تهران ۱۶.۷۳° كمينه ۱۶.۵۱°  بیشینه ۱۷.۷۹°
۰۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۳
معاون بازرگانی داخلی وزارت صمت گفت:

در حال حاضر مشکلی در تامین روغن نداریم

معاون بازرگانی داخلی وزارت صمت گفت: در حال حاضر با افزایش نرخ روغن در سراسر جهان، کمی فشار بر روی ما ایجاد شد، اما این فشارها باز هم نتوانست مشکلی در تأمین روغن مورد نیاز و واردات آن به کشور ایجاد نماید.
کد خبر: ۱۸۳۴۲
در حال حاضر مشکلی در حوزه روغن نداریمبه گزارش پایگاه خبری معاصر، عباس قبادی در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما در خصوص وضعیت روغن در کشور افزود: با توجه به ایجاد فضای روانی در دو ماهه اخیر و پیش آمدن انتظارات تورمی در کشور، تفکراتی ایجاد شد که شاید در ماه‌های پایانی سال، ارز وارداتی روغن از ۴۲۰۰ تومانی به ارز نیمایی تبدیل شود این تفکر سبب شد که مراجعه مردم به فروشگاه‌ها بیشتر شود.

او با بیان اینکه در ماه‌های آبان و آذر رفته رفته مشکلات موجود در خصوص روغن رو به کاهش گذاشت ادامه داد: در ماه‌های دی و بهمن به سبب ذخیره سازی و اندوختن روغن جامد توسط صنعتی کاران، کمی با هجمه این صنف به فروشگاه‌ها و مراکز فروش مواجه شدیم که البته این مشکل هم رفته رفته حل گردید و در حال حاضر با افزایش نرخ روغن در سراسر جهان، کمی فشار بر روی ما ایجاد شد، اما این فشارها باز هم نتوانست مشکلی در تأمین روغن مورد نیاز و واردات آن به کشور ایجاد نماید.

قبادی تصریح کرد: با وجودی که در حال حاضر میانگین مصرف ماهیانه روغن خام در کشور حدود ۱۵۰ هزار تن است، ما حدود ۱۷۰ تا ۱۸۰ هزار تن روغن به کارخانجات تزریق می‌کنیم، اما متأسفانه جو روانی ایجاد شده در ماه‌های گذشته هنوز هم در بازار احساس می‌شود، زیرا این جو روانی سبب شد که مقداری از خریدها و احتکارها خانگی شود با این حال وضعیت ذخایر روغن در کشور قابل قبول و مکفی است.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت: بخش عظیمی از ظرفیت روغن کشی کشورمان تعطیل است.

سید جواد ساداتی نژاد در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما افزود: در حال حاضر توان روغن کشی در کارخانجات کشور حدود شش میلیون تن و ظرفیت کارخانجات تصفیه روغن در کشور حدود چهار میلیون تن است، اما با نگاهی به اعداد و ارقام آماری می‌بینیم که در کشورمان سال‌هایی بوده که فقط ۲۰۰ هزار تن روغن تولید کردیم. تعطیلی چنین ظرفیت عظیمی در کشور، جای تعجب دارد.

او تصریح کرد: به جای آنکه دانه‌های روغنی تولید کنیم و آن‌ها را به کارخانجات روغن کشی تزریق کنیم و کنجاله‌ی حاصله را هم به دام بدهیم روغن خام را جدا وارد می‌کنیم، کنجاله را هم جدا به کشور می‌آوریم، این روند نشان می‌دهد که سودی عظیم در واردات کنجاله و روغن نهفته است که واردات را شیرین‌تر می‌کند.

ساداتی نژاد با بیان اینکه نیاز به روغن خام کشور سالانه یک و نیم میلیون تن است، افزود: این در حالی است که با نگاهی اجمالی و سرجمع به وضعیت کشور می‌بینیم که مشکلی در تولید روغن خام در کشور نداشته‌ایم. به نظر می‌رسد بخشی از التهابات به وجود آمده در حوزه روغن کشور تصنعی بوده آن هم از سوی کسانی که علاقه‌مند ماندن ارز ۴۲۰۰ تومانی در بازار کشور هستند.

او قیمت روغن در کشور را غیرواقعی خواند و اضافه کرد: در حال حاضر میزان ۷۰ درصد توانایی مدیریت موضوع تولید روغن در کشور وجود دارد.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ارز ۴۲۰۰ تومانی آفتی است که سبب شکست خوردن طرح تولید دانه‌های روغنی در کشور شد. ارز ۴۲۰۰ تومانی هم ایجاد فساد می‌کند و هم رانت را به همراه خود می‌آورد، از آن مهمتر سبب تخریب تولید داخلی می‌شود.

ساداتی نژاد گفت: با مدیریت و کاهش مصرف روغن در کشور می‌توانیم طی مدت پنج سال بحث روغن در داخل کشور را به شرایط مساعد برسانیم.

او دلیل ناکام ماندن تولید دانه‌های روغنی در ۴۰ سال اخیر را غلط بودن سیاست گذاری و برنامه ریزی‌های مدیریتی عنوان کرد و افزود: در حال حاضر نرخ دانه‌های روغنی در کشور کیلویی ۴,۶۰۰ تومان است، با این حال این محصول برای کشاورز حدود کیلویی ۱۲,۰۰۰ تومان تمام می‌شود؛ با این شرایط معلوم است که برای کشاورز توجیه و صرفه اقتصادی وجود نخواهد داشت؛ جالب این جاست که این قیمت گذاری توسط دولت صورت می‌پذیرد.

ساداتی نژاد گفت: قیمت دانه‌های روغنی وارداتی حدود ۱۵ هزار تومان است؛ این یعنی آنچه در داخل کشور ظرفیت تولید و اشتغال زایی دارد باید سه برابر قیمت وارد شود.

او تصریح کرد: قانون خرید تضمینی دانه‌های روغنی در مجلس توسط کمیسیون کشاورزی اصلاح شد و طی آن کشاورزان برای تعیین قیمت بر سر میز مذاکره آمده‌اند، اگر این اتفاق و تعیین قیمت صورت پذیرد؛ باید منتظر جهش تولید باشیم.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس در خصوص وضعیت مرغ و تخم مرغ در بازار هم گفت: با احترامی که برای مسئولان در وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی و صمت قائل هستم باید بگویم این دو وزارتخانه در این حوزه مدیریتی ندارند، جدا از اینکه اختیارات مدیریتی در این خصوص پراکنده است، نگاه این دو وزارتخانه به بازار؛ نگاهی سنتی است.

ساداتی نژاد افزود: در بازار مرغ و تخم مرغ، حجم مصرف و تقاضای مردم کاملاً مشخص است و این موضوع به امروز و دیروز ربطی ندارد بلکه سالهاست که میزان مصرف گوشت مرغ در بازار قابل اندازه گیری می‌باشد.

او ادامه داد: خوراک طیور تولیدی کشور، با واردات تأمین می‌شود و مشکل اینجاست که در روند واردات این کالا تخصیص ارز با موانعی همراه است، علیرغم اینکه کمبود ارز داریم آیا کمبود عقل مدیریتی هم داریم؟ گویا مدیریت در این زمینه هم دچار آشفتگی‌هایی است.

ساداتی نژاد به مشکلات موجود در بخش توزیع اشاره کرد و افزود: وقتی به بسیاری از کالاها همچون کنجاله سویا و ذرت؛ ارز ۴۲۰۰ تومانی تخصیص می‌یابد، وجود بازار آزاد در کشور دیگر معنایی ندارد.

عباس قبادی معاون بازرگانی داخلی وزارت صمت در سوی دیگر استودیو تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی به واردات دانه‌های روغنی را ازجمله موارد اولویت‌مند نام برد و افزود:، اما واردات دانه‌های روغنی با مشکلاتی هم روبروست، زیرا اگر وارد کننده دانه‌های روغنی بازاری برای کالایش نداشته باشد؛ نگهداری دانه‌های روغنی در مخازن و انبارها با فساد و خرابی همراه می‌شوند.

او در تأیید گفته‌های رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: ما هم موافق اعمال ارز ۴۲۰۰ تومانی نیستیم، اما حذف آن تبعاتی دارد که توضیح آن در برنامه گفتگوی ویژه خبری نمی‌گنجد.

قبادی با اشاره به کاهش واردات گوشت قرمز متأثر از تبدیل ارز ۴۲۰۰ به ارز نیمایی افزود: سال گذشته با تبدیل ارز ۴۲۰۰ تومانی به ارز نیمایی؛ میزان واردات گوشت قرمز از ۸۰۰ هزار تن به ۱۷۰ تا ۱۸۰ هزار تن کاهش یافت.

او تصریح کرد: در خصوص روغن باید بدانیم با تبدیل ارز ۴۲۰۰ تومانی به ارز نیمایی برای واردات روغن، باید منتظر افزایش قیمت خیلی چیزها مانند تن ماهی و… باشیم، زیرا روغن در تولید بسیاری اقلام کاربرد دارد.

معاون بازرگانی داخلی وزارت صمت از اختصاص ۳۰۰ هزار تن روغن خام به کارخانه‌ها با هدف تأمین شب عید مردم خبر داد و افزود: در طرف دیگر ۵۰ هزار تن روغن خام هم به واحد صنف و صنعت تخصیص یافته که البته هنوز توزیع نگردیده، البته با توزیع ۸۰ درصد از این میزان به واحدهای صنفی؛ تزریق دوباره روغن انجام خواهد شد.

محمدحسن سرابیان معاون سازمان تعزیرات حکومتی گفت: از ابتدای سال جاری تا کنون حدود ۹۶۷۳ فقره پرونده به سازمان تعزیرات حکومتی ارسال شده که بیش از ۸۶۵۲ فقره از این تعداد مورد رسیدگی قرار گرفته و با محکومیت ۳۴ میلیارد تومان جریمه همراه شده‌اند.

او تصریح کرد: با تفکیک پرونده‌های گران فروشی روغن از کل این تعداد؛ حدود ۳۰۰۷ فقره می‌باشد که محکومیت این پرونده‌ها بیش از پنج میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان بوده است.

سرابیان پرونده‌های ارسالی مربوط به احتکار روغن را ۶۵۷۶ فقره عنوان کرد و افزود: محکومیت این تعداد پرونده بیش از ۲۸ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.

او حضور فعال گشتی‌های بازرسان دستگاه‌های نظارتی را حرکتی مثبت نام برد و اضافه کرد: بسیاری از پرونده‌های متخلفان گرانفروشی و احتکار توسط بازرسان در حال گشت؛ کشف و ثبت شده است.

محمدباقر مجتبایی دبیرکل اتاق اصناف ایران هم گفت: وابستگی شدید مواد اولیه تولید روغن به واردات با مشکلاتی همچون تحریم‌ها روبرو بود که رفته رفته کاهش یافت و رفع شد به طور مثال: روغن ۱۶ کیلویی که می‌باید ۱۶۵ هزار تومان باشد به دلیل کمبودهای حاصل از تحریم‌ها به ۵۰۰ تا ۵۵۰ هزار تومان هم رسید، ولی با مدیریت خوبی که کارگروه تنظیم بازار اعمال کرد این رقم به کمتر از ۴۰۰ هزار تومان رسید.

او ادامه داد: با روند رو به کاهش روغن در بازار باز هم دیده می‌شود که بنکداران ما برای تهیه روغن مجبور می‌شوند تا در کنار روغن؛ محصولاتی مانند رب، چای و… هم خریداری کنند، در غیر این صورت نمی‌توانند به تنهایی روغن خریداری کنند. البته این روند رو به کاهش است


انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز