تهران ۱۳.۸۵° كمينه ۱۳.۷۳°  بیشینه ۱۳.۹۹°
۰۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۹
معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا؛

قانون آب در حال تدوین است و تا پایان سال به دولت تقدیم می‌شود

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا گفت: رؤسای ۹ گانه حوضه‌های آبریز تا پایان سال در شرکت مدیریت منابع آب ایران مستقر خواهند شد.
کد خبر: ۱۸۳۴۸
به‌گزارش پایگاه خبری معاصر و به نقل از وزارت نیرو، قاسم تقی‌زاده خامسی اظهار داشت: رؤسای ۹ گانه حوضه‌های آبریز تا پایان سال در شرکت مدیریت منابع آب ایران مستقر خواهند شد.

وی افزود: این اقدام، گامی برای مشارکت بیشتر همه ذی نفعان و ذی مدخلان در مقوله آب است.

تقی‌زاده خامسی همچنین گفت: همه آن‌هایی که با تاریخ آشنایی دارند به روشنی مشاهده کرده‌اند که نخستین تمدن‌ها در کنار بزرگترین رودها شکل گرفته است چون بقای انسان را در وجود آب می‌دیدند.

وی اظهار داشت: فرهنگ ما ایرانیان در حفاظت آب طولانی و باورهای اساطیری آب آشکار است.

تقی‌زاده خامسی همچنین با اشاره به مسئله جنگ و صلح بر سر آب گفت: البته تصمیمات، برتر از منابع هستند و تصمیمات غلط تنش‌ها را به وجود می‌آورند و تصمیم درست آن را کاهش می‌دهد.

وی در عین حال اظهار داشت: آب در کشور خشک و نیمه خشکی مانند ایران که ۵۰ درصد از جمعیت آن در نقاطی سکونت دارند که ۲۰ درصد منابع آبی وجود دارد، متاعی مغتنم و کمیاب است و برای همین است که برای توزیع آب در قزوین طومار ۸ صفحه‌ای می‌نویسیم و شیخ بهایی طوماری وسیع برای تقسیم آب زاینده‌رود نگارش می‌کند.

وی افزود: همچنین سابقه چند هزار ساله سدسازی داریم و برای ۵۰۰ سال بزرگترین سد قوسی در کشور ما ایجاد شده است، اما امروز با داشتن حدود ۲۰۰ سد ملی و این تاریخچه کجا ایستاده‌ایم.

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت: کاهش سطحی آب زیرزمینی، تغییر اقلیم، خشکسالی‌های طولانی و ترسالی‌های همراه با سیلاب‌های مخرب سرنوشت ایران شده است. ما نباید از جمع‌آوری قطره‌ای آب غفلت کنیم و آن را مدیریت نکنیم.

وی با تاکید بر اینکه همیشه تصمیم‌های درست برتر از منابع هستند، افزود: می‌توان حتی با کمبود آب به توسعه متوازن رسید و در این زمینه، از نقش سدها در مدیریت آب نباید غفلت کرد.

وی همچنین با اشاره به سیلاب سال ۹۸ خوزستان و نقش سدها در کنترل آن گفت: اگر در آن روزها تصمیم درست گرفته نمی‌شد، شاید نیمی از خوزستان را آب برده بود.

به گفته تقی زاده خامسی، روزی که ورودی آب به کرخه به ۸۷۰۰ متر مکعب بر ثانیه رسید و ورودی رودخانه کارون در اهواز به ۳۵۰۰ مترمکعب بر ثانیه بود، این سدها بودند که نقش بی‌بدیل خود را ایفا کردند و تصمیمات درست کارشناسی در ورود و خروج آب از سدها توانست شهرهای بزرگ خوزستان را از سیل نجات دهد.
انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز