تهران ۱۵.۴° كمينه ۱۵.۴°  بیشینه ۱۵.۹۹°
۲۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۳
واکنش رییس قوه قضاییه به ادعاهای حقوق بشری برخی کشورهای غربی

آماده‌ایم در زندان‌ها را برای مدعیان حقوق‌بشر باز کنیم

رئیس قوه قضائیه گفت: آمادگی داریم درب زندان‌های خود را باز کنیم تا مدعیان حقوق بشر، هر زندانی را که در ایران می‌خواهند، ببینند. مشروط به اینکه بگذارند ما هم هر زندانی را که در کشور آن‌ها می‌خواهیم ببینیم.
کد خبر: ۱۷۶۷۷
آماده‌ایم در زندان‌ها را برای مدعیان حقوق‌بشر باز کنیمبه گزارش پایگاه خبری معاصر و به نقل از قوه قضاییه، سید ابراهیم رئیسی امروز (۲۷ بهمن) در جلسه شورای عالی قوه قضاییه ضمن عرض تسلیت به مناسبت سالروز شهادت امام هادی (ع) اظهار داشت: امیدواریم خداوند متعال به برکت نام مقدس امام هادی (ع) و همچنین مقدسات ماه رجب، برکات خود را بر نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و امت اسلامی نازل و توفیق معرفت نسبت به ساحت ائمه اطهار (ع) را به همگان عنایت کند.

رئیس دستگاه قضا ماه رجب را یک ظرف زمانی بسیار مناسب برای خودسازی، توجه به خود و همچنین دعا و نیایش دانست و با بیان اینکه اعتصام به ریسمان الهی در ماه رجب «وصول به حضرت حق» است، افزود: ماه رجب به عنوان «شهرالله»، ماه وصال و اتصال به محضر پروردگار و ائمه اطهار (ع) است و امیدواریم همگان در این ماه مبارک از نجوای با خدا به میزان کافی بهره ببرند.

رئیسی در ادامه ضمن تشکر و قدردانی صمیمانه از مردم به واسطه حضور متفاوت و باشکوه در مراسم ۲۲ بهمن امسال که در راستای پایبندی به ارزش‌ها و انقلاب و تجدید میثاق با امام، ولایت و شهدا انجام شد، پاسداشت این حضور را تشکر عملی از مردم و خدمت صادقانه به آن‌ها دانست و گفت: پاسداشت از مردم، صِرف تشکر زبانی نیست بلکه قدردانی واقعی از این مردم آن است که مسئولان در هر نهادی که خدمتگزار هستند خوش بدرخشند تا مردم احساس کنند نسبت به آن‌ها خدمات صادقانه‌ای انجام می‌شود.

رئیس قوه قضاییه اجرای عدالت را یکی از مصادیق قدردانی از حضور مردم در عرصه‌های مختلف دانست و گفت: مسئولان در همه حوزه‌ها به ویژه در دستگاه قضایی باید در مسیر اجرای عدالت بکوشند و این مسیر به هیچ عنوان نباید دچار حاشیه شود.

مردم نباید در خرید کالاهای اساسی و مورد نیاز خود، دغدغه قیمت‌های بازار را داشته باشند

رئیسی در ادامه با بیان اینکه تلاش مسئولان برای کنترل بازار به ویژه در شب عید و ایام نزدیک به انتهای سال موضوع بسیار مهمی است، تاکید کرد: مردم نباید در خرید کالاهای اساسی و مورد نیاز خود، دغدغه قیمت‌های بازار را داشته باشند.

رئیس دستگاه قضا ضمن تاکید بر لزوم مدیریت زنجیره تولید تا مصرف گفت: کنترل قیمت‌ها و مدیریت بازار که یکی از موضوعات مورد انتظار مردم است باید به شکلی باشد که آحاد جامعه بدون دغدغه بتوانند نیازمندی‌های خودشان را تامین کنند.

رئیسی در بخش دیگری از سخنان خود به سفر هفته گذشته هیئت قضایی عالی رتبه ایرانی به عراق که با دعوت مسئولان عالی قضایی این کشور صورت گرفت اشاره کرده و گفت: این سفر روشن کرد که بیش از هر زمان دیگری توطئه مستکبران برای جدایی و اختلاف ایران و عراق نقش بر آب شده است.

رئیس دستگاه قضا با بیان اینکه امروز دلدادگی به نظام، انقلاب و رهبری در میان مردم عراق موج می‌زند، افزود: یکی از جلوه‌هایی که در سفر به عراق دیده شد آن بود که تمام مردم و مسئولان عراقی نسبت به هدایت‌های رهبری و خدمات صادقانه سپاه اسلام توجه بسیار زیادی داشته و دارند.

رئیسی افزود: تمام مردم و مسئولان عراقی دائما این نکته را گوشزد می‌کردند که آن‌ها هیچگاه خدمات شهید سلیمانی و همچنین خدمات ارزشمند ایران در مقابله با داعش و تکفیری‌ها را فراموش نخواهند کرد.

رئیس قوه قضاییه خاطرنشان کرد: همکاری جمهوری اسلامی ایران با مردم و مسئولان عراق در شکست داعش و تکفیری‌ها، همواره در تاریخ و عصرها و نسل‌ها باقی خواهد ماند.

رئیسی در ادامه با اشاره به ظرفیت‌های بسیار زیاد اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی میان ایران و عراق، تاکید کرد که همکاری صمیمانه دو ملت می‌تواند این ظرفیت‌ها را احیا کند.

رئیس دستگاه قضا اولویت سیاست خارجی جمهوری اسلای ایران را همکاری با همسایگان دانست و گفت: امیدواریم همکاری‌های بین المللی ما با عراق و سایر کشورهای همسایه بتواند مثمر ثمر باشد.

رئیسی با بیان اینکه قریب به ۳۵ هزار زوج ایرانی و عراقی گرفتار مسائل احوال شخصیه هستند، گفت: در این زمینه کارگروهی از طرفین ایرانی و عراقی تشکیل شد تا موضوع را دنبال کند.

رئیس قوه قضاییه در همین زمینه حجت الاسلام مصدق معاون حقوقی قوه قضاییه را به عنوان نماینده جمهوری اسلامی ایران مامور رسیدگی به این موضوع کرده و ابراز امیدواری کرد نتیجه فعالیت این کارگروه ظرف مدت زمان کوتاهی مشخص شود.

رئیسی در ادامه با اشاره به طرح موضوع تسهیل زیارت زائران در سفر به عراق، از سازمان حج و زیارت کشورمان خواست که این موضوع را دنبال کند و خاطر نشان کرد: تسهیل زیارت زائران و دلدادگان به وجود مقدس حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و ائمه اطهار (ع) از نکات بسیار مهمی بود که در سفر عراق به آن پرداخته شد و امیدواریم وعده عراقی‌ها در خصوص موضوع «لغو روادید» که مورد خواست جمهوری اسلامی ایران است انجام شود.

رئیس دستگاه قضا با اشاره به پیگیری وضعیت زندانیان عراقی حاضر در ایران و همچنین ایرانیانی که در زندان‌های عراق به سر می‌برند، گفت: در جریان سفر عراق، موضوع عفو و بازگشت ایرانیانی که به دلیل تردد غیرمجاز، اعتیاد یا مسائلی از این قبیل در زندان‌های عراق به سر می‌برند بررسی و مقرر شد که این موضوع هم از طرف ایران و هم از طرف عراق پیگیری شود. دنبال شدن این موضوعات دغدغه‌های بسیاری از خانواده‌ها را مرتفع خواهد کرد.

رئیسی با اشاره به پیگیری موضوع تسهیل تجارت و بازرگانی در جریان سفر به عراق عنوان کرد: طرح این مسئله از ناحیه جمهوری اسلامی ایران با استقبال مسئولان و مقامات عراقی مواجه شد و طرف عراقی وعده تسهیل این موضوع را به ما داد.

امیدواریم کیفر مجرمین، عاملان و مباشران در ترور شهید سلیمانی و شهید ابومهدی مشمول مرور زمان نشود

رئیس دستگاه قضا در بخش دیگری از سخنان خود، مسئله پیگیری پرونده ترور شهید سلیمانی و شهید ابومهدی را مسئله امت اسلامی عنوان کرد و با اشاره به اقدامات مثبت طرف عراقی در زمینه پیگیری این پرونده، گفت: قرار شد همکاری دو کشور در این موضوع تا زمان حصول نتیجه ادامه پیدا کند.

رئیسی با بیان اینکه عراقی‌ها برای پیگیری پرونده ترور شهیدان سلیمانی و المهندس مصمم و با اراده هستند، گفت: قرار شد همکاری طرف‌های ایرانی و عراق در موضوع تبادل اطلاعات به ویژه در بخش‌هایی که نیاز به تحقیقات بیشتری هستند بیشتر شود.

رئیس قوه قضاییه تاکید کرد که کیفر مجرمین، عاملان و مباشران در ترور شهید سلیمانی و شهید ابومهدی نباید مشمول مرور زمان شود و همکاری دستگاه‌های قضایی ایران و عراق هر چه زودتر این پرونده را به نتیجه برساند.

رئیسی همچنین ضمن تشکر از مهمان نوازی مردم عراق گفت: ما در این سفر به دلیل فشردگی برنامه‌ها نمی‌توانستیم به شهرهای دیگری جز بغداد برویم، اما در همان دیدارهایی که داشتیم، جلوه‌های مهمان نوازی، بزرگواری و کرامت مردم عراق را همانگونه که در اربعین دیده بودیم، باز هم مشاهده کردیم.

رئیس قوه قضاییه پیام جوانان عراقی را پیام ایستادگی و مقاومت عنوان کرد و افزود: جوانان عراقی در جلسات و دیدارهایی که با آن‌ها داشتیم، از ما می‌خواستند که سلام آن‌ها را به مقام معظم رهبری برسانیم و به ایشان اعلام کنیم که این جوانان تا پای جان آماده دفاع از انقلاب، نظام، ارزش‌ها، قرآن و ناموس اسلام هستند.

رئیسی ضمن تشکر از مسئولان عالی عراقی از جمله رئیس جمهور، نخست‌وزیر، رئیس مجلس، رئیس شورای عالی قضایی، گروه‌های مختلف اسلامی، علما، روحانیت و مرجعیت این کشور، ابراز امیدواری کرد که فرصت حضور در سایر شهرهای عراق در سفرهای آتی فراهم شود و در همین زمینه گفت: از مردم، مراجع و مسئولان عالی سایر شهرهای عراق به دلیل آنکه شرایط موجود اجازه دیدار با آن‌ها را به ما نداد، پوزش می‌طلبیم.

چرا برخی کشورها و مجامع بین المللی نسبت به تروریسم رسمی دولتی اظهار نظر نمی‌کنند؟

رئیسی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به برخی اقدامات، اطلاعیه‌ها و بیانیه‌ها تحت عنوان «دفاع از حقوق بشر» که در گوشه و کنار جهان صادر می‌شود، اظهار کرد: من اخیرا از مقتل شهید سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس آمده‌ام. چرا برخی کشورها و مجامع بین‌المللی که امروز احساس وظیفه می‌کنند نسبت به یک دیپلمات ایرانی یا یک زندانی اطلاعیه بدهند، نسبت به تروریسم رسمی دولتی اظهار نظر نمی‌کنند؟

رئیس دستگاه قضا با اشاره به وضعیت کودکان، زنان و انسان‌های بی گناه در یمن گفت: جای شگفتی است که امروز هزاران کودک یمنی به خاک و خون کشیده می‌شوند، اما کسی اظهار نظر نمی‌کند. مگر کودکان و زنان یمنی که روزانه هزاران نفر از آن‌ها از بین می‌روند، بشر نیستند؟

هرکشوری مدعی است در جریان کرونا به اندازه ایران به زندانیانش مرخصی داده است، اعلام کند

رئیسی با اشاره به آمار بسیار بالای مرخصی زندانیان کشورمان در دوران شیوع کرونا گفت: هرکشوری مدعی است در جریان کرونا به اندازه جمهوری اسلامی ایران به زندانیانش مرخصی داده و به اندازه ما نسبت به زندانیان با رافت و مهربانی برخورد کرده است، اعلام کند.

رئیس دستگاه قضا تصریح کرد: ما آمادگی داریم درب‌های زندان هایمان را برای دیدن هر کشوری در عالم که بخواهد درون آن‌ها را ببیند باز کنیم مشروط بر اینکه اجازه دیدن هر زندانی در هر کشوری که ما هم اراده کردیم، داده شود؛ اگر این اتفاق بیفتد مشخص خواهد شد که کجا به حقوق بشر توجه شده و در کجا این حقوق نادیده گرفته می‌شود.

رئیسی افزود: امروز آزادگان عالم، توجه غربی‌ها به حقوق انسان را باور نمی‌کنند و می‌دانند که این اقدامات غربی‌ها سیاسی است و آن‌ها حقوق بشر را دستاویزی برای فشار بر کشورهای مستقل و در حال توسعه دنیا در آورده‌اند.

رئیس دستگاه قضا با تاکید بر این نکته که توجه به حقوق انسان‌ها و زندانیان که از آموزه‌های دین مبین اسلام است، همواره مورد توجه نظام جمهوری اسلامی ایران بوده و خواهد بود، خاطرنشان کرد: در قانون اساسی و در راس آن شرع انور، توجه به حقوق انسان و حقوق بشر جزو مبانی اصلی است و اگر تخلفی هم در گوشه‌ای اتفاق بیفتد، بیش و پیش از هر کسی، سازوکار اداری کشور مدعی آن خواهد بود.

تشریح محورهای تفاهم نامه ایران و عراق در حوزه زندان‌ها از سوی رئیس سازمان زندان‌ها

در ادامه این جلسه، «مهدی حاج محمدی» رئیس سازمان زندان‌ها با اشاره به یادداشت تفاهم منعقد شده در حوزه زندان‌ها میان طرف ایرانی و عراقی اظهار کرد: بهبود و ارتقا هدفمند اداره زندان، تبادل تجربیات در زمینه کاهش تعداد زندانیان، تاکید بر بازپروری و فراهم کردن شرایط بازگشت زندانیان به جامعه، تبادل تجربیات در زمینه بهداشت و درمان، ارتقاء امنیت زندان ها، توانمندسازی متناسب با مهارت‌های شغلی و حرفه ای، مهمترین محورهای گفتگوهای طرفین ایرانی و عراقی در سفر اخیر به بغداد بود.

رئیس سازمان زندان‌ها با بیان اینکه در دیدار با وزیر دادگستری عراق اعلام شد که جمهوری اسلامی ایران حاضر است سخاوتمندانه تجارب خود را در حوزه زندانبانی به طرف عراقی منتقل کند، عنوان کرد: در کشور عراق به جای سازمان زندان‌ها «دارالاصلاح» وجود دارد و ما هم امیدواریم روزی در کشورمان سازمان زندان‌ها به «سازمان اصلاح و تربیت» تغییر نام پیدا کند.

وی با اشاره به بازدید روز گذشته برخی اعضای کمسیون اصل ۹۰ از یکی از زندان‌های کشور گفت: با وجود آنکه از برنامه این بازدید مطلع بودم، اما همکارانم را در جریان نگذاشتم تا این عزیزان با اطمینان به زندان‌ها بروند و نقاط ضعف و قوت را به چشم خود ببینند.

حاج محمدی همچنین از بازدیدهای سرزده از زندان‌های ۲۲ استان ظرف ۸ ماه گذشته و بررسی وضعیت این زندان‌ها در حوزه‌های مختلف خبر داد.

رئیسی در واکنش به اظهارات رئیس سازمان زندان‌ها، اصلاح مجرمین را یکی از وظایف اصلی قوه قضاییه دانست و با بیان اینکه سطح اشتغال در زندان‌های کشور که امروز از ۱۵ درصد به ۴۰ درصد رسیده باید به ۸۰ درصد افزایش پیدا کند، افزود: اشتغال زندانیان در جهت افزایش تولید، ایجاد نشاط و بازاجتماعی کردن آن‌ها بسیار موثر است.

راه اندازی فاز اول سامانه شناسایی اموال محکوم علیه تا پایان سال جاری

در این نشست زارع پور رئیس مرکز آمار و فناوری ارتباطات قوه قضاییه با ارائه گزارشی از سامانه شناسایی اموال «محکوم علیه»، از راه‌اندازی فاز اول این سیستم تا پایان سال جاری خبر داد و گفت: بر اساس بند الف ماده ۱۱۷ قانون برنامه ششم توسعه، تمام مراجعی که به هر نحو اطلاعاتی از اموال اشخاص دارند، از جمله بانکها، شهرداری ها، بورس، اتحادیه‌های املاک و ... مکلف شده اند این اطلاعات را به صورت برخط در اختیار قوه قضاییه قرار دهند.

رئیس مرکز آمار و فناوری ارتباطات قوه قضاییه با اشاره به فراهم شدن زیرساخت‌های راه اندازی این سامانه در قوه قضاییه تاکید کرد: راه اندازی کامل و بهره برداری از این سامانه نیازمند تعامل الکترونیک دارندگان اموال و اشخاص است که در این زمینه بانک مرکزی با راه اندازی سامانه «سیاق» (سامانه یکپارچه استعلامات قضایی) تعامل خوبی با دستگاه قضایی داشته و از همه بانک‌ها خواسته به این تکلیف قانونی عمل کنند، اما متاسفانه از ۳۵ بانک و موسسه مالی کمتر از ده مورد در حال ارائه این سرویس آنلاین به بانک مرکزی هستند.

رئیس دستگاه قضا نیز در واکنش به این گزارش، موضوع شناسایی اموال محکوم‌علیه را حکم قانون دانست و ضمن تاکید بر لزوم همکاری همه بانک‌ها در این زمینه گفت: راه اندازی سامانه شناسایی اموال محکوم‌علیه، موجب تسهیل فرآیند امور برای قضات و مردم خواهد شد و لازم است از بانک مرکزی برای کمک به راه‌اندازی این سامانه قدردانی کنیم.

کهگیلویه و بویراحمد؛ مقصد سفر بعدی رئیس دستگاه قضا

«غلامحسین اسماعیلی» سخنگوی قوه قضاییه در این جلسه اعلام کرد که هفته آتی، بیست و دومین سفر استانی  رئیس دستگاه قضا به استان کهگیلویه و بویراحمد انجام خواهد شد.
انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز