تهران ۱۱.۷۳° كمينه ۱۱.۵۱°  بیشینه ۱۱.۹۹°
۰۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۹
يادداشت

احمدی‌نژاد دنبال تکرار انتخابات ۸۸ است

از نگاه آيت‌ا... هاشمي، احمدي‌نژاد تنها برنده انتخابات 88 بود که با دوقطبي‌سازي فرعي از خود با شخصيت‌هاي پرسابقه انقلاب، توانست دوقطبي اصلي «ملت - حاکميت» را رقم بزند.
کد خبر: ۱۸۴۳۱
نویسنده :
محمد محمودی*

محمد محمودی* : 
1 - از نگاه آيت‌ا... هاشمي، احمدي‌نژاد تنها برنده انتخابات 88 بود ت دوقطبي اصلي «ملت - حاکميت» را رقم بزند. احمدي‌نژاد همچنين در انتخابات 88 مکه با دوقطبي‌سازي فرعي از خود با شخصيت‌هاي پرسابقه انقلاب، توانسوفق شد با نهادينه کردن «کينه، تهمت، دروغ و قانون‌شکني‌هاي آشکار» از جايگاه رياست‌جمهوري، زيرساخت‌هاي اخلاقي رقابت‌هاي انتخاباتي را هم از اساس ويران کرده و فضاي سياسي کشور را در اختلافات غرق کند!
آيت‌ا... هاشمي، خطر احمدي‌نژاد را فراتر از يک «شخص» در اندازه راه انداختن سيل مهيبي عليه نظام اسلامي و روحانيت مي‌ديد که يگانه راه مقابله با آن را، بستن سرچشمه اي به نام «احمدي‌نژاد» مي‌دانست. آيت‌ا... هاشمي در عمل به هشدارهاي خود درباره «احمدي‌نژاد» هميشه جلودار ماند و با وجود زخم‌هاي پرتعداد و عميقي که از دوست و دشمن در سخت‌ترين ماموريت عمرش خورد ولي در نهايت موفق شد با همراهي رهبري معظم و حمايت اکثريت مردم برنامه شوم احمدي‌نژاد را ناتمام گذاشته و با کنار زدن «جريان انحرافي» از اداره کشور، نفس راحتي کشيده و بگويد؛ «اکنون مي‌توانم آرام بميرم.»
2 - امروز در غياب آيت‌ا... هاشمي، احمدي‌نژاد براي اتمام کار ناتمام خود به يک انتخابات 88 ديگر نياز دارد و اين کار را با هدف قرار دادن انتخابات 1400 آغاز کرده است. هدف احمدي‌نژاد در انتخابات 1400 مشابه سال 88، دوقطبي‌سازي «ملت- حاکميت» است که البته اين‌بار احمدي‌نژاد برخلاف سال 88 که خود را در قطب «حاکميت» جا زده بود، بنا دارد در سال 1400، خود را در محور «ملت» بگنجاند! بازي جديد احمدي‌نژاد در اين مسير، حمله به ارکان اصلي حاکميت است به شکلي که يا مردم او را به‌عنوان «منجي ضد روحانيت» بپذيرند يا حاکميت تن به دوقطبي‌سازي جديد او بدهد و ميدان رقابت «احمدي‌نژاد- رئيس دولت اصلاحات» را بگشايد تا همه چيز براي تکرار انتخابات 88 مهيا گردد!
همه اينها را هم اضافه کنيد که روساي مجلس و خبرگان و مجمع تشخيص مصلحت نظام هم کاملا در مقابل احمدي‌نژاد ساکت شده‌اند و سخنگوي شوراي نگهبان هم در دعواي پيش‌آمده روزهاي اخير، سراسيمه به دلجويي از احمدي‌نژاد مي‌پردازد و مي‌گويد هيچ‌کس نمي‌تواند پيش‌بيني کند که چه کسي-بخوانيد احمدي‌نژاد- ردصلاحيت مي‌شود!
3 - نسخه آيت‌ا... هاشمي همچنان بهترين راهکار مقابله با برنامه‌هاي احمدي‌نژاد براي انتخابات 1400 است که اگر به آن عمل شود، احمدي‌نژاد هرگز به هدفش در تکرار انتخابات 88 نخواهد رسيد. مبناي نسخه آيت‌ا... هاشمي قبل از هر چيز بر عمل به فتواي «حق الناس» رهبري براي انتخابات 1400 استوار است که با عمل به آن يقينا انتخاباتي عادلانه، پرشور و مردم‌پسند برگزار شده و راه بر هر فتنه‌اي بسته خواهد شد.
4 - از نگاه آيت‌ا... هاشمي عمل به فتواي «حق‌الناس» در انتخابات 1400 قبل از همه بر دوش ارکان حاکميت است؛ ارکاني نظير شوراي نگهبان، صداوسيما و ائمه جمعه که هم مي‌توانند مانند انتخابات ۸۸ یکسویه عمل کرده و آب به آسیاب احمدی‌نژاد بریزند و هم می‌توانند همانند انتخابات ۹۲ با نگاهی منصفانه‌تر به تمام کاندیداها زمینه انتخاباتی پرشور و عادلانه را فراهم کنند. تاییدصلاحیت شخصیت‌هایی وفادار به نظام همچون علی مطهری و محسن هاشمی می‌تواند نقطه آغاز خوبی برای حرکت انتخابات ۱۴۰۰ به سوی انتخاباتی پرشور و عادلانه باشد.
۵ - اصلاح‌طلبان هم سهم بسزایی در سرنوشت انتخابات ۱۴۰۰ دارند. اصلاح‌طلبان باید بدانند حضور حداکثری آنان با شخصیتی همچون رئیس دولت اصلاحات، بازی در پازل دوقطبی‌سازی «ملت-حاکمیت» احمدی‌نژاد است و از همین منظر باید صبر مصلحانه پیشه کنند و از افراطی‌گری‌های انتخاباتی به‌شدت پرهیز نمایند. نقطه نهایت آرزوی «جریان انحرافی» برای تکرار انتخابات ۸۸ در انتخابات ۱۴۰۰، دوئل «احمدی‌نژاد- رئیس دولت اصلاحات» است تا در دیگ جوشان مناظرات، آتش فتنه دیگری از تهمت و دروغ و دوقطبی‌سازی برافروخته شود. یقینا احمدی‌نژاد برای رسیدن به این هدف دست به هر کاری خواهد زد و شاید بخواهد با استفاده از بخشی از ظرفیت اصلاح‌طلبان تندرو، ائتلافی پنهانی را هم علیه حاکمیت شکل بدهد که این موضوع نیازمند هوشیاری حداکثری اصلاح‌طلبان است.
۶ - یکی از مهم‌ترین امیدهای احمدی‌نژاد برای انتخابات ۱۴۰۰، حضور نظامیان است و یقینا در صورت این اتفاق، احمدی‌نژاد نوک پیکان حملات خود را به سوی آنان خواهد گرفت. نامه‌نگاری احمدی‌نژاد با شهید حاج قاسم سلیمانی درباره پول مفقودشده توسط بقایی و گفت‌وگوی بی‌پرده اخیر وی درباره حضور سپاه قدس در سوریه، مقدمه حرکات آتی احمدی‌نژاد در انتخابات ۱۴۰۰ است که امید آن می‌رود، نظامیان با درک کامل از این شرایط خطیر بهانه لازم را برای تحقق دوقطبی‌سازی «ملت-حاکمیت» احمدی‌نژاد مهیا نکنند و همچون اسطوره بی‌بدیل خود، شهید حاج قاسم سلیمانی به حضور در انتخابات ۱۴۰۰، نه بگویند و «سرباز عزیز ملت» باقی بمانند. 
7 - به نظر نگارنده، درایت و هوشیاری آیت‌ا... رئیسی در پاسخ منفی به دعوت شتابزده «مجلس و خبرگان» برای حضور در انتخابات ۱۴۰۰، می‌تواند بهترین مبنای اصولگرایان باشد. چرا که انتخابات پرشور فقط در فضایی عادلانه شکل می‌گیرد و هرگونه تلاش اصولگرایان برای قبضه کردن تمام ارکان حاکمیت، می‌تواند هم بهترین بهانه را برای دوقطبی‌سازی «ملت-حاکمیت» به احمدی‌نژاد بدهد و هم قاطبه مردم را از حضور حداکثری ناامید سازد. فراموش نباید کرد که تجربه انتخابات کم‌رونق سال ۹۸ - به فاصله کمتر از دوسال با انتخابات بسیار پرشور ۹۶ - نشان داد، که هرگونه تلاشی برای قبضه کردن انتخابات، هم کمیت رای‌دهندگان را کاهش جدی می‌دهد و هم کیفیت منتخبان را به‌شدت پایین می‌آورد.
۸ - واقعیت آن است که احمدی‌نژاد هرگز انتظار نداشت دولت روحانی بتواند از زمین مین‌گذاری‌شده‌ای که در داخل و خارج از کشور به‌جا گذاشته بود، جان سالم به‌در ببرد ولی خوشبختانه مظلوم‌ترین دولت بعد از انقلاب- به تعبیر آیت‌ا... هاشمی- موفق شد با هدایت‌ها و حمایت‌های رهبری، هم برجام را پابرجا نگاه دارد و هم کشور را در مقابل تحریم‌های بی‌سابقه ترامپ در عین بحران کرونا حفظ کند. احمدی‌نژاد امروز دوباره به میدان آمده تا اجازه ندهد این «مسیر صلاح» و فارغ از دوقطبی «ملت- حاکمیت»، بیش از این ادامه پیدا کند. فریب حملات احمدی‌نژاد را به اشخاص نباید خورد. به تعبیر آیت‌ا... هاشمی، هدف نهایی او فتح سنگری است که سال‌ها پشت آن پنهان شده بود. وقتی احمدی‌نژاد در کنار تعریف ماجرای «دستبوسی فرح» می‌گوید اگر «ضد انقلاب کشور را اداره کرده بود، وضع از این بدتر نمی‌شد!»، یعنی هدف اصلی احمدی‌نژاد، جای دیگری است!

*تحلیلگر سیاسی

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز