تهران ۱۲.۷۹° كمينه ۱۲.۶۲°  بیشینه ۱۲.۹۹°
۱۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۱
محدوديت‌ها براي گردشگري داخلي امسال هم برقرار است

سفر در نوروز با چه شرايطي امكان‌پذير است؟

به نظر مي‌رسد امسال هم موضوع سفر به دليل شيوع كرونا يا به كل منتفي باشد يا بسيار كمتر و تحت تدابير شديد بهداشتي امكان‌پذير باشد، به همين دليل صنعت گردشگري ايران بايد باز هم منتظر روزهاي اوج باشد و فعلا شعار ضد خودش را ترويج كند كه: سفر نرويد.
کد خبر: ۱۸۵۰۳
سفر در نوروز با چه شرايطي امكان‌پذير است؟به گزارش پايگاه خبري معاصر، سفرهای خارجی در حال حاضر ممکن نیست چراکه بیشتر کشورها ویزای سفر صادر نمی‌کنند مگر در شرایطی ویژه که افراد تابعیت کشوری را داشته باشند و تست کرونا هم داده باشند. از سوی دیگر بسیاری از هموطنان ایرانی ساکن دیگر کشورها می‌گویند که شرایط سفر به ایران با محدودیت‌هایی مواجه است و برخی شنیده‌اند که علاوه بر تست کرونا باید دو هفته در هتلی نزدیک به فرودگاه امام خمینی قرنطینه شوند.
در واقع تورهای ورودی و خروجی در ایام نوروز هردو با محدودیت همراه است. البته مردم دیگر توان مالی لازم برای سفرهای اروپایی را هم ندارند، بیشترین استقبال مردم از تورهای ترکیه و ارمنستان بوده که به نظر می‌رسد نوروز امسال نیز برقرار باشد.
روسیه هم اعلام کرده که اجازه ورود تورهای ایرانی را صادر می‌کند. بسیاری از کارشناسان گردشگری می‌گویند تورهای ورودی سلامت و تجاری بدون محدودیت‌های خاصی برقرار است. به نظر می‌رسد سخت‌گیری‌ها فقط برای مسافرانی است که بدون تور به ایران سفر می‌کنند و تورهای تفریحی در نظر گرفته شده است. به هرروی وضعیت گردشگری ایران ناگوار است اما کنترل کرونا از آن مهم‌تر است.
طبق اعلام هواپیمایی کشوری با توجه به شیوع مجدد ویروس کرونا در کشور انگلستان و ممنوعیت ورود مسافرین از این کشور به ایران به اطلاع می‌رساند از ورود کلیه مسافرینی که پرواز آنها به صورت ترانزیت در یکی از شهرهای کشور انگلستان باشد ممانعت به عمل آورده خواهد شد.
محدودیت‌های خاصی برای مسافرینی که از کشورهای خارجی به ایران سفر می‌کنند وضع شده ‌است. تمامی مسافرین ورودی در پروازهای بین‌المللی باید تست کووید۱۹ بدهند. سپس این افراد به محل زندگی خود منتقل خواهند شد و ۱۴ روز در قرنطینه می‌مانند. در واقع سفرهای ورودی و خروجی در ایران با محدودیت‌های شدیدی همراه است. از سوی دیگر طبق اعلام وزارت بهداشت جمهوری ترکیه مسافرانی که قصد سفر در مسیرهای داخلی ترکیه را دارند باید قبل از سفر نسبت به دریافت HES کد اقدام کرده و این کد را همراه خود داشته باشند.

راه ترکیه و ارمنستان باز است
بیشتر کشورهای خارجی از صدور ویزای توریستی برای ایرانی‌ها خودداری می‌کنند. در این میان امارات قرار است در این زمینه تجدیدنظر کند. ایرانی‌ها برای سفر به ترکیه و ارمنستان نیز نیاز به ویزا ندارند و به گفته فعالان گردشگری تورهای سفر به این دو کشور برقرار خواهد بود.
امیر پویان رفیعی‌شاد دبیر انجمن صنفی دفاتر گردشگری تهران مي‌گويد: کشورهای مختلف در حال حاضر صدور روادید ندارند اما امارات قرار است در رابطه با صدور ویزا برای برخی کشورها از جمله ایران تصمیم‌گیری کند. او افزود: تا زمانی که مردم ویزا نداشته باشند، طبیعتا نمی‌توانند به کشورهای خارجی سفر کنند. از سوی دیگر ایران هم اجازه ورود مسافران خارجی را مشروط به انجام تست کرونا کرده است.
برای صدور ویزای ورود به ایران نیز محدودیت‌های شدیدی در نظر گرفته شده است. رفیعی‌شاد تاکید کرد: برای ایام نوروز محدودیت‌های بسیاری وجود دارد. برای نوروز نیز تورهای خارجی همچنان بلاتکلیف هستند. تنها تورهای به مقصد کشورهای ترکیه و ارمنستان که نیاز به ویزا ندارند اجازه برگزاری دارند و کشورهای دیگر ویزا صادر نمی‌کنند که تور برای آنها برگزار شود.

محدودیت برای تورهای ورودی
کارشناسان می‌گویند محدودیت‌ها برای مسافران خارجی به طور مداوم در حال تغییر است، با این حال ورود تورهای درمانی و مسافران سلامت و تجاری به ایران مانعی ندارد و تنها شرط ورود همان تست کروناست اما برای تورهای تفریحی محدودیت‌هایی در نظر گرفته شده که البته فرقی در وضعیت اسفناک گردشگری ایران ایجاد نمی‌کند؛ چراکه تورهای تفریحی به مقصد ایران مشتری ندارد.
حمید خلیلی‌پناه کارشناس و فعال گردشگری هم مي‌گويد: شرایط تورهای خروجی و ورودی کشور هر روز در حال تغییر است.؛ یک روز می‌گویند پس از ورود به ایران باید ۱۴ روز قرنطینه شوید، یک روز می‌گویند هیچ منعی برای سفر به ایران وجود ندارد و تست کرونا کافی است.
او افزود: فعلا برای تورهای درمانی و سلامت و سفرهای تجاری شرایط ویژه‌ای مانند قرنطینه ۱۴‌روزه در نظر نگرفته‌اند اما برای تورهای تفریحی شرایط ویژه‌ای در نظر گرفته شده است. البته در حال حاضر تورهای تفریحی به مقصد ایران هیچ خریداری ندارد.

شرایط متفاوت برای سفر ایرانی‌ها
برخی از کشورها برای ایرانی‌ها محدودیت‌های شدیدی در نظر گرفته‌اند و برخی دیگر در حال تجدیدنظر هستند. دریافت ویزای شینگن این روزها سخت‌تر از همیشه شده، اما ترکیه محدودیتی برای سفر ایرانی‌ها ندارد. کارشناسان ترکیه قطعا تعطیلات ۱۴‌روزه ایرانی‌ها و تمایلشان به سفر به این کشور را به عنوان فرصت درآمدزایی در نظر می‌گیرند و این فرصت را به راحتی از دست نمی‌دهند. خلیلی‌پناه گفت: در مورد ویزای سفر به کشورهای خارجی نیز در حال حاضر امارات تنها برای سفرهای تجاری ویزا صادر می‌کند. سفر به ترکیه آزاد است اما ویزای شینگن تنها برای سفرهای کاری، تحصیلی و دیدار با اقوام صادر می‌شود و برای سفرهای تفریحی با ویزای شینگن موافقت نمی‌شود.
به نظر می‌رسد محدودیت‌ها برای صدور ویزای شینگن تا اردیبهشت ماه ادامه دارد. او افزود: کشورهای مالزی و سنگاپور به ایرانی‌ها ویزا نمی‌دهند، تایلند اما محدودیتی برای سفر توریست‌های ایرانی ندارد و به راحتی به گردشگران ایرانی ویزا می‌دهد.
ترکیه نیز هیچ محدودیتی برای سفر ایرانی‌ها در نظر نگرفته است، ویزا هم که نمی‌خواهد. روسیه قرار است به زودی با در نظر گرفتن پروتکل‌های بهداشتی، به تورهای ایرانی مجوز بدهد و برای توریست‌های ایرانی ویزا صادر کند.
با توجه به اینکه ایرانی‌ها در سفر به شهرهای داخلی کشور با محدودیت‌هایی مواجه هستند، سفر به دیگر کشورها یکی از گزینه‌های جذاب است، اما دیگر کشورها کنترل ویروس کرونا را به درآمدزایی ترجیح می‌دهند. در شرایطی که ایران یکی از کشورهایی است که هنوز مردم واکسینه نشده‌اند، بازار هدف مناسبی برای سفرهای توریستی و درآمدزایی نیست چراکه هرچقدر هم ایرانی‌ها درآمدزایی داشته باشند، با خسارت‌های شیوع مجدد ویروس کرونا قابل مقایسه نیست.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز