تهران ۱۳.۸۵° كمينه ۱۳.۷۳°  بیشینه ۱۳.۹۹°
۱۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۸
چالش سفرهای نوروزی ۱۴۰۰

بالاخره مسافرت برویم یا نه؟

کمتر از ۲۰ روز تا آغاز سال نو و انجام سفرهای نوروزی مانده است و مردم هنوز تکلیفشان را درباره این سفرها نمی‌دانند. برخی می گویند بلیت شهرهای گردشگری را بخرید برخی می گویند نخرید.
کد خبر: ۱۸۵۹۴
به گزارش پایگاه خبری معاصر، اگرچه قبلاً گفته شده بود که سفر با خودروی شخصی ایمن ترین وسیله است اما حالا سفر با خودرو به شهرهای گردشگری ممنوع شده است از طرف دیگر طبق مصاحبه‌ای که محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور انجام داده بود، شهرهای گردشگری کشور برای ایام نوروزی محدودیت خواهند داشت اما محدودیتی که تنها شامل خودرو می‌شود. از طرفی کمتر از ۲۰ روز تا آغاز سال نو و انجام سفرهای نوروزی مانده است و مردم هنوز تکلیفشان را درباره این سفرها نمی‌دانند. چون علیرضا رئیسی سخنگوی ستاد مبارزه با کرونا گفته به نظر بنده فعلاً مردم اقدام به رزرو بلیط هواپیما، قطار و… برای نوروز ۱۴۰۰ نکنند؛ چون ما در یک جنگ غیرقابل پیش‌بینی با ویروس هستیم و تا زمانی که واکسیناسیون کافی انجام نشود، هر لحظه منتظر یک تغییر رفتار و جهش عجیب از سوی ویروس هستیم‌.

اما شهرام آدم نژاد معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه پیش‌فروش بلیت مانند نوروزهای قبل از سال ۹۹ انجام نخواهد شد، گفته است: در سال‌های گذشته از بیش از یک ماه گذشته امکان پیش خرید بلیت وجود داشت اما امسال دیگر پرواز فوق العاده یا در نظر گرفتن ناوگان ویژه برای پاسخگویی به سفرهای نوروزی نخواهیم داشت و فقط سفرهای برنامه‌ای انجام می‌شود. هر چند در سال‌های گذشته ویژه ایام نوروز، ظرفیت ناوگان را افزایش می‌دادیم امسال فقط سفرهای برنامه‌ای مدهای مختلف حمل و نقل انجام می‌شود.

انواع سفر از دید وزیر گردشگری

از طرف دیگر علی اصغر مونسان وزیر میراث فرهنگی مردم را به سفر برنامه ریزی شده فرا خوانده و گفت: درباره سفرهای نوروزی، تابع تصمیمات ستاد کرونا هستیم و جلسه‌ای را با وزارت بهداشت و دستگاه‌های مرتبط برگزار کردیم و سه نوع سفر دسته بندی شد. یکی سفرهایی که در قالب تورهای گردشگری بود و از نقطه شروع و برگشت تحت مدیریت و تحت پروتکل‌های بهداشتی قرار دارد. وزارت بهداشت هم کمترین دغدغه را در این مورد دارد.

وی گفت: دسته دوم سفر کسانی است که اقامت در مراکز مجاز گردشگری را تحت پروتکل‌ها تجربه می‌کنند اما رفت و برگشت آنها از ناوگان ریلی و هوایی هست و قالب تور نیست. وزارت بهداشت درباره این دو بخش دغدغه ندارد. بخش سوم سفرهایی هست که مردم به صورت انبوه انجام می‌دهند. این سفر جزو موارد نگران کننده است. ما فکر می‌کنیم برای این بخش چگونه می‌شود اقدامات خوبی انجام داد. تصمیماتی گرفته شد به عنوان مثال زدن چادر و کمپ کردن ممنوع شده و به استانداران هم ابلاغ شد.

مونسان گفت: اقامت در مراکز غیرمجاز گردشگری ممنوع است و هیچ دستگاهی حق ندارد از امکانات خود به عنوان اقامتگاه استفاده کند. از طرف دیگر مردم باید موارد را رعایت کنند شاید حتی بیشتر از گذشته. تا بتوانیم در ایام نوروز سفرهای تحت کنترل را داشته باشیم.

وی افزود: در هواپیماها این طور که می‌دانم ناوگان هوایی تنها باید تا ۶۰ درصد مسافر گیری کنند. در اتوبوس‌ها باید صندلی‌ها کاملاً به صورت شطرنجی اشغال شود. در قطارها نیز همین طور هست. در سفرهای مسئولانه، گزارش‌های منفی نداشته‌ایم ولی در هتل‌ها پروتکل‌های سختگیرانه داریم. آنقدر این پروتکل خوب بود که به سازمان جهانی گردشگری نیز آن را اعلام کردیم و آنها نیز منتشر کردند.

وزیر میراث فرهنگی گفت: سفرهای نوع یک و نوع دو کمترین دغدغه را دارند. در نوع سوم با محدودیت‌هایی که در حال برنامه ریزی است؛ تلاش می‌کنیم آنها را هم تحت مدیریت قرار دهیم.

وزیر میراث فرهنگی درحالی سه نوع سفر را تعریف کرد که ایرج حریرچی معاون وزیر بهداشت گفت: ۴ نوع سفر داریم. گروه اول سفر با تور به هتل، گروه دوم سفر بدون تور به هتل، گروه سوم سفر با خودروی شخصی به خانه اقوام، ویلای شخصی و… و گروه چهارم سفرهای غیر رسمی است که مردم در پارک چادر می‌زنند و یا در مدارس اسکان داده می‌شوند که این نوع چهارم امسال به کلی ممنوع است.

حریرچی بیان کرد: ۹۰ درصد سفرها مربوط به گروه سوم است. سفر گروه‌های یک و دو فعلاً بلامانع است، اما با گسترش ویروس کرونای انگلیسی ممکن است جلوی آن هم گرفته شود.

ولی تیموری معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی بیان کرد: سفرها را به چهار گروه تقسیم کرده‌ایم که گروه اول و دوم با مسئولیت وزارت گردشگری و گروه سوم وزارت کشور انجام می‌شود. اما گروه چهارم آنهایی هستند که هیچ برنامه‌ای ندارند. ما هم مخالف این نوع سفرها هستیم. برای این بخش هم برنامه ریزی شده که عملاً اقامت در چادر و مدارس و باشگاه‌ها و … انجام نشود.

تعیین تکلیف رزروهایی که لغو می‌شود

ولی تیموری معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی نیز در مصاحبه با صدا و سیما اعلام کرد که مردم برای شهرهایی که قرمز و نارنجی نیستند؛ می‌توانند تورهای گردشگری را ثبت نام کنند. امسال با توجه به شرایط ناپایدار شهرها، همکاران ما آمادگی را دارند که اگر سفری رزرو شد و در آن شرایط امکان انجام سفر نبود؛ با همان تعرفه تا سه ماه این خدمات و سفر را به آنها تضمین دهند.

آنطور که تیموری گفته مسافران می‌توانند در صورتی که رزرو آنها به دلیل تغییر شرایط شهرها کنسل شد؛ به مدت سه ماه دوباره همان خدمات را دریافت کنند.

سفر با خودروی شخصی به شهرهای ۶ استان ممنوع شد

با این وجود حریرچی معاون وزیر بهداشت گفته که بیش از نیمی از شهرهای کشور زرد هستند و افق چندانی برای کاهش آن‌ها وجود ندارد. استان‌های مسافر پذیر مثل مازندران، گیلان، گلستان، خوزستان، بوشهر و هرمزگان در شرایط زرد هم سفر به آن‌ها ممنوع است. یعنی سفر به این ۶ استان حتی با وجود رنگ زرد ممنوع است. همچنین اصفهان، مشهد و شیراز هم اگر زرد باشند، سفر به آن‌ها امکان پذیر نخواهد بود. البته سفر به این شهرها و محدودیت‌هایی که برای آن‌ها تصمیم گیری شده درباره خودروی شخصی است.

حریرچی ادامه داد: درباره سفر با قطار و هواپیما شرایط خاص است، برای مثال هم اکنون در خوزستان سفر با هواپیما با تست پی سی آر منفی امکان پذیر است. در کل بعضی سفرها مثل انجام کار اداری و بازدید پدر و مادر و یا سفرهایی که به جاهای کنترل شده مثل هتل و … است، مشکلی ندارد.

به نظر می‌رسد همانطور که رئیس جمهور نیز گفت سفرهای ۱۴۰۰ نیز همانند سفرهای نوروز ۹۹ است و مردم باید بتوانند سال دیگری را در خانه خود بمانند تا شاهد موج دیگری از شیوع ویروس این بار از نوع انگلیسی آن نباشیم.


انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز