تهران ۲۱.۷۳° كمينه ۲۰.۷۹°  بیشینه ۲۱.۹۹°
۰۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۴
نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس؛

عدم حذف کنکور در رشته‌های پرمتقاضی

نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: فقط پذیرش در دانشگاه‌ها و رشته‌های برتر از طریق کنکور انجام می‌شود؛ بنابراین حذف کنکور از رشته‌ها و دانشگاه‌هایی که رقابت و تقاضا برای آنها زیاد است، ممکن نیست.
کد خبر: ۱۸۰۱۴
به گزارش پایگاه خبری معاصر، محمد وحیدی نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی درباره کنکور و آسیب‌هایش، اظهار کرد: موضوع ساماندهی کنکور به کارگروه کمیته عتف در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی سپرده شده و قرار است در این کمیسیون بررسی شود ولی هنوز گزارشی از این کمیته درباره اصلاح و تغییرات کنکور ارائه نشده است. 

نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در رابطه با اینکه نهادهای دیگر مانند شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز بر روی مسأله کنکور کار می‌کنند، گفت: در سال‌های گذشته مجلس درباره کنکور قوانینی را تصویب کرده اما گویا به تازگی شورای عالی انقلاب فرهنگی هم به موضوع کنکور ورود داشته که کمیسیون آموزش مجلس اعلام کرد به دلیل اینکه این کمیسیون قبلاً وارد این مسأله شده و موضوع مسبوق به سابقه است، بنابراین نباید شورای عالی انقلاب فرهنگی به این موضوع ورود کند. 

وی اضافه کرد: با بررسی مسأله ساماندهی کنکور از سوی این کمیسیون قرار بر این شده تا حداقل 85 درصد از مجموع رشته‌ها و دانشگاه‌ها از طریق بدون آزمون، دانشجو پذیرش کنند و در بیشتر رشته‌ها با سوابق تحصیلی دانشجو پذیرش شود و فقط پذیرش در دانشگاه‌ها و رشته‌های برتر از طریق کنکور انجام می‌شود؛ بنابراین حذف کنکور از رشته‌ها و دانشگاه‌هایی که رقابت و تقاضا برای آنها زیاد است ممکن نیست. 

* فرایند تغییرات در کتب درسی 

نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس به فرایند تغییرات در کتب درسی آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: کتب درسی براساس نگاه برخی از کارشناسان به صورتی طراحی شده که ممکن است حرکت‌های مافیایی نیز در بخش تألیف ایجاد شود. به عنوان مثال اگر در تألیف کتب درسی به شاخص‌های مبانی علمی هر رشته تحصیلی به صورت واضح، درست و روشن پرداخته نشود، معمولاً کتاب‌ها مبهم تلقی می‌شوند و این ابهام در نوشتن کتاب‌ها وجود دارد و اسمش را «تخصص‌گرایی در تألیف کتب» گذاشته‌اند. 

وحیدی اضافه کرد: متأسفانه این نوع ابهام نویسی منجر می‌شود که برای هر ابهامی یک تألیف جدید در حوزه کتاب درسی اتفاق بیفتد و عملاً حضور و بروز کسانی که خود را مؤلف‌های دسته چندم می‌دانند و شارح یا شرح نویس هستند سود کلانی می‌برند و به آموزش کشور آسیب می‌زنند. 

وی، طراحی‌ها و تألیف‌های متعدد در حوزه کتب درسی را یکی از مشکلات و آسیب‌های این حوزه دانست و گفت: بسیاری از تألیف‌هایی که انجام می‌شود اصلاً ضرورتی ندارد و فقط برای کسب درآمد است. حتی برای برخی از این تألیف‌ها نام بخشش یا وقف می‌گذارند که این مسأله نیز نمی‌تواند از آسیب‌ها کاهش دهد. 
انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز