروهای دیزلی فرسوده بسیار ناچیز است.

وی تصریح کرد: بخش بزرگی از مشکلات مربوط به اسقاط و بی‌توجهی به این حوزه، به دلیل عملکرد ستاد مدیریت حمل و نقل سوخت است. در سال‌های گذشته این ستاد، یک نهاد فرانظارتی بود و وزارتخانه‌های مختلف از جمله صمت و کشور، باید دستورات این ستاد را اجرا می‌کردند اما از زمانی که این ستاد تنزل جایگاه پیدا کرد و تبدیل به یک دبیرخانه تحت نظر معاونت راهداری وزارت راه و شهرسازی قرار گرفت، دیگر بین دستگاه‌های کشور هیچ جایگاهی ندارد؛ به گونه‌ای که حتی در قانون هوای پاک، هیچ اسمی از این ستاد ذکر نشده است. درحالی‌که اگر ستاد مدیریت با راهور ناجا جلسه مشترک برگزار کند، می‌تواند اشکالات را برطرف و از سوی دیگر، برای بازیابی جایگاه قبلی خود تلاش کند اما ستاد هیچ توجهی به این مسائل ندارد.

معاینه فنی در کشور ما معیوب است

رئیس انجمن مراکز اسقاط و بازیافت خودرو در ادامه در خصوص شاخص سن فرسودگی خودروهای فرسوده گفت: قبلاً برای خودروهای فرسوده سنی را در نظر می‌گرفتند اما دیوان عدالت اداری با ورود به این موضوع، سن فرسودگی را لغو و اعلام کرد که معاینه فنی باید جایگزین شود؛ یعنی اگر خودرویی برگه معاینه فنی نگیرد، باید اسقاط شود.

وی افزود: این در حالی است که معاینه فنی در ایران نه تنها معیوب است بلکه فساد هم دارد یعنی شخص می‌تواند با دادن پول به راحتی برگه معاینه فنی بگیرد.

مشهدی‌شریف گفت: ما به دیوان عدالت اداری نامه زدیم و به این موضوع اعتراض کردیم اما هنوز هیچ پاسخی به آن نداده‌اند. ما حتی پیشنهاد کردیم که در قرعه‌کشی خودرو، خودروهای فرسوده در اولویت قرار گیرند که توجهی به این مسئله نشد.

رئیس انجمن مراکز اسقاط و بازیافت خودرو اظهار داشت: همچنین دولت می‌تواند خودروهای فرسوده را جزو اوراق بهادار حساب کند یعنی در صورت رخ دادن هر گونه تخلف زیست‌محیطی موظف شود اوراقی را به نام خودروی فرسوده بخرد.

وی افزود: ما با بانک نیز تعامل کردیم تا مراکز پول گواهی اسقاط را بدهند و دیگر خودروسازان بهانه‌ای برای عدم اجرای قانون ۳۰ درصد نداشته باشند؛ یعنی اگر خودرویی ۶۰ میلیون تومان قیمت دارد، مراکز اسقاط ۹۰۰ هزار تومان به عنوان گواهی اسقاط می‌پردازند تا نه خودرو گران شود و نه خودروساز به دلیل ایرادات سازمان حمایت در مورد افزایش قیمت خودرو، از انجام وظیفه خود سر باز بزند.

مشهدی‌شریف گفت: تا ۲۴ بهمن ماه امسال در تهران فقط ۱۵ روز هوای پاک داشتیم که این عدد در اهواز سه روز بود.

هر خودروی فرسوده روزانه ۵۰ هزار تومان بنزین اضافی مصرف می‌کند

رئیس انجمن مراکز اسقاط و بازیافت خودرو اظهار داشت: هر خودروی فرسوده روزانه ۴.۱۳ لیتر بنزین اضافی مصرف می‌کند که با محاسبه نرخ دلار و بنزین یعنی هر خودروی فرسوده روزانه ۵۰ هزار تومان بنزین اضافی مصرف می‌کند.

وی افزود: در حال حاضر سه میلیون خودروی فرسوده داریم بنابراین در طول روز ۱.۴۸۰.۶۰۵.۰۰۰.۰۰۰ میلیارد لیتر بنزین اضافی در کشور مصرف می‌شود که با محاسبه نرخ دلار و بنزین، یعنی روزانه ۵۳ هزار میلیارد تومان بنزین اضافی از سوی خودروهای فرسوده در کشور دود می‌شود.
انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز